måndag 29 mars 2010

Kassaflödesanalys

Kassaflödesanalys har blivit allt populärare på senare år, allteftersom resultaträkningen genom nya redovisningsregler blivit alltmer godtycklig och svårtolkad.

Generellt sett funkar resultaträkningen hyggligt som underlag när man tittar över flera år, därför tittar jag inte på kassaflöden uttryckligen i mina analyser. Jag tycker dock att kassaflödesanalys har ett antal viktiga tillämpningar:
  • Tider av stora svängningar i resultat
  • Bolag med stora marknadsvärderade tillgångar som slår sönder resultaträkningen (fastighetsbolag är paradexemplet)
  • Dubbelkoll att resultaten är verkliga, här är även bolagsskatten till stor hjälp. Skatteverket är noggranna med att vaska fram sina siffror ;-)
Jag tycker dock inte att kassaflödesanalysen kan ersätta resultaträkningen, främst eftersom även den kan dopas, exempelvis genom att kortsiktigt dra ner på investeringar. Det finns en anledning till att avskrivningsprinciperna ser ut som de gör.

En sista observation är också att den typ av bolag jag normalt investerar i har en ganska välutvecklad, långsiktig och transparent redovisning. Kassaflödesanalys visar oftast att vinsterna är verkliga och pålitliga. Detta är i sig en kvalitativ aspekt på företaget och ledningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.