tisdag 22 oktober 2013

Rapport från Swedbank

Swedbank har skämt bort oss ägare med fina rapporter i flera år nu och dagens kvartalsrapport var inget undantag. Om jag ska lyfta fram några positiva saker så blir det:
  • Resultatet på 10,55 kronor per aktie för årets nio första månader
  • Den stigande kapitaliseringen och, den till trots, den fina räntabiliteten
  • Kostnadskontrollen, ett K/I-tal på 0,43 för kvartalet är världsklass. Intäkterna är bra, men kostnaderna desto mer imponerande.
Att banken för de nio första månaderna visar kreditförluster istället för nettoåtervinningar som föregående år ser jag mest som en återgång till normalläge. Under ett antal år har resultaten varit dopade av de extremt konservativa reservationer Michael Wolf genomdrev när han tillträdde som VD. Återvinningarna är fortfarande onormalt stora, men inte som tidigare.

Inlåning och utlåning har inte ändrat sig på något avgörande sätt. Båda har ökat med någon procentenhet och Swedbank är fortsättningsvis en stor borgenär till svenska bolånekunder.

11 kommentarer:

  1. Hejsan.
    Jag fick 40.000:- "över" som jag satte in på ISK men nu har ju kurserna generellt brakat iväg nåt alldeles hejdlöst sista tiden. Jag var på väg att köpa SHB men fick inte igenom ordern och sen kom Swedbanks rapport och tryckte upp båda kurser rejält. Det känns ju lite psykologiskt fel att gå in där just nu.
    Vad gör jag med de 40.000 på min ISK?... Skulle var intressant att höra hur du resonerar.
    Tack för en fin blogg.
    /S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lämna psyket hemma om du ska handla aktier. Det är stigande aktier vi vill åt inte fallande. Själv satsade jag just på Bahnhof inför rapport.

      Radera
  2. Hej,

    Off-topic, men jag blev helt paff när jag såg följande lista på Avanza (likaledes för den som kom ut i september):

    http://blogg.avanzabank.se/avanza/popularaste-usa-aktierna-i-oktober/

    Det är alltså inte fler än 176 respektive 163 direkta aktieägare för JNJ och PG hos Avanza... Det tycker jag känns som väldigt få...

    Där ser man vilken (om uttrycket tillåts) bubbla man lever i!

    Carolus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det inte antalet köpare just den månaden statistiken visar, inte ägare?

      Radera
    2. Ah, det skulle kunna förklara saken! Förändringen och inte nivån...

      Ska titta närmare på vad som faktiskt står.

      Mvh

      Carolus

      Radera
    3. Jag blev också _väldigt_ förvånad när jag såg de låga siffrorna men det är antalet ägare av aktierna som visas, från Avanza:

      "Den visar antalet kunder som ägde aktien på morgonen 17:e oktober. Jag tog och förtydligade detta i tabellrubriken.
      Hälsningar,
      David, Avanza Bank"

      mvh Håkan (äger Starbucks och Apple hos Avanza)

      Radera
    4. Hej Håkan,

      Jag kikade på det igår kväll igen, men hann inte skriva då.

      De skriver själva att de har runt 12 700 kunder som är aktiva med nordamerikanska aktier. Att 2 000 då skulle strömma till Apple varje månad verkar faktiskt osannolikt...

      Så då är det alltså antalet ägare... Tycker det är förvånansvärt få.

      Summerar vi detta med de fyra storbankernas samt Nordnets PG- och JNJ-ägare blir det förmodligen ändå inte så många. SEBs courtage låg på 600 kr för en sex, sju år sedan. Mycket högre än Avanza, så jag gissar att de flesta som handlar "over there" väljer Avanza eller Nordnet?

      Bara nyfiken: Vet du hur rubriken löd tidigare? (Det som står nu tror jag stod i går kväll också)

      Mvh

      Carolus

      Radera
  3. (Apple är i en klass för sig; överlägset flest aktieägare och tillika störst innehav)

    Carolus

    SvaraRadera
  4. svar till carolus
    det är bara i oktober månad verkar det som...

    SvaraRadera
  5. Hej,

    Ja. Det finns dock även en för september månad. Välj "september 2013" i menyn under "Arkiv" till höger på den sida jag länkar till ovan. Därefter kommer du till en sida som har septemberlistan (scrolla ner lite så hittar du den).

    Mvh

    Carolus

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.