måndag 3 december 2012

Investeringssparkonto 2013

Jag är inte den förste bloggaren att kommentera det, men statslåneräntan som ligger till bas för beskattningen av ISK sänktes i förra veckan till 1,49 procent inför 2013. Beskattningen blir då 0,45 procent på kapitalet för kapital som är innestående hela året.

Hur skeptisk man (jag!) än är mot att binda beskattningen till kapitalet istället för kassaflödet går det inte att bortse från att detta är en mycket låg skattenivå. Även om aktieplaceringars avkastning enskilda år är mycket osäkra så bör man förvänta sig en avkastning över tid som är större än 1,49 procent och därmed är ISK gynnsammare än att äga i depå.

Under 2012 har nästan alla mina inköp skett i ISK, och det lär bli så även 2013.

45 kommentarer:

  1. Hejsan Lundagruppen! Lyckades inte hitta någon kontaktuppgift så jag postar min fråga här istället.
    Har fått en uppgift i skolan där vi ska övertyga en investerare att köpa teliasonera. Har aningen kärvt att hitta stabila argument som kan övertyga, detta gäller i synnerhet iom att resterande grupper har blivit tilldelade förtag som haft bättre avkastning det senaste året. Har du någon riktig dräparfakta som talar för teliasoneras aktie så skulle det uppskattas enormt, litet såväl som stort.
    Tusen tack på förhand
    Mvh Jakob

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt övervägt Telia nyligen så jag tar mig friheten att bryta in på den frågan.

      Mina anledningar att göra detta:

      1) Mycket högre direktavkastning än räntebärande papper. Även om aktiekursen kan tänkas variera kraftigt så kommer utdelningen antagligen vara relativt stabil eftersom mobilen endast utgör en liten men viktig del av folks utgifter. För en person som t.ex. investerar 200 000 kr och vill skjuta till 1000 kr i månaden utöver studiebidraget skulle Telia Sonera med andra ord vara klart bättre än "hetare" bolag.

      2) Rädslan för telekombranschens död är överdriven. Även om man i vissa länder har haft dålig konkurrens har Sverige hela tiden varit hårt konkurrensutsatt. Däremot har Telia dragits med i den allmänna telekompessimismen. Som jag ser det är bandbredd en begränsad resurs precis som t.ex. järnmalm och energi. För att mer bandbredd ska byggas måste telekombolagen fortsätta tjäna pengar på att göra det. Därför kan man räkna med uthålliga vinster från branschen oavsett om samtal sänds som telefonsamtal eller data.

      Radera
    2. Jag tar mig också friheten att skriva några rader.

      Telia är förvisso inget bolag jag skulle investera i, men här följer några argument:

      - Stabilt och ocykliskt.
      - Genererar fritt kassaflöde som ägarna får ta del av.

      Sammantaget bättre förväntad avkastning än bankboken till (förhållandevis) låg risk.

      Radera
    3. Jag har ganska nyligen sålt mina Telia-aktier, men om man skall nämna anledningar att köpa aktien (för det finns alltid anledningar att både sälja och köpa) så skulle jag säga följande:
      - pris per betalande användare är låg. Om mobilbetalningar eller liknande börjar komma på bred front har Telia en stor bas att bygga på.
      - stora poster i långtbortistan-telebolag som planeras att sättas på börsen, vilket kan leda till extrautdelning alternativt "bara" stärkt kassa
      - kommande besparingar som kommer att lyfta vinsten
      - förmodligen ny VD inom kort, vilket kan skicka upp kursen en bit om man väljer en bra ny VD
      - bra direktavkastning
      - låg risk för totalkollaps (jfr biotekbolag)
      - muycket negativ publicitet kring skumraskaffärer som förmodligen har skrämt bort en hel del förvaltare som skall spekulera till sig pengar och vara helylle samtidigt

      Radera
  2. Hej! En till offtopic: vad anser Luppen, och alla läsare, om Alliance Oils preferensaktier? Jag äger redan en del vanliga aktier. Bör man byta till enbart preferens, eller hur tänker ni?

    Mvh Gunnar

    SvaraRadera
  3. Hej Lundaluppen, jag är en 21 åring som precis börjat investera men jag har bara investerat i vanlig depå än så länge, Är det förmånligare att flytta över detta till ISK alltså? Jag investerar endast ca: 1000kr i månaden eftersom jag fortfarande studerar.
    MVH John

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du för över aktier från vanlig depå till ISK, betraktas detta som att du först säljer aktierna i vanliga depån och sedan köper dem i i ISK. Om du således har aktier med hög vinst som du inte vill skatta på (än), bör du inte flytta aktierna till ISK.

      Radera
    2. Ok, tack för hjälpen. Men är det förmånligare för mig att köpa nya aktier i ISK även fast jag endast sparar ca: 1000kr i månaden? Jag köper mestadels större stabila bolag med bra utdelning och sparar på lång sikt (15-20år), men genom ISK så behöver jag alltså inte skatta för utdelningarna eller vinsten om jag säljer utan endast på kapital värdet om jag har förstått det rätt?. Ber om ursäkt om det blev en lång text men är som sagt nybörjare och vill lära mig mer om det här.
      MVH John

      Radera
  4. John! Minimicourtaget på ISK är mkt högre än vanlig depå, så om du gör affärer för 1000kr/mån är det ekonomiskt självmord med ISK. Det krävs väsentligt större volymer för att det ska vara lönsamt med ISK, för annars blir du uppäten av courtaget. Nordnetdirekt har 9kr minimicourtage vilket är smått oslagbart för småsparare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skitsnack. Månadssparar på Aktieinvest ISK för 10kr/mån i courtage oavsett hur mycket jag köper/ hur många olika aktier jag köper. Avanza ISK kostar 29kr courtage/affär för ISK. Om du inte tror att du får mer än 1.4% avkastning på ditt kapital så ska du inte ha aktier överhuvudtaget eftersom du kan få 3,5% på ett räntekonto.

      Radera
    2. Ganska säker på att det är 39sek/affär på Avanza om du använder ISK.

      Radera
    3. Om jag hade sparat 1000 SEK per månad så hade jag valt Nordnetdirekt med 9 SEK i minimicourtage. Det är en jäkla skillnad på 9 SEK och 29 SEK i minimicourtage.

      Radera
    4. Även Avanza har ett lågprisalternativ med 9 SEK i minimicourtage.

      https://www.avanzamini.se/mini/hem/

      Radera
    5. 29 kronor i courtage på Avanza gäller såvitt jag vet om man är medlem i Unga aktiesparare.

      Radera
    6. Avanza har olika prislistor beroende på vilken kund du är. Finns olika steg beroende på kapitalet som finns på din depå hos Avanza. Alternativt hur mycket du köper och säljer för per månad. Har du t ex över 100 000 kr hos dem i värde på kapitalet så har jag för mig att du får guldmedlemskap vilket innebär att den prislistan gäller.

      MR

      Radera
  5. Månadssparar du 1000kr så köp Avanza Zero i en ISK om du nu ska använda ISK för annars kommer courtaget äta upp all avkastning.

    /Rickard

    SvaraRadera
  6. Vad händer när räntan går upp och det är mer förmånligt att ha aktierna i en vanlig depå? Kan man då flytta över aktierna utan problem eller finns det möjlighet för folkvalda att sätta käppar i hjulet för något sådant?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skall inte gå att flytta ut värdepapper från ett ISK. Men du kan ju alltid sälja dina aktier i december (när räntan har bestämts), flytta ut pengarna och sedan köpa tillbaka värdepapperen i en vanlig depå.

      Radera
  7. ISK Avanza 99kr minimicourtage vad jag kan se på deras hemsida iaf. Nordnetdirekt 9kr är mig veterligen det bästa alternativet om man inte gör stora affärer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag betalade 43 kronor vid senaste Fortum-köpet, tror att minimicourtaget är 39 kronor för svenska aktier.

      Radera
    2. Stämmer bra det. 39 kronor är minimicourtaget.

      Avanza Bas = 39 kronor
      Avanza Premium = 99 kronor

      Radera
  8. Ok, var kanske lite otydlig vid tidigare inlägg då jag sparar 1000kr i månaden ungefär men jag brukar endast köpa när jag kommer upp i runt 4000kr just på grund av courtaget, och har egentligen sparat mycket mer då jag har sparat stora delar av lönen från sommarjobb, m.m. Det enda jag månadssparar i är Avanza zero som har 0 courtage. Men om courtaget på ISK är 39 så är det väll samma som i vanlig depå. Är det dumt av mig att spara i Avanza om jag köper för cirka 4000 åt gången i ett bolag, känns som att 39 kr på 4000 inte gör så mycket men jag kanske borde fundera på att byta till Nordnet alltså, Är nordnet direkt också ISK, eller erbjuder nordnet ISK också? Vilket är bäst utav Nordnet och Avanza? Inte bara i nuläget utan även om man köper för större summor då jag vill ha allt på ett och samma ställe och inte behöva byta något mer. Långt inlägg igen men bäst att passa på när man har lite kunniga människor på tråden ;)
    MVH John

    SvaraRadera
    Svar
    1. 39/4000 = 1 procent courtage, det var billigt på 90-talet, men nu är det dyrt. Jag tycker inte det är någon katastrof, men självklart är 9 kronor en bättre nivå ;-)

      Jag har tyvärr aldrig använt Nordnets tjänster, så jag överlåter åt kunnigare läsare att kommentera det.

      Radera
    2. Litet förtydligande: jag tycker att det är dyrt, men jag skulle inte låta det hindra mig från att spara.

      Radera
    3. Du kan ju räkna lite på det. Antag att du sparar 4.000 kronor, totalavkastningen kommer att vara 5% (för enkelhets skull tänker jag att utdelningen är 5 procent och att aktiekursen därmed är oförändrad):

      Vanlig depå: (3991*0,05*0,7)+3991 = 4131

      ISK: [(3961*0,05)+3961]*0,9955 = 4140

      Så med dessa högst teoretiska förutsättningar går det i stort sett på ett ut. Men antar du en högre totalavkastning (eller en högre avkastningsskatt i framtiden) ändras naturligtvis förutsättningarna.

      En fördel med ett ISK är att man kan komma ur det ganska lätt. Man bränner visserligen courtage, men i en vanlig depå skulle man istället riskera att bränna bort en massa skatt vid överföringar. Så länge skatten är såhär låg verkar ett ISK onekligen vara fördelaktigt, men osvuret är väl som alltid bäst.

      Radera
    4. Problemet är att statslåneräntan just nu är extremt låg, därför försöker alla just nu locka in folk i isk,kf & ips.
      Vid en långsiktig strategi måste man ta höjd för vad som händer när räntan går upp.
      Då måste man sälja och ev köpa, med courtage som följd...
      Det går att flytta in i isk utan courtage men ut?
      Mellan år 2000 och 2010 var statslåneräntan i snitt 4,2%, då behövs en helt annan avkastning innan isk lönar sig.
      För mig är isk & kf ffa för kortsiktiga affärer, timmar till 2-3 år (just nu), men på 10-20 år är det depå som gäller för min del.

      Många missar dessutom att vända sina aktier i en vanlig depå, vilket skulle kunna förbättra situationen avsevärt.

      Radera
  9. Går ha Avanza Mini och då köpa för 9kr också men tror inte man kan ha ISK då.

    /Rickard

    SvaraRadera
  10. Kan verkligen inte förstå varför man skulle välja en vanlig depå när det finns ISK. Speciellt om man bara sparar 20-30kr (eller 50-90kr om du har nordnet, men varför skulle man ha nordnet). Bara det faktum att du slipper 30% skatt på utdelningar gör ISK bättre tycker jag. Dock är det synd att man inte kan kvitta förluster i ISK.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du betalar ju ingen skatt på vinsten, så hur skulle du kunna kvitta förluster, menar du? Lägre skatt på din lön? Avsätt 30% likvider så blir effekten densamma; dina förluster blir 30% mildare.

      Radera
  11. Lite mer info....
    Jag har ISK på SEB och där är courtaget 69.- . '
    Dock har SEB inget courtage för transaktioner mellan ISK och andra depåer så man kan flytta fram och tillbaka om man vill. SEB håller även koll på skattesituationen (enligt lag) så man behöver inte räkna på den heller. Självklart få man beräkna skatteeffekterna själv men man behöver inte göra detaljkalkylen.
    Även jag investerar alltid belopp över 7.000.- för att alltid ha under 1% courtage.
    Besser

    SvaraRadera
  12. Hej!
    Letar just nu efter amerikanska aktier att investera i. Har kikat på Johnson & Johnson men tycker att direktavkastningen är något låg. Vill helst inte köpa under 4%.
    Vad tror du om Intel? Jag tycker mig se ett bra varumärke, ett gott omdöme, entusiaster väljer hellre Intel före AMD och tycker det verkar som att de flesta nya datorerna kommer med Intel-processorer. Hur ser du kring aktien?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enligt denna site är Intel ett utmärkt köp upp till $22.4

      http://www.serenitystocks.com/stock/us/intc

      Radera
    2. Intel ser intressant ut, men om jag köpte Intel skulle jag helst vilja balansera med ARM (inte AMD), tyvärr ser ARM allt annat än billigt ut.

      Radera
    3. Varför inte AMD? Tror AMD kan få det svårt, de lanserar många nya produkter men inga riktiga genombrott. De har dock en stor grafikkortsdel med sin Radeon serie, kanske kan den visa sig konkurrenskraftig. Blev iallafall ett knippe Intel aktier idag...

      Radera
    4. Som jag ser det står kampen inte inom PC-segmentet (där Intel vinner), utan mellan PC och mobila enheter (där ARM vinner).

      Radera
    5. Är PC- och mobilprocessorer så väsensskilda att Intel inte relativt enkelt kan skifta över till mobilt samtidigt som man fortsätter dominera PC? Har ARM en för stark ställning redan?

      Radera
    6. @Kenny: de kommer från helt olika håll designmässigt. ARM är gjorda för inbyggda batteridrivna enheter från början och energikonsumtionen har varit ett av huvudproblemen från dag 1. Intel kommer från megaherz-racet där prestanda varit väsentligt viktigare än att hålla nere förbrukningen. Intel har ju försökt i 5-10 år att slå sig in på mobilprocessorsidan men inte lyckats, det säger en del om skillnaderna mellan enheterna.

      ARMs processorer är fortfarande en bra bit långsammare än Intel, men börjar bli "good enough" för datorer. Det är enklare att gå det hållet om man inte siktar på speltillämpningar.

      Radera
  13. En intressant aspekt på ISK och även KF är hur Sverige plötsligt framstår som ett riktig aktieinvesterarvänligt land numera. I USA pågår som bekant fiscal cliff-debatten och skulle ingen överenskommelse nås kommer skatten på utdelningar att gå upp till över 40%. Även reavinstskatten kommer att öka en hel del.

    Sverige framstår allt mer som ett kapitalistparadis. Lägg därtill att vi avskaffat förmögenhetsskatt, gåvoskatt och arvsskatt samt kraftigt sänkt fastighetsskatten.

    Mvh
    Mattias

    SvaraRadera
  14. Vad tycker lundaluppen om Stora Enso? Jag tror de kan göra lite vad sca gjort inom hygien fast inom förpackning. Sen så är värderingen för tillfället väldigt låg med kurs/eget kapital på Ca 0,7. Bra utdelning också (ca6%).

    Är Stora Enso något du har tittat på?

    Tack för en bra blogg.
    Mvh

    SvaraRadera
  15. Jag har en kapitalforsakring just nu, men har ocksa oppat ett ISK. Gar det att flytta vardepappren fran kapitalforsakringen till ISK?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan bara flytta kontanter in och ut ur en kapitalförsäkring.

      Radera
    2. Ar det ett bra rad att fortsatta investera via KF eller ISK? Eftersom jag har en KF borde jag stanna med den? Som det ar nu ar den enda fordelen som jag ser det med ISK framfor KF att du direkt ager aktien.

      Radera
    3. Man kan ju ha bådadera...

      Radera
  16. Hej Luppen! Hur resonerar du kring utländska högavkastande aktier som Fortum i ett IK? Som jag förstått det kan man bara få tillbaka den avdragna utländska skatten motsvarande upp till den totala skatten på ik:t, eller har jag fått det om bakfoten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det stämmer om du inte har andra inkomster av kapital du kan dra av ifrån. Men effekten av det, om det blir så, är ju bara att man betalar 15 procent skatt på utdelningen istället för 30 procent som det skulle vara om man inte använder ISK.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.