Jag kikade lite på e-handeln hos några av börsens tungviktare inom handel, ett område där det tycks finnas enorm potential.
Hennes & Mauritz har för modebranschen en rätt typisk e-handel med snygg yta men otroligt basic e-handelsfunktion. Lägger jag en herrskjorta i varukorgen så får jag inga förslag på andra skjortor, slipsar, kravatter kostymer eller vad som helst. Går jag tillbaka till startsidan får jag massor av förslag... på damkläder. H&M agerar också mycket långsamt med lanseringar som sträcker sig över flera år. Detta tycker jag är ganska oroväckande som aktieägare, jag önskar att H&M både blev bättre och snabbare här, det finns en stor potential för dem.
Clas Ohlson är något av ett skräckexempel med en fullständigt uråldrig (med e-handelsmått mätt alltså) sajt som är hemsk att söka i och inte ger några som helst relevanta förslag till merförsäljning. Företaget har nu spenderat 46 miljoner på en ny sajt som har missat lanseringsfönstret inför julen 2011. Det är inte förvånansvärt att det gamla katalogföretaget nu bara säljer 1,5 % via distanshandel. Nämnde jag att sajten är nere rätt ofta och att prestanda svajar?
Ska man ta lite positivare exempel så är ju CDON en föregångare inom svensk e-handel och något av vårt Amazon. Till skillnad från alla ovan nämnda ligger man långt framme med personliga erbjudanden och tilläggsförsäljningar. Jag tror att många (liksom jag själv) går till CDON för att köpa en sak men kommer ut med betydligt mer. Köpprocessen är barnsligt enkel och känns trygg. Sökfunktionen är klockren. CDON är också börsens enda renodlade e-handlare, så det kanske inte är så överraskande. Men tänk vad H&M skulle kunna sälja med liknande upplägg!
Hennes & Mauritz har för modebranschen en rätt typisk e-handel med snygg yta men otroligt basic e-handelsfunktion. Lägger jag en herrskjorta i varukorgen så får jag inga förslag på andra skjortor, slipsar, kravatter kostymer eller vad som helst. Går jag tillbaka till startsidan får jag massor av förslag... på damkläder. H&M agerar också mycket långsamt med lanseringar som sträcker sig över flera år. Detta tycker jag är ganska oroväckande som aktieägare, jag önskar att H&M både blev bättre och snabbare här, det finns en stor potential för dem.
Clas Ohlson är något av ett skräckexempel med en fullständigt uråldrig (med e-handelsmått mätt alltså) sajt som är hemsk att söka i och inte ger några som helst relevanta förslag till merförsäljning. Företaget har nu spenderat 46 miljoner på en ny sajt som har missat lanseringsfönstret inför julen 2011. Det är inte förvånansvärt att det gamla katalogföretaget nu bara säljer 1,5 % via distanshandel. Nämnde jag att sajten är nere rätt ofta och att prestanda svajar?
Ska man ta lite positivare exempel så är ju CDON en föregångare inom svensk e-handel och något av vårt Amazon. Till skillnad från alla ovan nämnda ligger man långt framme med personliga erbjudanden och tilläggsförsäljningar. Jag tror att många (liksom jag själv) går till CDON för att köpa en sak men kommer ut med betydligt mer. Köpprocessen är barnsligt enkel och känns trygg. Sökfunktionen är klockren. CDON är också börsens enda renodlade e-handlare, så det kanske inte är så överraskande. Men tänk vad H&M skulle kunna sälja med liknande upplägg!
Du missade att kommentera cdon.com. De har en bra sajt tycker jag. Spännande bolag dessutom... Vad tror du om cdon-aktien?
SvaraRadera@Mikael: fattar inte att jag missade att kommentera dem, lade till ett stycke nu, tack!
SvaraRaderaKolla gärna in Asos.com. Där har ni en välgjord sida för kläder. Brittiskt företag som har bra tillväxt. Köper ofta där.
SvaraRaderaAnnars kan man ju kolla in Nelly som är en svensk sida. Har för mig att CDON äger dem.
/ Linus
tänkte nämna trettio.se (som ligger på börsen) men nu är de ju uppköpta av cdon
SvaraRadera