lördag 29 december 2012

Amerikansk arbetsmoral

Jag har suttit och skrivit årsbokslutet och tänkte lägga ut det idag när jag kom på att NASDAQ är öppet på nyårsafton. Vad är det för fel på amerikanerna? Den långa arbetstiden är säkert en av anledningarna att USA lyckats bygga upp ett så bestående välstånd (hittills lägger såklart olyckskorparna till), men jag är glad att vi i Europa har ett lite mer avslappnat förhållande till jobbet så att man kan vara lite ledig ibland...

En trevlig känsla med att äga aktier är dock att företagen "arbetar åt mig" hela tiden. Dygnet runt finns det H&M-butiker som säljer kläder varav en liten del av förtjänsten går till mig. Fortums värmegeneratorer och energiproduktion går på högtryck såhär års, dygnet runt. Bankerna har öppet, ehh, mellan 10 och 15 varje helgfri vardag ;-)

Därmed kommer årsbokslutet tidigast på kvällen den 31:e om jag inte sitter och dricker bubbel då.

3 kommentarer:

  1. Ja, bankernas service i form av fysiska butikers öppettider är sedan länge undermålig. Man kan väl dock glädja sig åt de anställda som får bekvämliga arbetstider =)
    Gott nytt år!

    SvaraRadera
  2. USA har ingen lagstadgad semester dagar. Därför är dessa fåtal amerikanska högtider så viktiga för dem. De flesta företag erbjuder 2 veckor semester till de flesta av sina anställda. Däremot tjänar de mer pengar och skulle kunna i stället ta tjänsteledig om de ville.

    Det är svårt att ha sådana arbetsrätigheter utan att alla gå med eller tvingas till det. Det händer inte i USA.

    SvaraRadera
  3. Gott nytt år! Ja, de jobbar hårt i USA, har jag sett efter att ha studerat där under en period och även fått chans att göra projektarbeten åt "riktiga" amerikanska företag som t.ex. John Deere.

    Bankerna jobbar faktiskt efter kl. 15. Det är då såna bolånetorskar som jag kommer och försöker förhandla ned räntan en gång om året. Man brukar även bli bjuden på kaffe :)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.