Sidor

söndag 5 november 2017

Analys av BMW

Det enklaste sättet att motivera mig till att göra en analys är att visa upp något som är uppenbart "billigt" och europeiska biltillverkare är just nu väldigt lågt värderade oavsett måttstock. Jag fick några timmar över och kollade upp denna sydtyska pärla.

Huvudkontoret i München
Bayerische Motoren Werke AG var enligt Wikipedia världens 12:e största biltillverkare 2015. I en konsumentbransch är det mycket tveksamt att fokusera på marknadstolvan, men BMW har en premiumposition som få och en hög ägarlojalitet. Detta är något vi märkt i Sverige och något som även avspeglas i stark och jämn lönsamhet.

Alla biltillverkare är "billiga" nu, hotade inte bara av disruption där Tesla ses som en vägvisare utan även av moraliska haveri som "dieselgate" och en förmodan att detta inte bara gäller Volkswagen utan även andra tillverkare. Volkswagen har dömts till böter på 4,3 miljarder dollar för sitt dieselfusk och det är sannolikt att även BMW kommer att dömas. Rimligen får den mindre tillverkaren BMW ett lägre straff pga en lägre volym bilar. 4,3 miljarder dollar är mindre än en halv årsvinst för bolaget, jag bedömer skadan på varumärket som betydligt värre.

BMW har tre varumärken inom biltillverkningen, Mini med en premiumposition bland småbilar, BMW med premiumposition inom medelstora bilar och Rolls Royce som, ja, definierar premium. Utöver dessa varumärken säljer man även motorcyklar under varumärket BMW. BMW-bilarna står för ungefär 80 % av fordonsförsäljningen.

Liksom Deere har bolaget en stor finansieringsverksamhet där två tredjedelar av balansräkningen är engagerad. Förutom de 95 miljarder euro på skuldsidan som är kopplad till finansieringen saknar bolaget räntebärande skulder. Cirka halva egna kapitalet backar upp finansieringen vilket jämfört med en bank är väldigt solitt. Krediterna är fördelade på 4,3 miljoner olika kontrakt vilket betyder att största risken är makrofaktorer som utbredd arbetslöshet. BMW riktar sig dock inte till den del av befolkningen som är mest utsatt för den typ av risker och Europa är en kontinent på väg ut ur en kris, sakta men säkert.

Hur klarar sig BMW mot mina investeringskriterier?

Kriterium
Uppfyllt?
Kommentar
Tillräcklig storlek
JA
Market cap är 58 miljarder euro.
Stark finansiell ställning
NEJ
Omsättningstillgångarna, exklusive finansieringstillgångarna är 29 miljarder euro, kortfristiga skulderna är 24 miljarder, totala skulder är 31 miljarder. Det är inte tillräckligt för att klara kriteriet men heller inte svagt - under förutsättningen att man inte drar på sig alltför stora kreditförluster
Intjänings-stabilitet
JA
Vinst varje år de senaste tio åren, låg mycket nära noll 2008-2009 men lyckades ändå
Utdelnings-stabilitet
JA
Utdelning varje år de senaste tio åren, inklusive 2008-2009
Intjänings-tillväxt
JA
Vinsttillväxten senaste tio åren har varit ca 9 procent
Gynnsam ägarbild
JA
BMW kontrolleras av syskonen Quandt där Stefan Quandt är den som taget ledarrollen och kontrollerar bolaget. Tillsammans med sina systrar kontrollerar han 46 % av rösterna

Bilarna är välbyggda och på samma sätt framstår bolaget som ett kompetent bygge utan avarter i finansiering eller på andra sätt.

Bolaget handlas på P/B 1,1 (jfr senaste kvartalsrapporten) och P/E 8,6 på 2016 års vinst. Det finns en stor risk för en engångskostnad kring dieselskandalen men inget som motiverar denna prisbild. Bolaget har dragits med i en allmän skepsis kring biltillverkare, en skepsis som hållit tillbaka aktiepriset i många år. Direktavkastningen ligger idag på 3,9 procent och det finns ordentligt med utrymme att höja utdelningen om bolaget önskar det.

Efter att ha spenderat ett antal timmar med bolagets rapporter framstår det som väldigt köpvärt, men vad tycker läsarna? Vad har jag missat? Jag har inte köpt någon aktie men la till bolaget på bevakningslistan.

38 kommentarer:

  1. Jag tror oron ligger i att fordons. och transportbranschen inte har förändrats märkbart under lång tid och många tror att ett större skifte är på gång.

    Oron är mångbottnad men det som lyfts fram mest är att de traditionella märkena med lång bakgrund i branschen inte klarar att pivotera och anpassa sig till de nya förutsättningarna som de stora techbolagen ritar upp.

    Den andra delen är att det kanske inte kommer så många nya generationer BMW köpare. Jag själv är 34 och har familj men ingen bil och ingen önskan att äga en sådan, något som jag delar med många i min generation. Den frihets och status markör som bilen var för våra föräldrar finns inte kvar utan den upplevs mer som en dyr kätting som försvårar och begränsar livet. Bättre att använda en hyr eller delningstjänst när man undantagsvis behöver en bil.

    Med det sagt finns det mycket som talar för att BMW mfl kommer klara omställningen och att man har en särställning i branschen med starkt varumärke, kassa och forskning. Typ som Ericsson...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror du behöver bredda ditt synfält från Stockholms innerstad. Runt om i landet skulle samhället stå stilla utan bilen.

      Radera
    2. Jo men det är ändå detta synfält som jag tror är det som får ner värderingen.

      Helt klart är att etablissemanget har överskattat den urbana medelklassen förut.

      Radera
  2. Hade BMW ett tag men fick kalla fötter vid dieselgate och sålde. Har en liten post Toyota som är min favorit i sektorn.

    SvaraRadera
  3. Hur står BMW positionerade för elbilar? Jag är ganska dålig på bilar men har alltid fått intrycket av att BMW är ganska konservativa och står för klassisk körglädje med bakhjulsdrift och en marknadsledande position inom singelolyckor (10 ggr mer frekvent för BMW-förare än Toyotaförare:
    https://media.folksam.se/sv/2014/06/27/bmw-de-risktagande-bilforarnas-favorit/).

    Med den fördomsbaserade tolkningen av BMW tycker jag det är ganska rimligt att BMW är lågt värderat bland biltillverkarna då de:

    1) Är relativt små och därför har begränsade resurser för att övergå till en elbilsarkitektur.

    2) Deras unika kunskap är kopplad till köregenskaperna hos bensinbilar. Efter att ha åkt en Tesla har jag svårt att se de egenskaperna översättas till en eldriven bil då accelerationen är så enormt mycket högre. Ska BMW-förarna överleva övergången till elbilar krävs det en annan syn på köregenskaper.

    Samtidigt kan jag så klart ha fel. Deras egenskaper gör att de kanske blir "last candlemaker" för elbilar eller också underlättar den (relativa) småskaligheten och tydliga nischpositionen övergången till elbilar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För bensinbilar ska det så klart stå på slutet.

      Radera
    2. Åk och prova en 330e.

      Radera
    3. Dom har ju numera ganska lång erfarenhet av elbilar med deras i3, som näst efter Tesla väl är den populäraste i Sverige. Sen kommer dom ju med en eldriven version av Mini. Den tror jag kommer bli en hit bland alla medelklassbarnfamiljer som vill åka "miljövänligt" men inte vara så vräkiga som man bli med en Tesla. Mini är dessutom väldigt tilltalande till kvinnor (enligt bekantsskapskrets). Ganska unikt det med.

      Radera
    4. Har du missat all reklam på radion, BMW ber kunder komma köra deras elbilar. Det är ju inte så svårt att googla heller. Se nedan.

      När det gäller bakhjulsdrift så finns det idag antisladd/antispinn system som gör att bilen inte har sämre köregenskaper än framdrivna bilar.Bakhjulsdift är viktigt för BMW det är en del av varumärket om de vill och måste kan de precis som Volvo gjorde lätt gå över till framhjuls drift.

      Nej jag kör inte BMW jag kör Japanskt, så jag är in te part i målet.

      Att BMW oftare är inblandade i olycker beror nog mer på att många ungdomar dras till märket.

      BMW i3 är allt det du förväntar dig av framtidens mobila liv – en ljudlös revolution. Dess verkliga räckvidd i vardagen är upp till 20 mil, och den laddas på bara 39 minuter vid en snabbladdstation. Den intelligenta energistyrningen gör bilen flexibel och maximalt effektiv – både i stadstrafik och på längre sträckor.

      Allt från chassit till passagerarmodulen – en intelligent kombination av drivkomponenter och lättviktsteknik gör den omisskännliga dynamiken i BMW i3 möjlig. Tack vare den helt elektriska drivningen BMW eDrive accelererar BMW i3 med konstant kraft från 0 till 100 km/h på 7,3 sekunder. BMW i3s är strået vassare och klarar detsamma på 6,9 sekunder. Elmotorn i BMW i3 ger med sin effekt på 170 hk och ett vridmoment på 250 Nm en utsläppsfri körglädje som räcker i 20 mil. När batteriets laddnivå är låg kopplas extrautrustningens Range Extender in och kan förlänga räckvidden till 33 mil. Life-modulen kallas den moderna passagerarmodulen av kolfiberlaminat. Materialet kolfiber är inte bara extremt lätt, det är samtidigt starkare och tåligare än stål. Den låga vikten och den låga tyngdpunkten ger ännu mer smidighet och längre räckvidd.

      Radera
    5. John Magic, du har noll koll på elbilsförsäljning i Sverige. i3:an är sjätte mest sålda rena elbil. Och Tesla är naturligtvis inte störst, utan Nissan Leaf.

      Radera
    6. http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar - bra länk

      Radera
  4. Har själv tagit en liten position i Porsche Holding, som äger VW-koncernen. Gått upp runt 20% innan jag fått tillfälle att fylla på, men det ser ju fortfarande inte särskilt dyrt ut. P/E strax under 7 för innevarande år, lite billigare med rabatt i Porsche. Gillar spridningen av varumärken och segment. VW är ju förstås också fortfarande dämpat av dieselgate, men ser inte det som ett så stort orosmoln framgent. Storleken innebär förhoppningsvis också att man har muskler nog att ligga i framkant vad gäller eldrivna och autonoma fordon. BMW har en finare balansräkning men annars ser jag inget som lockar mer hos dem.

    Förstår faktiskt inte varför fordonstillverkare handlas så billigt. Nog för att det är en cyklisk bransch, och det säljs som aldrig förr, men det skulle krävas ett saftigt tapp för att bolagen ska se dyra ut. Tror marknaden att Tesla kommer ha ett i det närmsta monopol i framtiden? Helt bisarrt att de har samma market cap som GM, Ford m.m.

    SvaraRadera
  5. Ser många problem med BMW.

    1) Det pågår ett skifte från ägande till leasing av bilar. Hur står BMW rustade där?

    2) Elbilar har en mycket enklare drivlina än förbränningsbilar. Detta kommer minska skillnaderna mellan premium och inte premium.

    3) Självkörande bilar kommer missgynna varumärken som fokuserar på körglädje.

    4) Bland högutbildade är trenden att välja cykel eller elscooter för pendling. Tror att synen på att äga bil kommer att förändras så att det blir låg sociala status att ta bil till jobbet. Kanske inte drabbar BMW då många av deras kunder är lågutbildade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 1. BMW står ganska väl rustade. Dels har dom Drivenow bilpool som funkar riktigt bra enligt min erfarenhet. Sen har dom en kundkrets som värdesätter en egen bil. Slutligen leasar man ofta ganska shyssta bilar, Volvo, Audi, ... BMW.

      2. BMW-gruppen har elbilar och fler på gång. Det finns mycket mer som är premium än drivlinan. Konässörer ger inte så mycket för Tesla tex, det är mest fanboys som tycker dom är premium.

      3. Tror inte BMW:s köpare vill åka runt i en självkörande bil kreti och pleti har suttit och ätit popcorn i (eller spytt, pippat, osv). Dessutom finns inte självkörande bilar, det är än så länge att betrakta som flygande bilar som det var mycket snack om en gång i tiden.

      4. Det gäller kanske PR-konsulter som bor i Gröndal och pendlar till City. Och även dessa har en bil ändå även om den inte används för pendling.

      Radera
    2. Miljömuppssjukan är nog inte lika utbredd i resten av världen som i Stockholm.

      Radera
  6. Nog finns det värde här. Men småknepig bransch med stora förändringar på gång och förmodad överkapacitet. Blir personligen avskräckt att över 34 analytiker (35 med Lundaluppen) följer bolaget. För stort och välbevakat för min smak, men går man på "värde" och tänker lite comtrarian så varför inte.

    SvaraRadera
  7. Jag äger kanske som ni förstått BMW, sedan länge. Tycker det är en fin aktie med begränsad nedsida och bra utdelning. Köper hellre bolag med PE 8 än alla andra förvisso fina bolag som finns idag med PE 20 och uppåt. Jag gillar just BMW för att dom har en så pass fin nisch. Det finns så många andra bolag som kan ta smällen och kånka om marknaden krymper. Tex Opel, Renault, Seat, Fiat -- även japanska och amerkanska märken.

    SvaraRadera
  8. Nu när jag ändå är igång och skriver vill jag bidra med ännu ett litet perspektiv. Tänk BMW, ett så fint och för alla välkänt företag, det har 749 ägare på Avanza.

    Jämför detta med tex Vardia (bytt namn till insr): 1058 ägare. Ericsson: 33183. Eniro: 6197 (!!!). Skitbolag som förtjänar att gå i putten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äh du är bara sur för att Vardia inte subventionerade er högrisktagande-BMWägare med Toyotaförarnas premier :-).

      Radera
    2. Det där vet jag inget om... är faktiskt inte alls sur på nån. Tycker bara det är ett intresssant perspektiv på risk. Det är ju iofs möjligt att dom 6000 som sitter på Eniro gillar risk (utan ökad förväntad avkastning) mtp hur många som gillar att spela på online-casinon.

      Huga, det väckte just tanken att kanske är online-casinon en större konkurrent till Avanza än tex Nordnet :/

      Radera
    3. Självklart kommer du se stort ägande i svenska aktier hos en svensk mäklare. Hur tror du att fördelningen BMW v.s Eniro ser ut i Tyskland?

      Radera
  9. Överväg att handla "preferensaktien" bmw3 i stället för stamaktien. Om jag förstått det rätt så är det ingen vanlig preferensaktie utan den har rätt till samma utdelning som vanliga aktien + 2 eurocent. På köpet handlas den till ca 15% rabatt mot stamaktien. Volymen är dock lägre men det handlar fortfarande om en omsättning på runt 20 miljoner sek per dag och uppåt.
    Av någon anledning så kan man inte handla bmw3 hos Avanza men det går utmärkt hos Nordnet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra inspel, ska kolla upp den!

      Radera
    2. HOly macaroni det där lät intressant. Jag är mycket skeptisk till att äga biltillverkare men en liten post i en BMW-preff är något jag kan fundera ett varv på.

      Bra input, tack.

      Mvh petrusko

      Radera
    3. Jag har spanat snabbt på BMW-preffen nu och finner den ointressant nu men den skulle kunna vara intressant att bevaka. De har inga incitament att lösa in den vad jag kan se vid snabb anblick. Den saknar röstvärde och har ingen speciell inlösenkurs. Det som kan göra den intressant är den låga likviditeten och intresset i aktien som kan leda till skev prissättning. Vid en skakig börs kan priset på denna preffen bli "för låg" och göra den intressant.

      Ett väldigt intressant inspel, den här preffen. Tack för det.

      Mvh petrusko

      Radera
    4. En 9-minuters analys och preffen går från intressant till ointressant..

      Väldigt märkliga slutsatser i övrigt, hann du verkligen få kläm på hur denna tyska preff fungerar?!

      Sock

      Radera
  10. Då jag är en kvantitativ värdeinvesterare med en del av mina portfölj har jag noterat att en del biltillverkare dykt upp i min screener på sistone. Är därför sedan halvannan månad ägare av Fiat-Chrysler aktier. Min investeringshorisont är dock endast ett år, och för mig framstår osäkerheten om de långsiktiga vinnarna som extra stor inom denna bransch, även om jag sätter mina fem cent på det blir några av de etablerade tillverkarna.

    mvh
    Frans

    SvaraRadera
  11. Några saker att fundera kring.
    Konstant höga utvecklingskostnader gör att bilmärken sällan ligger över P/E 10 men BMW brukar ha viss premium tack vare sina bättre marginaler.
    När du skriver om finansiell ställning vet jag inte om du tittat på finansdelen respektive bilverksamheten uppdelat. Det är värt att göra. Det finns vissa risker i finansdelen bl.a. kopplat till dieselflottan och räntehöjningar men lönsamheten är å andra sidan hög.
    BMW låg länge först inom elektrifiering och är fortfarande bland de som sålt flest elbilar men nu ligger bolaget lite efter, bl.a. pga att de liksom andra tyska biltillverkare inte tror på Teslas batterilösning.
    BMW var med i det ursprungliga dieseltestet och hade då den bil som friades från misstankar, så det bör inte vara någon fara. Kartellen de anklagas för har de och andra tyska bilmärken haft. Frågan är om den varit olaglig eller inte.
    Preferensaktien brukar rekommenderas för småsparare i tyska aktietidningar. Den ger i normalläget samma utdelning som stamaktien (och därför betydligt bättre direktavkastning) men inte rösträtt.
    Vanligaste rapportfrågorna handlar om försäljning i Kina. Där BMW gått mycket bra men ibland haft problem med myndigheter och distributörer. SUV:arna har liksom hos andra bilmärken varit den mest lönsamma nischen.
    En stor fråga på marknaden är om Tesla modell 3 kommer att ta en riktigt stor del av det lönsamma premiumsegmentet. Det spelar ju ingen roll för BMW på kort sikt om Tesla gör det med eller utan att gå med vinst. Det räcker ju att de säljer många bilar - den halva miljon som är förbokad skulle kännas ordentligt för BMW om den kom ut under 1-2 år.
    Värt att veta är också att BMW mfl tyska märken köpte HERE från Nokia och lägger mycket resurser på att inte reduceras till hårdvara för Apple och Google.

    Det var några spontana reflektioner. Jag har ju haft BMW i portföljen många år och skrivit 77 inlägg i ämnet så kanske hittar du något läsvärt där. Lägger med söklänk.
    http://gottodix.blogspot.com/search/label/BMW

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du fick en länk i dagens inlägg ;-). Intressant läsning om än en aning ångestfylld.

      Radera
  12. Vill man som småsparare ha BMW i sin portfölj känns ju "preferensaktien" mest attraktiv. Rabatt, lite högre utdelning (2%) med preferens(?), dock utan rösträtt. I övrigt inga skillnader, som jag kan se.

    Med vänlig hälsning,
    Frans

    SvaraRadera
  13. Följdfrågan blir väl vilken tysk biltillverkare som är bäst?

    SvaraRadera
  14. Och om en biltillverkare blir grön när de säljer 2,6% elektrifierade bilar. Greenwashing anyone?

    SvaraRadera
  15. Både BMW och Toyota, som har gått bra de senaste åren, delar ut ca 30 % av sina vinster. Branschens investeringskostnader verkar vara enormt höga, för att ens kunna bibehålla marknadspositioner. Detta gör att en stor del av vinsten aldrig kan komma aktieägarna till gagn, varför P/E blir lågt (precis som Gottodix nämnde tidigare). Det är klart, BMW har ju också haft god tillväxt de senaste åren.

    Men ska man som defensiv värdeinvesterare gå in här bör man kanske använda ett justerat P/E som gäller för branschen generellt? Några förslag?

    Richard

    För övrigt; bra blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast där måste du även titta på avskrivningarna - som är stora. Det fria kassaflödet är inte så långt från vinsten faktiskt.

      Radera
    2. Aha. Om jag läser deras senaste kassaflödesanalys rätt så är avskrivningarna 2349 meur och investeringarna 2403 meur (jan-jun). Så investeringar för att upprätthålla verksamheten är med andra ord inräknade i resultaträkningen. Där hade jag inte riktigt tänkt till innan...

      Richard

      Radera
    3. Rent spontant ser Daimler mer intressant ut.

      Radera
  16. Hur kommer du fram till dina värden på omsättningstillgångar, kortfristiga och totala skulder?

    Varför bortser du från finansieringstillgångarna (och vissa skulder?)?

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.