torsdag 11 mars 2010

Portföljen

Vad definierar investeraren mer än portföljen? Så här ser min ut idag:

AktieAntalKommentar
AP Möller-Maersk A2Köpta vid sämsta möjliga tillfälle
Beijer Electronics400Egentligen för litet bolag för min smak
Handelsbanken A800Fantastisk bank
Hennes & Mauritz360Kronjuvelen på Stockholmsbörsen
Holmen B400
Industrivärden C1 896Fin portfölj, frågetecken för ledningen
Investor A1 410Jag gillar Börje Ekholm
Kungsleden3 800Oortodoxt fastighetsbolag, skicklig ledning
Lundbergföretagen204Just nu den aktie jag köper mest
Ratos B1 100Om Arne slutar säljer jag
SSAB B100Liten post köpt till fyndpris
Swedbank A17 (!)Köpta utan teckningsrätt vid förra emissionen
Swedbank Pref5 320Inte min favoritbank, men priset var fantastiskt förra våren

Det sammanlagda värdet är ca 1,8 MSEK idag. Att portföljen är så diversifierad är inget jag egentligen eftersträvar, men jag säljer bara när jag bedömer att företag är kraftigt övervärderade, eller om jag av någon anledning tappar förtroendet för företaget. Att ha mer än 5-10 bolag i portföljen ger mer bevakningsarbete än jag skulle önska.

Förutom detta har jag självklart ett buffertsparande och en del likvida medel. Men jag tänkte att bloggen ska handla om aktieportföljen, så jag utelämnar även hus, fordon, lösöre och onoterade aktieinnehav.

Portföljen innehåller inte mindre än fyra investmentbolag, något jag tänker beröra i ett kommande inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.