måndag 23 december 2013

God Jul

Till alla värdeinvesterare, tillväxtinvesterare, analytiker, statistiker, tekniska analytiker, trendföljare, contrarianer, effektiva marknadsföljare, mäklare, daytraders, poddar, paddor och soffliggare.

Till alla aktieingenjörer, procentare, penningar, fokuserare, finanskvinnor, värdebyråer med eller utan lådor, trygga och otrygga framtider, ägda tider, snåljåpar, ymnighetshorn, rullstolar, firmor, danskar, amerikaner, ryskar och Bellman, defensiva, tankar, messerschmidts, stabila, fundamentala, inspektörer, filosofer och värdeportabla.

Till Anonym, Carolus, Lars, Kenny, Besser, Ikaros, hankman84, Finansnovis, Danne, DanneO, Storugglan, Reitka, 7trappor, P Falck, Andreas, snurran, Andree, Kalle kr, Jonas T, Linus, Mr A, J, F, P, S och alla andra bokstäver som kommenterat bloggen och gjort den meningsfull.

Till Moder Teresa, Nelson Mandela, Fredrik Reinfeldt, Stefan Löfven, frugan, mina barn, andras barn, Warren Buffett, Benjamin Graham och alla andra levande, döda, ofödda eller däremellan.

Till alla er jag tänker på men inte nämnde.

En riktigt God Jul önskar jag er alla!

Lundaluppen

32 kommentarer:

  1. God jul och tack för en inspirerande blogg. Hoppas du får en härlig jul med mycket nöje så det kan komma fler nyttiga inlägg nästa år!

    SvaraRadera
  2. God jul och gott nytt år!

    Ett stort tack för att du delar med dig av dina tankar via Lundaluppen. Du har lärt och inspirerat mig oerhört mycket under 2013.

    SvaraRadera
  3. God jul världens bästa Lundaluppen!

    Ville be om lite reflektioner från denna insatta läsarkrets angående privatekonomi...

    Ponera att ni har ett stort huslån, en buffert på en årslön till oförutsedda händelser och långsiktigt sparande i aktier. Utöver detta har jag valt att inte amortera utan istället spara eftersom det ger en större flexibilitet och jag fått sparkonto till samma ränta som huslån så netto blir det ingen skillnad (kräver kanske lite mer disciplin).

    Nu specifik fråga: man kan ju behålla bolån till 3m ränta och investera amorteringssparandet i fasta löptider till högre ränta, ex 5 år. Med regelbundet sparande får man efter några år en effektiv duration på 2-3 år gentemot bolån på 3m och lite högre ränta som ersättning för denna risken. Är det värt det? Hur resonerar ni? Exponeringen till ränteutvecklingen blir ju större än om man långsamt amorterar ned, plus beroende av banken. Men samtidigt frestande att tjäna ett par % då ett långsiktigt bolån (som de flesta har) har av dess natur en längre duration fastän man kanske binder räntan på 3 månader och sedan rullar på.

    God jul till er alla läsare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,

      Jag skulle aldrig binda kontanter i fem år, inte ens i tre månader. Är helt likvid (till låg ränta) för att ha maximal handlingsfrihet om tillfällen på börsen visar sig.

      Nyfiken: Hur hittar du sparräntor som är högre än boräntorna? Det vore ju en ofelbar pengamaskin som ingen bank kan bjuda på i längden...

      Hälsningar

      Carolus

      Radera
    2. Hej!

      Helt enig vad gäller likvida medel som ska investeras i aktier.

      Min fundering var mer kring amortering som jag vet både Lundaluppen och Ägamintid är anhängare av. Finns det någon poäng i att inte amortera utan istället spara de medlen och eventuellt ha bolån till 3 månader ränta och låsa in sparpengar på 5 år (och fortsätta rulla detta sparande kontinuerligt)?

      Har som bäst fått samma ränta på lån och sparande i samma löptid, så ingen pengamaskin Carolus :(

      Men genom att ta olika löptider kan man ju få högre ränta på sparande, men då med högre risk...

      Hoppades på en storm med kommentarer men den uteblev mellan alla presenter, julmat och andra reflektioner.

      Med vänlig hälsning,
      Robert

      Radera
    3. Hej igen,

      Fast vad händer om räntorna börjar stiga? Då kommer väl din tremånaders boränta att följa med upp och sparandet fortsätta vara inlåst till en låg ränta (som inte stiger)?

      Det du föreslår hade, sett i backspegeln, varit en god idé för fem, sex år sedan. Då toppade räntorna för att hålla superkonjunkturen i schack. Minns att min rörliga boränta låg på mer än 6.50 procent hösten 2008. Då var sparräntorna också höga.

      Sedan orkestrerade sex centralbanker (inklusive Riksbanken) snabba sänkningar för att bekämpa finanskrisen och boräntorna föll kraftigt. Har för mig att jag kom ner till 1.50 procent i boränta på ett och ett halvt år... Otroligt! Att då ha låst in sparräntorna från hösten 2008 hade ju varit mumma!

      Nu är det väl snarare motsatt scenario som alla förståsigpåare siar om? Räntorna "måste" normaliseras förr eller senare och då är det upp vi talar om. Kan man bryta ett fastlåst sparande mot en avgift?

      För egen del hade jag nog valt att amortera på skulden i stället. Spå räntor är inte för mig.

      Mvh

      Carolus

      Radera
  4. God jul och gott nytt år!

    /Andreas

    SvaraRadera
  5. God Jul Lundaluppen! Dina tankar inspirerar och kommer sannolikt fortsätta inspirera även i det nya året! För övrigt måste jag gratulera till 4 miljoner+!

    SvaraRadera
  6. God jul! Tack för en mycket inspirerande blogg. Hoppas du får vilsamma helger. Som tur är sover ju aldrig pengarna, som vi alla vet.

    SvaraRadera
  7. Funderar på om min byrå är med eller utan lådor :)

    Hatten av för bra bloggande i år och tidigare år, God Jul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har massor med lådor, och varje låda har sjukt små fack där varenda mutter, skruv, resultatrapportrad och balansrapportnot ligger helt korrekt sorterad. :-)

      Radera
  8. Gud Jul Lundaluppen! Jag hittade din blogg ganska snart efter du startade den i början av 2010 och har varit en trogen läsare sen dess. Sidan har blivit en oas och mötesplats för alla oss med detta lite "udda" intresse. Jag ser fram mot vad för reflektioner/analyser/kriser/börsrusningar etc som ska avhandlas och kommenteras på bloggen 2014. Keep up the good work!

    /Danne

    SvaraRadera
  9. God jul och gott nytt investerar år önskar jag dig Luppen! Mvh Dacce

    SvaraRadera
  10. God jul och gott nytt börsår 2014! Må trenderna vara med er!

    SvaraRadera
  11. God jul och tack för en väldigt bra blogg! :) Jag började intressera mig för aktier och aktiemarknaden i somras och i samband med det hittade jag den här bloggen. Under den här tiden har jag lärt mig mycket och delvis tack vare den här bloggen, så tack! :) Jag gillar din blogg då dina inlägg är koncisa och jag förstår det som står (dvs, argumentationen är klar och lätt att förstå).

    SvaraRadera
  12. God Jul och Gott Nytt År! Ska bli kul att följa dig nästa år också :)

    SvaraRadera
  13. Hej,
    Här en julhälsning från en aktieintresserad från Finland. Alltid lika roligt att läsa bloggen om olika aktier och kommentarerna som förhoppningsvis gör oss alla till bättre aktieplacerare.Passar på att önska Lundaluppen och alla som följer hans blogg en God Jul och ett framgångsrikt Gott Nytt År !

    SvaraRadera
  14. God Jul,
    Lundaluppen och alla läsare som förgyller denna eminenta blogg.
    /DanneO

    SvaraRadera
  15. God Jul och tack för ett gott skratt! Din blogg är enastående, men jag kan lugna Lars, som så oroar sig för alla oss anonyma läsare: jag skulle inte drömma om att kopiera din portfölj.
    //Dalalupp-adepten

    SvaraRadera
  16. God Jul Luppen!

    Du är en oerhörd inspiration för en ung investerare!

    Mvh
    Ekonomiadepten

    SvaraRadera
  17. Tack detsamma! Snart kommer det nya börsåret... Är den nya ekonomin kommen?

    SvaraRadera
  18. Tack för en insiktsfull och välskriven blogg.
    Du och många andra refererar till Warren Buffet som det goda exemplet på den ultimata investeraren. Med all rätt. Min fråga, varför inte helt enkelt köpa Berkshire Hathaway? Att Buffet är genial och att hans investmentbolag är fullmatat med högkvalitativa bolag som alla uppfyller Grahams kriterier behöver förvisso inte betyda att Brk är rätt värderat av Mr. Market, men jag tycker inte att det ser dyrt ut. Vad tycker du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte otänkbart men det har inte hänt hittills. Bolaget betalar ingen utdelning vilket är ett av mina investeringskriterier som blir extra viktigt när man är så försiktig med att sälja som jag är.

      Radera
  19. Tack för ett bra bloggår och för omnämnandet. God fortsättning!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.