Stora maskiner *dum-di-dum* |
Volvo har såklart en lång och stolt historia, med början som avknoppning från SKF. Vidare läsning om Volvo på Wikipedia rekommenderas varmt. Årsredovisningen 2010 är en annan obligatorisk källa till information.
Volvo är verksamt över hela världen och rapporterar verksamheten för fem regioner: Europa, Nordamerika, Sydamerika, Asien och Övriga marknader. Verksamheten är vidare indelad i sex områden enligt tabellen nedan:
Område | Verksamhet | Del av oms hittills 2011 | Kommentar |
Lastbilar | Lastbilar under märkena Volvo Lastvagnar, Renault Trucks, UD Trucks, Mack Trucks | 64 % | Efterfrågan hittills i år har varit god i Europa, Nordamerika och Sydamerika. Lastbilsefterfrågan är konjunkturkänslig. Vid nedgångar i transportefterfrågan kan orderingången sjunka drastiskt om kunderna skjuter på investeringar och kör lite till på gamla lastbilar. Europa är den klart största marknaden för Volvos lastbilar. |
Anläggningsmaskiner | Dumpers, lastare m.m. för anläggningsbruk | 21 % | Efterfrågan följer i stort marknadsläget för bygg- och anläggning, med en lite ökad följsamhet mot konjunkturen i stort. Följdriktigt rapporterar företaget en inbromsning i Kina. Asien och Europa är de största geografiska områdena här. |
Bussar | Bussar | 7 % | Det minst konjunkturkänsliga affärsområdet är dock något av ett sorgebarn med fem förlustår hittills under 2000-talet. |
Volvo Penta | Båtmotorer | 3 % | Verksamheten är fokuserad till Europa, och har liten betydelse för totalresultatet |
Volvo Aero | Flygmotorer | 2 % | Ett litet och krympande affärsområde |
Kundfinansiering | Finansieringslösningar för kunderna till de andra segmenten | 3 % | En strategiskt viktig del av verksamheten eftersom det skapar merintäkter på befintliga kunder och binder kunderna till företaget. Lönsamheten är starkt kopplat till lastvagnarnas lönsamhet. Kreditförluster uppstår under lågkonjunkturer. |
Volvo har en stark marknadsställning inom sina största affärsområden och har med ett väluppbyggt servicenätverk och finansieringstjänster byggt en trogen kundskara - dock inte lika trogen som Scania verkar ha.
Så här möter Volvo mina kvalitativa investeringskriterier:
Kriterium | Uppfyllt? | Kommentar |
Tillräcklig storlek: | JA | Large Cap |
Stark finansiell ställning: | NEJ | Enligt Q3-rapporten täcker inte omsättningskostnaderna de kortfristiga skulderna dubbelt upp, de täcker inte heller de totala skulderna. Volvo är inte nära att klara kriteriet. Även om man eliminerar kundfinansieringsverksamheten (som blåser upp balansräkningen) klarar man inte kriteriet |
Intjäningsstabilitet: | NEJ | Förlust 2001 och 2009 |
Utdelningsstabilitet: | NEJ | Ingen utdelning för 2009 |
Intjäningstillväxt: | JA | Resultaten hoppar rejält så att uppskatta en uthållig intjäningsförmåga är inte helt enkelt. Kring sekelskiftet verkade man ligga runt 2 kronor per aktie, de senaste tre åren tyder på intjäningsförmåga omkring 6 kronor |
Trovärdig ledning: | JA | Vet inte så mycket om nye VD:n Olof Persson. Men precis som alla andra VD:ar stuvar han om i ledningen |
Gynnsam ägarbild: | NEJ | Renault är en ganska otydlig ägare med oviss agenda. Industrivärden är en bra ägare, men musklerna är inte lika bra som de varit, och man har färre röster än Renault |
I jämförelse med Scania har man påfallande många nej i listan, och historiken pekar tydligt på att Scania är ett mer välskött bolag.
Hur ser det ut med de kvantitativa kriterierna då?
- P/E-tal: det är omöjligt att tala om uthållig intjäningsförmåga när resultaten senaste åren varit -7,26, 5,36 kronor samt 6,43 kronor för årets nio månader hittills. Om man viktar ner 2009 lite kan man kanske tala om en intjäningsförmåga kring 6 kronor per aktie. Idag kostar aktien 87,50 kronor, vilket ger ett P/E på strax under 15, OK, men inte billigt jämfört med andra bolag idag.
- Bolaget har en betydande belåning så EV/EBIT3 är väsentligt. Börsvärdet är 186 miljarder, räntebärande skulder (netto minus kundfinansieringar) är 53 miljarder och kassan är 22 miljarder. Därmed är EV 217 miljarder. I denna beräkning bör man dock ha i åtanke att Volvo på sina kundfinansieringar har en motpartsrisk, så tillgången borde egentligen riskvägas och därmed skulle EV stiga. EBIT3 är 5,6 miljarder - det katastrofala 2009 drar ner rejält. EV/EBIT3 blir då nästan 39, EJ OK
- Pris/eget kapital: eget kapital exklusive goodwill (som det finns gott om efter förvärv) är ca 18 kronor per aktie, vilket ger en kvot på nästan 5, EJ OK
Hej LL, jättekul att du tagit dig tiden att kika lite på Volvo. Jag måste hålla med dig att skuldsättnigen i Volvo är något oroande och också det som sticker ut mest (dessutom märkligt att även Industrivärden har mycket skuld... :o). Att man gör stora förlustår när tiderna krisar rejält drabbas hela fordonsbranschen av och är väl ett av skälen till att en sann värdeinvesterare som LL inte köper fordonsaktier ;o) ?
SvaraRaderaKan inte annat än att hålla med dig även på kommentaren om Renault. Det känns inte som om Renault har någon vidare lust att backa upp Volvo i kristider, snarare känns det som om Renault letar lämplig exit, och jag har för mig att man även i någon mån kommunicerade detta för en tid sedan. Sådant kan med lätthet sätta press på aktien, i synnerhet om det sker till rabatterat pris.
På det stora hela var det väldigt intressant att läsa din analys. Tyvärr gör den mig lite mer kritisk till min investering, men på ett nyttigt sätt :o)
Trevlig helg!!
@aktievinst: kul att du tittade in, trevlig helg du också :-)
SvaraRaderaIntressant analys! Jag har själv ett innehav i Volvo som brukar variera på mellan 9 till 12% av min portfölj. Det är mycket riktigt som du säger en stor risk med att ha Volvo med deras höga belåning och en stor nackdel med att ha aktien i tider då de inte tjänar pengar. Men jag tror på deras produkter och deras starka marknadsställning runt om i världen. Och när de väl tjänar pengar så tjänar de rejält med pengar. Så jag ligger kvar på mitt innehav. Fast det är för dyrt att köpa mer på nuvarande nivåer, och det är lite för riskabelt att ha så mycket mer i aktien just nu. Därför är jag naturligtvis garderad och är även aktieägare i Scania :). Instämmer för övrigt i ägarbilden vad gäller Volvo, den är inte optimal. Men det kunde vara värre också, som i Autolivs fall med många små aktieägare även bland de största. Tack för ett gott analysjobb! /Robert
SvaraRaderaDu skriver i texten att Volvo inte är billigt nu om man jämför med andra aktier, vilka är billiga?
SvaraRadera