söndag 22 april 2012

Rapport från Avanza

Som en kommenterade läsare påpekade är jag intresserad av Avanza som investeringsobjekt. Häromdagen släppte bolaget en rapport som kostade ungefär 5 procent av marknadsvärdet under dagen.

Den korta versionen är att intäkterna sjönk och kostnaderna ökade, vilket såklart ledde till kraftigt försämrat resultat. Men eländet stannar inte riktigt där, jag återkommer till detta lite senare... Så här kan man sammanfatta rapporten (jämfört med samma kvartal föregående år):
  • Intäkterna sjönk med 10 procent, främst på grund av minskat ingående sparkapital och lägre kundaktivitet
  • Kostnaderna steg med 20 procent, här har man dock bromsat kostnadstillväxten så differensen kommer vara mindre i kommande kvartal
  • Antalet konton steg med 17 procent vilket är positivt. Det finns dock inga incitament för kunden att avsluta ett konto så hur mycket antalet aktiva kunder ökat är inte lika lätt att läsa ut
Jag är ju inte en person som väger in alltför mycket i ett enstaka kvartals resultat. Det som är desto intressantare det stycke i rapporten som stryks under i pressmeddelandet som kom efter rapporten:

"Beroende på Avanza Banks långsiktiga bedömning av marknadsförutsättningarna kan det finnas skäl att revidera sparmarknadens tillväxt, främst på grund av att den positiva historiska effekt som ökad privat skuldsättning har haft förväntas förändras"

Man är alltså orolig för att sparmarknadens tillväxt, och därmed Avanzas egen tillväxt, ska avta när skuldsättningstillväxten avtar. Jag är ju inte heller någon makrospekulant, men det brukar precis alla andra vara, så det skulle inte förvåna mig om en revision, eller ytterligare diskussioner om revision av tillväxtmålen, kommer att leda till en omvärdering av Avanza. Nu efter helgen, när deras guldkunder hunnit reagera, kommer kanske analyshusen komma ut med nedreviderade riktkurser för Avanza. Då kanske ett riktigt köptillfälle dyker upp i bolaget?

16 kommentarer:

  1. Förändrar rapporten på något sätt din syn på bolaget eller den kurs du vill ha för att gå in i aktien?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju haft en ganska försiktig syn på Avanza och avvaktat hittills. Nu närmar man sig dock nivåer där det börjar bli riktigt intressant i mina ögon (160 kr i skrivande stund).

      Radera
    2. ... och nej, egentligen ändrar jag inte så mycket uppfattning baserat på ett isolerat kvartal, det här ser jag mest som en potentiell köpmöjlighet.

      Radera
  2. Enligt Sven Hagströmer eller om det var VDn så reviderar man tillväxtmålen med några års mellanrum, men den här gången ville man vänta på pensionsbeslutet. Skulle förslaget gå igenom så lät det inte som att dom var allt för oroliga över dagens mål på vinsttillväxt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. http://livecast.wehay.com/stockontv/120419/avanza/ runt 35 minuter.

      Radera
  3. Jag passade på att gå in i Avanza då den sjönk efter sista utdelningsdagen. Den rasade ju på rapporten också.

    Potentialen i Avanza är ju smått enorm. Det finns väldigt mycket kvar att hämta bara i Norden, för att inte tala om Europa, eller varför inte i hela världen? =)

    Jag tror iaf att Avanza förr eller senare kommer vilja och behöva bli en riktig bank, men VISA, betalningtjänst, bolån, osv. När det sker kommer vi få ett mycket större företag än idag.

    Det negativa med Avanza är såklart attt vinsten idag beror mycket på hur högt börsen står. Men sett på historik går Avanza ner betydligt mindre än tex verkstad. Ungefär 40% när verkstad går ner 70% vic en totalkrasch som 2008.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om Avanza ska bli mer av en fullservicebank vore det kanske logiskt att slå sig ihop med Ikano eller ICA-banken som har den motsatta sidan av tjänsteutbudet. Äkta fullservice innebär kontor, och jag har svårt att tro att Avanza drar igång något sådant på egen hand.

      Radera
    2. Det är möjligt. Nordnet har dock gjort detta själva (själva tror jag iaf).

      Radera
  4. Samarbete med Forex tror jag vore nåt!

    SvaraRadera
  5. Hej Lundaluppen!

    Kan man på något sätt kunna maila/chatta med dig? är nybörjare och läser lite överallt om aktier.

    Förstår givetvis om du inte har tid med sånt, men "våga fråga"! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fråga gärna direkt på bloggen så svarar jag i kommentarfältet. På så sätt får du mina åsikter och andras på köpet. Jag läser mejlen ganska sällan.

      Radera
  6. Hej! Läser din blogg ofta, tack för att du gör ett så bra jobb med den!

    En allmän fråga: på sistone har jag gång på gång läst kommentarer från analytiker och "proffstyckare" som går ut på att värdeinvestering inte fungerar längre. T ex i DI idag:

    "”Att köpa aktier och äga dem under lång tid är fel, man måste vara aktiv om man ska handla aktier”, säger han." ( http://di.se/Artiklar/2012/4/23/265167/Analyschefen-Sa-har-kommer-det-se-ut/ )

    Antar att du inte håller med om detta, men det hade ändå varit intressant med en kommentar: anser du att "landskapet" har förändrats så mycket att det finns en poäng med denna kortsiktiga syn på investering?

    Hälsningar från en annan lundabo.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad 4020 sa, med ett tillägg.

      Du måste förstå vilka incitament en "analyschef" eller andra i finansbranschen har. De tjänar inga pengar på att Du köper aktier billigt och väntar på att aktien ska värderas upp samt att bolaget ska utvecklas. De tjänar sina pengar på att Du "handlar aktivt" (courtage m.m.) och därför är det vad finansbranschen säger att Du ska göra.

      T.ex. om Du köper HM billigt (säg 210 kr) och sedan sitter på dessa aktier i tio år så kommer Du sannolikt att få god avkastning på den affären, medan finansbranchen inte tjänar mer än Ditt initiala courtage. Om Du å andra sidan gör 500 "snabba klipp" kommer troligen merparten av Dina pengar hamna hos finansbranschen och avsvärt mindre (om något) hos Dig.

      Radera
    2. ... och man får inte glömma att man äger andelar i ett bolag. Om du skulle säga till din lokala (och stenrike) ICA-handlare att "du ska inte äga aktierna i din butik länge utan måste sälja och köpa tillbaka dem med jämna eller ojämna mellanrum" så skulle han skratta dig rejält i ansiktet.

      Försök säga det till Kamprad (jag vet, svagt exempel, ägandet ligger i stiftelser).

      Äger man _bra bolag_ finns det ingen anledning att hoppa in och ut. Äger man dåliga bolag finns det all anledning att hoppa ut.

      Radera
  7. Hej,

    en sak att betänka med Avanza som jag tänkt på. Man möter nu på hårdare motstånd från storbankerna. De har också ISK utan avgift och nu lanserar SEB och SHB varianter på avanza zero. På Nordea får du som förmånskund ett courtage på 39 SEK. Välskött och fint bolag men lite dyrt för min smak.

    Hälsningar Whimsical

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är oundvikligt. Så länge Avanza är litet får de vara ifred, men skulle de utmana på allvar så blir nog tongångarna lite tuffare.

      Jag tror att utspelet med räntekartan/ränteupproret och liknande aktioner har väckt storbankerna och det är egentligen en fajt Avanza bör undvika.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.