fredag 21 december 2012

Inköp Beijer Alma

Efter att ha köpt upp Fortum till en någorlunda meningsfull nivå valde jag idag att köpa 98 stycken Beijer Alma, som jag haft ögonen på sedan analysen för någon månad sedan. Jag betalade 111,75 kronor per aktie.

Beijer Almas investeringskvaliteter gjorde att jag hade överseende med bolagets storlek. Min plan för 2013 är att öka upp innehavet till en mer meningsfull storlek.

Så här ser portföljen ut efter dagens köp:

Bolag/aktieAntalPortföljandel
Handelsbanken

28 %
    Handelsbanken A
1 420

    Handelsbanken B
2 045

Hennes & Mauritz
2 740
22 %
Swedbank

13 %
    Swedbank A
17
    Swedbank Pref
2 870

Investor A
1 200
7 %
Industrivärden C
1 600
6 %
Sampo
740
5 %
AP Möller Maersk A
3
5 %
Fortum
900
4 %
Teknologiportfölj

4 %
    Apple
10

    Google
8

    Microsoft
170

Lundbergföretagen
408
3 %
Wal-Mart Stores
120
2 %
Johnson & Johnson
95
2 %
Beijer Alma
98
0 %

Portföljvärdet ligger på 2,8 miljoner kronor.

44 kommentarer:

  1. Trevligt. Känns ibland som ett bortglömt bolag. Inte så många som pratar om det.

    Har själv handlat på väldigt fina nivåer under året och innehavet är idag en stor del av min portfölj.

    God jul.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar surfa runt på diverse värdeinvesterarbloggar sen en tid tillbaka och är det något företag som ofta dyker upp så är det just Beijer Alma. Men omsättningen är onekligen inte särskilt hög i aktien så kanske ligger det något i det ni säger. :-)

      Radera
    2. Jo bland bloggande och bloggläsande värdeinvesterare är den allt annat än bortglömd, men handeln är som du skriver sparsam, volatiliteten lägre än H&M och aktien har gått kräftgång i tre år.

      Radera
  2. Mycket Finans i din portfölj. Varför?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har varit rejält billigt de senaste fem åren, jag har dock inte köpt några bankaktier på ett tag utan det är värderingarna som åkt upp.

      Radera
    2. Ser du stor potential i bankerna även framöver? Med 40% av portföljen utgör de en stor del. Varför inte sälja av lite och köpa Beijer Alma som du tror på så att du tex, kommer upp i 5% av portöljvärdet och samtidigt sprider riskerna lite?

      Radera
    3. @All in: Det finns flera förklaringar varför jag inte gör det:

      1. Jag tycker bankerna, främst Handelsbanken, fortfarande är undervärderade och tror att ett långsiktigt ägande kan ge god lönsamhet, förmodligen lika bra som Beijer Alma. Om jag skulle sälja något vore det snarast Wal-Mart som tidvis varit riktigt högt värderat
      2. Jag har gjort ett antal sådana ombalanseringar genom åren och de är ett risktagande eftersom man blir tajmingberoende när man gör en lite större affär vid en viss tidpunkt, långsamma inköp över tid minskar den risken
      3. Skiftet skulle medföra ganska stora transaktionskostnader, främst i form av skatt

      Men självklart tänker jag alltid på den typen av möjligheter.

      Radera
  3. Någon som kan förklara lite om dessa olike Beijer företag och om de investera i alla eller just beijer alma b aktier?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är helt olika bolag med olika verksamheter och ägare, de måste bedömas var för sig. Jag har tidigare ägt aktier i Beijer Electronics, ett Malmö-baserat bolag som säljer automationsprodukter. Deras utveckling var dock väldigt förvärvsdriven och jag såg inte riktigt deras konkurrensfördelar, så jag sålde av dem.

      Radera
    2. Nu måste jag vara lite fräck och länka till min egen blogg som svarar på just den frågan:
      http://aktieingenjoren.blogspot.se/2012/08/mina-innehav-beijer-alma-under-augusti.html

      Spartacus invest har även skrivit en hel del om de olika Beijer företagen ur ett investeringsperspektiv.

      Beijer Electronics
      http://spartacusinvest.blogspot.se/2012/07/analys-av-beijer-electronics.html

      G&L Beijer
      http://spartacusinvest.blogspot.se/2012/07/analys-av-g-beijer.html

      Beijer Alma
      http://spartacusinvest.blogspot.se/2012/06/kyb-corporation-vs-beijer-alma.html

      Radera
    3. Fräck länkning är helt ok när den (som din gör) bidrar till diskussionen.

      Radera
    4. Tack Aktieingenjören,
      Jag var alltid lite förvirrad mellan dessa Beijer företag. Som jag förstår det har de inga formella komplingar mellan dem? Det finns inte samma ägare genom alla företag?

      Är det någon bloggare som äger GL Beijer eller Beijer Electronics?

      Radera
    5. Det är inga formella kopplingar mellan dem. Kolla i Spartacus invest blogg. Jag tror att han äger i GL Beijer också

      Radera
    6. Det stämmer jag har en blygsam andel i GL Beijer.

      Bäst i Beijer klassen anser jag är just Beijer Alma. Där har jag ökat med jämna mellanrum och kommer troligen fortsätta med det så länge jag bedömer priset inte är orimligt. http://spartacusinvest.blogspot.se/2011/11/analys-av-beijer-alma.html (analys gjord efter gamla kriterier)

      GL Beijer tycker jag är helt ok, men där har jag enbart haft tillfälle att trycka på köp-knappen en gång. http://spartacusinvest.blogspot.se/2012/07/analys-av-g-beijer.html

      Beijer Tech passar inte riktigt mig. http://www.spartacusinvest.blogspot.se/2012/07/analys-av-beijer-electronics.html

      Radera
    7. Beijer Eelctronics ska det naturligtvis vara inte, Tech... Där ser man att bolaget inte passar mig... kommer inte ens ihåg namnet, hehehe. ;)

      Beijer Tech är en delvis annan historia.

      Radera
    8. Gaaah nu blev det t.o.m. felstavat vid "rättningen". Jag ger upp... God Jul!

      Radera
  4. Va kul - också relativt nybliven ägare. Ska bli intressant att följa din bevakning och se på vilka nivåer du ökar.
    Själv fyllde jag på Skanska på 107. Gillar ju att köpa dagens största förlorare :) Plus ta rygg på Lundberg känns tryggt.

    Erik

    SvaraRadera
  5. Undrar hur många läsare som köpt idag... :) upp tre kronor sen publicering. Eller finns andra, bättre förklaringar?

    Erik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart är det en Lundaluppen-effekt vi ser ;-)

      Radera
  6. Blev det i isk eller vanlig depå?

    SvaraRadera
  7. Helt off topic: Ligger du likvid med någonting på sparkonto eller liknande för tillfället, eller är du fullt exponerad mot aktiemarknaden?

    / sb /

    SvaraRadera
    Svar
    1. De likvida medel jag har är till för andra ändamål, inte tillgängliga för investering. Allt investerbart är investerat i aktier.

      Radera
  8. Ingen som tycker utdelningen är något hög i förhållande till vinsten? Mvh Anders

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, man får nog vara beredd på att se en sänkning av utdelningen 2013.

      Radera
  9. Det är alltid lika kul att läsa vad du skriver. Jag har nämligen också varit intresserad av Beijer Alma men är lite osäker på ingångskursen.

    Jo, jag skulle väldigt gärna vilja höra dina åsikter om Kone på finska börsen. Vad tycker du om det företaget?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inget om Kone idag (hissar?), men om jag läser in mig på dem så skriver jag självklart om det.

      Radera
  10. Kul feture hos morningstar.com där man kan jämföra US bolag mm lade ihop JNJ,WMT,MMM noterande även dina teknikaktier gått väldigt bra och i stort lämnat kartan.

    Bra källa till historisk underlag med prognos som oturligt nog mest täcker amerikanska bolag..

    http://performance.morningstar.com/stock/performance-return.action?t=MMM&region=USA&culture=en-US

    SvaraRadera
  11. Får jag fråga vad som fick dig att gå in i Beijer Alma just vid denna tidpunkunkt? Q3 rapporten såg inge vidare ut och orderstockarna krymper i bolagen nämns det. Det känns som ett konjunkturkänsligt bolag som kommer att drabbas om vi går djupare i lågkonjungtur. Finns det inte stor chans/risk att fånga aktien billigare snart om kurvan neråt fortsätter?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Några argument presenterar du just ;-)

      * Senaste kvartalet ser svagt ut i ett kvalitetsbolag
      * Folk oroar sig för en kommande lågkonjunktur

      Cykliska aktier bör köpas ungefär i sådana lägen. Exakt om/när den blir ännu bättre prissatt kan jag inte förutspå så jag slår till nu när den ser billig ut jämfört med en "normal" intjäningsförmåga.

      Radera
  12. Jag vill knappt tro det men jag har till slut köpt aktier i ett läkemedelsbolag, Novo Nordisk. Enorm marknadsandel med våldsamma marginaler och enorma möjligheter till att växa. I grund och botten gillar jag inte denna typ av bolag men det går inte att förneka att det är ett fantastiskt case. Vad är din syn på Novo luppen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ingen koll på Novo Nordisk, är ganska usel på läkemedelssektorn överhuvudtaget.

      Radera
  13. Blir lätt nyfiken på varför du frågar "luppen" om du har din uppfattning klar? Handlar det om att du försöker att marknadsföra en aktie du har köpt? //Stavros

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frågan är väl fri, men tyvärr hade jag inget vettigt svar.

      Radera
  14. Varför skulle jag inte vilja höra andra åsikter än mina egna om Novo nordisk bara för att jag personligen tycker om aktien? Märklig tankegång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag frågade om syftet med frågan då du var så extremt övertydlig med din uppfattning och ditt inlägg mer liknade marknadsföring än en fråga. Du svarade med en annan fråga och ett ifrågasättande av min tankegång. Det hade varit intressant att höra mer om hur du tänkte men nu förstår jag att jag inte borde ha frågat och att min tankegång är märklig.

      Radera
    2. Fair enough, inlägget kan säkert uppfattas som lite rusigt. Jo, jag har letat med ljus och lykta efter negativa analyser eller inlägg gällande Novo. Jag tycker det är viktigt att blanda upp bilden för mig själv när jag läser in mig på ett bolag.

      Jag fokuserar på det negativa och försöker få en känsla av hur stora och sannolika hoten mot bolaget är. Det slog mig att Luppen och hans läsare säkert har en del invändningar mot Novo.

      Jag köper att det inte framgår i min "kommentar".

      Radera
  15. Gott nog, problemet med Novo Nordisk och forskningsintensiva företag brukar vara att man som lekman omöjligt kan ha koll på utvecklingen. Vet man inte ungefär vilka forskningsteam som arbetar med vad och har kompetens att bedöma möjliga utfall kan den långsiktiga risken vara stor. Mindre risk/möjlighet i bolag som tillverkar plåster och magnecyl. Jag skulle leta info hos/och se vad proffsen gör i det fallet för att få en långsiktig bild av risker/ möjligheter i bolaget. Mvh Stavros

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är just behovet av att "uppfinna hjulet" på nytt som jag ogillar med läkemedelsbolag och många verkstadsbolag. Novo Nordisk har betydligt färre affärsområden än traditionella bolag i branschen. Det minskar risken i Novo Nordisk´s fall anser jag. De är onåbara på sitt kärnområde just nu.

      Precis som du nämner så är det omöjligt att bedöma pipelines som lekman. Bolagets pipeline är enligt experterna mycket stark. Men här finns den stora risken absolut. Novo Nordisk har solida finanser, aktieägarvänlig ledning med utdelningar och återköp. Dessutom mycket bra IR information.

      Framtiden får utvisa om det lilla avsteget från min portföljstrategi var rätt.

      Radera
  16. Har stigit bra sedan mina inköp I november.
    Idag har tom. Goldman Sachs och Credit Suisse varit intresserade av Beijer Alma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det suger verkligen (som mina barn hade sagt), det är väl inte dyrt ännu, men min vilja att öka innehavet har sjunkit rejält.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.