måndag 24 december 2012

Julhälsning

Julen är för familjen Lundalupp oftast en elektronikfest, och det blev mer av den varan även i år. Apple och Nintendo har tagit sin beskärda del av klappbudgeten. Men jag har även haft tid att läsa en del, dels Larry Cunninghams sammanställning av Buffetts brev till aktieägarna och dels Ben Grahams "The Interpretation of Financial Statements". Recensioner kommer på en blogg nära er snart.

Min fru har också givit upp försöken att få mig att läsa skönlitteratur och gav mig "Paths to Wealth through Common Stocks" av Philip Fisher. Räkna med ett omdöme om denna också, liksom kanske dess mer berömda föregångare.

Ha en god jul kära läsare, snart är det dags för årsboksluten!

14 kommentarer:

  1. God Jul och tack för all inspirerande läsning! /Jr

    SvaraRadera
  2. God jul själv, din blogg är den stadigt lysande fyren i oredan, tack för att vi får ta del av dina tankar!

    SvaraRadera
  3. Tack för året som gått. Ser fram emot ytterligare ett års intressant läsning!

    Passar på med en fråga: Själv äger jag en stor andel olje-relaterade aktier vilka ofta ger hög utdelning (t.ex. norska Seadrill). Vad anser du om denna bransch och varför saknas dessa nästan helt i din portfölj?

    /Magnus

    SvaraRadera
  4. God fortsättning,
    Hos oss blev det oxå elektronikjul bl a en tv från samsung. Den kan allt jag kan komma på men herregud vad användarvänligheten är låg. Försökte köra webbrowser med IR och piltangenter, ingen trevlig upplevelse. Jag skulle bli förvånad om inte Apple har satt trenden för hur en Tv/mediastation ska styras inom det närmsta året. Trevligast vore nog att använda ipaden som fjärrkontroll över wifi. Blev faktiskt lite köpsugen på fler appleaktier efter det konstaterandet i kombination med aktiens kräftgång den senaste tiden.

    /Marcus

    SvaraRadera
  5. God Jul (fortsättning)!

    Ska bli intressant att läsa dina recensioner sen, särskilt boken av Fisher.

    Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
  6. iPhone 5 blev julklapp till mig själv. Tror att Apple kommer att revolutionera tevebranschen snart...

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  8. God fortsättning, och tack för en intressant, lärorik och inspirerande blogg!

    SvaraRadera
  9. Samsung galaxy tab i julklapp tror Samsung snart kommer bli världens största företag.

    SvaraRadera
  10. God fortsättning på julen och snart på det nya året!

    Skulle vara väldigt intressant att få lite info om din aktiehistoria.
    Hur lång tid det tagit dig att få utdelningar på över 100 000kr. Hur mycket du sparat/investerat/år osv.
    Hur mycket av de 100 000 kr är utdelningstillväxt och hur mycket är av eget tillfört kapital sedan förra årets utdelningar.

    Jag själv har bara sysslat med utdelningsinvestering i ca 1,5 år och det skulle vara intressant att få veta lite tidsperspektiv för någon som är längre mot målet än vad jag själv är =)

    Tack för en mycket inspirerande och lärorik blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite av det du söker kan du nog hitta på bloggen, men i årets bokslut kan jag försöka belysa utdelningstillväxten lite mer (kommer om några dagar). Jag fick över 100 tkr även 2008, men då var det en massiv extrautdelning från Kungsleden som dominerade.

      Radera
  11. Då ska jag läsa igenom bloggen ännu noggrannare =)
    Ska bli spännande att läsa!
    Tack!

    SvaraRadera
  12. I PPM har jag läst om din fördelning 30-70 mellan räntefond och aktiefond. Håller du motsvarande fördelning ränta/bankkonto i alla dina sparformer? Eller har du en högre andel aktier?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det är bara i PPM, jag har en lägre del likvida medel utanför pensionssystemet.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.