Min syn på H&M i korta drag:
- Bolaget har två samtidiga omständigheter som pressar marginalerna: a) marknadspress och troligen även modemissar samt b) investeringar i onlineverksamhet som är senkomna men nödvändiga och som till stor del tas över resultaträkning och driver lagerstorlek
- Båda omständigheterna påverkar lönsamheten och lagret och marknaden ser alla symptomen som tecken på a)
- Omständighet a) är förmodligen övergående, men kan också vara förändrad marknadsdynamik som inte rättas till förrän riskkapitalet tröttnar på att subventionera e-handlande modehus världen över
- Omständighet b) är under bolagets kontroll och påverkar i mina ögon inte bolagets långsiktiga intjäningsförmåga, i själva verket borde skalfördelar börja visa sig i något läge
Att aktiemarknaden tolkar in allt under a) är till viss del bolagets eget fel genom att man är mindre transparent än de flesta bolag. Detta är dock något man i goda tider delvis hyllats för ("bolaget är långsiktigt och bryr sig inte så mycket om att snacka upp kursen") medan man nu bespottas för det.
Så här ser den aktuella portföljen ut efter köpet:
Bolag
| Andel |
---|---|
Handelsbanken |
18 %
|
Illikvida aktier |
14 %
|
Hennes & Mauritz |
12 %
|
Deere & Co |
9 %
|
Industrivärden |
8 %
|
SAS Pref |
7 %
|
Investor |
6 %
|
Castellum |
6 %
|
Wal-Mart Stores |
5 %
|
AP Møller-Mærsk |
5 %
|
Novo Nordisk |
5 %
|
Sampo |
5 %
|
De illikvida aktiernas värdering börjar på sina håll se ansträngda ut och jag kommer sannolikt minska något där de närmaste månaderna. Annars har Industrivärden och Investor uppvärderats en del sedan senaste inlägget.
Kan bara hålla med dig. Skrev på bloggaren Sparos sida att det skall vara lite HM bashing det tycks bra för magen. Är HM köpvärda till dagens kurs? Tveklöst om någon skulle fråga mig.
SvaraRaderaMvh
Lars
Jag köper den dag de får ordning på fallande marginaler. Det har gått för lång tid nu för att skylla på väder och andra tillfälligheter. Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/
SvaraRaderaVisserligen, men den dagen man anser att de fått ordning på marginalerna så är det med största sannolikhet redan för sent med köp. Som amatör ligger man alltid 2a på bollen.
RaderaDen fråga man bör ställa sig tycker jag är hur risk/reward ser ut just nu och om man gillar den eller inte.
Mvh
SM
@SM
RaderaJag kan bara hålla med dig. Blir lte som när man skall köpa när bilden klarnat. De flesta upptäcker då att tåget lämnat stationen, och man står ensam kvar med sin väska.
När det var som mest stressat kring Brexit valde en blogg inriktad på makro att ställa sig vid sidlinjen som det så vackert heter. Min erfarenhet av sådana övningar är att det brukar garantera att man är på fel ställe vid fel tillfälle.
Köpte HM idag. Tycker helt enkelt att belöningen är större än risken
Mvh
Lars
Det var rätt många år efter finanskrisen som kommentatorer här på bloggen, andra bloggare och en och annan sparekonom tyckte man skulle vänta in tillfället när oron lagt sig lite. När den lagt sig var såklart tillfället borta :-), så jag instämmer i både SM:s och Lars synpunkter ovan.
RaderaPå torsdag kommer nästa rapport från H&M och det känns som om sannolikheten för en lite större kursrörelse är hög. Ska man tolka det faktum att du gjorde ditt köp just nu som att du tror mer på en positiv överraskning i rapporten än en negativ, dvs du tror mer på en prisökning än en prissänkning?
SvaraRadera/MV
Nej, jag vet knappt vad analytiker tror om rapporten. Om priset ser bra ut här och nu jämfört med vad jag tror långsiktigt om bolaget så köper jag. Om det är måndag, dag innan rapport, gynnsamt bomullspris, hög dollar etc. ser jag som kortsiktiga influenser som jag inte väger in.
RaderaJag tycker att det pratas/skrivs väldigt lite om det trendskifte som sker i modebranschen som helhet, där folk har blivit mer "medvetna" om vad de handlar. För 5 år sedan och bakåt så var det inom vissa kretsar inne att vara en s.k. "shopoholic" som sprang omkring på stan med massa shoppingkassar runt armarna. Det man kan se har hänt de senaste åren är att folk har en "mindre" garderob med färre plagg av högre kvalitet, istället för att köpa ex. H&M-kläder som man sliter ut och kastar efter ett par månader. Till en viss del har väl iofs H&M hedgat sig mot detta genom COS som säljer just basplagg av högre kvalitet, men som helhet så tror jag att det kan bli tuffare för företaget de kommande åren om denna hållbarhets (trend?) håller i sig.
SvaraRaderaJag drar inga slutsatser baserat på vad jag själv eller mina vänner köper för kläder. H&M:s modeträffar och modemissar syns tydligast i deras försäljningssiffror. Jag är väldigt försiktig med "Lynchning".
RaderaJag gör också den bedömningen. De har öppnat onlinehandel på 11 marknader under 2016 och hade vid årsskiftet onlinehandel på 35 marknader varav 6 marknader ska få onlinehandel i år. En viss eftersläpande effekt måste man nog acceptera innan försäljningen online tydligt kommer att synas i försäljningssiffrorna. Säkerligen är det vissa av de kunder som förr gick in i butiken som numera väljer att handla det mesta online hos HM. Det är klart att det säljs mindre i butiken om fler av kunderna köper från HM på andra sätt då den egna onlinehandeln själv driver på en del försäljningsminskning i butik, dvs en omfördelning av försäljningen.
SvaraRaderaJag är övertygad om att de har positionerat sig för en god framtida försäljningstillväxt vilket på sikt kommer att driva på vinsttillväxten. På den här nivån borde HM vara billigt. Jag chansar iaf på att marknaden har prisat in för mycket elände i HM
Väldigt ofta när frugan handlar på H&M så frågar hon mig om jag vill ha något. De gånger jag har velat ha nått har det varit slut på H&M's sida ?? Vad tycker ni om det? Hur kan det vara slut? Lite på lager? Eller efterfrågade produkter??
SvaraRaderaHur har du fått koll på sambandet mellan onlinesatsningen och det ökande lagret? Är det din egen slutsats?
SvaraRaderaEgen slutsats. Online kräver plock och leverans till konsument vilket är något helt annat än leverans till butik. Detta kräver parallella distributionskanaler och fler lager som i flera fall lagerför samma varor. Detta skapar fragmentering och tvingar bolaget att öka sina minimilager. Det gör också att varor säljer slut i en kanal medan samma varor ligger på hög på ett annat lager.
RaderaOm lagren fortsätter växa oproportionerligt när H&M är igång online på alla marknader så håller inte denna tes, men när utrullningen är i full gång kan det förklara delar av lagerökningen.
Ok. Om din teori stämmer så är ju lageruppbyggnaden av godo och borde inte orsaka framtida reor. Det högre lagret skulle i så fall motsvara en "ny normal" nivå.
RaderaSom jag ser det är varulagret ett problem för HM det växte visst med 28%. Detta måste väl rimligen påverka marginalerna vid rea försäljningarna.
RaderaSedan får man ibland intrycket av att HM är ett krisföretag. Kan var värt att påpeka att man har en bruttomarginal på 57%. Aktien ger en direktavkastning på 4%. Man tänker lansera två nya varumärke under 2017. Mer än 400 nya butiker kommer att öppnas. Sedan har vi detta prat om onlineförsäljning. Ibland får man intrycket av att alla skall sitta hemma, och köpa kläder. För många är det en social upplevelse att träffas för att shoppa, och dricka kaffe eller äta en bit mat. HM har storsatsat på online på IT, och nya koncept. Det tycks inte spela någon roll vad man gör så är det fel. Nu får VD klä skott för att han är son till ordförande. Det är för tidigt att räkna ut handelsmännen på HM.
Mvh
Lars
Jag tror att min tes förklarar en del av lageruppbyggnaden och att lagernivåerna framöver kommer vara högre. Men hur stor del av ökningen som förklaras av detta är omöjligt att säga eftersom H&M inte ger några ledtrådar kring detta.
RaderaUppdelningen i olika säljkanaler och olika varumärken skapar alltså "skalnackdelar" i H&M idag, men om man hamnar i en ny steady state kommer detta normaliseras och vidare tillväxt ger skalfördelar igen.
Vad säger du om gottodix analys att modemissarna i a) beror på ett strukturellt problem, att andra fast fashion bolag är snabbare (kortare ledtider gör det enklare att parera t.ex. en varm vinter) än HM som därför tvingas till sänkta marginaler?
SvaraRaderahttps://gottodix.blogspot.se/2017/03/inditex-visar-hms-utmaning-det-ar-inte.html
Inditex produktionsstrategi är mer flexibel i snabba svängningar. Idag prisas detta som överlägset, men det var investeringstungt och besvärligt för 10 år sedan. Varje marknadsklimat har sina utmaningar. Att Inditex produktionskostnader varit knutna till euro och byggt på arbete i arbetslöshetens iberiska halvö har varit bingo i ett antal år nu.
RaderaDetta är ganska långa svängningar som mycket väl kan svänga tillbaka till H&M:s fördel.
Imponerad av din kyla när många andra verkar ha säljpanik i HM. Vad skulle få dig att börja sälja?
SvaraRaderaAtt jag tappar förtroende för bolaget eller för mina egna hypoteser.
RaderaVad är det som gör att du föredrar H&M jämfört med ex.vis Macy"s
SvaraRaderaMacy' ligger på halva p/e :9.5 och p/s:0.54. H&M p/e:21 p/s: 2.05.
Tror du även sek slår us$ över tid?
Jag kan inte Macy's alls men som department store är det ju inte direkt jämförbart med H&M. Jag känner inte till den marknaden tillräckligt väl i USA för att kunna utvärdera hur attraktivt Macy's är.
RaderaNär det gäller SEK/USD så bygger inte min investeringstes på den utvecklingen. Jag har ingen stark åsikt om vad som är ett normalt pris för en dollar eller vart det priset ska ta vägen framöver.
Vet inte var du får siffrorna från, enl Google Finance har Macy's (NYSE:M) P/E på 14,6 vilket inte känns så attraktivt för ett bolag med flerårigt fallande omsättning och vinst. Men kanske finns där en vändning i sikte, jag vet inte.
RaderaEn liten bit information som är intressant och som speglar åtminstone delvis deras problem med lager, väder och tajming påstås vara följande om man ska tro min källa på H&M (detta är kanske allmänt känt redan):
SvaraRaderaInditex är så mycket snabbare än H&M eftersom de flyger *allt* till *alla* butiker, både världen över och inom europa. H&M använder framförallt fartyg mellan kontinenterna och lastbilar i EU. Detta kräver en helt annan framförhållning och skicklighet i planering (vilket man uppenbarligen inte helt bemästrar). Men man gör detta eftersom det finns en miljöaspekt, vilket är en del av H&M:s varumärke.
Finns något rätt sympatiskt i det, även om jag som aktieägare drabbats.
Well,
SvaraRaderaSålt HM får konstatera att jag hade fel. Inget käftande med marknaden. Det tycks inte spela någon roll vad HM gör så blir det fel.
Mvh
Lars
@Lars har du kvar Novo?
Radera@Anonym
SvaraRaderaJapp. Jag är ingen anarkist. Har köpt och sålt HM runt 300 kr. Gjorde ett nytt försök nu lite under 250kr. Har förlorat pengar bägge gångerna. Jag har uppenbart missat något här. HM har haft en lång dag. Kanske är det kväll nu?
Mvh
Lars