söndag 20 oktober 2013

Uppdatering Industrivärden

Det var ett tag sedan jag bedömde intjäningsförmågan för Industrivärden och en hel del har hänt i portföljen. Dock gäller detta främst de mindre innehaven så jag har skjutit på det medveten om att det inte kommer att ha ett avgörande inflytande.

I tabellen nedan sammanställer jag den normala intjäningsförmågan för portföljbolagen, viktade med Industrivärdens kapitalandel enligt senaste kvartalsrapporten.

Bolag
Kapitalandel
Intjäningsförmåga
Andel
Handelsbanken
10,3%
12 600
1 298
Sandvik
12,1%
7 000
847
Volvo
6,2%
13 500
837
SCA
10,0%
5 300
530
Ericsson
2,6%
9 900
257
ICA
10,0%
1 500
150
Skanska
7,9%
4 800
379
SSAB
18,2%
700
127
Kone
0,6%
5 100
31
Centralt netto
100,0 %
- 600
-600
Summa


3 856

Intjäningsförmågan har beräknats som snittet för de tre senaste helåren med ett par undantag: för SCA räknade jag bort 2011 som får ses som väldigt extraordinärt. För ICA har jag använt något slags normal nivå för ICA-koncernen och räknat bort de andra. Jag antar att de säljs av på sikt och att deras värden är större än noll.

Kone var den stora nyheten i senaste rapporten, bolaget ser helt klart inte billigt ut idag, men tydligen ser Nyrén en guldklimp i vardande.

Per aktie blir intjäningsförmågan ca 9,80 kronor, något lägre än mitt tidigare antagande och jag justerar därför ner värdet i min bevakningslista.

23 kommentarer:

  1. Justerar ner värdet till.. vad? ;)

    SvaraRadera
  2. Till 9,80 ;-), det motiverade priset med vad jag anser är ett rimligt P/E (13,5) blir då 132 kronor per aktie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, ja, det var mot. priset jag menade så klart. Dumma mig :)

      Radera
  3. Nu hamnade vi allt bra lika. Vill minnas det blev 132 kr för mig med men med en något annorlunda beräkning 10,50 x 12 (pe) + 6 kr för Ica. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju ingen exakt vetenskap men Industrivärden C är en av få köpvärda aktier på min radar idag.

      Radera
  4. Har du några planer på att ta en titt på WMTs intjäningsförmåga nu för tiden i närtid?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt justerat upp den något i min bevakningslista, har just nu $4.60 per aktie och år.

      Radera
  5. Har du några planer på att analysera några "nya" bolag inom den närmsta tiden då det är få köpvärda på din bevakningslista?

    Yara hade varit intressant att få din syn på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har haft dåligt med tid för det på sistone, det ligger mycket läsande bakom varje analys. Självklart kommer det fler, men jag vill inte lova något datum.

      Radera
    2. Om vi bortser från bokslut och liknande som bolagen själva producerar, har du några andra källor som du brukar tycka är särskilt intressanta att läsa?

      Radera
    3. Jag läser gärna Dagens Industri (papperstidningen), Affärsvärlden och Aktiespararen när jag kommer över dem. Sedan följer jag såklart "Bloggar jag följer"-listan till höger.

      Radera
  6. Är centralt netto samma sak som förvaltningskostnader? Historiskt har ju kort handel/spekulation gett ett överskott större än förvaltningskostnaderna så kanske bättre sätta denna post till noll?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är huvudsakligen finansnetto.

      Radera
  7. Luppen gå in och läs din mail. Förhoppningsvis ska det vara intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ett slarvigt utformat mail gällande Orkla. Poängen var att väcka ditt intresse och få dina tankar. Det verkar, enligt mig, finnas en del värde som är nedsmutsat av en usel (numera i stort sett såld) aktieportfölj blandat med mycket osäkerhet.

      Ska gå igenom bolaget betydligt mer nu i helgen och det vore uppskattat med dina tankar kring det jag skriver i mailet.

      Radera
    2. Jag gick in och läste lite om Orkla och du är nog något på spåren. De kvarvarande verksamheterna verkar framgångsrika och tjäna en del mer per aktie än totalen gjort de senaste åren.

      Radera
  8. Hej Luppen!

    Hade varit väldigt intressant med ett inlägg kring din syn på normal intjäningsförmåga och motiverat P/E. Vilka metoder använder du, hur gör du antaganden om tillväxt osv?

    Jag avnävder liknande metoder som du och har under den senaste tiden försöket formalisera dessa processer.

    MVH
    Fredrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt finns förklarat här på bloggen, bara att läsa 590 inlägg ;-). Investeringskriterierna och Grahams tillväxtformel är nog bra startpunkter för dina frågor.

      Radera
  9. Fredrik, det finns mycket goda inlägg om det tidigare.
    Tipsar om att antingen börja läsa bloggen (som en bok?) eller att googla dig fram till det du söker. Eftersom herr Lupp redan har målat en canvas på ämnet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg inte ditt svar förrän efter jag svarat själv, på samma linje ;-)

      Radera
  10. Hej Lundaluppen,

    Jag har svårt att förstå hur mycket Kurs/eget kapital (K/Ek) påverkar ifall man bör köpa eller ej. Ex Sampo som enligt min egen analys ligger på följande (Euro):
    EPS: 2,5
    Mot.pris: 37
    Vilket i dagsläget ger en 94% av mot.pris på 34,7.
    Däremot beräknar jag K/Ek till 2,8. Skulle du fortfarande tycka det är ok att köpa?

    Hälsningar
    Ikaros

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man köper ett bolag som en "going concern", dvs. som en levande verksamhet är lönsamheten betydligt intressantare än egna kapitalet.

      Egna kapitalet är intressant vid krisinvestering (men då måste kapitalet värderas utifrån dess likviditet) eller som något slags botten i kurssvängningarna. När P/B är 2,8 utgör det ju ingen meningsfull botten alls.

      Jag har inte köpt Sampo på ett tag, tror det är det bästa svar jag kan ge dig. Men det är ett bolag jag är väldigt trygg med att ha i portföljen.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.