Igår släppte AP Möller-Maersk sin niomånadersrapport där de flesta visare pekade i rätt riktning och resultatet blev bättre än man kunnat förvänta sig. Lite höjdpunkter för niomånadersperioden:
- Omsättningen ökade med 7 procent, till stor del orsakat av en försvagad euro och följaktligen dansk krona
- Vinsten ökade med 8 procent, även det mycket beroende av valutakurser, men tredje kvartalet gav nästan tre gånger högre vinst än motsvarande kvartal 2011
- Vinsten per aktie blev 3 794 danska kronor, vilket på årsbasis är bättre än mitt ursprungliga investeringsantagande på 4 000 kronor, och klart bättre än de 3 500 kronor jag idag har som "normal intjäningsförmåga"
- Maersk Lines fraktvolym har ökat med 6 procent och fraktraterna har ökat 0,2 procent, kostnaderna har minskat genom ruttoptimeringar och minskad bränsleförbrukning
- Maersk Oil har gått väldigt bra under Q3, men vinstökningen över nio månader beror på en engångsintäkt från en skatteuppgörelse i Algeriet
- Maersk Tankers har varit årets problemområde där omsättningen visserligen ökat, men förlusterna har skenat, extra accelererade av nedskrivningar på flottans värde
Eftersom koncernen är så differentierad är det ovanligt att resultaten slår så mycket som de gjorde under det här kvartalet, trevligt då att de slog positivt. Den närmaste framtiden för Maersk är väldig oviss, vilket avspeglas i aktiepriset. De största verksamheterna är väldigt konjunktur- och oljepriskänsliga vilket gör att en recession skulle drabba bolaget. På lång sikt tror jag dock att det är ett bra köptillfälle nu.
Hej, sitter och hoppas på en kommentar på Sampos rapport :-)
SvaraRaderaMvh
Ingenjören
Den är på gång :-)
RaderaLäste att Maersk ska byta affärssystem från SAP till IFS. Borde sänka IT-kostnaderna? :)
SvaraRadera