torsdag 25 oktober 2018

Rapporterna hittills

Det var länge sedan jag gick igenom mina bolag här på bloggen och tänkte ta en titt på de bolag som rapporterat årets första nio månader.

Castellum

Castellums kommersiella fastigheter rider på en trevlig våg av hyresjusteringar just nu, men även kostnaderna stiger.

Intäkterna i jämförbart bestånd steg med 5,1 % beroende både på ökade hyror och minskande vakanser. Den ekonomiska uthyrningsgraden har varit en svag punkt hos Castellum i många år men har nu klivit upp till 93 %. Här finns dock ytterligare potential.

Fastighetskostnaderna på befintligt bestånd har dock stigit med 4,8 %, främst drivet av ökade kostnader för uppvärmning och nedkylning under ett ganska extremt 2018.

Det som uppmärksammades mycket efter rapportsläppet var att förvaltningsresultatet steg med utmärkta 13 %. Intäkterna steg dock endast med 7,5 % och som jag skrev ovan har kostnaderna stigit nästan i takt med hyreshöjningar och vakansminskningar. Marginalökningen har huvudsakligen kommit från sänkta räntekostnader, Castellums snittränta har nu sjunkit till 2,1 (2,4) %. Detta är inte branschledande, men börjar bli en bra nivå.

Castellums strategiska position?
Castellum låg av någon anledning långt efter bolag som Balder och Sagax med att finansiera sig över den europeiska obligations-marknaden och framhärdade i att de inte behövde investment grade rating. Min personliga uppfattning är att Balder är bästa affärsmännen vad det gäller handel med fastigheter och Sagax är tankeledarna inom finansiering. Hufvudstaden har det finaste beståndet. Castellum nöjer sig med en mellanmjölksinställning på alla områdena. Arbetet med kvaliteten i beståndet känns dock förtroendeingivande under senaste året.

I kvartalsrapporten framgår att EPRA EPS för rullande tolv månader nu är 9,52 kronor vilket är långt över mitt investeringsantagande på 8 kronor. Jag höjer därför nivån till 8,50 kronor i bevakningslistan men lämnar alltså lite säkerhetsmarginal eftersom ränteläget är så pressat som det är. Med detta sagt tror jag Castellum har utrymme för hyreshöjningar ytterligare något år.

Deere & Co

Deeres kvartalsrapport för tredje kvartalet kom redan den 17 augusti eftersom bolaget har brutet räkenskapsår. Rapporten avsåg det kvartal som slutade den 29 juli (roliga gränser på många amerikanska bolag).

Marknaden vände rejält för Deere under kvartalet och omsättningen steg med 36 % (!) jämfört med motsvarande kvartal föregående år. 17 procentenheter av detta kommer dock från förvärvet av tyska Wirtgen. Prognoserna för helåret pekar på försäljningsökning inom Agriculture & Turf på 15 % vilket innebär en stärkt marknadsandel för Deere. Inom Construction & Forestry tror bolaget på en försäljningsökning på 81 % för helåret.

Resultatet följde med upp och steg med 42 % i kvartalet. Kvartalets resultat per aktie steg med 41 % till 2,78 dollar. Rullande tolv månader är dock resultatet per aktie 6,40 dollar, en bit efter mitt investeringsantagande på 8,25 dollar. Estimaten för kommande år verkar dock ligga på dryga 9,50 så jag tror inte mina antaganden är alltför offensiva jämfört med marknaden.

Handelsbanken

Handelsbanken fortsätter se tillväxt i UK och Holland men även stigande kostnader och ligger numera långt efter Swedbank i kostnadsnivå per intjänad krona. Banken har alltid varit extremt decentraliserad med lokala beslut men utvecklingen inom sektorn går mot centralisering och stora investeringar inom IT som lämpar mer eller mindre tvingar Handelsbanken att växa sin centrala organisation på bekostnad av lokala kontor.

Nu ska 1600 tjänster bort de kommande åren. Frågan för en långsiktig ägare är då om det blir något kvar av det som gjort Handelsbanken till ett unikum de senaste 30 åren. Det som är glädjande är att kundnöjdheten fortfarande är i särklass bland storbankerna, men det gäller nog att följa denna utveckling nära.

Kvartalsrapporten var helt ok tycker jag. Konkurrensen i Sverige är tuff och nu på räntornas botten och prisernas topp (?) vill många in och ta bolånekunder. Här har Handelsbanken antingen avvaktat eller haft svårt att konkurrera. Utlåningsvolymen till hushåll sjönk något i kvartalet jämfört med Q2.

Jämfört med Q3 2017 steg räntenettot med 4 % och provisionsnettot med 11 %. Jämförkvartalet hade en del engångseffekter som försvårar jämförelsen, men intäkterna totalt steg i alla fall med 5 %. Kostnaderna steg dock med 12 % vilket prisade ner resultatet som sjönk med 2 %.

SEB hade i kvartalet lägre kostnadsnivå jämfört med Handelsbanken som nu alltså är trea bland de fyra storbankerna. Jag kan inte minnas när detta hände senast. SEB och Swedbank ligger helt enkelt före i digitala omställningar och centraliserad stordrift. Det sista har varit ett medvetet val från Handelsbankens sida men är det en fortsatt konkurrensfördel?

Rullande tolv månader är resultatet per aktie dock goda 8,71 kronor och kapitaliseringen är stark. Mitt investeringsantagande är en normal intjänigsförmåga på 8 kronor vilket man alltså klarar med råge. Jag skulle dock inte gissa att förra årets extrautdelning kvarstår med den kostnadstrend bolaget uppvisar.

Industrivärden

Jag har som vanligt svårt att hitta något substantiellt i Industrivärdens kvartalsrapport. Bolaget arbetar på i det tysta får man hoppas. Inga påtagliga transaktioner har gjort under kvartalet och portföljen har under året i princip utvecklats i takt med index, vilket är ungefär vad man kan hoppas på.

Detta låter tråkigt men är precis vad man köper när man köper en Industrivärden-aktie.

Investor

Investor har verkligen utvecklats till en småspararfavorit och precis som Industrivärden är det i princip en indexfond med substansrabatt. Kvartalsrapporten innehöll i stort sett bara information om värdeförändringar. Inga större köp eller försäljningar har gjorts.

Det mest spännande var kanske att bolaget emitterade en 12-årig obligation till 1,52 % ränta, något som vore helt otänkbart för tio år sedan. Obligationen var "bara" på 500 MEUR dock.

Jag är skeptisk till Investors nya vana att internvärdera Patricia Industries och är överlag rätt ljummen till värderingarna av innehaven. Hur ser ledningens incitament ut, driver de värderingen upp eller ner? Det är en fråga man som investerare bör ställa sig.

Därmed blir diskussionen om substansrabatten skev i mina ögon och jag är inte någon köpare av vare sig Investor eller Industrivärden idag. Jag får ta och räkna på båda bolagen när bokslutskommunikéerna kommer.

Det var alla bolag som rapporterat hittills. Jag vet att många läsare brukar fråga om BMW och Skanska. När bolag går knackigt söker man sig gärna till mig och andra för stöd i sin bolagssyn. Jag tycker sådana tillfällen är utmärkta för att gå tillbaka till sina egna antaganden och se om de fortfarande stämmer.

När paniken kring H&M var som värst svarade jag på alldeles för många frågor och det påverkade min syn på bolaget. Därför tar jag det mer i en annan ordning nu och vill ta mina kommentarer när bolagen kommunicerar, inte i takt med panikvågorna.

30 kommentarer:

  1. Jag Tänker inte kommentera din syn på bolagen. Men jag uppskattar de tankar och reflektioner du ger uttryck för i slutet av inlägget. Det är mycket kloka tankar och reflektioner.//Stavros

    SvaraRadera
  2. Aah, efterlängtat inlägg. Särskilt SHB's strategi med decentralisering har jag funderat mycket på, ska bli intressant att följa. SHB är dessutom mitt största innehav.

    SvaraRadera
  3. Kul att även du noterat detta med så många ängsliga frågor, så fort börsen inte rör sig rakt upp. Det verkligen tycks vara så att många älskar att sälja billigt och köpa dyrt, då det är ett så pass starkt mänskligt psykologiskt beteende.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
  4. Vad Investor och Industrivärden gör hela dagarna kan man undra. Vad gäller Investor tycker jag de borde börsnotera Mölnlycke (men förstås behålla en stor andel) så att det blir en bättre genomlysning av bolaget. För de pengarna man får in kunde man ta in något nytt innehav, göra sig skuldfria, göra en extrautdelning eller varför inte köpa tillbaka aktier och få ned den där eviga substansrabatten.

    Vi har tidigare spekulerat på vad Arnhult har i tankarna med sina köp av Castellumaktier. Han har på kort tid blivit största ägaren och fått in en representant i valberedningen. Men frågan man istället kanske borde fråga sig är varför ingen annan (t.ex. något av de stora investmentbolagen) utnyttjat att här ligger ett stort välskött företag helt öppet för övertagande, utan skillnad i röststyrka i aktier eller starka ägare av kött och blod.

    Idag verkar det bara Arnhult som har tillräckligt med chutzpah för att ta ett sådant initiativ. Och vad de stora investmentbolagen gör istället för att skapa värden är höljt i dunke - mer än att då och då köpa lite fler aktier i sina traditionella innehav.

    Mvh Mattias

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man ska vara lite vänligmot investmentbolagen tycker jag ändå att de uppvisat värdeskapande långsiktighet i samband med kriser som Investor i SEB i finanskrisen, eller Industrivärden i SSAB senaste åren.

      Så ser man sällan fonder agera.

      Radera
    2. Mer spekulationer om Arnhult och Castellum.

      https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/affar-skulle-skapa-jatte-om-130-miljarder/

      Jag känner mig lite skeptisk men vem vet på lite sikt...

      Mvh Mattias

      Radera
  5. Jag anar lite att vissa fonder kan ha agerat lite tveksamt - att precis då mediastormarna har varit som hetast har det dumpats innehav. Jag tänker tex på DidnerGerge som dumpade både HM och Getinge då det var som mest stormigt och på mkt låga nivåer. Det kan visa sig vara helt rätt, men är det något jag lärt mig så är det att det är sällan rätt att agera då det stormar som mest och då man oundvikligen är som mest påverkad av allt externt brus, professionell förvaltare eller ej. Hm dumpades i Q1 om jag kommer ihåg rätt då kursen under lång tid stod i 130 ner mot 120.

    Ska bli spännande att se hur långsiktiga Didner är i sina andra riktiga sjunkbomber - rider man ut stormen i Danske Bank, ett av sina största innehav eller stressäljer man? Vad gör man med innehavet i Deutsche Bank som har halverats igen bara på ett år, eller Banca Ifis, ner 70% på ett år? Tufft att vara förvaltare i det offentliga ljuset, skönare sitta på kammaren med sina egna misstag:-) Inga arga fondsparare, ingen oro för sparken från jobbet, ingen alls som klagar. Skönt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man måste dock förstå hur DoG tänker när de säljer innehav som HM. Det hade inte något mer prestationen att göra utan att de inte längre hade förtroende för ledningen. Hur de bedömer ledningen är grunden i hela deras investeringsfilosofi.

      Radera
    2. Hur går det ihop med att de har danske i portföljen? De klarar ju inte ens att utse ny vd..

      Radera
  6. Tack för ypperlig sammanfattning. Då jag själv äger Castellum och precis gjort mig av.med mitt SHB så var detta intressant läsning

    SvaraRadera
  7. Intressant skrivning "När paniken var som värst kring HM.....Har aldrig sett den vinklingen.

    Är Investor köpvärda? Det tycker jag. Bolaget beskrivs som en bred indexfond med rabatt. Denna rabatt är nu cirka 25%. Mölnlycke har seglat upp som största innehav. Ett innehav som Investor har minskat skuldsättningen i. En växande utdelning är att vänta. Investor har en fin portfölj som kan köpas till betydande rabatt. Det går att göra sämre inköp.

    Nu tror jag inte så många kommer att köpa för de flesta vill inte köpa aktier i den marknaden vi har nu. De flesta har inga pengar att handla för. Att hålla någon form av kassa är ju outhärdligt vilket dessa uppesittarkvällar är ett uttryck för.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv håller jag ingen kassa längre för tycker jag är mindre engagerad i kursrörelser om jag ligger fullinvesterad hela tiden. Känns bättre att bara titta till innehaven en gång i månaden när det är dags för nya inköp.

      Radera
  8. Jag funderar på det här med IT-system och centralisering. När jag tittar på hur administrationen sköts i offentlig förvaltning har det ofta varit en tvåstegsraket.

    1) Administration "effektiviseras" genom att man avskaffar stödpersonal i verksamheten som ersätts med ett webbformulär. Lite extra personal tillkommer centralt för att hantera inskickat material.

    2) Reformen misslyckas då personalen ej fyller i formulären som de ska eller det uppstår otydligheter. För att kompensera anställa ny stödpersonal.

    Handelsbanken borde med sin decentraliserade struktur ha en chans att göra precis tvärtom. Med starka lokalkontor borde man kunna automatisera den centrala pappershanteringen och byråkratin då stödpersonal säkerställer att inskickat material faktiskt uppfyller de krav som finns för att uppnå automatiserad hantering och revision.

    Det är uppenbarligen inte så man gör men jag har aldrig förstått hur man konsekvent centraliserar verksamhet trots att driftsatta system borde flytta administrativt fokus från centrala funktioner till mer perifera där man kan säkerställa att material sammanställs korrekt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Generellt kan man städa indata rätt bra med tidig verifiering och i värsta fall med manuell granskning i ett andra led, så argumentet att dålig indata skulle sänka centrala system tycker jag är mer ett 90-talsproblem än ett stort problem idag. Men det beror såklart på komplexiteten i indata.

      Jag tycker Avanza visar att man kan lösa de flesta banktjänster digitalt utan alltför mycket krångel och utan lokal personal.

      Radera
    2. Fast Avanzas stora fördel är ju att man i princip inte gör någonting som inte kan automatiseras. De har till exempel stenhårda krav på lånen och tar bara hänsyn till data som ligger inom deras egen kontroll.

      För Handelsbanken är det kundkontakten som är kärnvärdet och det är därför jag funderar på varför man inte helt enkelt gör det tvärtom.

      Radera
    3. Eller som Charlie Munger skulle säga, Invert, always invert.

      Radera
  9. Hm, intressant att du anser dig ha blivit påverkad av de många H&M-frågorna...

    Fast så är det ju vid närmare eftertanke. Svårt att bibehålla sitt oberoende med allt tjatter som omger bolag och börser. Buffett har väl kallat aktiemarknaden för "a giant distraction" om jag inte missminner mig.

    För egen del kändes det inte roligt när du sålde dina H&M-aktier. Nu har jag inte alls tagit rygg på dig på det viset under bloggens existens, men det är tungt när någon man håller för en betydligt vassare analytiker än en själv ändrar ståndpunkt... :-)

    Fast jag måste erkänna att jag tycker om att ta del av "börsbruset". Kanske som en starkt sportintresserad person får ut någonting av att följa spekulationer kring och uppsnack av idrottshändelser (och inte bara evenemanget i sig).

    Läste exempelvis igår att DJIA igår vände en 352-punkters uppgång till en 300-punkters nergång, vilket tydligen är en av de större intradagsförändringarna sedan, eh, ja just det...

    Noterade även att Apple blev det första publika bolag som sprängde biljonvallen i marknadskapitalisering (i dollar räknat) för några månader sedan. Amazon följde efter en månad senare, men har ju gett upp ca 25 procent sedan dess...

    Läser man nordamerikanska artiklar om oktober månads utveckling är tydligen "investerare" nu "förvirrade", "rädda" och "osäkra" om hur de ska agera. Fascinerande!

    Från det ena till det andra, är det bara jag eller har aktiebloggarna tappat tempo? Känns som diskussionerna (intresset) flyttat någon annanstans...

    Mvh

    Carolus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att bli tydligt associerad med ett av mina innehav har åtminstone för mig varit ett av de stora hoten just på grund av den effekt som Lundaluppen beskriver. Lyckligtvis har jag lyckats undvika det i någon större utsträckning.

      Gällande bloggaktivitet handlar det i mitt fall om begränsningar i privatlivet. Två barn och en doktorstitel i snabb takt satte stopp redan förra året. Snabbare medier som Twitter och Discord har nog också en effekt samtidigt som Väedepappret sög åt sig en hel del talang.

      Sammantaget kan man säga att jag pratar med ungefär samma namngivna människor nu som för tre år sedan men har sänkt den analytiska kvaliten drastiskt. Det som tyvärr fallit bort säeigedär är spontantkontakten via bloggen men vi får se om det åtminstone i mitt fall blir bättre när jag nu får det lite lugnare.

      Radera
    2. Lyckas bör kanske sättas in citationstecken. Det är omöjligt att veta om det är min medvetna profilering eller om jag helt enkelt är jävligt oattraktiv som bloggare bakom den framgången :-).

      Radera
    3. Absolut har aktiebloggarna tappat tempo. Jag kan sakna de gamla glansdagar lite. Twitter och liknande lämpar sig dåligt för längre resonemang, diskussioner och analyser. Själv är jag ju säkert sämst i klassen med sisådär ett inlägg per halvår.

      Radera
    4. Aktieingenjören,

      Två barn är ett fullgott skäl för bloggfrånvaro. Doktorstitel inte så mycket... ;-)

      Förresten, i juni skrev jag en kommentar till din kommentar den 21/5 (19.54) i ditt eminenta inlägg om värdeinvestering:

      http://aktieingenjoren.blogspot.com/2018/04/vardeinvestering-en-praktisk-guide-fran.html

      Min dotter hade en aktivitet och i vanlig ordning gick jag till Stadsbiblioteket under tiden. Lyckades knacka ner ett hyggligt svar, men när jag ändrade till "Anonymt" för att svara försvann hela texten...

      Det var inte första gången; jag har därför för vana att kopiera texten först, men glömde det givetvis. Grrrr! Har fortfarande kommentaren i huvudet; nu ska jag endast finna tiden att skriva ner den igen... :-)

      Mvh

      Carolus

      Radera
    5. Billiga aktier,

      Jag hänger ju inte på Twitter och missar förmodligen en del roligt där. Discord hade jag inte ens hört talas om innan Aktieingenjören nämnde namnet...

      Mossigt värre, alltså... :-)

      Mvh

      Carolus

      Radera
    6. Twitter blir på grund av sitt format mer korta korta notiser, någon länk, något att höja ögonbrynen över. Det passar inte mig jättebra som gärna läser långa, knastertorra blogginlägg om bolagsanalyser. På så sätt kan jag sakna den gamla storhetstiden när man plöjde 10 bloggar per dag minst, plus diskussionerna i kommentarsfältet. Sedan kom ju också olyckan Tradevenue som gjorde ont värre.
      Får väl slänga upp någon bolagsanalys själv snart och leva som jag lär helt enkelt :)

      Radera
    7. TradeVenue, ja. Vad är poängen med att flytta dit? Gissar att skribenterna får en högre ersättning?

      Spartacus exempelvis når ju inte alls upp till samma antal kommentarer som tidigare...

      Mvh

      Carolus

      Radera
    8. Tradevenue kommer jag nog aldrig att flytta till. Det finns helt enkelt inget ekonomiskt värde jag kan leverera som kan kompensera för den kontroll och interaktion som man uppnår med en fristående blogg.

      Ser även fram emot din kommentar Carolus och Billiga Aktiers egna inlägg =).

      Radera
    9. Tradevenue ersätter sina bloggare med en fast månadsersättning, vilket såklart kan vara attraktivt om man vill leva på detta.

      Sajten får dock mitt gröna tema med röda bokstäver att kännas fräsch imho. ;-)

      Radera
    10. @Aktieingengören, jag påbörjade ett inlägg om Schouw & Co, men det hade du ju redan skrivit i januari visade det sig :D

      Radera
    11. Aldrig fel med mer än en analys ;-).

      Radera
  10. Intressant att läsa om dina bolagsinvesteringar :), tack för att du delar med dig:) . Själv fortsätter jag som den småsparare jag är att kasta in slantarna på Investoraktier.

    SvaraRadera
  11. SHB: Digitaliseringen ska ge stöd åt kontoren att ge effektiv helhetsrådgivning i den lokala närvaron vilket ska driva in affärer i produkterna. (se Affärsutveckling sidan 4), vilket hänger ihop med (stycket innan) effektivisering. Kostar på men det är rätt väg enligt mig.
    AS

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.