fredag 3 augusti 2018

Investera via eget bolag - bolagsstrukturen

Detta är andra delen i en inläggsserie som började med inlägget "Investera via eget bolag", i detta inlägg tänkte jag berätta om min egen bolagsstruktur och hur jag tänker kring detta. I slutet av inlägget finns även lite bakgrund om hur bolagen kan startas upp eller förvärvas. Det är omöjligt för mig att komma med generella råd eftersom förutsättningar ser så olika ut för olika personer. Kommentera gärna och ställ frågor så kan jag och läsarna säkert ge lite feedback.

Aktiebolag har en väldigt värdefull egenskap i att ägarna endast riskerar det kapital som är investerat i bolaget. Om ett bolag får betalningssvårigheter kan fordringsägare inte gå på ägarna och kräva betalt för skulder. Undantaget från detta är företrädaransvar där styrelse och vd kan stämmas under vissa givna förutsättningar.

Denna värdefulla egenskap tycker jag man ska utnyttja och jag har därför strukturerat upp min koncern (låter pampigare än det är, fler pärmar är den mest påtagliga effekten) med ett ägande bolag helt utan verksamhet. Det finns inga kunder till moderbolaget och därmed ingen som kan stämma bolaget så länge jag sköter mina betalningar till de få underleverantörer bolaget har. Moderbolaget ska vara något av en legal och finansiell "fästning" då det ytterst står för min och familjens försörjning.

Under moderbolaget har jag ett helägt rörelsebolag där jag själv är anställd. Detta bolag är momspliktigt och kan fakturera kunder samt dra moms för inköp. Detta bolag tar en operativ risk och kan bli stämt av kunder på belopp som vida överstiger dess finansiella muskler.

Privatpersoner skyddas genom konsumentlagstiftning, något som inte alls gäller företag. Du kan som företagare ingå hur orimliga avtal som helst, du simmar i den djupa änden av poolen här. Därför är det viktigt att placera rätt risk i rätt bolag.

Bilden nedan illustrerar den bolagsstruktur jag använder mig av, i syfte att dels isolera riskerna och även hantera saminvesteringar som jag gjort i vissa sammanhang.

Illustrerad bolagsstuktur, klicka på bilden för att förstora. HAB och RAB ingår i koncernen, procentsatserna visar HABs ägarandel i respektive bolag

Moderbolaget (holdingbolaget, HAB) äger rörelsebolaget (RAB) till 100 % medan jag äger moderbolaget till 100 %. Detta innebär
  • Full koncernbidragsrätt mellan bolagen, dvs. år när sidointäkter i RAB är större än löneuttaget kan överskott skjutas upp till HAB, år när jag inte gör lika mycket i RAB kan pengar skjutas ner till dotterbolaget
  • All lön jag tar emot delas ut från RAB, men all utdelning jag tar ut kommer från HAB
  • RAB hyr lokalen jag använder, köper allt material (vilket gör att jag kan dra momsen)
  • HAB är ett fåmansbolag och omfattas av de s.k. 3:12-reglerna som syftar till att jämna ut skatter mellan vanlig anställning och anställning/utdelning i eget företag
I denna lilla koncern är jag enda ägare och enda anställd. Under HAB finns dock fler innehav, där ytterligare personer blir involverade:
  • Saminvesteringar sker i separata intressebolag. Här äger jag med andra ord minoriteter i ytterligare holdingbolag som har en väldigt tydlig intressegemenskap och ett väldigt tydligt syfte. Det rör sig inte om aktieklubbar eller kommittéer där investeringsbeslut ska fattas löpande
  • Minoritetsandelar i onoterade bolag där jag inte har något väsentligt inflytande
  • Minoritetsinvesteringar i noterade bolag
Intressebolagen och onoterade bolag lämnar skattefria utdelningar till moderbolaget (eftersom de är näringsbetingade andelar) som är fria att omallokera medan noterade bolag antingen lämnar skattepliktiga utdelningar eller ligger inom kapitalförsäkring. Jag kommer dock att återkomma till detta i senare inlägg.

Hur uppstår bolaget eller koncernen?

Som jag skrev i förra inlägget är den vanligaste orsaken till att ett eget investmentbolag uppstår att din rörelse ger överskott eller säljs. Så var det även för mig. I ett sådant läge står du ofta inför valet att betala en extremt hög inkomstskatt eller att skapa ditt eget holdingbolag.

Första steget i en sådan konstruktion är ofta att skapa ett nytt aktiebolag och sälja dina "gamla" aktier till det bolaget. Vanligen sätts priset till 50 000 kronor vilket utgör apportegendom. Dvs. du skjuter inte in några nya pengar i ditt nya bolag utan skjuter istället in dina gamla rörelseaktier. Detta förutsätter såklart att de är värda mer än 50 000 kronor.

Efter den manövern kan du ta emot stora utdelningar eller sälja rörelseaktier från ditt nya moderbolag utan att betala någon skatt initialt. Pengarna stannar i det nya moderbolaget och är tillgängliga för investering.

Ett alternativ till att bilda ett nytt bolag kan vara att köpa ett befintligt bolag. Att köpa ett s.k. lagerbolag, dvs. ett färdigt tomt bolag är nog rätt meningslöst idag när nybildande av bolag går mycket fort och är enkelt. 

Att köpa ett bolag med skattemässiga underskott har jag hört folk föreslå men det ställer mycket stora krav på dig som köpare, du måste göra en professionell due diligence och även hitta en vettig värdering av underskotten som svarar mot din förväntade resultatutveckling över tid. Det sista du vill råka ut för är att någon gammal kund eller leverantör kommer till dig och stämmer dig för synder från tidigare ägare.

Om du (trots mina varningar att det i det generella fallet inte är gynnsamt) vill börja helt från scratch och investera i noterade aktier är det idag väldigt enkelt att bara starta ett aktiebolag i Sverige. Du måste skjuta till kapital motsvarande 50 000 kronor, men eftersom syftet här är aktieinvesteringar så kan detta kapital sättas i arbete direkt.

I detta inlägg har jag försökt beskriva hur jag lagt upp min bolagsstruktur. Det är svårt att erbjuda en allmän formel, men jag hoppas på många frågor i kommentarfältet som jag kan arbeta in i inlägget efterhand. Ett annat sätt att skydda kapitalet kan vara att ha en pensionsförsäkring i bolaget, jag kommer beröra det i ett senare inlägg.

41 kommentarer:

  1. Fåmansbolagsreglerna medger högre utdelning om man tar ut mer lön. Hur funkar det för dig när du tar utdelning från ett annat bolag än det du får lön ifrån?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lön i dotterbolag konsolideras i löneutrymmet så det fungerar bra, står lite mer här

      Radera
  2. Riskbiten är det många som missarmen det är mycket viktigt. Där har du gjort ett bra jobb med strukturen.

    Det skulle vara intressant att höra varför du inte lägger bolaget i teäda och tar ut störrde del an bolagets kapital. Investeringar som privatperson är ibland bra fördet minskar den sammanlagda skatten istället för att först betala bolagsskatt och sedan problemet att få ut pengarna tillden privata fickan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns några olika skäl till det:

      1. Det finns stora illikvida tillgångar i bolaget som vid en likvidation inte skulle kunna säljas till rimligt pris. Skatteskulden som uppstår vid likvidation skulle därför medföra att jag får sälja i princip alla de likvida tillgångarna. Det skulle sätta mig i en extremt stel situation där jag inte kan göra några nya investeringar.

      2. För onoterade innehav är det snarast en fördel att äga via bolag och då den delen också är viktig för mig fungerar koncernen väl för mig


      3. Att jobba i ett företag med ett kontor etc. ger en social legitimitet. Att bara investera privat ger associationer i bekantskapskretsen i stil med "daytrading i kalsongerna"


      Skälen är i fallande ordning och 1 är i särklass det viktigaste ;-)

      Radera
    2. Kan du utveckla ettan, jag hänger inte helt med på varför det är dåligt. Jag har funderat på om det skulle kunna vara ett alternativ för mig.
      Grundtanken är ju att efter 5 år i träda kan man ta ut pengarna till 25% skatt.
      Om man inte har illikvida tillgångar, kan det då vara ett bra alternativ?

      Hälsningar Henrik

      Radera
    3. @Henrik: syftet med likvidationen måste ju vara att få ut pengar privat, för konsumtion eller investering. Om jag har 75 % illikvida tillgångar i bolaget och tvingas skatta bort de andra 25 procenten vid likvidationen så har jag inte uppnått något.

      Radera
    4. Jag planerar att låta mitt bolag ligga vilande i 5 år (med diskretionär förvaltning), plocka ut utdelning upp till gränsbeloppet varje år och efter 6 år ta ut alla pengarna till 25% skatt.
      Illikvida tillgångar kommer inte ingå i portföljen i så fall.
      Vad för nackdelar ser du med detta?
      Alternativet är att göra som du och förvalta kapitalet själv inne i bolaget.

      Hälsningar Henrik

      Radera
    5. Enda konkreta nackdelarna uppstår om du ska investera i fåmansbolag framöver (bilda eller köpa kvalificerade andelar), då får du en onödig avbränning med din likvidation.

      Radera
  3. HAB kan tillgodoräkna sig löneunderlag från alla dotterbolag där ägandet är > 50%.

    SvaraRadera
  4. Hej,

    Jag vet att du inte rekommenderar AB för att investera i aktier. Men vad tycker du om, tanken är, att med familj, samt i framtiden i större skala ta emot kapital från t.ex. vänner för att investera. Blir det legalt korrekt att ha ett AB då som till slut kan utvecklas till en större investeringsverksamhet?

    En fråga om aktiekapitalet om 50000, får detta investeras i aktier utan att skatteverket påpekar detta? När måste nytt kapital skjutas till?

    /SB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Generellt är jag väldigt tveksam till saminvestering överhuvudtaget. Jag hjälper min familj investera men jag tar inget betalt för det och jag gör det inte under något paraply. Det är deras pengar, deras ansvar etc. Jag säger bara att "om jag skulle köpa något bolag just nu vore det X".

      Men jag återkommer till det. Om man nu ändå vill skapa en investeringsverksamhet med externa delägare så är nog AB ändå ett rimligt verktyg. Det finns ju ekonomiska föreningar och liknande men jag ser inte att det skulle vara bättre.

      Aktiekapitalet måste vid varje givet tillfälle vara över 25000 kronor (50 % av aktiekapitalet), annars måste du upprätta en kontrollbalansräkning.

      För ett AB som får in exakt 50 tkr i kapital och köper aktier för rubbet så ska de aktierna inte falla mer än 50 % i marknadsvärde alltså.

      Effekten av att inte klara en kontrollbalansräkning är ett personligt ansvar för skulder och skatter, se länken om företrädaransvar i inlägget. Så länge man betalar allt som man ska är det dock ingen katastrof alls.

      Radera
  5. Tack för intressant inlägg.
    Angående det du skriver;
    "år när sidointäkter i RAB är större än löneuttaget kan överskott skjutas upp till HAB".
    Vad blir vinsten med detta? Koncernbidraget till modern räknas väl som intäkt i moderbolaget som du får betala bolagsskatt på där istället...?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Meningen är bara att skjuta över överskottet till modern att investera, skatten kan man bestämma själv var den ska landa. Koncernbidrag så landar den i moderbolaget, vinst/utdelning så landar den i dotterbolaget.

      Radera
  6. Tack för ett bra inlägg. En fundering bara, finns det någon tanke med att du har lönen i rörelsebolaget och inte i holdingbolaget? Om du lägger lönen i holdingbolaget bör du kunna tillgodoräkna dig löneunderlag från ev andra dotterbolag där ägandet är >50%

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är såklart valfritt, men om jag vill samla omkostnader som hyra och datorer i RAB (pga moms m.m.) är det mer logiskt att vara anställd där. Om något bolag skulle stämma RAB för att komma åt HABs tillgångar så bjuder jag inte på argumentet att det är ett skenupplägg heller.

      Radera
  7. Tack för en mycket intressant artikelserie! Fortsätt skriv, även om vissa tycker det är "torr" läsning så är det intressant på många sätt, allt du skriver :)

    Du skrev i slutet av denna artikel att "Om du (trots mina varningar att det i det generella fallet inte är gynnsamt) vill börja helt från scratch och investera i noterade aktier är det idag väldigt enkelt att bara starta ett aktiebolag i Sverige. Du måste skjuta till kapital motsvarande 50 000 kronor, men eftersom syftet här är aktieinvesteringar så kan detta kapital sättas i arbete direkt."

    Jag tror inte det stämmer - Du får väl bara förbruka halva aktiekapitalet innan det måste göras en kontrollbalansräkning, så alla 50 tkr är inte alls tillgängliga för omsättning, utan högst 25 tkr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kapitalet kan sättas i arbete som investeringar i aktier då det inte påverkar det egna kapitalet.

      Det egna kapitalet påverkas av vinster/förluster (och emissioner). I ett nystartat bolag motsvaras det egna kapitalet av kassan. Om du väljer att investera kassan i aktier byter den bara plats i balansräkningen till en anläggningstillgång.

      Om den tillgången i sin tur har en varaktig värdeminskning, tex konkurs, så påverkas det egna kapitalet men inte annars.

      Radera
    2. Det egna kapitalet påverkas såklart även av utdelningar du gör till dig själv utöver emissioner och vinster/förluster...

      Radera
    3. Ja, som Dandyn skriver påverkas inte EK av investeringar. Inköpta aktier bokas in som debet på ett tillgångskonto medan likviden blir kredit på kassa-bank.

      Eventuella värdefall kan dock tvinga till nedskrivningar vilka påverkar EK.

      Radera
  8. Det kan väl finnas en vits att som privatperson investera via ett bolag istället för att äga aktierna privat via t.ex. ett ISK enligt exempel nedan?

    Om man investerar som enda sysselsättning och försörjer sig via detta kan man om man äger aktierna via ett bolag anställa sig själv och betala ut en lön, på så sätt kan man privat bli beviljad att handla på kredit, skaffa mobilabonnemang och bli beviljad bostadslån mm. Många av dessa saker kräver kanske att man har en fast anställning och en inkomst?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Summerar du ihop dessa fördelar och väger dem mot att du i princip frivilligt beskattar din intäkt en extra gång så räcker det inte för att motivera bolagiseringen. Det är ingen slump att nästan allt som skrivs om fåmansbolag handlar om hur du ska få tag i pengarna igen till minsta möjliga beskattning...

      Radera
    2. Aj då, fortfarande så illa!!

      Tack för svar :)

      Radera
  9. Hej! Intressant serie som jag kommer följa!
    Hur skulle du göra om du redan hade ett RAB med befintlig kapitalförsäkring, men skulle röra sig mot ett HAB/RAB-upplägg där HAB tar över RAB's KF?

    Allt gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte om du kan överlåta KF, hör med ditt försäkringsbolag. Om det inte är möjligt får du sälja alla innehav, tömma KF, dela ut/koncernbidraga pengarna till HAB och sedan stoppa in allt i en ny KF.

      Radera
  10. Grym läsning, älskar detta och det är fruktansvärt relevant för mig just nu. Men jag har lite svårt att hänga med hur det helt fungerar rent praktiskt. Just nu arbetar jag 100% och får lön utbetalad till mig som privatperson. Samtidigt ska jag snart börja arbeta lite extra vid sidan om åt ett onoterat bolag där jag får betalat i både aktier och monetär lön. Men då min lön från min 100% sysselsättning redan är uppe i statlig inkomstskatt vill jag hellre få ersättningen utbetald till ett AB där jag står själv som ägare till 100%.

    Hur hade jag gjort på bästa sätt här? Ursäktar om frågan är av det större slaget. Ser fram emot fler delar och ska läsa igenom allting noggrannare när jag får möjlighet senare i veckan.

    // Cheers!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Öppna ett AB och ta hela ersättningen mot faktura då du jobbar extra

      Radera
    2. Tror jag missade en viktig del här. Holdingbolaget är ett AB som har 1 till AB som dotterbolag, sk rörelsebolaget, som används för fakturering och utbetalning av lön etc, och sedan har moderbolaget onoterade och noterade innehav? Jag läste nog lite för snabbt, missuppfattade bilden som holdingbolag med 4 dotterbolag.

      Radera
    3. Det räcker för dig att öppnat ett AB och i det bolaget öppnar du ett "företagsägd kapitalförsäkring". När du har jobbat upp ett större kapital i detta AB kan du fundera på att göra mer saker. Sikta först på 1 miljon i detta första AB. Under tiden du bygger upp kapitalet så kan du läsa och fundera på ytterligare AB.

      Det är mitt tips.

      Radera
    4. Tacksam för tips, Marcus! :) Det är så det kommer bli tror jag.

      Radera
  11. Lite nyfiken på vad de där illikvida delarna består av trodde du hade kon sultbolag. Eller är det immateriella tillgångar typ rättigheten till namnet Lundaluppen;)

    SvaraRadera
  12. Ditt upplägg med moder- och rörelsebolag verkar genomtänkt. Befinner mig själv i en liknade situation (halvlek, kört egna IT-bolag länge, samlat på mig stort kapital i helägda bolag som placerar i både noterat och onoterat, delägare i intressebolag – bolagens portföljer är dock betydligt mer diversifierad, samt att bolagen äger några fastigheter).

    Det har länge varit målbilden att etablera ett holdning-bolag för att minimera risken.

    Anledningen till att så inte blivit fallet är:
    - I många upphandlingar ställs krav på soliditet och kassalikviditet. Skulle ”HAB” inneha majoriteten av tillgångarna skulle soliditeten och kassalikviditeten i ”RAB” hamna på nivåer som underskrider de krav som många myndigheter och större företag ställer i upphandlingar. I regel brukar dock de flesta företag och myndigheter godkänna att moderbolagets nyckeltal redovisas – men det kommer oftast med ett åtagande för moderbolaget (d.v.s. risken skulle i vilket fall hamna i modern).
    - Minimera administrationen och kostnaderna som fler AB innebär.

    Så länge som jag har betydlig verksamhet i bolagen kommer jag att undvika projekt/åtaganden med hög risk, ligga fullinvesterad och nyttja 3:12 till fullo.

    Utmaningen kommer den dagen jag inte vill/orkar köra ”RAB”. De alternativ som jag har identifierat efter försäljning:
    - Lägga RAB i träda. Tycker dock att reglerna verkar vara subjektiva om vilken verksamhet kring investeringar som faktiskt får genomföras, samt att jag är för rastlös för att vänta fem år. Med största sannolikhet skulle det dyka upp lysande investeringar under tiden som inte skulle kunna genomföras. Känns inte som ett alternativ.
    - Fortsätta bedriva RAB som ett ”investmentbolag”, plocka ut lön och nyttja 3:12. Ha fullt kapital att investera när möjligheter dyker upp.
    - Betala full skatt d.v.s. 100 IBB som tjänstebeskattning och resten som kapital (30%). Känns inte alls lockande.
    - Sedan finns så klart möjligheter att köpa företag med stor sparat 3:12-utrymme. Men det tycker jag känns i gråzonen och tilltalar mig lika lite som att flytta till Portugal.

    Med uteslutningsmetoden blir det sannolikt att köra vidare som ett ”investmentbolag” – många olika äggsorter i samma korg…

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det sparade 3:12-utrymmet ligger på individen och inte på bolaget, dvs det går inte att köpa sig till det.

      Radera
  13. Mycket bra och informativ serie, världsklass! Är själv lite i samma situation gällande ditt RAB och tänkte öppna ett motsvarande HAB. Vilken SNI-kod använder du för HAB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag använder 64993, har även lagt till kod för fastighetsförvaltning om det skulle bli aktuellt. Det skulle dock sannolikt aldrig göras direkt i HAB ändå.

      Radera
    2. Hej Lundaluppen! Intressant upplägg. Tittar själv på 64993 men jag förstår inte riktigt hur man kan sätta detta som en SNI-kod då man också måste ange procent av årlig omsättning i SKV-anmälan. Denna typ av intäkt är ju inte omsättning utan avkastning på värdepapper... Vågar man fråga hur du tänkte här?

      Radera
  14. Hej, och tack för en bra och välskriven blogg. Tack vare dig har jag blivit inspirerad av att bygga tryggheten i bolaget, och senare även att skapa del i Holdingbolag. Får man fråga hur din viktning ser ut som genererar avkastning (eller att du delar en ide om vad du tror det bör vara). Hur stor andel är från noterade aktier, onoterade aktier, från fastigheter från saminvestering (intressebolag), från någon annan stans? Jag arbetar bara med noterade aktier i dagsläget men jag tenderar att ta hög risk här för att få någon vettig avkastning. Öppen för nya idéer kring detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har "bara" hållit på i tio år, så viktningen är snarare ett utfall av mina egna omständigheter, än att det skulle vara något strategiskt uttänkt.

      Den portfölj jag beskriver här på bloggen är inte obetydlig, men kapitalallokeringen har en tonvikt mot andra investeringar av historiska skäl. Avkastningen jag får (från alla investeringar) går in i noterat eller onoterat beroende på var de bästa affärerna finns som jag bedömer det för stunden.

      Radera
  15. Hej!
    Hur blir det med avgiften på 350.000 för värdepappershandel?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken avgift tänker du på? Denna verksamhet är inte tillståndspliktig (ingen finansiell rådgivning eller liknande).

      Radera
  16. Hej och tack för fin information. Jag har ett vilande aktiebolag där jag efter fem år vill kunna dela ut det egna kapitalet till 25%. Jag arbetar ändå sporadiskt med mitt yrke, fast då som anställd med vanlig lön. Mina arbetsgivare f n är landstinget och min brors företag (som bedriver samma verksamhet som jag gjorde i mitt nu vilande bolag)
    Finns det någon risk för att detta kan "smitta" mitt vilande bolag?
    Undrar Johan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog säkrast att fråga en expert om detta. Vad jag vet ska det inte smitta, men jag är inte någon expert ;-)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.