söndag 4 juni 2017

Fem regler

Det var ganska länge sedan jag läste någon bok om investeringsstrategi och -metodik så jag beställde ett par böcker för någon månad sedan. Det kan vara nyttigt att damma av grunderna ibland. En bok som bloggen Aktiefokus ofta refererar till är "The Five Rules for Successful Stock Investing" av Pat Dorsey, så jag började med att läsa igenom den.

Författaren Pat Dorsey har bakgrund från Morningstar

Boken är på några sätt lite märklig. Till att börja med är den Aftonbladet-lika titeln "Five Rules..." en typisk click-bait-rubrik och den hänvisar till en extremt tunn del av boken, den inledande om investeringsstrategi. På blott tjugo av bokens sidor betar Dorsey av investeringsstrategin som cirklar kring fem väldigt allmängiltiga regler:
  1. Gör din hemläxa
  2. Sök ekonomiska vallgravar
  3. Ha en säkerhetsmarginal
  4. Investera långsiktigt
  5. Vet när det är dags att sälja
För alla värdeinvesterare är detta väldigt välkända principer och kan i princip sammanfattas med Buffetts "85 % Graham och 15 % Fischer". Dvs. en kombination av klassisk värdeinvestering à la The Intelligent Investor och Buffetts egna principer om att söka bolag med stora långvariga konkurrensfördelar ("vallgravar" eller "moats"). Tjugo sidor alltså på de områden de flesta böcker för nybörjare inom aktieinvesteringar spenderar flera hundra sidor. 

Efter detta följer en pedagogisk beskrivning av vallgravar och sedan något så ovanligt som en hyfsat grundlig om än kortfattad genomgång av redovisning: balansräkning, resultaträkning och kassaflödesrapport alltså.

Författaren Pat Dorsey var när boken skrevs Director of Stock Analysis på Morningsstar och gör ett bra arbete med att beskriva generell bolagsanalys och värdering i kapitel 6-12, på blott 100 sidor! Det täcks mycket mark, inklusive hur man ska utvärdera företagsledningar och undvika redovisningsfusk. Det hela är välskrivet men blir relativt ytligt.

Den andra halvan av boken tar en helt annan vändning. Här går Dorsey istället igenom tretton olika branscher och deras branschdynamik, allt från banker till energisektorn och mediabranschen. Här vaknade jag själv till igen. Det mesta går att läsa sig till på bloggar (som denna) men här är det serverat i ett bra format och väldigt pedagogiskt. Boken är från 2004 så beskrivningen av t.ex. mediabranschen är väldigt utdaterad men här finns ändå mycket att lära om företagsstrategi och konkurrensfördelar.

Sammantaget har jag svårt att se den läsare som tycker hela boken är läsvärd. Första delarna täcker väldigt kortfattat över hur man genomför fundamental analys och värderar bolag och kan vara en vettig startpunkt för en nybörjare, den andra halvan är däremot mycket svårare för en nybörjare att ta till sig och kräver sannolikt en del erfarenhet och förkunskaper. 

Boken är välskriven och extremt kort (350 sidor) med tanke på alla områden den spänner över. Den kan trots allt rekommenderas, men räkna inte med att ha nytta av hela boken, vilken bakgrund du än har.

15 kommentarer:

  1. Något specifikt på ämnet: "vet när det är dags att sälja"?

    Är det när ursprungsantagandet från 1 & 2 inte längre gäller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jmf med: http://lundaluppen.blogspot.se/2011/02/nar-ska-man-salja.html?m=1 ?

      Radera
    2. Han resonerar ungefär likadant som jag men betonar även att det är viktigt att sälja när det finns ett bättre investeringsalternativ.

      Radera
  2. Intressant. Blir sugen på att beställa den. Om du skulle rekommendera 3 st böcker förutom Intelligent Investor, vilka skulle du rekommendera Då?
    Tack för inspirerande och bra blogginlägg // Marcus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här är en länk till alla recensioner jag skrivit på bloggen. Utöver dessa böcker skulle jag rekommendera "The Most Important Thing" av Howard Marks som jag läste när bloggen låg i träda, därför finns ingen recension av den.

      Radera
  3. Jag läste aldrig bokföringskapitlen men uppskattade genomgången av olika branscher, exempelvis hårdvaruföretag versus mjukvaruföretag eller service företagens fördelar och nackdelar. Inledningen om "economics moat" var också nytt för mig även om jag stött på det tidigare i Buffers resonemang. Sammanfattningsvis en bra bok i stil med Peter Lynch eller Motley Fools böcker.

    SvaraRadera
  4. Nu ska det tydligen börja säljas Adidas i hms nya butiker? Höjden av desperation?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kollar du https://www.zalando.se/damskor/ så är det ganska många Adidas på topplistan...

      Radera
    2. Visst men nu är det väl inte ett nytt zalando KJP tagit sikte på?

      Radera
  5. Din strategi är att gå emot rådande trenden och köpa. Detta resulterar väldigt ofta att man snittar NER sig..
    Jag har alltid som strategi att snitta UPP mig..
    Jag köper alltid en aktie som har bottnat ur och är på väg upp. Jag missar kanske några procent från botten men det känns tryggare att agera så att man inte hänger med nedåt. "Let the trend be your friend" är ett ordspråk som jag aldrig tullar på.
    Intressant att höra andras strategier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tvärt om. Mina sämsta affärer har alltid varit när jag köpt i medvind. Om det inte känns ensamt att köpa en aktie så är man redan tvåa på bollen. LL har grymt track record för att bara investera i större bolag. Vad är ditt?

      Radera
    2. Med en uppgående börs är det svårt att hitta aktier att snitta ner sig på / förutom fingerprint o HM/.

      Radera
    3. Enligt Investerarfysikern är det en dålig tid att följa trender nu (fråga mig inte varför). Men även den trenden kanske kan vända?

      Radera
  6. Jag köpte Sandvik i mars 2016 när den bottnat och gått över 80 kr.. sedan köper jag en andra gång när återtest görs va MA.. vilket den gjorde vid 3 ggr.. alla tre gångerna häll det.. Sedan har den gått upp i fin trend..

    SKF köpte jag på 140 kr i september 2016.. när den bottnat ur.. återtest av MA skedde i november 2016 i samband med Trump-seger.. det höll.. och sedan har aktien gått upp över 200 kr..
    Jag missade 10-15 % av uppgången..men strategin gjorde att jag kunde vara med i en aktie som vänt upp..och startat en fin resa uppåt.. Sandvik upp 87 %.. SKF upp 44 %..

    SvaraRadera
  7. Lundaluppen

    Du säger att det är farligt att följa trenden nu..men är det då inte ännu farligare att sitta i en aktie som befinner sig i en nedåtgående trend och inte följt med i uppgången? Menar du att HM kommer att utvecklas annorlunda??

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.