tisdag 3 april 2018

Inköp Skanska

I ännu ett bevis på tondövhet av episka proportioner ägnade jag inte en sekund åt Spotify som noterades idag utan dagens analys handlade om Lindab, och dagens inköp blev Skanska. Ett belopp motsvarande 0,3 procent av portföljen placerades i byggjätten. Priset på aktierna blev 167,65 kronor, senare under dagen föll kursen ytterligare tre kronor.

Skanska låg femma på min bevakningslista, men årets utdelning på 8,25 är inte avskild ännu och jag tycker dagens pris är attraktivt.

Efter köpet ser portföljen ut så här:

Bolag
Andel
Illikvida aktier
15 %
Sampo
15 %
Handelsbanken
13 %
BMW
8 %
Castellum
7 %
Novo Nordisk
7 %
Industrivärden
7 %
Skanska
6 %
Fastighets AB Balder
5 %
Deere & Co
5 %
Investor
5 %
AP Møller-Mærsk
5 %

Med dagens köp är den kassa som uppstod vid H&M-försäljningen förbrukad och jag är fullinvesterad som vanligt.

18 kommentarer:

  1. Hur ligger portföljens femårsmedelvärde-p/e skulle du uppskatta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fem år bakåt? Har dålig koll, 15-18 skulle jag gissa.

      Radera
  2. Tittar du nåt på Latour?
    Gillar din blogg och att du sammanställer dina innehav. En förebild och inspirationskälla. Tack!

    SvaraRadera
  3. Jag gillar Skanska, känns som ett av få byggbolag som kan göra vinst. Varför det ska vara så svårt när det byggs som det gör är underligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske har det samma förklaring som till varför jag brukar tänka på en gammal historia varje gång jag passerar en byggarbetsplats.

      - Hur många jobbar här då?
      - Hälften

      Mvh Mattias

      Radera
    2. Hahaha, Investormannen, du har helt rätt. Finns inte en enda byggarbetsplats man kan passera utan att se folk stå och stirra.

      Radera
    3. Fast så är det väl i princip på varje arbetsplats, finns väl inte ett kontor som du inte vid varje given tidpunkt ser några som står och dricker kaffe :).

      Radera
  4. Hej hej,
    Vet att det är svårt att ha koll på alla byggföretag men varför inte Veidekke? Ser mycket billigare ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enig, Veidekke utgjør 12% av min portefølje. Du kan finne flere analyser på min blogg ang Veidekke.

      Morsomt at du alltid er fullinvestert Lundaluppen!

      Radera
  5. Varför köper du inte Maersk? Ser ju ut att vara lågt värderat nu. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är rätt nöjd med att ha 5 % i Maersk, svår bransch.

      Radera
    2. Okej! En annan fråga, varför har du inte något laxbolag i bevakningslistan?

      Radera
  6. Var det längesedan du fyllde på med nya aktier i Investor och Industrivärden? Inte sugen på Kinnevik?

    SvaraRadera
  7. Jag fascineras över hur finansinstituten gång på gång lyckas sälja på noterade bolag icke värdeskapande produkter. Trendiga "Uppdragsanalys" som säljer som smör. Småbolagen betalar glatt- det gäller ju att synas! Vissa bolag nöjer sig inte med en betalanalys, utan det ska vara från flera stycken institut - allt ifrån storbankernas till Aktiespararna. Sen har vi tex garantprocessen i småbolagsemissioner - utan garanter går det numera knappt att sy ihop en emission. Att garanter kostar en förmögenhet är det liksom ingen som säger så mkt om, samt att de istället för att skapa trygghet förmodligen är den sämsta typen av investerare eftersom de i absoluta majoriteten av fall är där endast för procenten. Att vara ett finansinstitut i bra börstider måste vara det enklaste jobbet i världen. Någon som har fler exempel på icke värdeskapade produkter?

    SvaraRadera
  8. Luppen, vad tror du om de stora bankernas framtid? Och inte minst Handelsbanken som du äger? Flera mindre banker har ju tagit sig in på bolånemarknaden nu den senaste tiden och startat ett priskrig med bolåneräntor under 1%.

    SvaraRadera
  9. Off Topic,

    Det är bolagsstämmornas tid nu. För den som vill ta till sig kunskap i ämnet vill jag plussa för bloggaren Besser1, och hans upplevelse av dessa övningar. Klockrent och helt otidsenligt. Såg här såg det ut för tjugo år sedan. Absolut ingenting har hänt.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
  10. Jag är sugen på att ta in Handelsbanken i utdelningsportföljen. 7,55% direktavkastning och handlas till P/E 11,89. Skulle du instämma i att det är den tryggaste och stabilaste av våra svenska storbanker?

    SvaraRadera
  11. Hej!

    Har din syn på Skanska förändrats efter det antal nedskrivningar och neddragningar som skett den senaste tiden? MVH Christian

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.