Sidor

torsdag 11 maj 2017

Rapport från Maersk

Danska transport- och energikonglomeratet släppte sin kvartalsrapport idag och det var fortsatt tuffa tider trots stigande index (främst Harpex) och stigande oljepriser.
  • Omsättningen steg med 5 % och vinsten med 13 % på helheten, vilket är positivt men kommer från en mycket svag utgångspunkt, nettomarginalen är bleka 2,8 % och ROIC är 3,5 % - att jämföra med bolagets mål på 10 %
  • Transport & Logistics, där containerverksamheten dominerar, opererar med lövtunn marginal där hamnverksamheterna och containertillverkningen går med vinst medan Maersk Line, koncernens viktigaste del förlorade pengar. För Maersk Line har det stigande oljepriset ställt till det eftersom bunkerpriset stigit
  • Köpet av containerfraktföretaget Hamburg Süd har gått igenom vilket gör Maersk Line till en ännu större pjäs i koncernen
  • Energy, och i synnerhet Maersk Oil, gick däremot riktigt bra och når en ROIC på 11,3 %, dvs. över bolagets finansiella mål på 10 %. Hela koncernens vinst i kvartalet kommer från Maersk Oil medan Drilling fortfarande har det ganska tufft med många riggar utan uppdrag
Rapporten var alltså i linje med förra årets rapport och det har varit tufft för viktigaste området Maersk Line. Aktien steg dock idag med 3,3 % eftersom de indikerade bättre containerfraktrater och även upprepade årets resultatprognoser.

Maersk guidar alltså trots endast 250 miljoner dollar i kvartalet för en vinst på 1,5 miljarder dollar för året vilket innebär ungefär 500 DKK per aktie, fortfarande en bit under mitt investeringsantagande på 800 DKK, men en klar förbättring från föregående år.

Marknaden har en tid prisat Maersk inför en kommande vinstökning och nu verkar den komma. Om bolaget kan hitta tillbaka till sina finansiella målsättningar så är det fortfarande ett bra köp, men jag räknar lite försiktigare och nöjer mig med det innehav jag har.

Energidelen ska fortfarande säljas eller knoppas av senast 2018 men jag såg inget nytt om denna process i rapporten. Det ser ju ut som en vältajmad uppgång för oljepriset ur den aspekten.

7 kommentarer:

  1. Jag har tittat lite på Maersk det senaste året, men det är inte tillräckligt spännande för att jag ska vilja krångla med danska skatter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Köp i KF och strunta i skatterna, du lär få tillbaka allt på Nordnet och det mesta på Avanza.

      Radera
    2. Det är det som är tillräckligt mycket krångel för det att Maersk inte ska kvalificera. För mig betyder det nya konton och att börja tracka "skatteåterbäringar" över 2-3 år. Inte just nu.

      Radera
    3. Jag har full respekt för det, jag är dock van att betala 30 % skatt så källskatterna är fortfarande "låga".

      Radera
  2. En av föräldrarna till en kille som spelar i min sons idrottslag har jobbat med logistik i hela sitt yrkesliv. Han har jobbar på bl a Unilever, men jobbade också länge på Maersk bl a här i Östasien. Jag föreslog att APM terminalerna måste vara ett guldägg för Maersk. Men han sade att det har varit det, men nu bygger man allt större fartyg - och antagligen ännu större i en nära framtid. Detta innebär att Maersk som har sådana APM terminaler i 70 - 80 hamnar måste bygga om dessa. I flera fall kommer detta att bli mycket kostsamt och vissa fall måste man bygga om väldigt omfattande - och ibland kommer det inte ens gå att bygga om. Man måste då använda andra hamnar där riktigt stora skepp "kan få plats". Har du sett någon diskussion om detta i Maersks informationsmaterial? Jag är inte aktieägare så jag har inte läst deras material mer än väldigt översiktligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst något sådant, men terminalerna stod för halva capex i koncernen förra året så det är inte omöjligt.

      Terminalerna är ju Maersk Transports chans att vertikalintegrera och skapa en mer järnvägslik bransch och det verkar som att de andra större spelarna resonerar likadant. Att terminalerna alltmer ägs av fartygsoperatörerna kommer skapa mer av ett oligopol framöver och förmodligen öka prissättningsförmågan, givetvis i konkurrens med andra transportslag.

      Även om det kräver investeringar nu är detta en av nyckelfaktorerna som gör det intressant att äga branschen över tid.

      Radera
  3. Hej Luppen, Kul du är tillbaka och skriver igen! Som nybörjare i aktievärlden så har jag varit besökare på din blogg, trot din frånvaro och läst gamla inlägg som jag lärt mig mycket på. Vet att du säkert får mail och önskningar om bolag folk vill du ska titta på dagligen, och även jag har ett önskemål :), Cargotec, borde ju gynnas av att Maersk nu verkar vara på framfart. Har du eller vill du göra en titt på dem ?

    /RL

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.