onsdag 24 maj 2017

Inköp H&M

Idag var det återigen dags att investera lite kassaflöde, ca 0,2 procent av portföljen, och valet föll återigen på familjen Perssons klädbolag Hennes & Mauritz. Motiven är desamma som senast och bolaget ligger återigen högst i bevakningslistan efter att Topdanmark stigit mer än H&M de senaste dagarna (Dagens Industri har fått upp ögonen för bolaget).

Inköpspriset blev 225,50 kronor och portföljen ser efter köpet ut så här:

Bolag
Andel
Handelsbanken
16 %
Hennes & Mauritz
15 %
Deere & Co
10 %
Topdanmark
8 %
Illikvida aktier
8 %
Industrivärden
8 %
Castellum
8 %
Novo Nordisk
6 %
Investor
6 %
Wal-Mart Stores
6 %
AP Møller-Mærsk
5 %
Sampo
5 %

Inga synliga ändringar sedan igår alltså.

22 kommentarer:

  1. Om vi tänker oss helt hypotetiskt att Sampo skulle bli grön, hur stor portföljandel skulle du kunna tänka dig för detta bolag?

    Vore även intressant med en redogörelse för alla bolag på listan, var taket ligger för dom.

    Kalle56

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med! 15% för Hm och 10% för topdanmark. Hur kommer det sig? Hur resonerar du?

      Radera
    2. Otroligt, en detalj jag aldrig skrivit om, en vit fläck. :-)

      Radera
    3. Tack för att du skriver igen! Hur går det med din lundabolagsportfölj? Går du på stämmor och hur är utvecklingen? :) Nu när i princip alla förändrat sitt courtage, vilka tycker du man ska använda, antar ISK fortfarande är bäst?

      Radera
    4. @Sebastian: Nej jag sålde den för länge sedan, hade aldrig tid att gå på stämmorna eller följa bolagen ordentligt.

      Radera
  2. 15% i HM känns rejält tungt, du verkar väldigt committad och överviktad. Hoppas det går bra. För bloggens skull hoppas jag dock på fortsatt kräftgång i HM och att du väljer att skriva om hur du tänker och agerar när det inte går som planerat i en aktie du köpt tungt i , det vore lärorikt och intressant tror jag. Själv har jag inget alls i HM men lite i Zara och är allmänt intresserad av branschen.

    SvaraRadera
  3. HM:s marginaler följer eur/usd. Eur/usd har gått ner sedan 2008. Enligt ewt kan vi vara på väg ner under botten som var vid IT-kraschen nämligen 0,82. Detta skulle innebära ytterligare 30 % ner från dagens nivåer. Detta skulle pressa marginalerna ytterligare.

    Således finns drt ytterligare nedsida i aktien om eur/dollar fortsätter att försvagas.

    SvaraRadera
  4. Har du någon kommentar på nedan uppgifter? Man skulle om siffrorna stämmer vara dubbelt så stort som Zalando online även om tillväxten från 6 till 20 miljarder på 7-8 år inte känns så imponerande.

    http://www.ehandel.se/Uppgift-HMs-e-handel-omsatter-20-miljarder-kronor,10311.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det låter rimligt att de ligger på minst 20 miljarder idag. Zalando ligger dock på ca 35 miljarder, så det kan vara en bit kvar.

      Radera
  5. Jag har fått höra en siffra som är långt mycket bättre än det ni nämner. Detta hörde jag för ca 6 månader sen från en källa som jag och säkert ni andra också skulle bedöma som en trovärdig källa. Det gör mig väldigt orolig för hur uselt befintliga butiker i väst går jämfört med Online

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill tillägga till mitt inlägg ovan att jag känner mig extremt trygg med den informationen om den stämmer. Då kompenseras det mer än väl av Online! Känns logiskt med hänsyn tagen till deras tillväxtmål med 10-15% ökad försäljning som de med sådan säkerhet säger att de ska klara

      Radera
  6. Hej! Jag förstår inte varför du köper så mycket H&M. De har tydliga strukurella problem och rörelsekapital samt butiksinvesteringar/underhåll äter upp det operativa kassaflödet. 10 BSEK fritt kassaflöde 2016 skall ställas mot ett marknadsvärde om 350(ish). Det ger dig en yield på 2.8%. Utdelningar utöver den nivån finansieras via ökning av nettoskulden (vilket var fallet 2016). Du kan inte vara nöjd med det..?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina köp grundar sig i de tankar jag skrivit: jag tror HM tar marknadsandelar i en krisande bransch och att man kommer lyckas online. Inditex gör det bättre nu, men tiderna ändras och HM sitter inte still.

      När du tittar på fritt kassaflöde tycker jag du ska fundera på hur det skulle se ut om bolaget minskade sin butiksexpansion. Ett mer defensivt HM skulle ha ett helt annat kassaflöde. Jag tycker owner earnings är ett bättre (men oprecisare) mått än fritt kassaflöde för att bedöma HM.

      Radera
    2. Det skulle kanske kunna vara beräkningar för ett nytt inlägg?

      Radera
    3. Håller med, jag brukar också försöka uppskatta owners earnings. Låt oss säga att varje ny butik kostar c. 15 MSEK. Det skulle innebära att maintenance CAPEX inkl. online var c. 50% av CAPEX 2016. Justerat för detta skulle FCF vara c. BSEK 16.8 och yielden% på dagens market cap skulle vara c. 4.8%. I ett sådant scenario måste vi dock skruva ner tillväxten då tillväxt nu bara drivs av online. Vi har då ett bolag med 4.8% teoretisk yield och 3-5% tillväxt. Nu är bolaget mer attraktivt pga kassaflödet men mindre attraktivt pga av den lägre tillväxten. Ett dilemma.. Om vi dock leker med tanken att uppbyggnanden i lagret nått en peak och slutar äta upp stora delar av kassaflödet kan vi lägga till ytterligare BSEK 6.5 till FCF (dvs lageruppbyggnaden 2016). Då har vi helt plötsligt en FCF yield på 6.7%. Online bör driva lager så 6% kanske är mer realistiskt (dvs 30% av 2016 års lageruppbyggnad).. Då börjar vi kanske snacka.. Jag brukar ha 8-10% som krav vilket skulle innebära ett market cap på BSEK 210-270. HM ska dock ha en litet premie som den folkaktie det är så säg 240-300.. :D Jag börjar köpa på 300kr om jag någon gång får chansen dvs..

      Radera
    4. Den beräkningen stämmer bättre med min bild. Lägg till en lite mer hoppfull inställning till att bolagets marginaler och tillväxt ska ta sig lite närmre deras målsättningar så är det inte svårt att motivera 207 kronor eller vad den nu står i.

      Radera
    5. Exakt. BSEK 300 motsvarar 205 kr per aktie vilket är dagens kurs ungefär - kan vara ett bra startläge för köp. Baserat på det det justerade FCF som anges ovan (c. BSEK 21.4) blir priset per aktie 146-183 kr om kravet är 8-10% FCF yield. Vilket är rimligt givet att det kräver en del av HMs ledning. Bolaget har lite nettokassa men jag kan tippa på att majoriteten av den kassan är "trapped"..

      Instämmer med tidigare inlägg att det skulle vara intressant om du gav din bild av owner earnings och hur du tänker kring kapitalprofilens förädring iom skiftet till online..

      Radera
  7. Ja då var det väl snart dags för ytterligare ett köp i hm när kursen fortsätter ned?

    SvaraRadera
  8. Hm... Undrar om DI uppmärksammade Topdanmark efter att du började skriva om bolaget? Kul i så fall!

    Funderar du någon gång över ditt inflytande (inte bara på oss vanliga dödliga)?

    Carolus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom traditionell media i princip aldrig hänvisar till, eller ens erkänner bloggare är det mycket svårt veta. Samtidigt är det ju en handfull journalister som följer @Lundaluppen på Twitter.

      Radera
  9. Hej Luppen,
    Vad händer om Persson bestämmer sig för att köpa ut H&M från börsen?

    Mvh/ Jens

    SvaraRadera
    Svar
    1. Först måste de ju fixa finansiering, sannolikt genom att slå sig ihop med någon internationell private equity-drake, affären är stor. Sedan behöver de lägga ett publikt bud med god uppslutning, minst 90 % av aktierna behöver komma in i budet så de kan genomföra en inlösen av utestående aktier.

      I så här stora affärer kommer ofta nya spelare in och köper upp 10 % av aktierna relativt fort för att kunna sätta käppar i hjulen och förhandla kring affären.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.