onsdag 25 juli 2012

Inköp Fortum

Fortums kvartalsrapport var ju ingen klang- och jubelföreställning men prisreaktionen verkar överdriven så jag passar på att öka. Tyvärr blev aktien lite dyrare idag jämfört med de senaste dagarna men jag snappade upp 90 stycken till priset 13,26 euro per styck. Det är alltså exakt en euro billigare än senast och dessutom har euron blivit billigare, står idag i 8,44 kronor.

Så här ser portföljen ut just nu:

Bolag/aktieAntalPortföljandel
Handelsbanken

29 %
Handelsbanken A
1 420

Handelsbanken B
2 045

Hennes & Mauritz
2 740
25 %
Swedbank

12 %
Swedbank Pref
2 870

Swedbank A
17
Investor A
1 200
6 %
Industrivärden C
1 600
5 %
AP Möller Maersk A
3
5 %
Sampo A
740
5 %
Lundbergföretagen
408
3 %
Wal-Mart Stores
120
2 %
Johnson & Johnson
95
2 %
Apple
10
2 %
Microsoft
170
1 %
Google
8
1 %
Fortum
175
1 %

Fortum är fortfarande minsta innehavet med under en procent av portföljvärdet, som nu ligger på knappt 2,7 miljoner.

Jag känner lite dåligt samvete för bloggen just nu. Rapportsäsongen (Apple igår exempelvis, föll kraftigt på eftermarknaden) sammanfaller med semester och fantastiskt väder men jag får lova att återkomma om dessa. Missa inte att läsa vad mina bloggrannar skriver, se blogglistan till höger.

11 kommentarer:

  1. Luppen, du är den sista som ska ha dåligt samvete med tanke på den förnämliga service som du ständigt bjuder oss läsare på. Är övertygad om att jag kan tala för majoriteten av läsarna att även du måste få njuta av sommar och ledighet utan att känna en massa måsten. Önskar dig en riktigt fin fortsatt sommar!

    SvaraRadera
  2. Håller fullständigt med ovanstående! Du driver en grym blogg, alltid hög nivå på inläggen. Bland alla investeringsbloggar tycker jag definitivt att du ligger i topp! Keep up the good work!

    Njut när du kan, mellan regnskurarna. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar Swarley och Anonym ovan och Finansnovis nedan :-)

      Radera
  3. +1 på anonym! Slappna av och kör hårt till hösten!

    SvaraRadera
  4. Väljer du isk konto för allt med relativ hög direktavkastning? Är väl mest gynnsamt, men tråkigt att inte kunna kvitta vinst/förlust

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ironiskt nog har jag endast Fortum i ISK hittills (och jag kommer inte att flytta runt innehaven), och det innehavet har ju klart negativ kursutveckling :-)

      Radera
  5. Har nu ägnat en halvtimme åt att försöka få fram hur stor andel av Fortums försäljning som kommer från Sverige, dock utan att misslyckas. Kanske är jag riktigt dålig på att söka, eller så är Fortum ett riktigt jävla skitföretag som inte klarar av en sådan enkel sak som att redogöra för försäljningen per geografisk marknad så att man lätt hittar det. Fan.

    SvaraRadera
  6. Köper du Fortum till vanlig depå eller ISK?

    SvaraRadera
    Svar
    1. ISK, inte någon succé hittills ;-)

      Radera
  7. Hej!

    Tack för en fantastisk blogg!

    Jag har en fråga: hur resonerar du kring detta med att ligga "dubbelinvesterad" i både investmentbolag och deras portföljbolag? Du har ju till exempel Handelsbanken som ditt förnämliga ankare i din portfölj - men de har samtidigt motsvarande position i Industrivärden som du också äger - och i Industrivärden är Mr Lundberg i sin tur storaktör, och hans bolag äger du också. Kanske inte ett enormt problem, framför allt inte om man gillar bolaget i fråga. Men har du med det i beräkningarna, eller hur resonerar du?

    Vänligen,

    / sb /

    SvaraRadera
    Svar
    1. Följden är ju att diversifieringen är lägre än vad den ser ut att vara - och koncentrationen till några bolag, främst Handelsbanken - är ännu större än den ser ut.

      Överlappet är inte jättestort, men när jag tänker på portföljsammansättningen har jag det åtminstone i bakhuvudet.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.