Oriflame designar egna produkter inom hudvård, kosmetika och accessoarer, i konkurrens både med internationella jättar och mindre företag. Det finns många olika typer av säljkanaler för kosmetika: specialiserade butiker, butiker eller avdelningar i köpcentra, traditionell postorder, e-handel samt i Oriflames fall, direktförsäljning. Direktförsäljning innebär att Oriflame har en stor mängd kontrakterade privatpersoner som säljer varorna i sina hem, i likhet med klassikern Tupperware (plastburkar) och för min familj aktuella Meandi (barnkläder). I slutet av 2009 hade man 3,2 miljoner sådana återförsäljare.
Geografiskt är försäljningen huvudsakligen spridd över Europa, Asien och Sydamerika. Mer än hälften av försäljningen sker i forna Sovjetunionen, dvs. Baltikum, Vitryssland, Ukraina, Ryssland och ytterligare några länder i den gruppen.
Hur står man sig mot de kvalitativa investeringskriterierna?
Kriterium | Uppfyllt? | Kommentar |
Tillräcklig storlek: | JA | Large Cap. |
Stark finansiell ställning: | JA | I senaste kvartalsrapporten lyckades man precis klara detta kriterium. |
Intjäningsstabilitet: | JA | Positiva resultat hela 2000-talet. |
Utdelningsstabilitet: | NEJ | Inga utdelningar 2001-2003. |
Intjäningstillväxt: | JA | En mycket god omsättningstillväxt det senaste decenniet har dock trubbats av en aning av sjunkande marginaler. Intjäningsförmågan idag bedömer jag till €1,80 per aktie och år. |
Trovärdig ledning: | JA | |
Gynnsam ägarbild: | JA | Släkten af Jochnick med stiftelser och andra är en tydlig ägare. |
Om man bortser från att man ganska sent under 2000-talet började dela ut ser det kvalitetsmässigt mycket bra ut.
Om man jämför dagens pris på 375 kr med resultat och tillgångar kan man bedöma om de kvantitativa investeringskriterierna är uppfyllda:
- Intjäningsförmågan bedömer jag som sagt till €1,80, vilket ger ett P/E på drygt 21 (€1 = 9,77 kr), EJ OK.
- Eget kapital per aktie är ungefär €3,60 kr om man exkluderar goodwill vilket ger ett pris per eget kapital på knappt 11, EJ OK. På samma sätt som H&M och andra konsumentjättar vilar dock intrångsskyddet mot ny konkurrens på den gjorda investeringen utan på varumärke och kundrelationer, så jag bedömer inte detta som ett kritiskt problem.
Sammantaget är Oriflame ett intressant företag men jag tycker att priset fortfarande är lite högt för min smak. Jag avvaktar och skulle förmodligen hellre investera i några amerikanska konsumentjättar. Men Oriflame ser i jämförelse med dem väldigt finansiellt robust ut.
Delar din bedömning gällande Oriflame. Tror att det kan vara en intressant aktie att fånga upp vid en dip i kursen. Får man komma med förslag på bolag att analyser? Tror att Skanska skulle vara intressant att titta närmare på. En av börsens största bolag men ändå en doldis.
SvaraRaderaAh, detta får mig att tänka på mitt senaste inlägg om alternativkostnad. Just Oriflame är ett bolag som värderas ungefär som H&M, och då köper jag hellre H&M 10 gånger av 10. Även om Oriflame i sig ser mycket välskött och lönsamt ut så förtjänar bolaget inte samma värdering som H&M.
SvaraRaderaBorde inte räntetäckningsgrad ingå som ett av kriterierna i finansiell styrka? Oriflame har räntetäckningsgrad på strax över 3 vilket väl inte kan klassificeras som starkt?
SvaraRaderabaxterr:
SvaraRaderaRäntetäckningsgrad är intressantast om intäkterna är väldigt stabila, det är ju lite av ett hopkok av bruttointäkter, belåning och räntesatser. Jag tycker att det nyckeltalet är väldigt intressant för fastighetsbolag.
Ok. Vad anser luppen om nettoskuld/ebitda? Försöker hitta ett alternativ till soliditet:)
SvaraRaderaartikel
www.avanza.se/aza/press/press_article.jsp?article=12280
Nettoskuld/ebitda lider ju av samma problem: earnings hoppar så mycket att en låg nettoskuld/ebitda kan bli katastrofalt hög följande år.
SvaraRaderaDen metod jag använder för att bedöma om skuldsättningen är för hög är att jämföra omsättningstillgångarna med skulderna. Den metoden tillåter ganska lite belåning (såklart beroende på att jag vill att omsättningstillgångarna ska vara högre än summan av skulderna) och har fördelen att den jämför två ganska stabila värden.
Omsättningstillgångarna kan definitivt variera över tiden, men inte alls lika mycket som vinsterna.
Kursen har gått ner rejält sen den här analysen. Hur ser du på det idag?
SvaraRaderaJag är inte jätteintresserad av Oriflame måste jag säga, tycker affärsmodellen är lite väl annorlunda och jag undrar om ryska hemmafruar verkligen kommer bibehålla detta köpmönster.
Raderatror den når 250 kr i vår
SvaraRadera