torsdag 21 mars 2013

Rapport från H&M

Ordförande Persson
Idag släppte H&M sin kvartalsrapport för perioden 1 december 2012 till 28 februari 2013. Rapporten följer samma mönster som vi sett senaste året: butikstillväxten driver upp omsättningen, men krympande marginaler beroende på olika externa faktorer som valuta, väder, konjunktur drar ner lönsamheten, i det här fallet så långt att vinsten minskar.

Några siffror och observationer från rapporten:
  • Försäljningen ökade med 2 procent räknat i svenska kronor till 28,4 miljarder kronor exklusive moms
  • Man har tvingats till realisationer vilket lett till att bruttomarginalen krympt ytterligare till 55,2 procent, för några år sedan tjänade man tio procentenheter mer!
  • Vinst per aktie sjönk med 10 procent till 1,45 kronor
  • Takten för butiksexpansionen ökar ytterligare, nu planerar man 350 nya butiker netto under året
  • Man planerar att möta sporthandelns inbrott i klädbranschen med nya sportlinjer i sortimentet
  • & Other Stories har lanserats, det finns även en relativt enkel webbhandel www.stories.com
  • Varulagret har ökat med 12 procent, något som till stor del kan förklaras med expansionen, men man medger även att svag försäljning lett till ett oplanerat stort lager
Som sagt påminner detta om merparten av rapporterna de senaste åren. Kronans förstärkning och allmänna konjunkturproblem på hemmamarknaderna främst i Europa leder till att den hastiga butiksexpansionen ger blygsamt avtryck i redovisad omsättning och obefintligt avtryck i redovisat resultat.

H&M:s bekymmer är dock en västanfläkt jämfört med de mindre svenska kedjorna och även om lönsamheten inte når upp helt till bolagets potential på sikt så håller man på att lägga en tillväxtgrund. Det är fortfarande svårt att värdera de mindre kedjorna och hur lönsamma de egentligen är, men H&M är ett lokomotiv. Anledningen att jag fortsatt har H&M som näst största innehav är att jag tror att flera av de ogynnsamma parametrarna kommer att svänga tillbaka eller åtminstone stabiliseras på sikt, och om H&M kan hitta tillbaka till de marginaler man tidigare visat med den volym man nu hanterar så kan vinsterna få en rejäl skjuts.

Tyvärr verkar alla andra investerare på marknaden tänka likadant, för H&M handlas fortsatt på höga multiplar. Det där köpläget man hoppas på verkar dröja ytterligare. 

7 kommentarer:

  1. Hm har ju under många år varit ett helt fantastiskt företag. Ser du någon risk att den utveckling vi ser kan vara tecken på att hm:s affärsidé kan ha sett sina bästa dagar eller tänker du att den utveckling vi ser är helt relaterad till bransch, konjunktur, valuta etc? //s

    SvaraRadera
  2. Ja, inte är HM en fågel i handen längre. Möjligtvis en ung gök i skogen.

    SvaraRadera
  3. Har haft HM som mitt största innehav i många år men nu har jag sålt allt. Bättre att leta företag som förbättrar sina marginaler än tappar

    SvaraRadera
  4. Oroväckande, men några kvartal är absolut inte tillräckligt för att se om det är en långsiktig trend (sälja) eller ett tillfälligt hinder (köpa).

    Jag håller nog i något år till såvida inget drastiskt händer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte ens nära att sälja, men jag vill heller inte köpa. Som jag ser det är bolaget "rätt" prissatt idag och om inget spännande händer med fundamenta får man förvänta sig en rätt mager (men för all del positiv) avkastning.

      Radera
  5. Med nuvarande expansionstakt så dubblar de antal butiker, och i förlängningen förhoppningsvis omsättningen. Detta utan att ta in nya pengar och samtidigt som de delar ut drygt 4% vid nuvarande kurs. Det känns som många externa faktorer gått emot dem de senaste åren (valutakurser, bomullspriser, dåligt väder för försäljning nämns i varje rapport i princip). Vissa grejer som är relativt enkla att fixa till borde kunna hjälpa till försäljningen - tänk onlineförsäljning i USA. Jag kan inte förstå att detta inte har hänt än. H&M är ett företag som faktiskt gör många exalterade när de öppnar butik i en ny stad. Och om man tänker onlineförsäljning så borde väl H&M vara ett bra företag med tanke på att de inte säljer dyra grejer. För mig är det mer troligt att jag köper en tröja för 200kr online och chansar på att den passar, än att jag köper en tröja för 2000 kr online.

    Angående minskande marginaler: är det någon som ser något problem med just H&M, eller gäller detta 'alla' företag i klädbranschen pga av faktorer som ökade löner i utvecklingsländer?

    Går det att räkna fram ett ungefärligt värde på en framtida nominell utdelning om säg 5 år givet dessa förutsättningar: 1: H&M har samma exp takt under de 5 åren, 10-15%, och 2: efter det antar vi att expansionen upphör - hur mycket kan man anta att H&M skulle kunna dela ut till aktieägarna?

    SvaraRadera
  6. dubblar antalet butiker var 5:e - 6:e år ska det vara. första raden

    SvaraRadera