onsdag 11 juli 2012

The Intelligent Investor/kap 18

Detta är den nittonde delen i min bloggserie om Benjamin Grahams bok, The Intelligent Investor. I första delen finns en innehållsförteckning som hjälper dig att navigera runt mellan delarna, varje del svarar mot ett kapitel i boken.


A Comparison of Eight Pairs of Companies

Sexton företag jämförs här parvis och jag noterar följande visdomar från Graham och egna slutsatser:
  • Extremt hastig och förvärvsdriven tillväxt leder ofta till två saker: övervärdering av bolaget och svag finansiell ställning. Detta är lika giltigt idag som på Grahams tid och innebär en väldigt hög risknivå i dessa bolag.
  • Undvik blankning, även vid till synes tokiga värderingar, på bra bolag, de kan växa in i värderingarna eller fortsätta att övervärderas över lång tid
  • Omsättningstillväxt är inget värd om vinsterna per aktie inte ökar
  • Förvärv påverkar aldrig resultatet direkt, misslyckade sådana indikeras först när goodwill som uppstått vid förvärvet skrivs ner. Att då bortförklara detta som "icke-kassaflödespåverkande" som många gör idag är att aldrig ställa bolaget till svars för dåliga förvärv.
Jason Zweig jämför i sina kommentarer 16 nutida företag på samma sätt, och han trummar in ett par budskap som i min mening har mindre värde än Grahams:
  • Sju av åtta (!) exempel handlar om tokiga priser i Internetbubblan
  • Även bra bolag blir billiga i baisse
Kom igen Zweig, du kan bättre än så här.

Använder du blankning? Hur ser du på ansvarslösheten vid förvärv: vid köpet händer inget med resultatet, men när man slutligen tvingas konstatera förlusten ses nerskrivningen av goodwill som "hälsosam" eller "icke kassaflödespåverkande"?


4 kommentarer:

  1. Återigen: intressant med historiska fallstudier.

    Än en gång: mycket är självklart sett i backspegeln och det måste man vara ödmjuk inför.

    Blankning: absolut ingenting för mig. Jag är däremot inte principiellt motståndare till det. Att temporärt förbjuda det när marknaderna krisar är jag mycket skeptisk till. Man måste låta aktörer med en negativ syn på utvecklingen få möjligheter att positionera sig för det. Att ensidigt begränsa marknaden är inte rätt sätt att främja prissättningen; blankning kan också bidra till att "lägga locket på" och tygla kurser som skenar.

    Bara mina två korvören...

    Carolus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej blankningsförbud är jag inte för. Däremot anser jag att blankning med sitt beroende till relativt korta kursrörelser samt sina omkostnader i praktiken är omöjligt att klassa som investering. Det är en rent spekulativ verksamhet.

      Radera
  2. tjena, har läst din blogg utan och innan nu ett par gånger om. Vill bara passa på att säga stort tack. du är kung!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, tack för det, jag ramar in den kommentaren ;-)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.