Sidor

måndag 21 augusti 2017

Maersk säljer Maersk Oil till Total

Idag pressmeddelade Maersk att man säljer oljedivisionen till franska Total för 7,5 miljarder dollar. 5 miljarder betalas med Total-aktier och 2,5 miljarder genom att Total tar över en skuld från Maersk vas mål är att ha fortsatt kreditbetyg inom "investment grade". Lite mer information lämnades även på telefonkonferensen som höll i förmiddags.

Om man tittar på bokförda värden så var det investerade kapitalet (eget kapital plus räntebärande skulder) i Maersk Oil 4,2 miljarder dollar, dvs. priset ger en premie på ca 80 procent. Bolaget tog dock avskrivningar på 2 miljarder 2015 så det är från ett pressat bokfört värde som premien räknas, de historiska investeringarna har varit större.

3,3 miljarder dollar blir alltså vinsten gentemot bokfört värde, Maersk uppger att vinsten efter skatt blir 2,8 miljarder dollar. Maersks börsvärde är 41 miljarder dollar vilken dock innehåller en premie mot bokfört värde på ca 30 procent. Aktien borde baserat på detta stiga med 5-10 %. På en lite allmänt sur börs har kursen stigit 3,3 procent i skrivande stund. Jag gissar att merparten av danska corporate finance-branschen kände till att en affär var på gång och att det åtminstone delvis varit inprisat, även om villkoren givetvis inte varit kända. Jag tycker dagens affär ser attraktiv ut som aktieägare och känner mig nöjd.

Maersk är en aning dunkla kring vad man ska göra med mottagna aktier. Det talas om att göra återköp eller extrautdelningar (vilket tyder på att man säljer Total-aktierna motsvarande 3,8 % av Total), alternativt att man skiftar ut Total-aktierna till sina aktieägare, bl.a. mig. Den dagen, den sorgen...

Generellt är detta en logisk följd av den renodling man talar om mot transport och logistik, men frågan väcks vad som nu kommer hända med övriga segment i Energy-delen: Drilling, Supply Services och Tankers. Under telefonkonferensen ville man inte kommentera dessa, men "ordvalen" lät i mina öron som att det var saker på gång även där.

19 kommentarer:

  1. Och där tappar du din exponering mot oljebranschen...

    Kanske något att titta på, säg Exxon, eller just Total? :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju många branscher jag inte är exponerad mot, så det är inte säkert att det blir någon investering i oljebranschen framöver.

      Radera
  2. Maersk är ett av få innehav som jag inte delar med LL, men hade jag gjort det hade jag inte varit besviken över tappad exponering mot oljan, snarare tvärt om faktiskt.

    SvaraRadera
  3. Iflg. 4-tranders.com handles Total til p/e 2017: 12,2 og 2018: 11,5 Yield 2017: 5,38 og 2018: 5,45 Price to book 2017: 1,15 og 2018: 1,11. Mvh Ole

    SvaraRadera
  4. Jag ber om ursäkt att jag kapar tråden en smula. Ämnet är till mitt försvar inom samma område som flitigt diskuteras här.

    Lars,

    Du skrev för en tid sedan att du köpt amerikanska obligationer på Stefan Thelenius blogg. Vilka är dessa och hur handlar du dem? Jag är på jakt efter riktigt tråkiga och trötta räntepapper till 20 % av min portfölj.

    Någon annan får också gärna vägleda mig i ovan om det faller in.

    PS

    Luppen

    Du har säkert beskrivit det vid tidigare tillfällen men varför tycker du PE 20 är motiverat i fallet H&M när dina övriga bolag har betydligt lägre gräns för detta nyckeltal?

    Med vänlig hälsning

    J

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det bygger på en tro att HM åter ska kunna börja växa sina resultat med 6 procent årligen med låg kapitalbindning. Inget annat bolag i den listan har den potentialen som jag ser det.

      Radera
    2. Tack till både Lars och Luppen för svaren på mina frågor. Jag ska kolla in BLE och BFK.

      Med vänlig hälsning

      J

      Radera
  5. J,

    Inga konstigheter jag har köpt Blackrock Municipal Income Trust. Kan handlas på Avanza och Nordnet ticker BLE och BFK. Ger cirka 5,5% i direktavkastning. Ingen källskatt i USA. Månadsvisa utbetalningar. Utdelningen brukar komma den 1:e i varje månad. Jag brukar köpa lite från och till helt enkelt för att det finns en valutakomponent som man får tänka på.

    Tycker tillgångsslaget passar in i en portfölj när man behöver en försvarsspelare.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Lars

      Jag har också många försvarsspelare i min uppställning. Man skulle nästan kunna säga att jag parkerat bussen, även om jag har en och annan på topp som ligger och väntar på kontring. Märk då min förvåning när min portfölj plötsligt slår index (inkl återlagd utdelning) med 4-5 procent hittills i år. Detta hör inte till ovanligheterna. Kanske är det solförmörkelsen som spökar?

      Samtidigt så läser jag i tidningarna om att experterna varnar för hybris och att alla är så optimistiska. Om alla är så positiva borde väl inte min parkerade buss distansera marknaden med sådan marginal?

      Jag tror dock att börsen snart skakar av sig den här höstoron och tuffar på vidare uppåt. Om det är vettigt är en annan fråga. Ibland får man ödmjukt acceptera att allt som händer i världen inte är vare sig logiskt eller vettigt. Hur ska man annars förklara att t.ex. Trump är president?

      Mvh Mattias

      Radera
    2. Hmm,

      'Detta hör inte till vanligheterna' ska det naturligtvis stå.

      Mvh Mattias

      Radera
  6. Känns som en rimlig värdering relativt hur marknaden ser på oljebolag? Skulle man tillskriva Lupe samma värdering (EV = 13,4$ * 2P + 2C fat) så ger det att Lupe skulle vara värt 195kr per aktie om jag slagit rätt på min miniräknare. Så Total har nog betalat strax över marknadsvärdering som sig bör med tanke på möjligheten till synergier.

    SvaraRadera
  7. @LL

    Hur ser du på shippings framtid? Jag tänker då inte bara på hot från ökad protektionism, ökat miljö- klimatfokus samt risk för inbromsning i Kina, utan även från den tekniska utvecklingen. Poängen med att skicka råvaror, insatsdelar, färdiga produkter m.m. runt hela jorden är ju ofta att utnyttja de lägre arbetskostnaderna i vissa delar av världen. Med ökad automatisering och robotisering minskar ju det behovet väsentligt.

    Lägg därtill teknologisk utveckling inom t.ex. skifferolja som lett till en produktionsboom i Nordamerika (där efterfrågan finns) och en motsvarande OPEC-nedskärning. Vi ser även hur pipelines byggs över hela Asien vilket också borde slå mot shippingbehovet. Då har vi inte ens gått in på One Belt, One Road, (som jag själv är en aning skeptisk till, men jag har ju lärt mig att min skepsis till vissa fenomen inte har någon större inverkan på marknaden i övrigt.)

    Sammantaget har jag personligen svårt att se shipping som en framtidsbransch. Jag tror förstås inte att handeln på världshaven kommer att upphöra, men marginalerna kan ju lätt bli negativa när alla aktörer tvingas slåss för sitt liv.

    Mvh Mattias

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min egen hypotes är att shipping håller på att växa ihop med hamnterminalsystemet och att dessa alltmer hamnar i samma ägo. Då övergår shipping från att vara en väldigt enkelt strukturerad commodity till att vara en mer komplex tjänst vilket enligt min teori kommer göra att framtidens storrederier (med Maersk i spetsen) kommer kunna styra sin prissättning på en helt annan nivå än man gjort historiskt. De största spelarna kommer kunna optimera sina frakter på ett helt annat sätt än mindre.

      Detta håller i mina ögon på att hända, men marknaden har varit så rutten efter finanskrisen att den inte konkursat klart. Detta kommer att vända inom 5-10 år gissar jag och då kan Maersk ha en helt annan position än någon haft historiskt på denna marknad.

      Radera
    2. Denna teori är dock i kategorin "av lekman för lekmän" så satsa inte dina sista slantar på den. Jag satsar 5-6 %.

      Radera
  8. På tal om musikalitet, och att vara tondöv när det gäller att investera. Jag satsar alltid på den tondöve. Har nu morgon läst igenom två analyser av Maersk. Den ena analysen beskrivs som om att författaren satt i en låda, och skrev den.

    Den andra analysen bygger mycket på funderingar kring konjunkturens utveckling för investeringsutfallet. Skulle jag få välja skulle jag satsat på killen i lådan. Det finns ju tusen parametrar som kan påverka en affär. En bloggare meddelade att han läst en 100 sidig bolagsanalys. Aktien föll som en sten efter inköpet.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
  9. Har ett par önskemål/uppslag på analyser: Getinge (Kanske fortsatt lite för skuldsatt även efter nyemission? Eller börjar det bli dags för köp?) och Neste (kan "förnybar diesel" vara något? - ser ut att vara hyfsat billigt).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om att lite nya LL-analyser hade varit underbart att ta del av.

      Radera
  10. Ja, håller med tidigare talare - Getinge vore spännande att höra Luppens syn på. Sitter och tittar på¨dem själv samband med emissionen. De har ju många starka fans fortfarande, bla DidnerGerge där Getinge var största nettoköp under H1. Många bekymmer/utmaningar att sätta sig in i, vissa som FDA kan man ändå kalla tillfälliga, men andra är svårare och mer strukturella. Knepig bransch.

    Tack till Lars för Blackrock Municipal Income Trust, den ska jag titta på. Varje dag lär man sig något nytt.

    SvaraRadera
  11. H&M:s e-handel uppges omsätta 20 miljarder kronor:

    http://www.ehandel.se/Uppgift-HMs-e-handel-omsatter-20-miljarder-kronor,10311.html

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.