måndag 19 november 2018

Onoterade investeringar

Jag har gjort några mindre onoterade investeringar det senaste året och behövde nu frigöra kapital för ytterligare ett köp. Därför sålde jag knappt 12 % av portföljen idag. Den onoterade investeringen bör kunna ge väsentligt högre avkastning än vad börsen och min portfölj rimligen kan ge, så beslutet var enkelt även om tajming alltid är ovisst på börsen.

Jag sålde ungefär en fjärdedel av mina innehav i de två största portföljbolagen Handelsbanken (sålde för 97,80 kr) och Sampo (40,50 euro). Vidare minskade jag i Castellum (162,30 kr) och Novo Nordisk (301,10 dkr). När jag valde ut dessa bolag gick jag på en mix av värdering, portföljvikten och även vilka skattekonsekvenser försäljningarna innebar för mig. Detta ska inte betraktas som en misstroendeförklaring mot något av bolagen, utan det passade mig och portföljen bäst att lätta på just dessa. Utdelningen var inte en faktor i beslutet.

Efter försäljningen är portföljen en aning mer likaviktad, vilket var avsiktligt, och ser ut enligt nedan:

Klicka för att förstora bilden
Generellt sett är det en stor skillnad idag mellan värderingar på börsen och onoterade bolag, i alla fall om man undviker "startups" inom "någonting tech". Det är dock en helt annan sport att investera utanför börsen än vad det är att investera på börsen.

22 kommentarer:

  1. Eftersom du har antytt på Twitter att du varit lite understmulerad får jag ta och gratulera och önska lycka till med finansimperiet.

    SvaraRadera
  2. Härom veckan läste jag om affärsängeln Sophia Bendz där hennes egna start up investeringar listades. Närmare 20 eller över 20 - kommer inte riktigt ihåg, men jag förstår inte hur hon har kunnat samlat på sig så många och hantera det på ett bra sätt. Känns omöjligt för mig, hon måste ha superkrafter. Vad händer med +20 i en dålig konjunktur?

    Spännande att du gjort fler investeringar i onoterade, det är ju väldigt roligt och utmanande. Jag har tvingats minska antalet onoterade sista året - tvångsinlöst i ett fall och nu ett fall där jag är lite utlämnad till hur de största ägarna agerar. Båda var "evighetsbolag" så lite trist när det blir så att man måste lämna/minska. Man lär sig dock mkt hela tiden. Tycker det vore spännande om du skriver mer om saker relaterat till onoterade, även om det så klart är svårt att vara konkret med namn etc. Det finns många aktiebloggar, men ingen el få som skriver mkt om kombinationen onoterat/noterat.

    En fråga till Luppen - är du fortfarande all in i aktier, noterat som onoterat, eller håller du någon andel i kassa/likvida medel/räntefonder, etc nu är vi eventuellt är lite senare i konjukturcykeln?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta är kanske värt ett eget blogginlägg, men

      1. Jag kommer hålla mig till färre än fem innehav
      2. Bolagen jag äger är lönsamma eller ligger mycket nära lönsamhet i en okomplicerad verksamhet, det är inga "startups" eller bolag som över tid kräver kapitaltillskott
      3. Jag har ingen kassa annat än rena buffertar för eget leverne

      Mvh

      Radera
    2. tack för svar - ja, <5 känns sunt.

      Radera
  3. Hur fick du möjligheten till att köpa onoterat? Jag är också intresserad men får aldrig några erbjudanden. Pepins verkar vara dyra, riskabla case så där har jag aldrig köpt. Är det kontakter som gäller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag äger bara bolag som jag känner genom kontakter, jag är inte uppskriven på någon lista någonstans och har inte handlat via någon plattform som Pepins.

      Radera
  4. Blir en spännande resa att följa. Enda minus är att portföljsammanställningarna blir mer intetsägande.

    Nog är man sugen på att testa onoterat också, även om man ger sig ut på riskskalan (mindre bolag, Indonesiska bolag) så har man extremt mycket att lära på en ”ny” marknad. Kanske är svaret självklart, eller frågan besvarad, men vore roligt att läsa vad som är viktigt när det kommer till onoterade investeringar jämfört med ”vanliga”. Ännu mer långsiktighet, högre uppsida etc?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Podden Outsiders handlade om onoterade innehav för ett tag sedan. Jag håller med om mycket som de säger, men mitt fokus är inte en bred portfölj av startups där 90 % går i konkurs, utan snarare lönsamma bolag med något slags "mikromoat". Det finns massor med små lönsamma bolag som av någon anledning seglar under eller utanför radarn för de flesta investerare.

      Transaktionen är också mycket trögare där du ofta får söka upp och kontakta en huvudägare eller vd för att höra om det finns i korten för dem att sälja hela eller delar av bolaget.

      Jag gillar att ganska fort komma till prisnivån i sådana diskussioner så man inte lägger massor med energi på diskussioner och sedan kommer fram till att man har helt olika världsbild om vad bolaget kan vara värt.

      Radera
  5. Spännande, lycka till! Har du en aktiv eller passiv roll i bolagen? Alltid kul med små- och medelstora företag, alla frågor de brottas med blir nästan mer verklighetsnära och personliga eftersom att hela företaget ligger så nära verksamheten. Tack för en bra blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I de få onoterade bolag jag är engagerad i har jag något slags funktion, sannolikt även operativt i denna investering. Därför kan det inte röra sig om så många bolag.

      Radera
  6. Tråkigt för oss läsare men kanske roligare avkastning på sikt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror den här bloggen behöver en rejäl börskrasch för att tända till på riktigt igen ;-)

      Radera
  7. Det verkar ju krackelera en del i den nordamerikanska teknologisektorn i alla fall. Läste precis en artikel på New York Times hemsida som påstår (har inte orkat verifiera, men det stämmer säkert) att Facebook, Amazon, Alphabet, Apple och Netflix tappat mer än 800 miljarder dollar i marknadsvärde sedan slutet av augusti.

    En annan börsraket, Nvidia (aktiekursen tjugoen- eller tjugotvåfaldigades mellan september 2012 och september 2018), har på två månader gått från ca 280 dollar till strax under 150 dollar per aktie. På den tiden jag hade lite koll på datorer tillverkade bolaget grafikkort.

    En annan fallande kniv är GE. Handlas nu på nivåer som inte skådats sedan 2009. Det finns nordamerikanska skribenter som tror att slutet är nära. Symboliskt att ett anrikt industriföretag är på väg att nå vägs ände medan den nya ekonomins efterföljare (tills nyligen) lett index till ständigt nya höjder...

    Vad skulle kunna utlösa en allmän nergång på hemmaplan?

    - Stigande räntor. För att detta ska vara en faktor krävs det förmodligen större räntehöjningar än vad som förväntas. "Alla" verkar ju nu inse att lågränte-punschen börjar ta slut och festens värd vill inte hälla i mer i punschbålen. Detta (att alla "vet" att högre räntor är i antågande) talar dock mot räntehöjningar som en utlösande faktor IMHO.

    - Eskalerande handelskrig med USA och Kina i spetsen. Vi är ju en liten, öppen ekonomi som är starkt beroende av omvärlden. Ett reellt hot.

    - Den politiska osäkerheten i vårt land. Om det parlamentariska dödläget består och ett extraval endast spär på problemen.

    - Italien klarar inte sin internationella upplåning. Jag vill minnas att landet är en mycket stor obligationsspelare. En finansiell kris där skulle sannolikt få stora följdeffekter internationellt.

    - En krasch på den svenska, icke-kommersiella, bostadsmarknaden (bostadsrätter och småhus). Visst, om räntan fördubblas inom kort (något Ingves hävdar är ytterst sannolikt) blir det, eh, dubbelt så dyrt för hushåll med rörlig ränta. Hushållens privata konsumtion står för i runda slängar 40 procent av Sveriges BNP. Fler slantar till boendekostnader innebär ju färre slantar på annat, vilket skulle påverka BNP negativt. Fast vi kommer ju från låga nivåer; en fördubbling av räntan är fortfarande lågt...

    Lundaluppen,

    Även om börsen nu inte skulle lyckas tända dina cylindrar, kan inte några allmänna (filosofiska eller metodologiska) inlägg om aktieinvesteringar locka? Eller kanske en eller annan bokrecension?

    Annars tycker jag att du får fundera på din årliga julsaga redan nu. Tiden går fort, snart börjar Lars önska alla en God Jul... ;-)

    Mvh

    Carolus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra inspel och tips där Carolus. Jag ska se om jag har några allmänna funderingar att dela med mig av. Det tar emot att skriva när jag inte tycker att jag tillför något nytt, någon egen vinkling eller syn på saker. När bloggen var ny skrev jag gärna om olika sanningar, men att repetera dem känns tveksamt så ribban har höjts tycker jag.

      Radera
    2. Absolut, det respekterar jag!

      Känner på precis samma sätt. Tycker att det mesta jag skriver i mina kommentarer är samma gamla ramsa, om och om igen som en trasig LP-skiva. Bättre att stilla tiga som du säger.

      Apropå böcker har jag ett nyutkommet alster om att investera i investmentbolag på nattduksbordet (skriven av Marcus Fridell). Som brukligt är i dessa sammanhang avskräcker titeln. Författaren verkar också vara väl ung, men det är ju en brist som kommer att rätta till sig... ;-)

      Någon som läst den? Läsvärd?

      Mvh

      Carolus

      Radera
    3. Hm, nu har en upptrappning av handelskriget lagts på is (ett tag i alla fall: 90 dagar).

      Lundaluppenbolaget BMW tar ett litet skutt idag, så också Deere. Teknikbolagen (FAANG) tar några kliv de också.

      Carolus

      Radera
    4. @Carolus: det räcker väl med att Trump eller Jinping nyser för att kurserna ska rusa eller rasa. Intressant att följa men omöjligt att förutspå kosta rörelser.

      Radera
  8. Carolus,

    Skall givetvis inte skriva några julkort om du inte önskar det. Du får bestämma om det blir några julkort i år:))Räcker med ett ja eller nej.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lars,

      Självklart hör julkort julen till; svaret är ett givet "ja"! Ser även fram mot din traditionsenliga "Årets blogg"-lista, men avundas dig inte den uppgiften detta sömniga år... ;-)

      Jag är en riktig julfantast! Nostalgi i överflöd; traditioner; mörkret; SVTs Julkalender; julmarknader; julbak och julgodis; julsånger; klä granen; Kalle och hans vänner; god mat och dryck; bordsspel och tid med familjen... Älskar det!

      Är dock inte helt främmande för att skapa och införliva nya jultraditioner. Lundaluppens "En julsaga" får alltså inte utebli i år... ;-)

      Mvh

      Carolus

      Radera
  9. Eftersom det är jul snart så önskar jag ett inlägg om vilka skillnader du ser i värderingsprocessen då du investerar i onoterat vs noterat? Gör du tex en lika djup siffer- exercis då jobbar fram en värdering i onoterat vs noterade, vilka nyckeltal fokuserar du på, ungefärliga multiplar, hur mkt av värdet ligger i nyckelpersoner, vad har du för långsiktigt mål med bolagen - vill du se en exit inom visst antal år eller är ägandet mer "för evigt", är utdelningar viktigt, är sektor/bransch viktigt eller egenskaper oavsett bransch som avgör, etc.

    Det vore spännande att höra mer om tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter väl som en rimlig önskan ;-)

      Radera
  10. Får man önska sig inlägg nu alltså :) Då önskar jag mig fler bolagsanalyser, gärna från Danska Large Cap. Och mindre fokus på onoterat, de klarar ju normalt inte investeringskriteriet "tillräcklig storlek"

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.