torsdag 17 april 2014

Utdelning Lundbergföretagen

Idag kom Lundbergföretagen med sin utdelning, som sin vana trogen delar ut ganska magert. Fredrik bygger inre värde istället och gör det effektivt. Utdelningen var på 4,60 kronor per aktie. När jag började bloggen var det Lundbergs jag köpte mest av, men sedan dess har bolaget sett dyrt ut med min måttstock. Jag ser fram emot att kunna öka igen någon dag, men det kanske dröjer ytterligare fyra år?

Årets utdelningar hittills sammanfattas i tabellen nedan. Alla belopp är i svenska kronor före skatt.

DatumAktieAntalUtdelningTotalt
14-04-17Lundbergs4084,601 877
14-04-09Maersk31 680,575 042
14-04-07Wal-Mart2803,14879
14-04-03Handelsbanken A+B3 46516,5057 173
14-03-28Castellum1 8104,257 693
14-03-27Swedbank2 88710,1029 159
14-03-19Johnson & Johnson954,19398
14-01-08Wal-Mart1203,07369
Summa102 588

Om ett par veckor kommer Sampo med sin utdelning.

31 kommentarer:

  1. Lite off-topic men blir det rödgrön regering kanske du måste lägga ner sidan alt avslöja din id

    ernesto

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den dagen den sorgen, vi får väl se vad som händer efter valet.

      Radera
  2. Det är väl bara att börja blogga från en utländsk site så är problemet löst ;) Vilket LL gör ändå antar jag.... patetiskt förslag :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja blogger är internationell, men jag läste någonstans att MP ville förbjuda alla anonyma som nådde svenska läsare. Mycket intressant, för att i praktiken genomföra detta behöver vi en modererad koppling till omvärlden. Lite som Kina, Nordkorea, Kuba eller Venezuela. Mysigt sällskap...

      Radera
    2. Vad är det för förslag? Försökte googla men får ingen träff på något förtydligar vad ni talar om?

      Sverige kan inte bryta mot EU-regler hur som helst oavsett om clownerna har blå-näsa eller röd-näsa.

      Radera
    3. Sök på "Cornucopia Romson" så finns där diverse inläggg och länkar vidare från den senaste veckan.

      Radera
    4. Tack för tipset Lundaluppen, Cornucopia ligger något utanför min surfsträcka.

      Blev lite förvånad han på ett ställe använt ordet åsiktsregeistrering med tanke på att förslag för åsiktsregistrering ventilerades av en folkpartist för något år sedan.

      Radera
    5. @Anonym: Cornucopia vinklar allt lika hårt som de medier han ständigt kritiserar, men vilken riktning han vinklar är inte alltid helt glasklar på förhand. Rolig läsning, men läs inte för noga och för ofta.

      Radera
  3. Hej Lundaluppen,

    Har du några åsikter kring Mekonomen, funderar själv på att köpa den då ett är en av få svenska aktier som ser hyfsat prisvärda ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror Ägamintid skrivit en del om Mekonomen på sistone, ta en titt där.

      Radera
  4. Alltid trevligt med utdelningar :)

    Önskar dig en Glad Påsk!

    Kampen mot index

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det och Glad Påsk till dig också!

      Radera
  5. Det är en vanligt table tag:

    <table border="5" cellpadding="3" cellspacing="0">

    SvaraRadera
  6. Hej!

    Är lite ny med det här med aktier och läser mest av intresse. Men jag har en fråga; hur mycket skatt betalar du för din ISK (per år eller kvartal eller hur det nu delas upp)?

    SvaraRadera
  7. X×0,627% . Så för LL blir det runt 25kkr per år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stämmer i teorin, men jag har en liten del av portföljen i ISK så 2013 blev schablonintäkten drygt 5 000 och skatten därmed 1 500 kronor.

      Radera
  8. Hej Luppen!

    Tack för en grym blogg! Helt off-topic men lyssnade precis på Motley Fool Money, 140418. De intervjuar Michael Lewis som precis kommit ut med boken Flash Boys. Mycket intressanta tankar om HFT (robothandel) på börsen, rekommenderas starkt!
    Till min fråga, tror du att den utveckligen som sker gällande HFT kommer att ha någon påverkan på din investeringsfilosofi och de beslut du tar i dina investeringar nu och i framtiden? Hur kan du/vi anpassa oss enligt de nya spelreglerna? Det självklara svaret är väl att investera på lång sikt, men något annat som du kan komma att tänka på?

    Glad påsk på dig! /JH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,

      I och för sig mycket uppståndelse kring boken. En mer ljummen recension finns här:

      http://www.slate.com/articles/business/books/2014/04/michael_lewis_s_flash_boys_about_high_frequency_trading_reviewed.html

      Jag kommer nog att avstå.

      Mvh

      Carolus

      Radera
    2. För mig som endast investerar på lång sikt är det tveksamt om HFT verkligen innebär en nackdel. De sänkta spreadarna kan nog kompensera för frontrunning etc. när man inte handlar ofta. Jag har inte läst boken, men mina egna slutsatser är att HFT framförallt minskar handlingsutrymmet för daytrading i större bolag. Daytraders flyttar därmed ner på mindre listor.

      Boken är ju väldigt omtalad och jag har tänkt läsa den men har inte hunnit ännu.

      Radera
    3. Förresten (glömde):

      Nu var ju frågan tilll Lundaluppen, men jag kommer inte att ändra på någonting.

      Carolus

      Radera
    4. @Carolus: intressant recension som ganska mitt i prick säger samma sak som jag skrev i min kommentar...

      Radera
  9. Har du kollat på China Mobile något?
    Går ju aldrig komma ifrån Kina känns det som.

    Tack för en bra blogg /Kristoffer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag kommer inte att direktinvestera i Kina, utan endast genom bolag baserade i Norden eller USA.

      Radera
  10. hej luppen, vet om att du lyssnar på börspodden. lyssnade på deras "USA-special" och det dem tog upp om amerikanska järnvägar fick mig att tänka på dig. Är det något du tittat på eller vad är dina tankar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. När det gäller amerikanska järnvägar kommer diskussionen kassaflöde vs. vinst till sin spets också. Järnvägar har typiskt fria kassaflöden som är 50 % av vinsten vilket är ganska extremt. Geoff Gannon brukar oja sig över järnvägarna och menar att de är ständigt dyra vid P/E 10 eftersom det motsvarar P/FCF på 20 då så stora delar av vinsten måste tillbaks in i verksamheten.

      Med det sagt ser jag också fram emot lite tankar utifall du är sugen på järnväg!

      Radera
    2. Jag har såklart läst en del om järnvägar, svårt att missa om man läser Grahams böcker och Buffetts aktieägarbrev. Men jag kan inte påstå att jag borrat i något specifikt bolag. Det kanske blir aktuellt framöver, men jag vill inte lova när.

      Radera
    3. Buffett har antagligen köpt sina järnvägar ganska billigt under finanskrisen, men är det verkligen intressant att äga järnväg för folk som inte sitter på ett megakonglomerat som sprutar ur sig kassaflöden man inte riktigt vet var man ska göra av? Om Buffett saknar investeringsalternativ kan han alltid stoppa in oändligt med pengar i järnvägen. Privatpersoner har sällan problemet att hitta alternativ :-)

      Radera
  11. eftersom Bonheur äger så stor del av Fred Olsen vore det spännande att höra vad du tror om Fred Olsen efter de nyheter som rapporterades i morse och den kraftiga nedgången till ca 180kr. Överreaktion eller ej? Jag har lite svårt att bedöma hur allvarliga nyheterna är men det börjar kännas intressant att köpa inför utdelningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ärligt talat förstår jag inte vad ett företag som Bonheur gör i sällskap med Lundberg, Handelsbanken, Sampo, Castellum, Johnson & Johnson osv....

      Dr Je

      Radera
    2. @Signs: Nyhetsvärdet var väl knappast så stort: en rigg som var kontrakterad till Q3 blev entledigad redan nu. Eftersom det inte skrevs något om resultatpåverkan får man väl anta att Petrobras betalar något för att lösa upp kontraktet.

      @Dr Je: jag ser Bonheur som en mindre variant av Maersk, visst finns det olika kvalitetsnivåer i portföljen, men det är stora skillnader även mellan bolagen du listar ovan.

      Radera
  12. ...det är ju väldigt knapphändig information om varför avtal avslutas och rigg ska flyttas från Brasilien. Inget om varför och det spär på osäkerheten. Har inte följt Fred Olsen så länge men är det så att detta är regel snarare än undatag, dvs rätt dålig knapphändig information. Övrigt material, årsrapport etc tyder på det. Men det centrala är ju att förstå de affärsmässiga konsekvenserna av dessa nyheter och jag kan det inte tillräckligt bra för att riktigt förstå. Den ökade kostnaden för Blackford Dolphin är ju väldigt konkret, men vad innebär nyheterna om de andra två riggarna...?

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.