Jag vill saxa ut några olika nyckelmeningar ur rapporten som jag reagerade på:
"Lyckat mottagande av det nya varumärket ARKET i London samt online på 18 marknader"
Ett mer moget e-handelsorienterat bolag hade kunnat rulla ut ett märke på ännu fler marknader direkt, men detta är väl något slags temperaturmätare på hur snabbt (eller långsamt) H&M:s nuvarande e-handelslösning skalar upp.
"Planen är att framöver erbjuda onlinehandel på samtliga butiksmarknader och fler därtill."
Detta är en självklarhet för mindre modemärken, men H&M har såklart en lång historik som man behöver komma ikapp.
"[...]även om vi mot slutet av september ser en viss avmattning i försäljningen."
Jaha, då kan vi se fram emot ännu ett kvartal av sänkta riktkurser, tydlig säljsignal till alla analytiker.
"Snabbare ledtider, effektivare varuförsörjningskedja och mer inköp i säsong ger oss stora möjligheter att nå lägre varulagernivåer framöver."
Detta sammanfattar väl lite vad jag hoppas på från H&M och det inger visst hopp att ledningen ser detta.
"Varulagret utgjorde [...] 16,6 procent (16,6) av omsättningen"
Detta tycker jag var en besvikelse med den omfattande rean och det faktum att man introducerat färre nya marknader och färre försörjningskedjor detta år jämfört med föregående. Det är positivt att det stannat upp, men jag hade gärna sett att det sjunkit. Med förbättringar i varuförsörjningen och en fullt utbyggd e-handel borde det kanske snarare röra sig om 12-13 % (dvs. 20-30 % mindre lager) eller gärna lägre.
Sammantaget tycker jag det var en rapport helt i linje med tidigare rapporter detta år med ett undantag; den förannonserade rean. Med denna följer såklart sänkta marginaler men jag hade förväntat mig starkare avtryck i lagernivåerna. H&M är fortsatt i ett tillstånd av creative destruction, ett intryck som förstärks av den ökande takten av butiksstängningar. Att i det läget hamna i stagnation är egentligen rätt starkt, men kanske hade bolaget lagt på ett extra kol om det var en riktig kris med förluster etc. Det finns mycket uppenbart att förbättra men till skillnad från många bedömare är min syn att bolaget gör detta. Långsamt.
Detta är en självklarhet för mindre modemärken, men H&M har såklart en lång historik som man behöver komma ikapp.
"[...]även om vi mot slutet av september ser en viss avmattning i försäljningen."
Jaha, då kan vi se fram emot ännu ett kvartal av sänkta riktkurser, tydlig säljsignal till alla analytiker.
"Snabbare ledtider, effektivare varuförsörjningskedja och mer inköp i säsong ger oss stora möjligheter att nå lägre varulagernivåer framöver."
Detta sammanfattar väl lite vad jag hoppas på från H&M och det inger visst hopp att ledningen ser detta.
"Varulagret utgjorde [...] 16,6 procent (16,6) av omsättningen"
Detta tycker jag var en besvikelse med den omfattande rean och det faktum att man introducerat färre nya marknader och färre försörjningskedjor detta år jämfört med föregående. Det är positivt att det stannat upp, men jag hade gärna sett att det sjunkit. Med förbättringar i varuförsörjningen och en fullt utbyggd e-handel borde det kanske snarare röra sig om 12-13 % (dvs. 20-30 % mindre lager) eller gärna lägre.
Sammantaget tycker jag det var en rapport helt i linje med tidigare rapporter detta år med ett undantag; den förannonserade rean. Med denna följer såklart sänkta marginaler men jag hade förväntat mig starkare avtryck i lagernivåerna. H&M är fortsatt i ett tillstånd av creative destruction, ett intryck som förstärks av den ökande takten av butiksstängningar. Att i det läget hamna i stagnation är egentligen rätt starkt, men kanske hade bolaget lagt på ett extra kol om det var en riktig kris med förluster etc. Det finns mycket uppenbart att förbättra men till skillnad från många bedömare är min syn att bolaget gör detta. Långsamt.