lördag 12 januari 2013

Apple diversifierar

Apple som i dagsläget är världens högst värderade noterade bolag är påpassade i medierna. För mig är det ett av mina minsta innehav och jag har inte vågat investera i bolaget utan att gardera med Google och Microsoft. Jag har agerat på detta sätt trots att mina egna analyser visar att bolaget är det mest undervärderade av samtliga portföljbolagen givet:
  1. En hög tillväxttakt som inte tycks vara på väg att stagnera
  2. En enorm kassa som man tycks vara på väg att byta inställning till och kanske till och med kommer att dela ut så småningom
  3. En rörelsevärdering helt utan tillväxtpremie
Varför tvekar jag då, trots att mina egna investeringskriterier säger köp? I all högteknologiverksamhet finns en risk att de egna produkterna blir omsprungna, en möjlighet Apple själva utnyttjat genom att själva ersätta andras produkter. Det gäller då att antingen på ett bestående sätt vara överlägsna i produktutvecklingen, något inget bolag mig veterligen lyckats med, eller att bygga in användarna med några inlåsningsmekanismer.

Apples inlåsningsmekanismer är främst datasamlande lösningar som iCloud och iTunes där användaren stimuleras att använda Apple-klienter (Mac, Iwhatever). Alla som provat deras produkter vet att kontakterna och annan data flyttas blixtsnabbt mellan enheterna. Det som oroar mig lite är att produkterna inte blivit outbytbara - man äger helt enkelt inte så mycket data längre. Kontakter kan synkas på många sätt. Filmer laddar man inte ner, de streamar man. Musik köper man inte via iTunes, man lyssnar på Spotify. Foton läggs upp på sociala medier, inte i egna databanker. Apples inlåsningsmekanismer desarmeras alltså.

I mitt hem har vi just nu sju (!) Apple-klienter med skärm, men även en Windows 8-dator och Android-apparater. Problemet (ur ett Apple-perspektiv) är att de sistnämnda inte har någon egentlig nackdel i mina ögon utom att själva hårdvaran är fulare.

Om denna amatöranalys stämmer måste alltså Apple fortsätta att springa fortast och det är aldrig helt enkelt. Finns det några tecken på att man skulle sluta vara bäst på produktutveckling idag? Det mest oroande tycker jag är de begynnande tecknen på diversifiering:
  • iPad Mini - där iPad skapade en ny marknad är Mini en kompromiss för att hänga med konkurrenterna
  • En budget-iPhone där man också jagar konkurrentmarknader och dessutom släpper sin premiumtanke något
  • De eviga ryktena om en Apple-TV, kanske en bra idé, kanske inte. Jag har själv en Mac kopplad till TV:n och det är en utmärkt lösning, men en snygg PC hade funkat lika bra
Jag har svårt att dra tydliga slutsatser av allt det här, läsarna får gärna fylla på, men eftersom slutsatserna blir otydliga blir jag en aning defensiv och vågar inte agera fullt ut på mina mer finansiella analyser (som skriker köp).

32 kommentarer:

  1. Vanliga nörder kunde aldrig göra det som Steve Jobs gjorde. C++ programerare har ingen smak och kan inte se saker från en icke programerare perspektiv.

    Steve Jobs är nu borta och det handlar nu inte om revlutionerande produkter utan evolutionerande. Apple blir som vilken teknik företag som helst, detta bör gör analysen lättare att jämföra med andra företag.

    Jo, Apple börjar göra kompromissar, som alla företag måste göra. Ipad mini var ett måste. Man bör vara glad att praktiska människor i Apple insåg detta och inte agerade bara utifrån en design perspektiv.

    Så beter sig ett normallt företag och jag tycker att det behovs i Apples utvecklningsfas just nu. Det är bra om Apple stannar upp och kolla läget lite innan nästa revolution. Ingen bråttom, Apple har nu en design kultur de andra företag kommer aldrig att ha.

    SvaraRadera
  2. Jag tror det var WSJ (http://online.wsj.com/article/SB10001424127887324391104578230060513922882.html) som var först ut med att rapportera att Apple arbetade på en low-end smartphone. Jag vet inte riktigt vad min inställning egentligen vore till det, men jag var förvånad. Phil Schiller (Apple senior vice president) har dock gått ut och sagt att Apple inte arbetar på en sådan produkt vilket nu verkar tagit död på spekluationerna (http://www.tuaw.com/2013/01/10/phil-schiller-no-cheap-iphone-in-the-works/).

    Apple är idag "stora på musik" genom iTunes. Angående Spotify verkar det bara vara en tidsfråga innan Apple utvecklat sin egen streaming-tjänst (se t.ex. http://crave.cnet.co.uk/software/apple-music-streaming-promised-by-itunes-11-says-analyst-50009895/).

    Allt tyder på att Apple arbetar med en Apple TV. Tim Cook: "When I go into my living room and turn on the TV, I feel like I have gone backwards in time by 20 to 30 years," Apple CEO Tim Cook told NBC's Brian Williams: "It's an area of intense interest. I can't say more than that." (http://www.guardian.co.uk/technology/2012/dec/10/apple-tv-set-enduring-fantasy). Jag ser positivt på en sådan produkt då den skulle vidareutveckla ekosystemet.

    SvaraRadera
  3. Är lite skeptiskt till hur mycket Apple kan växa i mindre utvecklade länder. Apples produkter och tjänster kräver i princip att man har en dator med en hyfsat snabb internetuppkoppling. Det första man måste göra när man köper en iPhone är att koppla upp sig till itunes via wifi eller med sladd. Sen är man beroende av itunes för att utföra många av telefonens funktioner, tex överföra musik, video, foto, spel och andra filer.

    Detta ser jag som ett stort hinder för att Apple ska lyckas i stora delar av världen. I de flesta u-länderna har en majoritet av befolkningen inte tillgång till dator och snabb internetuppkoppling. Många skaffar sig först en mobiltelefon/smartphone och sen eventuellt en dator om man har råd(vilket de flesta inte har). Låsningen till itunes gör att många inte kan använda en iphone som tex en Nokia telefon. Många är vana vid att fritt kunna överföra filer mellan telefoner via bluetooth och minneskort, något som inte är möjligt med Apples produkter.

    Tror att Androids mer öppna system har en stor fördel i utvecklingsländer gentemot Apples slutna system. Apple ska nog hålla sig till premium segmentet och överlåta lågpris segmentet till andra tillverkare som har betydligt större erfarenhet av ett sånt segment.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De "u-löänder" som jag har rest till har inga problem som du beskriver. De ligger långt fram.

      Radera
    2. Från och med iOS 5 (från 2011) behövs inte iTunes eller dator för att aktivera iPhones.

      Det går att köpa musik & film (i vissa länder) via itunes direkt i mobilen - dvs utan datorinblandning. Musiken är även DRM-fri så det går att dela med sig av den via e-mail tex.

      Det går dock inte att överföra filer via minneskort eller BT (såvitt jag vet). Det ska finnas en adapter som gör så att det går att föra "in" bilder från minneskort till iPhonen, men jag vet inte om det även går att exportera bilder från luren.

      För bilder finns det numera däremot Photo Sharing som fungerar bäst såklart med andra iPhones men även för de utan.

      Radera
  4. Jag håller inte riktigt med om att iPad Mini är en kompromiss. Jag har en iPad Mini, men skulle aldrig köpa en iPad då den är för stor och klumpig. Apple lär ha rätt fina marginaler även på minin då priset är rätt högt (dyrast i klassen små tablets). Äldre skärmteknologi, de kan få användning av processorer som har fabrikationsfel och inte duger i telefonen eller nya ipad m.m.

    Precis som AnotherValueInvestor skriver tror jag inte heller på en low-end telefon. Jag tror Apple är rätt nöjda med att sälja förra generationens telefon lite billigare då de lanserar nya. Apple har aldrig varit ute efter marknadsandelar. “although Apple’s market share of smartphones is just about 20%, we own the 75% of the profit.”

    Känns som att Apples aktie tog stryk av iOS 6 svala mottagande. Lite orättvist mycket kan jag själv tycka.

    Apple har ju i och med iOS 6 jobbat bort kravet på iTunes, så jag vet inte om jag riktigt håller med Steffe. Det kan ju va både bra och dåligt då det i viss mån kanske drev på försäljningen av hårdvara.

    Vet inte om jag själv skulle våga investera i Apple. Känns som att de har svårt att revolutionera mobil eller tablet-marknaden. Frågan är om TV-marknaden omsätter tillräckligt mycket pengar för att det ska påverka Apples omsättning långsiktigt. Om man äger en telefon i 2 år så sitter man säkert på en tv i 4-5 år. Känns inte som att det är samma massmarknad. Sen har det stuvats om i chefsleden lite på sistone och frågan är vad det får för effekter. Slutligen finns det ju en del projekt som inte riktigt lyckats, iAds, Siri och i viss mån maps. Överlag funkar deras internet-tjänster (iTunes borträknat) rätt dåligt. Knappast marknadsledande någonstans. Tror apple underskattade hur svårt det är att få till iCloud, maps m.m.

    SvaraRadera
  5. Sälj. Behåll. Eller öka?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle öka. Både för att din investeringsstrategi säger det och för att det är rätt roligt att äga Apple.

      Som tidigare sagts så har ryktena på en billigare iPhone mer eller mindre dött tack vare Apple själva. Jag håller med Edvard om iPad mini, den är magnifik. Nästa version, som ryktas komma i mars månad lär ha retina-skärm också. Var är konkurrenterna? De har en bit kvar.

      Det är lätt att säga att Jobs inte kommer med några fler revolutioner eftersom Jobs inte finns kvar. Några skriver att de inte kommer revolutionera mobil eller tablet-marknaderna och det håller jag med om, det har de ju redan gjort. Men TV-marknaden är stor och Apple kommer med all sannolikhet släppa något riktigt bra där. Samsung och de andra försöker ju med Smart TV osv. Jag tror Apple kommer lösa en sak som de andra inte har riktigt har lyckats med än och det är navigationen på din tv... Underskatta inte heller försäljningen av material i en tv. Visst byter folk apparat mer sällan, men de konsumerar en stor mängd material under de åren...

      Radera
    2. Jag håller med om att Apple ser prisvärt ut. Att kalla det billigt håller jag inte med om.

      Det jag tycker att ibland glöms bort är att man pratar om världens högst värderade företag. Det är inte Beijer Alma eller något annat pyttebolag som vi pratar om.

      Att använda samma kriterier på bolag som skiljer sig enormt i storlek ser jag som riskfyllt. Apple kan inte dubblera sin marknadsandel av läsplattor. Det går inte för de redan väldigt stora. Likaså kan de, som jag ser det, inte höja marginalerna ytterligare på många av sina produkter efter alternativen inte är så mycket sämre och det finns en smärtgräns för konsumenterna.

      Vad gäller telefonerna så hade jag inte köpt en iPhone om jag skulle köpt en ny idag. Det handlar inte om pris utan om att jag är trött på produkten. Jag är inne på min tredje iPhone och att folk (som inte får betalt av Apple) kan vurma för iPhone 5 ser jag som väldigt märkligt. iPhone 5 är en gäspning, inget mer.

      Luppen var inne på det i sitt resonomang. Apples inlåsning av konsumenterna håller på att krackelera. Det känns i mina ögon väldigt omodernt att sitta och ladda hem musik via iTunes när det finns tjänster som Spotify. Jag bara väntar på att det kommer att komma liknande tjänster på bred front för appar.

      Att Apple lanserar en TV skulle inte förvåna mig. Möjligtvis blir det Apples första flopp på ett tag.

      Jag har sålt mina Apple. En väldigt trevlig resa är till ända för min del.

      Radera
    3. Ipod touch (surfa och spela musik)

      Iphone (surfa, spela musik och ringa)

      Ipad (surfa på större skärm och spela musik)

      Ipad Mini (surfa och spela musik)

      Crikeln är sluten. Apple lanserar samma produkt en gång till (låt vara med uppdaterad hårdvara) och personer är lyriska över det nya. Det är klart att man är imponerad av ett sånt företag.

      Radera
  6. Aktien ser intressant ut i TA med stöd vid $500 och möjlighet till $560-$570 i en rekyl på kort sikt. Nu har jag fått för mig där kommer en mindre rekyl i S&P, om den nu inträffar och dessutom kan få med sig apple till stödet(den är ok vid nuvarande nivå) blir det speck för min del. Av de FA jag sett under morgonen ser aktien köpvärd ut redan nu men för egen del blir det långsiktigt via någon fond jag kommer "äga" apple

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Gör dig själv en stor tjänst!!!! Sätt pengarna på ett räntebärande konto. "Stöd vid 500 dollar". Vad menas med det???
      Mvh
      Lars

      Radera
    2. haha Lars du är ganska komisk ;) Däremot förstår jag inte riktigt vad du menar med att haka på tågen som går... det var ju så jag började min aktieköparbana och även det som fick mig ganska snabbt o inse att jag måste hitta en annan metod annars kommer jag förlora alla mina besparingar. Problemet med vad du beskrev ovan eller i ett annat inlägg (kommer inte ihåg) är att veta när man ska hoppa av? Jag är öppen för alternativa åsikter, det är så man kommer framåt i livet, men du får gärna beskriva rent praktiskt hur man hoppar på rätt tåg och sen även hoppar av i rätt tid. I min tidiga aktieköparbana hittade jag ett par riktiga guldkorn, problemet var bara att jag inte kunde hoppa av i tid. Ovan gör du narr av en TA kille/tjej och själv säger du att det gäller att hänga med tåget? Lite motsägelsefullt enligt mig. Lär mig :)

      Radera
    3. Hej Lars nu är vi där nu återstår att se om fondpsrarnas pengar räcker till en rekyl jag gärna speckar på eller om tåget fortsätter rutscha utför :) indexen har tyvärr inte dippat mycket. Centralbanker aktiespararnas bästa vänner.

      På räntekontona finns vad som behövs.

      Radera
    4. Hej!
      Nej jag gör inte narr av någon. Låt mig säga att min erfarenhet av teknisk analys är att det är varken teknik eller analys. En mindre investerare vinner mycket på att lägga detta åt sidan. En aktie har inget minne det finns inget stöd för Apple på 500 dollar. Ett av de största felen man gör som investerare är att man håller en för liten kassa. Den finns där inte för att man skall springa fortare eller flyga högre utan för att rädda dig den dagen spelet går emot dig. En stor kassa gör dig lugnare när du investerar. Rent allmänt får du söka en stil som passar dig det finns inga manualer att tillgå. Min portfölj passar inte dig, och jag gör inte de investeringar som du gör.
      MvH
      Lars

      Radera
    5. @Anonym. Tittade på en blogg som lundaluppen länkar till som heter finanstankar, och där publiceras en synnerligen läsvärd historia om hur det brukar gå till i verkliga livet när en värdebloggare som kallar sig 60% Graham och 40% Fischer med liv och lust skrider till verket. Tid för kassa blev rubriken. Först skildras en passion för Fenix outdoor som beskrivs som en liten stjärna. Fenix hade bloggaren velat äga i årtionde och bara njuta av tillväxten. Sedan dyker Apple upp och ut åker Fenix med buller och bång, och pengarna placers i Apple intervallet 515-550 dollar. Det skall tydligen sitta 100-tals fondförvaltare som bara väntar på att kasta sig in och köpa Apple. Avslutningen är magnifik. Det är skönt att Mr Market aldrig lär sig. Det tråkiga med många av dessa bloggar är att om det blir 60% Graham så brukar det ofta oxå bli 40% Kalle Anka.
      MvH
      Lars

      Radera
  7. Hej! Vill först och främst tacka för en bra blogg. Ang Apple så äger jag inga aktier i bolaget men jag tycker att aktien har straffats ganska hårt det senaste och har börjat fundera på att köpa några apple bull x3. Varför jag tvekar är mycket pga att de valt att försöka hitta nya tillverkare av deras komponenter, alltså gå ifrån Samsung så mycket som möjligt. Jag är lite kritisk till detta pga att Samsung är så stora och har möjlighet att tillverka så många olika komponenter. Det finns nog inget liknande företag som Samsung vilket gör att Apple måste börja anlita flera olika typer av företag och använda sig av ett mer multisourcing koncept. Detta tror jag i slutändan kan påverka deras kvalitet men Mr Cook kanske har full kontroll, vem vet? Vad tror ni om detta? Eller skulle ni hellre köpa aktien? Jag hade väl inte tänkt gå in med ett jätte kapital vilket gör att courtage avgiften att köpa apple aktien i USA blir lite stort kanske.

    mvh Niklas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressanta tankar. Se denna
      mobil.macworld.idg.se/macworld/2.1038/1.477620/applechef-saljer-ut-aktier?src=http%3A%2F%2Fmacworld.idg.se%2F2.1038%2F1.477620%2Fapplechef-saljer-ut-aktier

      Radera
  8. Jag tycker inte att du ska köpa fler. Jag har länge spånat på att skriva ett inlägg om blankning av Apple men har inte kommit till skott. Apple är ett fantastiskt företag och kommer säkerligen att fortsätta att vara det. Men jag tror inte att marginalerna är uthålliga över tid vilket gör att värderingen på nuvarande rekordmarginaler kan ses som låg. Men den kan mycket väl vara hög inom ett par år.

    Produktcyklerna är väldigt korta och trender vänder snabbt. Apple måste ligga i framkant år efter år efter år för att kunna försvara sina marginaler och nya produkter måste hela tiden överträffa konsumentens förväntningar.

    Microsoft och Intel, för att nämna några andra teknologiföretag har enligt mig bättre förutsättningar över tid.

    Att inte gilla Apple är som att svära i kyrkan just nu och det är också en varningssignal enligt mig.

    Mina korta synpunkter

    mvh
    ägamintid

    SvaraRadera
    Svar
    1. ägamintid, skulle vara intressant att läsa mer av dina tankar kring Intel och/eller Microsoft.

      Radera
    2. Jag håller med om att Microsoft troligtvis håller bättre över tid. Mindre trendkänsligt och jag är ganska övertygad om att folk och företag fortfarande kommer handla operativsystem i stor skala av Microsoft om 4-5 år.

      Radera
  9. Off topic, men Luppen, det hade varit spännande med en analys av CDON? Nere på låg kurs just nu 34,5 kr, var väl nästan uppe runt 70 för x antal månader sen... Mvh Carl

    SvaraRadera
    Svar
    1. CDON förlorar pengar i jakten på tillväxt, jag tyckte de var intressantare med den tidigare ledningen.

      Radera
  10. Jag tror det är viktig att vara lite kylig när det gäller Apple. Jag blev vettskrämd när jag läste ryktet häromdagen om att Apple skulle släppa en lågprismodell av Iphone, men det ryktet är dementerat nu. Att börja konkurrera med pris skulle vara början till undergången för Apple.

    Ska man se till ekonomiska vallgravar så har Apple haft en mycket djup (=hög lönsamhet) sådan nu under flera år, men den är knappast särskilt bred (wide moat). Problemet är att de har haft en överlägsen teknik, men det är "bara" för konkurrenterna att jaga ikapp. Något som dock har tagit oväntat lång tid enligt mig, då Iphone var revolutionerande när den kom.

    Om inte Apple kommer med något nytt snart (TV, whatever) så försvinner deras största konkurrensfördel och då har de bara kvar sitt varumärke, som knappast lär leda till fortsatta vinstökningar och därmed är en högre värdering knappast motiverad om de inte kommer med något nytt snart.

    SvaraRadera
  11. För min del tror jag det är för mycket risker med teknik-företag som apple. Så enkelt är det. Se på Nokia. What goes up comes down.

    SvaraRadera
  12. Det är för mycket upp och ned och fram och tillbaka och trender och känslor. Mitt arma hjärta klarar inte av att äga aktier i Apple tycks det mig. Även om även mina parametrar skriker KÖP.

    Nej du, jag sitter istället och håller tummarna för att SKF ska komma ned något ytterligare. Det är mer min typ av bolag. Och kursen ser onekligen lovande ut. Snar nu...

    / sb /

    SvaraRadera
  13. Alla får ha sina åsikter och det är bra med en nyanserad debatt. Men jag tycker det är farligt när folk baserar sitt tyckande på känslor. Apple handlas till ett P/E runt 11. Det är nästan samma P/E som för ett år sedan trots att vinsten har stigit med nästan 60%!

    Att bolaget är världens högst värderade bolag spelar väl ingen roll så länge bolaget uppvisar de vinster man gör? Det är ungefär som att säga att en aktie för 1kr är billigare än en för 500kr.

    I dagarna kunde man läsa att det går 20 ipads per såld Surface. Är det så Microsoft ska lyckas menar ni? T.o.m när Microsoft har inbrott på sin utvecklingsavdelning där man har alla sina nya produkter så väljer tjuvarna att sno de ipads man har för testning. Kanske inte så analytiskt men lite roligt =)

    Apple börjar på allvar slå på den kinesiska marknaden. Den kinesiska marknaden har seglat upp som Apples näst största marknad. Bara framtida tillväxt där ska kunna generera bra vinster ett par år framöver.

    Självklart är en del av att analysera att tänka i framtiden, men gör mig en tjänst nästa gång ni är på stan: Titta er omkring, vilken typ av telefon använder sig folk av? Vilka surfplattor ser ni folk sitta och pilla på? Ni som inte redan observerat det kommer att bli förvånade.

    /j

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad är mest troligt, att Microsoft knipper en ytterligare och säljer 2 av 21 eller att Apple kniper ytterligare en och säljer 21 av 21?

      Radera
  14. Helt sant J ! Dock tycker jag man ska vara lite försiktig när alla snackar Apple eller när man ser alla ha Apple prylar. Oftast är det då ett trendskifte är på gång. Precis som man säger inom aktieköp/sälj, när Aftonbladet skriver Extra sälj/köp så vet man att trendvändning är runt hörnet. Trendskifte kommer när en liten utbrytargrupp vågar gå emot strömmen. När vanligt folk som vill vara unika som alla andra, ser att en liten ledargrupp tagit på sig ledarrollen brukar det inte gå så lång tid innan något annat blir mer populärt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan inte annat än hålla med dig,trender kommer och går och i detta fall är det primärt en "high end" produkt som har börjat sin klassresa nedåt. Apple behöver antagligen göra något helt nytt för att på sikt behålla marknadsandelarna. Vill för övrigt varmt rekommendera att man tex läser Anthony Giddens standarverk "sociologi" och "tänka snabbt och tänka långsamt" av Daniel Kahneman om man vill ha en mer holistisk syn på sig själv och de investeringar man gör (som komplement till "siffrorna") //S

      Radera
  15. Det räcker att citera Peter Lynch så har du svaret:

    "if I could avoid one single stock, it would be the hottest stock in the hottest industry, the one that gets the most favorable publicity..."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kristoffer, jag är relativt säker på att Lynch med det avsåg t.e.x Facebook vid introduktion till P/E 80 utan affärsmodell, Knappast Apple vid P/E 11-14 nånstans beroende på om man räknar bort kassa eller inte. //S

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.