Igår meddelade AB Volvo att man förvärvar en andel av kinesiska Dongfeng Motor Group. Vad är detta och hur påverkar det ägare som Industrivärden?
Pressmeddelandet är relativt tydligt kring affärens struktur:
Pressmeddelandet är relativt tydligt kring affärens struktur:
- Dongfeng bildar ett nytt dotterbolag och flyttar merparten av sin lastbilstillverkning dit
- Volvo förvärvar 45 procent av aktierna i dotterbolaget Dongfeng Commercial Vehicles för 5,6 miljarder RMB (renminbi, kallas ibland yuan eller CNY), vilket motsvarar 6,2 miljarder kronor
- Det nya bolaget omsätter proforma 34 miljarder RMB årligen de senaste 7 kvartalen, en P/S på 0,36
- Det nya bolaget har ett rörelseresultat proforma på 0,8 miljarder RMB årligen de senaste 7 kvartalen, en P/EBIT på 15,5. Rörelsemarginalen är magra 2,3 procent
- Ägarna upprättar ett aktieägaravtal där tillsättning av styrelse och ledning regleras
- Volvokoncernen inklusive det nya intresseföretaget blir världens största leverantör av tunga lastbilar
Jämför man med Volvos multiplar - P/S på 0,6 och P/EBIT på ungefär 9 så framstår priset som lågt, förutsatt att man kan skruva upp marginalerna i den förvärvade enheten närmre Volvos nivå.
Förvärvet kommer att finansieras med långfristig upplåning. 6,2 miljarder är dock inget jättebelopp för Volvo men det försvagar en inte alltför imponerande balansräkning. Förutsatt att Volvo uthärdar den lågkonjunktur vi har bör förvärvet inte påverka Industrivärden nämnvärt på kort sikt. Om Dongfeng blir den nyckel Volvo söker till den kinesiska marknaden kan förvärvet däremot vara riktigt positivt på lite längre sikt.
Spännande inlägg. / Peter
SvaraRaderaJag är absolut ingen expert på nyckeltal, men är inte 15,5 dyrare än 9 i P/EBIT? Eller är P/S viktigare i jämförelsen?
SvaraRaderaTacksam för klargörande,
Martin
Jodå, helt rätt. Men Dongfengs marginal är extremt låg (därav högt P/EBIT) och om man antar att marginalen går att rätta till blir P/S-talet mer relevant i just det här fallet.
Raderahur ser du på Oriflame idag?
SvaraRaderaDu skrev "Sammantaget är Oriflame ett intressant företag men jag tycker att priset fortfarande är lite högt för min smak" då låg priset på 375kr. Nu 203.
Jag har inte tittat till företaget på länge. Jag är som de flesta lite misstänksam mot affärsmodellen.
RaderaKommer Volvo in på din bevakningslista nu då? :)
SvaraRaderaDet hade även varit intressant om du tittade närmare på Skanska.
Bevakningslistan är för övrigt mycket uppskattad! Tack.
/Danne
Vad gäller Volvo håller jag med Luppen. Skanska däremot har jag i min portfölj.
Radera/Danne ( alltså inte samma Danne som ställde frågan ;-) )
Haha, det blev lite schizofrent där ;-)
RaderaNej, jag tycker Volvo är för hårt belånat, och har för många förluster i bagaget. Skanska ligger närmre till hands.
SvaraRaderaSka bli spännande att se hur nyheten tas emot imorgon, rimligen ganska mycket upp. Känns som att insatsen är ganska hög i affären, aggressiv satsning. Byråkraterna i Kina är ju lite lynniga, men om allt går vägen ser de ju lovande ut. Lär väl dröja men hoppas de gör en satsning i Afrika också.
SvaraRaderaAngående betalningen menar aktievinst.se att man kan se det som ett byte mellan Aero och detta nya - hur ser du på det? Verkar ju rimligt och i såna fall bra flytt av resurserna.
En annan sak - hur ser du på maktkampen inom Handelsbankensfären och Industrivärden som pågår inför öppen ridå? Påverkar affärerna negativt? Lundbergs närvaro verkar störa.
Just ja - håller med om att det skulle vara kul med en uppdaterad analys av Skanska, kanske när rapportperioden är över :)
Erik
Jag läste någonstans att Lundberg lovat inte köpa mer i Industrivärden. Jag tror parterna ändå har hittat en maktbalans. Entreprenörens son mot tjänstemännen, en ganska spännande mix :-)
RaderaVad tror du (L-luppen) om aktier i framtiden? Hör du till dem som tror på evig tillväxt?
SvaraRaderaDet var en tung fråga ;-)
RaderaJag är agnostisk i frågan, jag anser inte man måste ha en åsikt för att driva (eller investera i) företag. När mitt företag anställer två personer för att vi ser efterfrågan hos våra kunder är det inte världstillväxten över lång tid jag lever av.
Frågan är viktig, men det är omöjligt att veta och omöjligt för de flesta av oss att påverka. Om du investerar i väldigt breda index eller i råvaror kanske det är ovärderligt att gissa bättre än andra i ämnet, men jag har lyxen att kunna lägga det på hyllan.
Förvärvet fodrar tillväxt / marginalförbättringar för att bli något annat än ett nollsummaspel? En EBIT multipel på 15 ger en EBIT förräntning på 1/15 = 6,67% vilket borde innebära att det nya bolagets nettobidrag till volvo inte kan ligga mer än 1 kanske 2 procentenheter högre än vad volvo betalar i ränta på sin långsiktiga upplåning? Så det nya bolaget bidrar i starten bara med ungefär så mycket pengar som krävs för att täcka dom högre räntekostnaderna som volvo drar på sig genom förvärvet? Eller tänker jag tokigt?
SvaraRadera/ Rickard
Det stämmer, man förväntar sig säkert kunna höja marginalerna.
Radera