måndag 17 december 2012

Industrivärden och Volvo

Jag har varit aktieägare i Industrivärden sedan 90-talet och har trots den trevliga portföljen ofta klagat på bolaget. Det är främst ett par händelser under andra hälften av 00-talet som retat mig:
  1. Köpet av Hemtex där man gav sig in i konsumenthandeln, ett område man bevisligen inte kunde bedöma
  2. Duellen med Christer Gardell om makten i Volvo, som ledde till belånade aktieköp till höga priser. Strax därefter behövde SSAB pengar i en nyemission och Industrivärdens belåning låg helt plötsligt på 30 procent och ett solitt investmentbolag var i gungning
Ingen av dessa punkter kommer att kosta nya aktieägare något, de är redan inprisade och klara, men för oss som hängt med ett tag har herr Nyrén förstört stora värden. Industrivärden siktar på att skapa värden över "lång tid", men det har gått fem år och vi har inte sätt skymten av värdena ännu. Dessutom arbetar Industrivärden med en ganska koncentrerad portfölj så misstag i enskilda innehav lyser igenom kraftigt.

I veckan som gick sålde Renault ut sitt Volvo-innehav och återigen var Industrivärden på tårna och säkrade en position som ohotat största aktieägare för en lång tid framöver. Priset för aktierna är inte bekräftat av Industrivärden ännu (92,25 kronor enligt di.se), men totalt sett bör Industrivärdens anskaffningsvärde ligga kring 90 kronor. Ännu idag, efter fem års köpande i en lågkonjunktur, är detta knappast ett fyndpris för Volvo, men det är inom det rimligas gräns.

Industrivärdens agerande senaste veckan anser jag är konsekvent och helt korrekt, man har sökt den här positionen en längre tid och nu grep man tillfället. Även om det alltså gjorts tveksamma affärer på vägen har man exekverat sin strategi, vilket gör att jag blir lite mer positivt inställd till Industrivärden igen.

Det har gått fem år sedan de större misstagen och det börjar kanske bli dags att stryka ett streck över detta och inse att Industrivärden är en samling av mycket framstående svenska bolag.

Missa inte Stockmans vidareutveckling av det här inlägget.

18 kommentarer:

  1. Jag har ägt Industrivärden sedan -88, och i det tidsperspektivet har det varit ett mycket bra innehav.
    Glöm missarna för fem år sen!

    SvaraRadera
  2. Vad tror du om kungsleden efter dom sålt sina Hemsöaktier?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag funderar på att skriva ett inlägg om saken, men har inte hunnit läsa på om affären ännu.

      Radera
  3. Jag går i tankarna att investera i Swedbank Preferensaktie. Tycker du den är köpvärd nu? Vid vilken kursnivå brukar du passa på att fylla på?

    Mvh Christoffer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt anskaffningsvärde för Swedbank ligger på 37 kronor, jag har inte köpt sedan krisen. Jag föredrar Handelsbanken. Jag ser dock inte Swedbank som övervärderad så dagens pris är väl ok, med P/E 11 mot normal intjäning.

      Radera
  4. Betalade de inte 92 kronor och några ören?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var läste du det? Jag har inte sett någon uppgift om det.

      Radera
    2. DI skrev att aktierna kostade 92:25 per styck: http://www.di.se/artiklar/2012/12/12/renault-saljer-allt-i-volvo/

      Radera
  5. hur ser du på apples kurstapp på 25%?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Apple ser billigt ut idag tycker jag. Jag är dock rätt nöjd med min portföljandel i teknikaktier. Det var ett stort beslut att gå från noll till fyra procent och jag tvekar lite om att öka.

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  6. SCA fortsätter att gå som tåget. Mitt bästa innehav och skulle gärna öka, men tycker det är svårbedömt. I din bevakningslista har du ett motiverat pris på ca 100 kr. Nu är den som bekant nästan uppe i 240 kr. Är mr market verkligen så fel ute? Förstår att man prisar in saker som antagligen kommer hända i och med omställningen till mer konsumtion och att det inte känns tillräckligt stabilt för dig?
    Känner mig väl lite vilsen, gillar bolaget som sagt och det känns som att kursen bara stiger... men hittar inga seriösa analyser av det "nya" SCA.

    Erik

    SvaraRadera
    Svar
    1. 140 kronor tycker jag ser väldigt dyrt ut för SCA och skulle definitivt inte köpa till den kursen. Men om jag eller marknaden har fel måste du bedöma själv ;-)

      Radera
  7. (Menade 140 såklart, som du förstod)
    Inga planer på att köpa runt 140 men frågan är väl hur länge man väntar om det blir en sättning. Att den skulle falla till 100 känns helt enkelt osannolikt, om det inte blir en krasch och då är ju allt billigt.

    Erik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, jag förstod att det var tangentbordsnisse ;-). Jag bevakar bolaget och är intresserad av att köpa om en av två saker händer:

      1. priset sjunker tillbaka, men det är omöjligt att säga om eller när det kan hända, eller
      2. bolaget växer in i den nya värderingen med ökad uthållig lönsamhet

      Det kan dröja till nästa lågkonjunktur, det gäller att vara uthållig :-)

      Radera
  8. Måste bli bättre på den där uthålligheten :-)
    Tack för snabba svar.
    Köper väl lite Volvo istället.

    Erik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man ser till att ha ett antal alternativ kan man i alla fall se till att göra det minst dåliga köpet om uthålligheten tryter ;-)

      Radera