lördag 26 oktober 2013

Pensionslördag

Jodå, så här en lördagkväll när jag inte har haft något särskilt planerat har jag roat mig med pensionsvård. Som jag skrivit om tidigare använder jag en enkel indexinvestering med ombalansering. Detta är ju jätteenkelt. Verkligen.

Så när jag gått in på Pensionsmyndigheten och vårdat min premiepensionsförsäkring går jag in på SEB. På SEB ändrar jag mina tre olika försäkringar jag fått från olika arbetsgivare. Sedan loggar jag in på Länsförsäkringar och ändrar mina försäkringar där. Där är det bara två varav den ene är relativt liten. Jag ställer in den på Skagen Global och unnar mig att glömma den i några decennier. Den andre är lite större så där blir det att balansera en svensk indexfond med en kort räntefond, precis som i de andra. Här får man dock bråka lite med ombalanseringsfunktionen - Länsförsäkringars bank funkar inte riktigt som de andra, man ska sälja/köpa. Nåja inget större hinder.

Hur många var vi uppe i nu? Sex får jag det till. Jag tror jag har en till i Handelsbanken *), förmodligen en traditionell försäkring men jag får titta till den. Hmm, ännu en dosa men den har jag ju inte ens? Jag vet inte hur jag ska logga in så det får vara till någon annan gång.

Nästa lördag får jag nog bjuda ut familjen på middag istället.

*) Jodå, jag har papper på allt, men jag tycker jag bör kunna hålla detta i huvudet så jag har inte plockat fram dem.

18 kommentarer:

  1. Hur ofta ser du över ombalanseringen i PPM?

    Andreas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oregelbundet, men någon gång i kvartalet.

      Radera
  2. Vad blev månadens inköp?

    Jennie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte gjort ännu, förhoppningsvis hinner jag fixa det under dagen imorgon och allt lutar åt Industrivärden.

      Radera
  3. Går det inte att flytta till en och samma bank?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte haft tid att reda ut det, det lär vara förknippat med en del kostnader också.

      Radera
  4. Har du ett BankID? I så fall kan du logga in på SHB med det även om det inte är utställt av SHB.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gick inte igår iaf eller så lyckades jag gå vilse, SHB krävde dosa eller kodbricka. Ser likadant ut idag.

      Radera
    2. Jag väljer "Kortläsare - ansluten med sladd" så kan jag logga in med ett SEB-BankID.

      Radera
  5. Har man varit anställd hos ett antal företag med olika avtal för tjänstepensionen så blir det ganska krångligt... Jag känner väldigt väl igen den situation du beskriver och även om jag tillslut har lyckats samla större delen av min tjänstepension på ett ställe så finns det fortfarande några mindre poster hos ett par banker som inte går att flytta.

    För personer som inte har något större intresse av att sätta sig in i hur tjänstepensionen fungerar kan det verkligen inte vara lätt...

    SvaraRadera
  6. Hej, jag likt Luppen tittade lite på tjänstepensionerna igår (för första gången, sedan jag gjorde mina val för ett par år sedan).

    Jag tror det är möjligt att flytta över samtliga av ens tjänstepensioner till Avanza. Läste lite kort om det igår, jag tror det kan vara ett bra alternativ. Ska förkovra mig i det när jag orkar,

    / J

    SvaraRadera
    Svar
    1. Till viss del verkar det möjligt att göra genom att fylla in blanketter på Avanza. Från SEB tycks man endast kunna flytta pengar insatta efter 2005.

      Radera
    2. Precis som Lundaluppen är inne på så har varje försäkringsbolag olika flytträtter, likaså kostnader, och än så länge är det är upp till varje enskilt försäkringsbolag eller bank om pensionen går att flytta eller inte. För att ta reda på om dina tjänstepensioner är flyttbara är ni varmt välkomna att maila till pensionsflytt@avanzabank.se. /Hanna, Avanza Bank

      Radera
    3. Om man vill flytta för tjänstepensionen för ens nuvarande anställning så antar jag att arbetsgivaren måste gå med på att betala in till ett annat företag också. Att flytta gamla försäkringar är ju lite annat än att flytta sin "nuvarande". Eller?

      Radera
    4. Som du skriver så behöver ens nuvarande arbetsgivare godkänna flytten av ens traditionella tjänstepension. Dock brukar premieinbetalningar till ytterligare ett företag inte vara speciellt komplicerade för ett företag att genomföra.

      Önskar man flytta en tjänstepension från en före detta arbetsgivare så måste även de godkänna denna typ av flytt även om nya premier inte ska inbetalas.

      Har man däremot en tjänstepension och är kollektivansluten så kategoriseras pensionen som en avtalspension och då kan man själv välja att byta bank/pensionspararinstitut utan att behöva ta kontakt med ens arbetsgivare. Dessa avtalspensioner är t.ex. SAF-LO, KAP-KL, PA03 eller ITP. Hur man flyttar dessa beror på vilket kollektivavtal man är ansluten till.

      /Sanna, Avanza Bank

      Radera
    5. Jag råkar vara arbetsgivare också och skulle troligen inte gå med på att mina anställda valde olika försäkringsbolag för tjänstepensionen, så räkna inte med att den diskussionen går av sig själv.

      Som arbetstagare är jag dock nyfiken på att flytta min djungel till ett ställe och skulle i så fall flytta allt utom den för innevarande anställning.

      Radera
  7. En fråga om något helt annat: efter Volvos ras, tycker du den börjar bli köpvärd?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ras & ras. Gillar du bolaget köp, några spänn hit eller dit, spelar mindre roll om 20 år. Långsiktighet lönar sig.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.