onsdag 5 september 2018

Investera via eget bolag - bolagsstyrning

Detta är den fjärde delen i min serie om att investera via eget bolag, se första inlägget här. Denna gång tänkte jag skriva lite om styrningen av bolaget.

De flesta investeringsbolag lär börja sin bana som holdingbolag och som sådana saknar de det mesta som "vanliga bolag" har, inga anställda, inga lokaler, inga inventarier etc. När de blir mer av investeringsbolag och är redo att bära sin ägare kan ägaren välja att bli anställd och oftast innebär detta en fas av enmansbolag.

Att ta det vidare förbi enmansbolaget, att anställa någon ekonom, förvaltare eller extern vd är nog något de allra flesta faktiskt aldrig gör. För att motivera en person med månadslön på 50 tusen kronor, lokal, tjänstepension etc. utan att förvaltningskostnaderna ska överstiga 1 % krävs ett kapital på över 100 miljoner, en lång väg att vandra för de flesta.

Enmansbolaget

Bolagsstyrningen i enmansbolaget (en ägare som är styrelseledamot och vd) är i princip en uppsättning pärmar med styrelseprotokoll och stämmoprotokoll signerade av en enda person.

Du behöver en suppleant till styrelsen. Suppleanten har i princip ingen betydelse förrän du dör eller på annat sätt blir oförmögen att agera och de flesta arbetsgivare tillåter att en anställd dessutom är suppleant i ett onoterat bolag. Med det sagt är bolaget förmodligen ditt pensionskapital och om du har familj så behöver du ha någon inom eller utom familjen som har koll på strukturen. Det kan vara suppleanten, revisorn (om du väljer att ha en sådan) eller någon annan som kan hjälpa familjen eller dödsboet när det är dags för det.

Det finns några tjänster som kan vara värda att överväga för de flesta:
  • Redovisningstjänst kostar några tusenlappar i månaden beroende på antalet verifikationer du genererar. Om du a) saknar kunskap och intresse eller b) saknar ordningssinne kan det vara en väl värd investering att köpa in denna tjänst. Jag gör all redovisning själv, vilket rör sig om ett par hundra verifikationer varje år
  • Revisor är obligatoriskt om man inte klarar två av tre krav. Enmansbolaget har i detta fallet under tre anställda och högst sannolikt en omsättning under 3 miljoner och därmed är revision valfritt. Jag stiftade mitt holdingbolag innan obligatoriet avskaffades och har därmed alltid haft revisor. Det fyller två funktioner: viss sinnesro eftersom jag själv gör redovisningen och en kontaktperson för min familj om jag skulle gå bort. Revisionen kostar kanske 10-20 tkr/år beroende på hur mycket jobb du genererar
Utöver detta är ett enmansbolag relativt enkelt att hantera. Kontor, tjänstebil och inventarier är sådant man kan välja efter egna och bolagets behov.

Anställda

Nästa steg, om man någonsin tar det, är att anställa personal för att sköta bolagets investeringar, redovisning, ledning etc. Jag har själv inte tagit detta steg i min lilla holdingkoncern, men har såklart erfarenhet av anställda från de verksamheter jag arbetat i. Detta blir därmed en aning hypotetiskt.

Några medskick kan jag lämna men jag är såklart nyfiken på synpunkter från någon läsare som arbetat i en professionell kapitalförvaltningsorganisation:
  • Kan du hitta någon som kan förvalta dina pengar bättre än a) passiv förvaltning, b) aktivt förvaltade fonder som du litar på. Varför vill den personen arbeta hos dig? Sannolikt krävs en partnerform där personen själv investerar för att få rimligt samordnade incitament. I vilket fall behövs en väldigt tydlig samsyn
  • Att anställa en redovisningsekonom tror jag är svårt att motivera gentemot att hyra in tjänsten. En investeringsverksamhet genererar inte särskilt mycket verifikationer, om du inte handlar hyfsat aktivt i en depå. Kapitalförsäkringar genererar bara verifikationer vid insättningar och uttag
  • Att anställa personal överhuvudtaget är ett enormt ansvar, i synnerhet i Sverige. Du har förmodligen redan erfarenhet av detta, men om det är första gången så läs på.
  • Om du skulle vara så framgångsrik i detta att du når 10 anställda (inklusive dig själv) på ditt kontor så öppnas dörren till många regleringar: du behöver en arbetsmiljöplan, jämställdhetsplan etc. så det kan vara ett ganska dyrt steg att ta sett till den tid som ibland faktiskt måste läggas på myndighetsbesök och dokument. Många av dessa saker är viktiga att tänka igenom i alla fall som arbetsgivare, men de formella kraven kan vara betungande

Externa ägare

Även när det gäller ägare har jag valt att vara ensam och äga mitt bolag till 100 procent. Det finns ett antal effekter av att ta in externa ägare:
  • Ett större kapital möjliggör att äga större delar av investeringsobjekten och kan ge inflytande i bolagen, om man tror sig kunna skapa mer värde genom detta inflytande
  • Du kan få en kamratskap liknande en aktiesparklubb i en lite mer professionell form
  • Ägarna har legitimt intresse av portföljen och du måste kompromissa mellan olika viljor, det gäller både strategi och synpunkter på enskilda innehav. Du kan såklart ha en väldigt diskretionär roll men när det blåser på börsen kommer delägarna vilja veta
  • Du behöver ha en exitstrategi om någon ägare vill ut, kanske behöver dina innehav vara mer likvida
  • Du behöver hitta en informationsgivning till delägarna som är tydlig och tillräcklig
  • Du kan behöva instifta en styrelse "på riktigt" och ha en strategiskt beslutande grupp bestående av ägare eller till och med externa ledamöter
  • Pengar skapar sällan äkta vänner men har skapat många äkta ovänner
Punkten om informationsgivning exploderar självklart om du väljer att notera bolaget på något slags handelsplats. Då släpper du kontrollen över ägarskaran helt och riskerar att få några ägare som köpt extremt billigt och älskar dig, blandat med någon som lyckades köpa in sig på en topp och är väldigt besviken på dig för sin misslyckade affär.

Återigen sväller ämnet ju mer jag skriver om det, jag försöker bevaka kommentarsfältet de kommande dagarna.

24 kommentarer:

  1. I vanlig ordning ett bra inlägg!

    Jag ser en fördel till kring "löneutbetalningarna", nämligen att min fru plockar ut en (blygsam) lön ur företaget i stället för mig (jag ligger över brytpunkten, hon ligger under).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte något jag gjort själv, som jag förstår det så behöver lönen vara marknadsmässig (dvs. frun måste utföra ett jobb) och Skatteverket kan kräva in ytterligare underlag. Se denna sida på Företagarna.

      Radera
    2. Inte Företagarna, sorry, det var Företagande.se

      Radera
  2. Hur ser du på hängavtal?

    Jag tecknade ett med "mitt" fackförbund och fick riktigt bra och billiga försäkringar vid sjukdom eller olycksfall på jobbet.

    Tjänstepensione var jag mer tveksam till, men den är ju obligatorisk vid hängavtal.

    Jag valde ITP1, som också den har en låg avgift. Fast helst hade jag skippat tjänstepensionen, det är ju alltid bättre att spara i det egna bolaget.

    Ska dock bli spännande att se hur Alecta presterar.

    En fördel med hängavtalet är att det är enkelt att säga upp och att du som ensamföretagare i praktiken inte förbinder dig till någonting.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom holdingbolaget i princip är min pension ser jag det som mycket mer flexibelt att behålla alla pengar inom ramen för det bolaget, snarare än att lägga dem i något slags pensionslösning.

      Inom bolaget kan jag välja att placera hur som helst, noterat, onoterat etc. När pengarna ska ut kan jag välja att ta det som lön eller utdelning efter vad som passar för stunden.

      Hängavtal i enmansföretag känns därför inte jätteaktuellt för mig. Jag tycker främst kollektivavtal förenklar när man har lite komplicerade arbetsförhållanden - allt är förhandlat, från jour och ob till olika sorters förmåner. Ibland kanske de kommit fram till rätt märkliga utfall, men du slipper i alla fall uppfinna alla dessa hjul själv.

      Radera
  3. Jo, ITP-tvånget är ju lite trist.

    Men tar du ut lön upp till brytpunkten för statlig skatt så hamnar den avsättningen bara på nån tusenlapp i månaden så det är ju inga stora pengar som du låter nån annan förvalta.

    Desto mer värdefull är sjukpensionen, som du får om du skulle bli sjuk längre än 3 månader, och sjukdom kan ju drabba vem som helst.

    Den försäkringen får du nästan gratis via hängavtalet, dessutom utan krav på hälsodeklaration.

    Jag är supernöjd eftersom jag med stigande ålder insett att bra personförsäkringar inte växer på träd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad är det för kostnader att skriv på ett hängavtal?? Någon fast administrationskostnaden?
      Kostnaden för ITP1 går ju nästan uteslutande till ditt egna försäkringsskydd och som du nämner till ett litet sparande baserat på din lön.

      Radera
    2. Jag betalar 450 avdragsgilla kronor om året för hängavtalet.

      Och som du säger, ITP är ju ingen kostnad för en ensamföretagare (utan anställda) utan ett sparande till sig själv som privatperson.

      Jag valde hängavtalet främst för att få sjukpensionen som betalas ut efter tre månaders sjukskrivning sjukdom, och från dag 1 vid arbetsskada.

      Det måste vara den bästa och billigaste försäkringen man kan skaffa sig.

      Enda nackdelen är att det går inte att anställa någon om du har hängavtal, vill du ha försäkringsskyddet får du i så fall teckna kollektivavtal och det är en helt annan sak.

      Radera
  4. Intressant genomgång och en tankeställare. I mitt fall är det inom överskådlig framtid sannolikt inte aktuellt med anställda eller externa ägare, men det är nog hög tid att att introducera mina barn som nu är vuxna med gott mått. Kanske som styrelsemedlemmar. Man kan ju bli oförmögen att sköta det själv förr än man anar, och det är ju egentligen inte särskilt svårt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja mina barn ska in i styrelsen så fort de fyller 18, åtminstone som suppleanter.

      Radera
  5. Fin artikkelserie. Mye som er likt med Norge, selv om skatten er litt ulik.
    Jeg lurer på noe som er litt på siden av artikkelen. Så vidt jeg vet eier du tyske og danske selskap som betaler utbytte. Hvordan går du frem to å få tilbake kildeskatt fra Tyskland og Danmark?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag använder numera kapitalförsäkring för dessa aktier. Försäkringsbolaget (Avanza och Nordnet i mitt fall) begär sedan tillbaka pengarna, därmed blir det ingen hantering för mig.

      Radera
  6. Lundaluppen,

    Inga nya portföljhändelser av vikt att skriva om? Inköp; försäljningar; rockader i bevakningslistan? Observationer av börshumöret? Eller går sådant via Twitter numera?

    Läste häromveckan i Sydsvenskan om en kvinna som lever på daytrading. Daytraderns återkomst... Innebär detta att den längsta tjurmarknaden i historien närmar sig slutet? :-)

    Mvh

    Carolus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, sedan i maj när jag senast rapporterade ett köp här på bloggen har det bara blivit två inköp, motsvarande 0,4 % av portföljen, i illikvida innehav.

      Så fort jag gör något (köp eller sälj) som gäller likvida innehav kommer jag rapportera det.

      Radera
    2. Daytraders har för övrigt haft det bra ett tag, åtminstone den mer extroverta delen. Dåliga daytraders är tysta ;-)

      Jag har som alltid svårt att spekulera i börsens trend framåt (det finns många som glatt svarar på den frågan dock). Man kan ju konstatera att börsen tuggat på med låga positiva ökningar i 3-4 år nu, nästan enligt skolboken. Det kan inte vara normalt.

      Radera
    3. Tolkar det som att bevakningslistan är för dyr. :-)

      Ej heller någon spännande bok du läst och hinner recensera?

      Trenden framåt: jovisst. Tänkte mest på innehållet i börsrelaterade artiklar och nyheter; tidsandan med mera (något du kommenterat ibland). Alltid kul att följa det flödet.

      Nåväl, någon gång ska det väl vända ner...

      Mvh

      Carolus

      Radera
  7. Jag skjuter upp planering kring "exitstrategi" hela tiden trots att jag vet att det är så viktigt. En halv livstid med investeringar finns i mitt huvud och ingen annanstans. Jo, i en investeringsdagbok, men den ger ändå bara fragment för en utomstående. Jag är bra på investera men dålig på att formulera min strategi för utomstående.

    Hälsan är inget man kan ta för givet har man fått lära sig den hårda vägen.

    Jag vill kunna känna som Buffet säger - "If I died tonight, I think the stock would go up tomorrow."

    Dvs portföljen ska ta noll skada om man blir oförmögen att sköta den.

    Får fundera vidare på detta. Efter jag skjutit upp det en gång till..


    ntressant genomgång och en tankeställare. I mitt fall är det inom överskådlig framtid sannolikt inte aktuellt med anställda eller externa ägare, men det är nog hög tid att att introducera mina barn som nu är vuxna med gott mått. Kanske som styrelsemedlemmar. Man kan ju bli oförmögen att sköta det själv förr än man anar, och det är ju egentligen inte särskilt svårt.

    SvaraRadera
  8. sorry fick med del av annans kommentar i slutet av mitt inlägg, var inte meningen..

    SvaraRadera
  9. Grymt intressant inläggsserie Luppen! Jag kommer fomma tillbaka hit och kolla på detaljerna för att finslipa mitt eget upplägg. Sitter och filar på en långsiktig plan där jag vid sidan om mina fastigheter kommer bygga upp ett mindre investmentdel. Vad tror du, ska man lägga aktierna i eget bolag eller ha dem i det gemensamma gamla bolaget som innehåller 5 st fastigheter (och där fastigheterna uppenbarligen inte är paketerade)?

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Generellt ska du nog paketera dina fastigheter i separata bolag så du slipper stämpelskatter och reavinstskatter vid eventuella försäljningar. Investmentbolaget skulle kunna ligga i toppen eller som ett systerbolag till fastighetsbolagen.

      Jag skulle antagligen lägga det i toppen, finns antagligen ingen anledning att lägga till ännu ett bolag i gruppen.

      Radera
  10. Tack för en fantastiskt informativ blogg. Att döma av kommentarer så är vi några stycken som är i eller har tankar på AB enkom för investeringar. Jag har en mängd frågor och är just nu bara på idé-stadiet. Jag har tänkt ägna mig åt valutahandel i mitt företag. Det blir näst intill som "Daytrader". Jag tänker nu med 2-4 affärer per vecka. Jag har tidigare funderat på om det finns någon grupp att vara med i där man kan dela erfarenheter, ställa frågor i ämnet. Kanske Facebook? Är det något du skulle vilja starta Lundaluppen? Du har ju nu samlat en skara följare med detta intresse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker den typen av forum oftast dör ut väldigt fort, det behövs något som pumpar liv i diskussionen, ett blogginlägg eller något. Därför känns det inte aktuellt för mig att starta något sådant.

      Radera
    2. Tack för svaret. Då provar jag att ställa mina frågor här allt eftersom de blir aktuella i min process.

      Radera
    3. Hehe!

      Lundaluppen som ringledare för daytrading med valutor...

      Det rimmar illa med "Dagbok från en defensiv värdeinvesterare" samt hans agnostiska inställning till valutaanalyser (och makroekonomi överhuvudtaget). :-)

      Mvh

      Carolus

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.