onsdag 17 mars 2010

Analys av Beijer Electronics

Beijer Electronics är det minsta företaget jag valt att investera i. Företaget är verksamt inom industriell automation och konkurrerar där med drakar som ABB, Siemens, Rockwell, Schneider etc. Man har ett långvarigt samarbete med Mitsubishi som återförsäljare och partner och har lyckats skapa sig en plats i mellanskiktet mellan drakarna i branschen och småföretagen som hjälper till med styrning av enstaka maskiner.

Som företagare har jag kommit i kontakt med företaget och imponerats båda av dess snabba tillväxt och förmåga att ta sig över olika storlekströsklar. Jag har även träffat grundaren och tidigare VD:n Göran Sigfridsson. Därför köpte jag en mindre post i företaget precis innan konjunkturen sjönk som en sten.

OK, låt oss genomföra testen med hjälp av mina investeringskriterier? Först de kvalitativa:

KriteriumUppfyllt?Kommentar
Tillräcklig storlek:NEJMan är varken störst, dominant eller hårt nischad
Stark finansiell ställning: NEJföretaget har genomfört ett antal lånefinansierade förvärv och har betydande skulder
Intjäningsstabilitet: JAlyckades klara vinst även under 2009
Utdelningsstabilitet: JApålitlig utdelare
Intjäningstillväxt: JAintjäningsförmåga ligger kring 10 kr/aktie numera, att jämföra med ca 4 kr/aktie vid millenieskiftet
Trovärdig ledning: JA
Gynnsam ägarbild: JAStena Sessan Rederi är största ägare, jag tror att deras nästan 30 % innehav är tillräckligt betydelsefullt för dem för att de ska engagera sig i Beijer

Att investera i icke marknadsledande företag som dessutom genomför ständiga förvärv är inte riktigt min melodi. Men att man förvärvar med kontanter istället för utspädning och verkar ha järnkoll på hur man rättar mun efter matsäck imponerar på mig.

De kvantitativa då?
  • P/E-tal: intjäningskapaciteten under normala år verkar i dagens läge ligga runt 10 kr/aktie, vilket ger ett P/E på ca 14, OK
  • Pris/eget kapital: 139 kr är priset och eget kapital låg på 47 kr vid årsskiftet, en relation på ca 3, långt över min gräns på 1,5. Här finns inte heller en dominerande ställning eller ett urstarkt varumärke att skydda mot nya konkurrenter, EJ OK
Jag menar att aktien varken är uppenbart över- eller undervärderad idag. Behåll blir mitt beslut.

6 kommentarer:

  1. Hej!
    Vet inte om du läser kommentarer till as-gamla artiklar - men jag chansar.
    Tack för trevlig läsning.
    Jag har läst mycket om två andra Beijers den senaste tiden och tycker att de verkar vara mycket intressanta investeringsalternativ - har du tittat något på B. Alma och G & L?
    Vänliga hälsningar,
    Tokatli

    SvaraRadera
  2. @Tokatli: vet inte om du läser sena svar på kommentarer till as-gamla artiklar, men jag kan meddela att jag inte tittat på varken Beijer Alma eller G & L Beijer. Något för framtiden kanske?

    SvaraRadera
  3. Jag tycker båda börjar se rätt intressanta ut. Kanske dags för ny analys? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag slängde ett öga på G&L Beijer (2 minuter) igår kväll. Såg inte precis billigt ut.

      Radera
  4. Ah, jag menade Beijer Electronics och Beijer Alma, inte G&L Beijer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, ja BE verkar ha vuxit ikapp mina förväntningar vinstmässigt nu. Är förmodligen helt ok, men jag skulle behöva läsa lite mer. Beijer Alma får bli en senare koll...

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.