torsdag 28 september 2017

Rapport från H&M

Idag släppte H&M sin niomånadersrapport för det brutna räkenskapsåret och jag läste den innan jag läst någon kommentar. Min spontana reaktion var att den såg rätt svag ut, business as usual det här året plus en sommarrea i stor skala.

Jag vill saxa ut några olika nyckelmeningar ur rapporten som jag reagerade på:

"Lyckat mottagande av det nya varumärket ARKET i London samt online på 18 marknader"

Ett mer moget e-handelsorienterat bolag hade kunnat rulla ut ett märke på ännu fler marknader direkt, men detta är väl något slags temperaturmätare på hur snabbt (eller långsamt) H&M:s nuvarande e-handelslösning skalar upp.

"Planen är att framöver erbjuda onlinehandel på samtliga butiksmarknader och fler därtill."

Detta är en självklarhet för mindre modemärken, men H&M har såklart en lång historik som man behöver komma ikapp.

"[...]även om vi mot slutet av september ser en viss avmattning i försäljningen."

Jaha, då kan vi se fram emot ännu ett kvartal av sänkta riktkurser, tydlig säljsignal till alla analytiker.

"Snabbare ledtider, effektivare varuförsörjningskedja och mer inköp i säsong ger oss stora möjligheter att nå lägre varulagernivåer framöver."

Detta sammanfattar väl lite vad jag hoppas på från H&M och det inger visst hopp att ledningen ser detta.

"Varulagret utgjorde [...] 16,6 procent (16,6) av omsättningen"

Detta tycker jag var en besvikelse med den omfattande rean och det faktum att man introducerat färre nya marknader och färre försörjningskedjor detta år jämfört med föregående. Det är positivt att det stannat upp, men jag hade gärna sett att det sjunkit. Med förbättringar i varuförsörjningen och en fullt utbyggd e-handel borde det kanske snarare röra sig om 12-13 % (dvs. 20-30 % mindre lager) eller gärna lägre.

Sammantaget tycker jag det var en rapport helt i linje med tidigare rapporter detta år med ett undantag; den förannonserade rean. Med denna följer såklart sänkta marginaler men jag hade förväntat mig starkare avtryck i lagernivåerna. H&M är fortsatt i ett tillstånd av creative destruction, ett intryck som förstärks av den ökande takten av butiksstängningar. Att i det läget hamna i stagnation är egentligen rätt starkt, men kanske hade bolaget lagt på ett extra kol om det var en riktig kris med förluster etc. Det finns mycket uppenbart att förbättra men till skillnad från många bedömare är min syn att bolaget gör detta. Långsamt.

20 kommentarer:

  1. Jag är så djävla leds HM. Otroligt leds.

    Dock: sitter med en ganska stor insats i dem, just nu på -25%... Har ingen lust att realisera den förlusten för närvarande, däremot kommer jag vikta om portföljen genom att undvika fler köp i dem men lägga in i mina andra bolag.

    Med det sagt undrar jag vad pappa Persson säger till ättligen numera. Är besviken över att allt går så förbenades långsamt och tungstyrt - hade förväntat mig snabbare kick på bollen av en så pass ung man vid rodret. Jämngammal med mig gubevars ;-)

    På mina 11 år i Börsens värld är detta min största surdeg, både vad gäller minus och vad gäller insats. Där gick jag på en mina, har ingen större tilltro till att de rätar upp det inom de närmaste årtiondena... Däremot vågar jag hoppas på en sådär 4-5% ökning/år så jag kanske ligger plus/minusnoll lagom till barnen ska ärva portföljen :-P

    SvaraRadera
  2. Hello Lundaluppen! Jag är rätt ny på detta med aktier, har lite H&M, men funderar kring hur folk ser på HM:s framtid. Det verkar bara finnas två lägen enligt sk experter, antingen fixar de till verksamheten och går upp kraftigt i värde eller så kommer det bara bli sämre och sämre vilket de flesta verkar tro. Kan det inte vara så att HM håller på att sätta sig på en nivå där de i framtiden kommer att visa lite mindre tillväxt, än tidigare då, men ändå kommer ses som ett stabilt bolag med hyfsad direktavkastning med mera och som kan kännas som en bra placering för en utdelningsinvesterare. Kanske tom en bra defensiv placering? =) Är jag kanske helt ute och cyklar här tro...men har du lust att ge ett svar så skulle det uppskattas! Du verkar, trots att du äger mycket HM, kunna ha en nykter syn på företaget och vare sig toksågar framtiden eller naivt bara greppar minsta lilla som att vändningen är här. Tack på förhand!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns massor att läsa om H&M här, kolla inläggen längre ner på denna sida så finns det mycket. Missa inte kommentarfälten!

      Radera
    2. Okej, tack för svar, må väl!

      Radera
  3. Klockren analys och bra urklippta citat som beskriver läget för oss som inte läst hela rapporten! Tack :-)! Hälsar
    Lars D

    SvaraRadera
  4. Bolaget är knapphändig med information och VDn säger inte så mycket och helst håller man locket på med viktig information. Kan det vara så att sonen är mest ansiktet utåt och mera som en marknadsförare i egenskap av stor ägare i H&M och att det är någon annan i bolaget som driver verksamheten. Blott en tanke men .....

    SvaraRadera
  5. Henric,

    Du blandar ju teknisk analys, statistik, och fundamenta. HM skall till 270kr var det visst. Gäller det fortfarande? Hade varit intressant med en kommentar kring detta.

    Snålgrisen,

    Du hade viss en klöv på avtryckaren. Du ville dock invänta rapporten. Blev det något köp?

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
  6. Jag skulle vilja vara lite motsträvig och föreslå att problemet för HM inte är skiftet mot digitaliseringen. Ledningen har ju idenentifierat problemet och arbetar med det. Dessutom tjänar de ju fortfarande pengar på sina butiker, med god kostnadskontroll ur rapporten på sid 7.: Butiksantal per varumärke
    Under niomånadersperioden öppnade koncernen 269 (264) butiker och stängde 67 (53)
    butiker, vilket gav ett nettotillskott om 202 (211) nya butiker. Av koncernens totalt 4 553
    (4 135) butiker per den 31 augusti 2017 drevs 209 (176) butiker av franchisepartners

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, slängde ut 3000 HM-aktier på 221.20 kr. Köptes in på snitt 199 kr.

      Vinsten blev således dryga 66 000 kr..

      Radera
    2. Det där hade varit mycket starkare om du meddelat det innan rapporten (dvs. när du sålde). Jag skulle tycka det vore intressant som något slags case för din metodik om du kunde berätta när du köper och säljer "i realtid" nu fram till den hägrande storvinsten vid 250 kronor.

      Det är såklart upp till dig om du har lust att dela med dig.

      Radera
    3. Japp, men mina korta parametrar var i topp inför rapport och det hade varit tjänstefel att inte slänga ut dem innan. Skall försöka att vara lite mer exakt nästa gång.

      Radera
    4. Jag instämmer helt. Det är inte det minsta imponerande eller förtroendeingivande att rapportera om sina (verkliga eller inbillade) aktieaffärer med så lång fördröjning. Hade aktien gått upp 10% sedan rapporten hade vi istället kunnat läsa om hur Henric fyllt på med ytterligare 3000 aktier vid 218 kr.

      Själv har jag aldrig varit intresserad av HM varken som företag eller aktie (eller bransch för den delen)..

      Radera
    5. Jag har sagt att HM skall bottna mellan 190-200 kr. Bottnade vid 195 kr. Har sagt att jag köpt vid 3 tillfällen med snitt 199 kr. Delgivit alla tre inköpen.. samma dag. Att jag inte hänger på Lundaluppen får man väl ha överseende med.

      Radera
  7. Inväntar nu köp efter 6 oktober och undersöker mina parametrar igen. Jag är inte det minsta på reaktionen på rapporten. Det ingår i resan uppåt under hösten.

    SvaraRadera
  8. Hoppas få köpa mina första kring 180 kr....härligt att sitta på läktaren och inte behöver kasta sig in...lider med er som sitter i skiten...för ett par år sen menade Hernhag att H&M kan man köpa i ur och skur...tjuren Ferdinand har nog luktat på något annat än blommor:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,

      Nja ("... sitter i skiten..."). Om det skulle kännas så hade jag sålt direkt; möjligheten att undslippa "lidandet" finns ju bara ett par knapptryck bort...

      De som köper gör ju det med öppna ögon, efter en (förhoppningsvis) sund analys och med en positiv syn på bolagets framtid. Sedan vet ju ingen hur det går...

      Backa bandet till ca november, december 2006. Därifrån stiger Nokia med ca 2/3 till och med hösten 2007. Framgångsrikt i decennier. Det här går ju upp; vi köper!

      Samtidigt i en annan del av världen: Steve Jobs presenterar världens första iPhone... Ridå!

      Nokiaköpare "satt i skiten" efter en relativt fin utveckling på ett års sikt, men visste förmodligen inte om det...

      Den strukturomvandling H&M befinner sig i är väl känd och syns på kursutvecklingen. I USA stänger andra bolag fysiska butiker på löpande band...

      Hur det kommer att gå vet ingen, men de som behåller eller köper mer gör det knappast utan vetskap om det som händer just nu. Det är väl belagt; det går inte att hävda "jag visste inget"... Därmed kan man inte heller påstå att H&M-ägare "... sitter i skiten..."; det är ju ett eget val (ej gjort i blindo).

      Mvh

      Carolus

      Radera
  9. SEB skriver i en ändrad rekommendation:

    [...] klädkedjan behöver stänga netto 170-685 fysiska butiker, motsvarande 3-13 procent av hela butiksnätet, före slutet av 2018 för att återställa nyckeltalet försäljning per butik till historiska nivåer.

    Vad menas med "att återställa nyckeltalet försäljning per butik till historiska nivåer" och varför skulle man vilja göra det?


    Jakob

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man ser ofta nyckeltal som försäljning per butik eller försäljning per butiksarea som mått i amerikanska analyser. Med förändrade köpbeteenden hos konsumenterna (och lägre hyror, mer digitaliserade butiker etc) vet jag inte om detta är relevanta mått, åtminstone tycker jag en historisk jämförelse måste halta.

      Radera
  10. Hej kära Lundaluppen!

    Tack för all kunskap du så frikostigt skänker iväg! Jag har redan försökt skicka denna fråga från mobilen, men den fastnade nog i någon fiber någonstans. Ursäkta om det blir en dubblett.

    Försöker förstå värdeinvestering, och om jag har uppfattat det rätt vill man investera i bolag som någorlunda säkert går att värdera, det vill säga i någon mån förutsäga den långsiktiga framtiden för. Man väljer bort bolag med slängig vinst, branscher man inte "förstår sig på" etc. Man föredrar helt enkelt trygga, stabila och förutsägbara bolag med stora vallgravar framför sådana som är oförutsägbara eller utsatta för disruption.

    Med tanke på omstöpningen av klädbranschen och ovissheten inför hela digitaliseringsföreteelsen, är inte H&M ett exempel på det senare, dvs ett bolag vars framtid är svår att sia om? Och borde då inte en värdeinvesterare egentligen avstå, tills världen börjar snurra stabilt igen?

    Vänliga hälsningar från en Lundakollega

    SvaraRadera
    Svar
    1. Begreppet värdeinvestering är rätt töjbart och även jag har definierat min egen variant. Ofta används begreppet för att få överförd trovärdighet från Graham/Buffett och kanske är även jag skyldig?

      Jag har definierat vad jag menar med värdeinvestering i mina tio budord. Som jag ser det är det inget där som diskar H&M.

      All framtid är för övrigt svår att förutspå men reversal to the mean är ofta ett starkare antagande än extrapolering, jag tror det gäller även H&M.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.