onsdag 16 augusti 2017

Rapport från Maersk

Idag kom halvårsrapporten från Maersk och det var i mina ögon en rätt dyster läsning med många negativa faktorer. Flera av dessa var dock av tydlig engångskaraktär och vd Sören Skou var mer positiv i en intervju i CNBC vilket säkert bidrog till att aktien handlats upp något idag.
  • Intäkterna i Maersk Line ökade med 21 % och man vände en förlust till vinst. Fraktraterna har stigit under året och Skou säger att fundamenta är de bästa sedan 2010, detta borgar för kommande resultatförbättringar i det största och viktigaste segmentet
  • APM Terminals som bland annat är en av parterna i konflikten i Göteborgs hamn tappade istället 7 % av sina intäkter och vände vinst till förlust efter nedskrivningar. "Underliggande resultat" (ett begrepp man vant sig vid när det gäller Maersk, städat för nedskrivningar) var dock positivt
  • Maersk Oil har ökat intäkterna med 7 % och vinsten kraftigt, här hjälper stigande oljepris till
  • De övriga segmenten är mindre men Maersk Tankers sticker ut med en förlust som mer än väl raderar övriga vinster under kvartalet. Detta beror på större nedskrivningar av bolagets tillgångar (fartyg), städat från detta blir resultatet nära noll
  • Totalt har transportsegmentet tjänat 247 miljoner dollar medan energisegmentet förlorat 276 dollar (merparten nedskrivningar av tankers), finansiella poster kostar 235 miljoner dollar efter skatt och totalt förlorade koncernen 264 miljoner dollar. Om man tittar på underliggande resultat enligt Maersk tjänade transport 442 miljoner och energi 182 miljoner. Totalt underliggande resultat blir då 389 miljoner dollar, motsvarande ungefär 119 DKK per aktie
Att som Maersk räkna på och redovisa underliggande resultat är på ett plan rimligt, man hamnar närmare kassaflödet. Problemet är att Maersk är en enorm förvärvare av anläggningstillgångar och capex är alltid hög. Att regelmässigt ignorera nedskrivningar - ett kvitto på att de gjorda inköpen inte når upp till avkastningskraven - är riskabelt. Nedskrivningar ger ledningen en framtida medvind, lägre avskrivningar framöver och högre ROIC gör att det blir lättare att nå mål och se framgångsrika ut när det väl börjar rulla på.

Jag tycker att "verkligheten" ligger någonstans mellan den redovisade förlusten och det underliggande resultatet. Om Maersk fortsätter tjäna 120 DKK per kvartal är man fortfarande inte nära de 800 DKK per aktie och år jag räknar med som normal intjäningsförmåga. Jag tycker alltså inte Maersk är ens nära den kapacitet jag tror bolaget har. Dessa nedskrivningar kommer hjälpa bolaget framöver, men det som verkligen behövs är högre intäkter och kostnadskontroll. Det återstår att se om bolaget förmår att leverera det. 

Eftersom aktiemarknaden mer eller mindre redan inprisat en rejäl vändning för bolaget ligger jag närmare att skala ner mitt innehav än att öka på det.

6 kommentarer:

  1. Hej Luppen!

    Vi är många luppen-juniorer som försöker lära oss hur man hittar köpvärda bolag. Jag skulle så gärna läsa fler exempel från dig på bolagsanalys. Vad tror du om att titta på det ämnet igen?

    Tack för ett toppenblogg!

    Mvh/ Jens

    SvaraRadera
    Svar
    1. Menar du i stil med "analysskolan"-inlägget? Det tar ganska lång tid att skriva den typen av inlägg så det kan nog dröja innan det blir aktuellt igen.

      Radera
  2. Hej! På tal om den här typen av bolag, har du några tankar kring Wilh. Wilhelmsen Holding? Nordea har en anmärkningsvärt hög riktkurs sett till nuvarande aktiekurs.

    De höjde från 425 till 433 NOK här om veckan, det är ca 70% högre än dagens kurs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns en analys här på bloggen men den är från 2010. Jag tyckte balansräkningen var svag då, men har ingen uppdaterad syn på bolaget.

      Radera
    2. Japp läste den, tänkte om du hade följt något mer. Tack för svar!

      Radera
  3. En av de fyra divisionerna försvinner hos maersk.
    Maersk oil köps upp av total för 7,45 miljarder dollar. Hur ser din syn positiv/negativ? på det luppen?

    SvaraRadera