tisdag 24 april 2012

Investor igen

Nu när jag tittade igenom Investors kvartalsrapport upptäckte jag en sak: jag lyckades göra en rejäl miss i min uppdaterade Investor-analys häromdagen. Jag missade helt att ta med dotterbolagen Mölnlycke, Aleris och Grand Hôtel som Investor själva värderar till 24 kronor per aktie. Artikeln är uppdaterad och självklart ser kalkylen ännu trevligare ut.

Vad kan man säga om dagens kvartalsrapport då? Det fanns ju faktiskt lite att nämna:
  • Investor investerar i finländska Wärtsilä och har över de senaste tre kvartalen och fram till idag byggt upp ett ägande om 6,4 procent i bolaget. Detta har skett "under radarn" och redovisats som en finansiell placering. Ägandet kommer att placeras i ett bolag som ska samägas med finska Fiskars, Wärtsiläs huvudägare, detta bolag kontrollerar totalt 19,4 procent av Wärtsilä. Från och med nu ingår Wärtsilä i Investors kärninnehav. Investor har betalt 24,90 euro per aktie, jag ska ta en titt på om det var en affär jag själv skulle vilja göra.
  • Jag  upphör aldrig att häpna över hur redovisningsreglerna slår mot investmentbolag. Hela förstasidan är täckt med en punktlista som i princip bara är en sammanfattning av hur aktiekurserna i innehaven hoppat under en så kort period som ett kvartal
  • Investor har ökat sitt innehav i Ericsson marginellt
  • Investor har förvärvat ytterligare 183 miljoner euro av Mölnlyckes mezzaninlån till en ränta på EURIBOR plus 7,25 procent. Detta innebär i praktiken en sänkning av den externa belåningen i Mölnlycke, om det är planerat eller påtvingat kan jag inte bedöma 
Spännande med Wärtsilä, annars inte mycket nytt. Wärtsilä tillverkar dieselmotorer och kompletta drivsystem för fartyg, offshoreinstallationer samt kraftverksutrustning. Investor har betalat 12,6 gånger genomsnittsvinsten de senaste tre åren och de fem senaste åren har bjudit på relativt robusta vinster. Balansräkningen ser bra ut med låg räntebärande skuldsättning. Spöar Industrivärdens Volvoköp de senaste åren i mina ögon...

4 kommentarer:

  1. Lite varningssignaler är på sin plats;
    1. Wallenbergarna är personligen goda kamrater med huvudägarna i Fiskars (Ehrnrooth).
    Det är således inte deras första bekantskap med Fiskars.
    2. För det andra, hur tror du att Investors framtida räntabilitet ser ut?

    Affären i sig kanske inte är alltför dålig, men punkt 2 är skälet att jag undviker investor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Framtida avkastningen hänger (naturligtvis) på innehavens utveckling eftersom Investor äger bolagen länge. ABB, SEB och Atlas Copco tror jag har en ljus framtid medan AstraZenea är svårare att tolka.

      Den underliggande utvecklingen beläggs sedan med två "hävstänger", Investors belåning och substansrabatten, som gör att ägande av Investor kan ge högre avkastning än ägande i delarna.

      Om du inte gillar innehaven eller du tror att ledningen försnillar eventuella vinster så bör du hålla dig borta.

      Radera
  2. Ett år gammalt inlägg, men jag hoppas ändå på den där Wärtsilä-analysen :)

    / sb /

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den som väntar på något gott... ;-)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.