torsdag 13 februari 2014

Rapport från Holmen

Idag kom Holmen med sin bokslutsrapport, ett bolag jag hade i portföljen här bloggen startade men som numera bara finns indirekt via Lundbergföretagen. Jag minns Holmen som en av de flitigaste med att skicka ut information i pappersform :-), men till deras förtret har jag läst rapporten i PDF-format den här gången.

Det största affärsområdet Paper verkar i en krympande marknad så bolaget har inte haft någon positiv utveckling de senaste åren, hur såg det då ut 2013?:
  • Omsättningen sjönk med 9 % till 16,2 miljarder kronor, fyra av fem affärsområden backade, endast Timber ökade omsättningen
  • Rörelseresultatet minskade med 30 procent till 1,1 miljarder kronor, både Paper och Timber uppvisade förluster
  • Resultatet per aktie sjönk från 22,10 kronor till 8,50 kronor efter att föregående år dock haft en engångseffekt på 10,90 kronor av den ändrade bolagsskatten
  • Utdelningen bibehålls på 9 kronor
  • VD Magnus Hall avgår under ordnade former, ersättare redan på plats, snyggt!
Aktiepriset reagerade inte nämnvärt på dagens rapport, det ligger kvar på 230 kronor. När jag sålde mina aktier 2010 (för 196 kronor) låg man på en intjäning på 8,40 kronor och en högre omsättning än idag. I rapporten pekar man på att marknaden för tidningspapper just nu är i balans efter nedläggningar, men då trenden är nedåt lär obalans snart uppstå igen.

Holmen är ett fantastiskt välskött bolag i många avseenden, men som det ser ut idag är det svårt att motivera en investering. Det som skulle kunna öka bolagets synbara värde vore en försäljning av Holmen Paper, alternativt en särnotering av området. Kanske är det detta aktiemarknaden (de där hyperintelligenta och totalinformerade personerna som ligger precis runt spreaden och sätter priserna effektivt) förväntar sig när bolaget värderas till P/E 27 på senaste tolv månadernas resultat? 

Visst kan bolaget säkert trimma upp vinsterna över 8,50 kronor framöver men när största affärsområdet tycks dömt till långsam nedgång lär det dröja innan jag återkommer i ägarlistan.

12 kommentarer:

  1. Jag ägde också Holmen ett tag och imponerades av deras snygga rapporter! :-) Sedan kom det ju också Holmen magazine. Finns det ingen efterfrågan på ens produkter så får man väl skapa den själv!

    SvaraRadera
  2. Jag älskar Holmens rapporter i form av årsredovisning och Holmen Magazin. Läser dem mycket ingående efter 9.5 år som Holmenägare. Köpte aktierna för 222 kr. Det är helt enkelt ett värdebolag med 1.1 miljon hektar skog och vattenkraft m.m. Holmen har låg nedsida samt har Substansvärden (Som kommer bli viktigare med tiden) alltså skogsmark. Däremot med PE 27 finns ingen vidare uppsida. Har studerat Holmens nyckeltal mycket senaste åren och min slutsats är att du får bra utdelning (idag 3.9 % ) och säkerhet nedåt. DOCK MYCKET BÄTTRE ATT KÖPA LUNDBERGS alltså
    huvudägaren. Har haft den lika länge och läst dess årsredovisningar och det är ett betydligt bättre aktieköp eftersom dess vinst har varit stigande dessa 10.5 år jag ägt Lundbergs. Holmens vinst har varit stillastående. Det har speglat sig i de båda bolagens aktiekurser. Det är också rabatt på Lundbergs trots att de slår index sett över tid. Märkligt.Så de som funderar på att köpa Holmenaktier ska istället köpa Lundbergs. Jag är otroligt säker på det. Lundbergs har Holmen som en kassako som man inte satsar på och därmed växer inte Holmen. Pengarna från Holmen går till nyinvesteringarna i Lundbergs typ Skanska, Sandvik m.m . Holmen är ett bolag som inte växer och det är en klar nackdel. Tar vi Simon Blecher i Carnegie så har han Holmen som ett av sina 3-4 största placeringar i Sverigefonden. Han är en utdelningsjägare som vurmar för bolag med hög direktavkastning och substans. Simon är en mycket klok värdeinvesterare. Jag ser dock hur han sätter Holmen i första rummet tack vare UTDELNINGEN ! Dock förlorar man i längden när man inte prioriterar Lundbergs före Holmen. Det är det där med fördröjd belöning när inte Lundbergs ger så hög direktavkastning. Jag har åtta gånger mer kapital i Lundbergs än i Holmen. Många väljer bort Lundbergs när direktavkastningen är låg. Men man måste se längre än så. Observera att detta är en jämförelse mellan två välskötta bolag där jag med ett decennium som ägare ger min bild av vilket som med stor sannolikhet blir bästa företaget att investera i på sikt. Jag är en buy and hold har därmed aldrig sålt någon aktie i dessa bolag . Holmen behåller jag för att det är trevligt att bl.a få informationen hem och fortsätta hålla kontakten med bolaget. Lite kul ska man ha . Annars hade jag köpt Lundbergs för alla Holmenaktier men lite kul ska man ha som aktieägare. Vad säger du Luppen ? Har du nått samma slutsats angående Holmen -Lundberg ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag föredrar Lundbergs framför Holmen, och jag är övertygad att det härifrån och några år framåt är bättre att äga Lundbergföretagen. Lundbergs är duktiga på att sätta pengarna i arbete inom koncernen så de pengar de inte delar ut används bra och genererar tillväxt.

      Radera
    2. Tack för svaret. Detta en fördel när man bara äger samma företag år efter år. Man får en bra bild och kan lägga nya pengar på de företag som man under åren upplever som de med bäst förutsättningar i aktieportföljen.

      Radera
    3. För oss som inte arbetar heltid med investeringar (och förmodligen även för proffsen) är det en fördel att följa ett lite mindre antal bolag över tid, man kan inte hålla koll på hur många som helst. Den långa perioden gör också att man värderar ledningsuttalanden och analyser av bolagen bättre.

      Radera
    4. Jag håller ej med om att Lundberg inte har investerat i Holmen. Sodapannan och turbinen i Iggesund a 2,3 miljarder SEK respektive sågverket i Braviken a 1 miljard SEK visar väl på motsatsen?

      Blecher är underhållande att lyssna på, verkar vara en skarp man.

      Radera
    5. Fö jag är 24 år, men lever uppenbarligen i förnekelse.

      Radera
    6. Intressant, min fru har varit 29 år hur länge som helst nu ;-)

      Radera
  3. Verkar som ingen lagt märke till att du bytt slogan till "Sveriges fegaste investerare"! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jo några kommentarer har jag fått. Om jag lyckas byta till "Sveriges modigaste investerare" i nästa kris så har jag uppnått mitt mål :-)

      Radera
  4. I mitt portföljtänk försöker jag balansera olika risker och möjligheter. En risk jag vill skydda mig mot är en betydligt svagare krona relativt euron. Holmen är väl ett bolag som skulle gynnas i händelse av en kronförsvagning? Gäller även Industrivärden, antar jag. /Janne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, alla som redovisar i kronor men har betydande del av sin intjäning i andra valutor får bättre resultat vid sänkt krona. H&M är ett annat exempel.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.