torsdag 18 maj 2017

Rapport från Walmart

Walmart släppte en kvartalsrapport idag för månaderna februari-april som togs emot väl, aktien har stigit 2,8 procent i skrivande stund. Som vanligt är det låga ensiffriga förändringar på de flesta håll i rapporten utom på en punkt:
  • Omsättningen steg 1,4 % eller 2,5 % i konstanta valutor. Försäljning i jämförbara butiker i USA steg med 1,4 %
  • E-handelsförsäljningen i USA steg med 63 % vilket var väldigt glädjande även om e-handeln står för en mycket blygsam del av helheten (ca 3 %, eller ca 1/10 av Amazons omsättning, tack Värdeinvesteraren). Man får dock komma ihåg att en stor del av Walmarts försäljning är livsmedel och där är e-handelspenetrationen mycket låg även globalt
  • Försäljningen internationellt ökade med 0,8 % i konstanta valutor, men sjönk med 3,5 % i faktiska valutor
  • Vinsten per aktie blev $1,00, en ökning från $0,98 från föregående år. Rullande tolv månader är nu vinsten $4,40 vilket är över mitt investeringsantagande om $4,30
Precis som för svenska H&M pågår i Walmart en rätt svår process att vända erbjudandet allt mer mot nätet, men jag upplever att detta är högt på ledningens agenda och att de agerar offensivt, så offensivt att till och med Amazon anpassar sig en aning.

7 kommentarer:

  1. Kul att du står på dig med dina Walmart även om Berkshire H. avvecklar. De har inte alltid rätt (-:
    Mina Tesco är hittills en rutten investering mot ditt Walmart. Och I Tesco fallet hade Berkshire H rätt när de drog sig ur!
    Hur ser du på Lidl's och Aldi's ganska stora satsningar på den amerikanska marknaden? Kan inte de utmana Walmart från ett annat håll än Amazon på sikt. WSJ och annan amerikansk affärspress har skrivit flera artklar om detta på sistone.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Walmart är solidare i sin marknadsposition än Tesco, men som du säger kommer det alltid nya utmanare inom Retail och det kan vara svårt att säga när en "epok" tar slut.

      Walmart har anpassat sig till lite annorlunda köpmönster med sina neighborhood stores och jag tror man står sig väldigt väl mot nya uppstickare. Konkurrensklimatet är dock benhårt och jag tror aldrig det kommer lätta i USA. Lidl/Aldi är bara ett i raden av hot mot etablerade handlare.

      Radera
  2. Att ge sig på Walmart på hemmaplan där Walmart har en butik ett stenkast från 90% av befolkningen är omöjligt. De finansiella musklerna och det logistiknätverk som Walmart har är en djup vallgrav. Jag kan inte se vad Lidl och Aldi ska erbjuda kunden som inte Walmart redan erbjuder. Vinna med pris? Knappast. Addera Amazon och alla dollarstores ovanpå detta. Det ser i min mening lönlöst ut för "uppstickarna".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lidl´s omsättning är cirka 62 miljarder dollar mot Walmart´s 460 miljarder. Walmart har redan all infrastruktur i backen och man matchar Amazons priser online. Aldi och Lidl har fått hybris när man lyckats knäppa trötta europeiska kedjor på näbben. Nu ska man in och kriga rustad med T-shirt, linne och knölpåk på ett episkt slagfält. Viel Glück

      Radera
    2. Jo det känns som en rejäl uppförbacke att slå sig in utifrån och med den låga lönsamheten i branschen är frågan hur uthålliga de kan vara.

      Radera
  3. Wal-Marts e-handel utgör cirka 3% av totala försäljningen. En ökning med 63 % är väldigt positivt då detta till mestadels var organisk och bara e-handel bidrog 13,7 miljarder dollar under 2016. Med tanke på att Amazon har en total revenue på 43,7 miljader dollar.

    I princip kan man alltså säga att Wal-Marts e-handels segment är ett 1/10-Amazon som nu har växt med 63 % Q/Q. Imponerande!

    Mina tankar kring rapporter:
    https://vardeinvesteraren.blogspot.se/2017/05/kvartalsrapport-q1-wal-mart.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för rättelsen och kommentaren, justerade och la in en länk till ditt inlägg.

      Radera