söndag 30 oktober 2011

Rapport från SSAB

Det tidigare portföljbolaget SSAB släppte sin Q3-rapport i fredags, vilket ledde till ett glädjeskutt för börsvärderingen. Den kroniskt mer prisvärda B-aktien handlades senast för 58,95 kronor.

Rapporten visade på en vinst hittills i år på 5,12 kronor per aktie, vilket är långt under vad jag ansåg var en uthållig intjäningsförmåga i min senaste analys (14 kronor per år och aktie!). Det är bara att inse att det är svårt att bedöma en så fluktuerande verksamhet som SSAB. Om man halverar mitt antagande till 7 kronor så ligger man rätt på det nu. Om man någonsin kommer tillbaka till fornstora dagar är 58,95 kronor ett vrakpris. Om 7 kronor är en normal intjäningsförmåga är aktien billig idag. Men för att citera herr Qviberg är jag inte säker på att jag "har nerverna" för att handla med råvaruprisberoende bolag idag. Dessutom finns det fler aspekter än rapporterat resultat...

Om man vänder blicken från resultaträkningen och kikar lite i kassaflöde och balansräkning noterar man att:
  • Nettoskulden har ökat från 16 till nästan 20 miljarder kronor det senaste året, till följd av ett negativt kassaflöde
  • De stora negativa kassaflödena har berott på investeringar och stigande varulager, det senaste är såklart oroande
Om man vill vara lite elak kan man säga att hela årets vinst ligger på varulagret (och faktiskt mer därtill). SSAB är förmodligen inte dyrt idag, men det senaste årets utveckling är knappast övertygande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.