fredag 4 maj 2018

Bankrapporterna i Q1 och ett inköp

Sent omsider ägnade jag en stund åt att titta igenom kvartalets rapporter från våra fyra svenska storbanker och vår nya universalbank Avanza som senaste året alltmer gett sig in i bolånemarknaden, åtminstone i marknadskommunikationen.
Urval av nyckeltal för Sveriges fyra stora universalbanker och uppstickaren

Jag sammanställde informationen i tabellen ovan. Alla jämförelser var från Q1 2017 till Q1 2018. Under denna period har kronan rasat mot euron vilket påverkar Nordea på många rader då deras redovisningvaluta är euro samtidigt som de har en stor verksamhet i Sverige.

Den pigga och snabba uppstickaren som storsatsar på bolån växte sitt räntenetto med 1 procent och balansomslutningen med 12 procent. Det har med andra ord inte börjat synas ännu i räkenskaperna för Avanza.

Handelsbankens kostnadsökning sticker ut bland de stora fyra och är ett tecken på att de, liksom Avanza, har ett stort utvecklingsbehov på IT-sidan samtidigt som de fortsätter satsa i den numera aningen skandalomsusade brittiska verksamheten.

I kundnöjdhet är det enorma skillnader i fältet med Avanza som solklar etta, Handelsbanken som lika klar tvåa, en kamp mellan SEB och Swedbank och sedan Nordea på tydlig jumboposition. Jag har använt SKI som källa kompletterat med ytterligare någon undersökning jag läst (men ej minns) som visar att Avanza ligger bra till bland "nischbankerna".

Jag låter läsaren plocka sin favoritblomma i buketten ovan, men jag valde att köpa ytterligare aktier i Handelsbanken idag motsvarande ca 1 % av portföljen. Aktierna kostade 99 kronor styck och SHB ligger på andra plats i min bevakningslista.

Experimenterar med ett nytt format för portföljvisning
Deere har haft det tufft på börsen på sistone medan BMW sakta värderats upp, med en rejäl medvind från euron.

32 kommentarer:

  1. Fortsätt med det nya portföljformatet. Precis som du så är favoriterna i sektorn Nordea och SHB. Jag har dock investerat direkt i Nordea då Sampos värdering är lite hög för min smak.

    Vi får se hur behovet av bankkontor blir i framtiden men om man vill se det positivt kan ju SHB minska kostnaderna markant om dessa inte behövs längre. Hur ser du på uppstickaren enkla? Personligen är jag inte orolig i och med höga switching costs och att många nog är skeptiska att flytta sina lån till något som inte är etablerat ännu.

    https://vardeinvesteraren.blogspot.com/

    SvaraRadera
  2. Intressanta sammanställningar.

    Dina tankar till SHB och nuvarande problematik i UK? Undertecknad anser att detta är något som alltid händer nya aktörer och inget att reagera för mycket på. Tycker samma mönster kan ses i andra bolag i andra branscher, utan att just nu kunna visa källa.

    Dina tankar/förtroende för VD, som har fått utstå mycket och, enligt många, adekvat kritik?

    Slutligen; du har mycket SHB samt har du dem via Industrivärden - hur är dina tankar kring denna viktning?

    Önskar dig allt gott,

    Mvh
    Sofokles

    SvaraRadera
  3. Valde själv att öka mer i SHB via Industrivärden. Jag hoppas dock att de får rätsida på verksamheten i Storbritannien samt får ned K/I-talet generellt. Sedan känns det även som att banken ligger efter i sin digitala omställning. Även om man vill hålla fast vid kontorsrörelsen kan man effektivisera en hel del ändå.

    SvaraRadera
  4. Min vårbukett blir Swedbank och Nordea indirekt via Sampo.

    Kan dock inte se att någon av dessa fem blommor bör plockas hem nu!
    Kalle56

    SvaraRadera
  5. Jag har precis bytt från Nordea till Shb (bolån) måste säga att Shbs site och app är efter Nordeas men jag gillar utgift delen av appen att man kan kategorisera.
    Äger själv endast Shb av bankerna (SEB via investor dock)
    Men Nordeas kund bemötande suger röv i jämförelse med Shb så därför jag bytte bolån

    SvaraRadera
  6. Visst står Avanza ut i gruppen med sin kundnöjdhet och lönsamhet. Men, de ska knappast värderas till den skyhöga nivån ändå, som jag ser det.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
  7. Men resurs bank då? Kan det vara något för ett kommande inlägg?

    SvaraRadera
  8. Shb- jag har svårt att investera i något när den egna erfarenheten är dålig - när jag försökte använda SHB tidigare (andra i familjen har SHB) så blev det samma känsla som när jag försökte online handla på HM - det fungerar liksom inte. Riktigt mossigt. Där tog det stopp och jag ser nog mer risker än möjligheter med aktien, men kanske läge göra en ordentlig analys nu när priset kommit ner en bit. Vi får se.

    SvaraRadera
  9. Hej! Tack för sammanställningen. Gillar banker generellt. Har SHB i min ”hold forever” portfölj men fegspelar och har ett gäng även i de andra tre bankerna för utdelningens skull. Har även ett antal utländska banker med god utdelning som jag gillar men har haft en del nitlotter t ex Bank of America som jag inte riktigt hann ur i tid. Hälsningar, T. https://toscananext.blogspot.se/

    SvaraRadera
  10. Man kan tro att din portfölj är från 1900-talet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ähh, så 2012 att hålla på med tech-jättarna
      http://lundaluppen.blogspot.se/2012/02/analys-av-teknologigiganterna-apple.html

      Radera
  11. Jag tycker det ser ut som att Swedbank är vassast just nu! Rimlig värdering är det också.
    Däremot undrar jag om inte dessa uppstickare som Enkla bolån kommer att sluka mycket mer än vad vi tror. Nästan alla jag känner funderar på att byta till det. Vem vill liksom inte ha ett bolån på 0,95%?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jojo, alla "funderar", men jag tror ärligt talat att det är få som faktiskt kommer att byta. Riskerna är stora, vem är egentligen motparten, kommer "Enkla" att börja omfattas av amorteringskrav i framtiden, hur lätt blir det att förnya lånen osv. Jag hade hållt mig långt borta från "Enkla", då tror jag nog mer på Avanza och Nordnet som bara plockar kunder med god soliditet och låg belåning, russinen från kakan med andra ord.

      Radera
  12. Förresten Luppen, hur har det gått med källskatt på utdelningar från dina danska innehav? Jag fick bekräftat nu i veckan av Nordea att de återbetalar 100% inom sex veckor. Gäller i deras KF(Framtidskapital) MVH Christian

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommunikationen från Skat är noll, däremot har jag fått tillbaka en del via Avanza. Jag har inte orkat ringa Skat om ärendet så jag gissar att de struntar blankt i mig till jag gör det.

      Radera
  13. SHB ser verkligen smaskig ut med DA på 7,59%, lång stabil historik.

    SvaraRadera
  14. Lundaluppen,

    Kul med ett livstecken!

    Tycker mig ha märkt en viss nergång i din inläggsfrekvens. Du brukar inte heller dröja speciellt länge med att kommentera finansiella rapporter från dina innehav.

    Hoppas det beror på att du fått en liten släng av "blog blasé" och inte på någon värre tråkighet i livet.

    Vänliga hälsningar

    Carolus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Faktum är att jag och familjen mår bättre än på mycket länge och då har bloggens funktion som ”andningshål” lite tappat i betydelse. Jag kommer fortsätta skriva men får lov att gå lite upp och ner efter hur jag känner för det.

      Jag är medveten om att jag svarar rätt långsamt på kommentarer också, men försöker fånga upp dem efterhand.

      Radera
    2. Skönt att höra!

      För övrigt inga synpunkter. Din blogg, ditt tempo! :-)

      Mvh

      Carolus

      Radera
  15. Carolus,

    Intresset kommer och går. Att inte göra mycket, och vila är otroligt viktigt. Tycker Irving är en suverän blogg. När han skriver så skriver han. Bryr sig inte om att producera klick. Sedan är tråkigheter i livet en del av att leva.

    Påminner mig om om en situation när en av mina odrägliga svägerskor upptäckte att mannen försvunnit. På köksbordet fanns ett lakoniskt meddelande att han nu tackade för sig.

    Fann henne drickandes rödvin, och stirrande på en egendomlig dokus show klockan två på eftermiddagen. Frågade hur det var fatt. Sk-t du i det. Allt som kan hålla verkligheten borta mottages med tacksamhet!

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lars,

      Visst skriver Irving tänkvärda inlägg, men interaktionen med läsarna är i stort sett obefintlig. Han hade lika gärna kunnat föra en "vanlig" dagbok...

      Hoppas som sagt att Lundaluppen med familj inte råkat ut för någonting. Det är inte likt honom att vara så här "osynlig"...

      Spamvarning, men minns du min parallell till japanska holograms supporterskaror när det visade sig att du byggt upp ett kultfölje här på bloggen?

      Ingen har väl missat att ABBA spelat in ny musik inför en stundande turné? Inga pengar i världen kan få dem att stå på scen igen, men ny teknik kommer till vår räddning... Avatarer (eller "Abbatarer" som de kallas) ska framföra låtarna, såväl äldre som nyskrivna.

      Kan tänka mig att en och annan australiensare kommer att damma av platåskorna... :-)

      Mvh

      Carolus

      Radera
    2. Carolus,

      En blogg är väl en dagbok på nätet. En del bloggare vill ha kommentarer andra bryr sig inte. Irvings blogg har lite av anslagstavla över sig. Ingen kommunikation med läsarna. Andra bloggare tycker det är kul med kommentarer. Här sticker väl Gustav ut. Han har pubkvällar för andra aktieintresserade.

      Sedan är det intressant hur olika man kan uppfatta saker och ting. Att jag hade ett kultfölje här på bloggen förstår jag faktiskt inte så mycket av. Detta följe skulle väl i så fall vara signaturen J, och Stavros som visade en viss uppskattning.

      Hur som helst så mår Lundaluppen bra så du kan gå ut i det fina vädret. Varför inte en brunch på Långa bryggan?

      Ha det bäst

      Lars

      Radera
  16. Tack för ett bra inlägg Luppen. Själv valde jag att ta in SEB i portföljen häromdagen. Tyckte att de tappat oförtjänt mycket men efter att ha läst ditt inlägg känner jag att jag snarare borde fyllt på med Swedbank istället.

    SvaraRadera
  17. Ja, Resurs bank är den banken som jag ser som mest intressant i att investera i nu. Storbankerna kommer att få det tufft framöver med ökad konkurrens.



    Mvh
    Kalle Holmberg

    SvaraRadera
  18. "Under denna period har kronan rasat mot euron vilket påverkar Nordea på många rader då deras redovisningvaluta är euro samtidigt som de har en stor verksamhet i Sverige."

    Jamen varför räknar du inte bara om beloppen i kvartalsrapporten till kronor och räknar ut procenttalen baserat på de omräknade värdena? Du kan hitta historiska växelkurser hos Riksbanken. Sista eurokursen i respektive kvartal torde vara det bästa att använda.

    SvaraRadera
  19. Går det att få tillbaka skatten på utdelningen från BMW?

    SvaraRadera
  20. Går det att få tillbaka Luppen till bloggen? Vill se fler analyser! Lindab tittar jag själv på, kanske lite risky med anledning av kraschande byggkonjunktur i Sverige, men tror på nya vdn.

    Ett annat uppslag på nytt inlägg kan vara portföljvikter. Ska man verkligen ligga överviktad i någonting eller ska försöka hålla sig till en storlek per innehav. Tänker med anledning av ditt twitterinlägg där du ifrågasätter dig själv. Har själv valt att försöka hålla en storlek på "kärninnehav" då jag efter analys kunde fastslå att jag brukade ha rätt i 7 av 10 fall, men att avkastningen gick ner för jag låg överviktad i resterande 3 innehav.

    SvaraRadera
  21. Härlig analys, hoppas på att få läsa fler!

    https://daxonekonomi.blogspot.com

    SvaraRadera
  22. Lundaluppens inlägg är saknade. När de flesta andra bloggarna verkar köpta av lendify saknar man verkligen LL:s flöde.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller faktiskt på att snickra på ett inlägg, så det närmar sig. Men jag känner inte lika stort behov att skriva just nu helt enkelt.

      Radera
  23. Svårt läge mär detmest handlar om att spekulera i gemene mans slöhet. Om alla brydde sig om sin ekonomi skulle nästan ingen sitta kvar med banklånen hos storbankerna. De skulle behöva minska marginalerna rejält för att locka till sig kunder med vinsttippad som följd. Samtidigt verkar det inte vara så många som är aktiva bolånekunder så det kanske går bra för bankerna ändå

    SvaraRadera
  24. Gammelbankerna på hemmaplan har haft sin chans att erbjuda kundorienterade moderna tjänster, men helt missat det. Det går för sakta. Fortfarande kvar i höga avgifter, dålig transparens, dåliga onlinetjänster, dåligt utbud (tex usla fondtorg där bankens och inte kundens bästa sätts i fokus), kvar i inlåsningsstrategier där kunderna inte tillåts flytta sitt kapital fritt, ja, det går att göra en lång lista, men dags fokusera på midsommar istället för dåliga banker:-) Hoppas att inom ett antal år sitter jag med Amazon som bank eller annan mindre trög aktör...

    Och ser fram emot Luppens nästa inlägg!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.