Sidor

torsdag 3 oktober 2013

När det inte finns något att köpa

För alla läsare som följt bloggen ett tag är det ingen nyhet att antalet köplägen i min bevakningslista har krympt och utbudet av billiga och bra aktier generellt har minskat med de senaste årens börsuppgång.
En läsare frågade i en kommentar om jag "nått vägs ände" med mitt sätt att investera och välja investeringsobjekt, och han undrade vad jag hittar på då.

Varför verkar allt dyrt?

Innan man bestämmer sig hur man ska hantera "dyra" marknadspriser är det ju rimligt att besvara frågan varför alla aktier tycks dyra för mig, medan analytiker fortfarande ger fler köp- än säljråd.

Min investeringsfilosofi och prisbedömning bygger på att företags köpvärdhet bedöms utifrån bevisad historisk prestation, inte framtida prognoser. När marknaden är övertygad att framtiden är mörkare än historien blir jag därmed intresserad. När marknaden tvärtom är övertygad att framtiden är ljusare än historien blir jag försiktig. Detta är i grunden hälsosamt och ger vid jämna fina konjunktursvängningar en bra överavkastning.

Vad är risken med mitt sätt att resonera?

När köplägen dyker upp som i bank och finans för några år sedan, och det sedan belönas rikligt som det gjort för mig är det lätt att bli arrogant och avfärda "marknaden" som mindre vetande. Jag tror dock att detta är riskabelt och man gör sig själv en klart bättre tjänst om man förstår sina motparter (som de i korta loppet är på aktiemarknaden) så att man vet exakt på vilka grunder man agerar mot övriga parter.

Risken för mig i ett sådant läge är alltså att marknaden har rätt. Många gånger i historien har bolagens vinster och därmed börserna tagit stora steg framåt och aldrig sett tillbaka. De som i en tidig fas gör som jag, ser historiskt och inte agerar på något som för stunden ser ut som höga P/E riskerar att gå miste om en mycket ljus period.

Vilka alternativ finns när allt är dyrt?

Ofta föreslås ett enda alternativ: bygg likviditet. Detta är ett förföriskt enkelt alternativ, men i mina ögon förknippat med två fundamentala svagheter:
  1. Om marknaden har rätt går man miste om en mycket stor värdetillväxt
  2. Hur ska man hantera denna växande kassa? När ska den investeras igen? Jag har sett många rätt sofistikerade tankar kring detta, men jag tvivlar på att det verkligen fungerar. När marknaden väl faller (om inte punkt 1 inträffar alltså) börjar man höra ordspråk som att inte fånga fallande knivar etc. Plötsligt deltar man i marknadstajmingleken, och den vill åtminstone inte jag vara med i.
Om detta populära alternativ avfärdas, vad har man då för gångbara alternativ. Jag kan på rak arm komma på ett några realistiska alternativ:
  • Amortera. Jag har ett mindre huslån (mindre än 15 procent) som man kan amortera på. Utgiftsränta är till skillnad från inkomstränta alltid 100 procent säker om man inte tänker sig gå i personlig konkurs, och räntesatsen är oftast högre än man får i någorlunda säker inkomstränta
  • Fortsätt investera i de aktier man tycker är billigast, trots att de överstiger motiverat pris. "Flytta ribban" om man ska vara elak.
  • Investera i en "privat indexfond", jag tänker mig något liknande vad jag gör i PPM, dvs. en viss del i en indexfond och en viss del i en räntefond. Här undviker man den "företagsrisk" man i någon mån inför om man köper bolag över motiverat pris, och man tar viss del i marknadens rörelser om man visar sig ha fel. Två problem uppstår dock: hur stor andel i index, hur stor del i ränta? När ska det återinvesteras och i vilken takt? Med kopplingen till index tror jag ändå problemen minskar jämfört med likviditetsalternativet.
Har läsarna några fler förslag? Jag påminner om Buffetts ord i senaste årsredovisningen apropå att gå in och ut ur marknaden, som jag nyss skrev i en annan kommentar här på bloggen:

"Since the basic game is so favorable, Charlie and I believe it’s a terrible mistake to try to dance in and out of it based upon the turn of tarot cards, the predictions of “experts,” or the ebb and flow of business activity. The risks of being out of the game are huge compared to the risks of being in it."

78 kommentarer:

  1. Med rådande läge i USA kan det ju dyka upp läge att köpa Blue Chips till rimliga priser kanske? :) Avvaktar med spänning för att se hur börsen reagerar.

    // J.

    SvaraRadera
  2. Sitter utanför marknaden till stor del och ångrar det. Studerar just nu mitt första år på universitet och har ca 300k i likvider. Hur tycker ni jag skall agera? Lär ju behöva köpa en BR när jag studerat klart.

    /P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska du köpa bostadsrätt kanske du bara ska skita i det.

      Men förövrigt, du och jag kan göra något som luppen inte kan, köpa SHB, det gjorde jag efter det att staten sålde ut Nordea.

      Radera
    2. Kul att du nämner SHB. Jag köpte in mig i den för första gången häromdan. SHB utgör numera cirka 10% av min portfölj. Fick dem för ett GAV på 263 riksdaler, vilket känns som ett "fair price" för ett sånt kvalitetsbolag.

      //Peter

      Radera
    3. sweet!! Hoppas vi blir nöjda med det! Du liksom jag har ju gott om cash att tanka vidare med om den skulle fall ytterliggare.

      Radera
  3. Avfärdar du shiller pe?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Generellt sett: när en metod blir allmängods är det svårt att nå överavkastning med den.

      Radera
    2. Jag börjar tveka lite på hur relvant shiller PE är med tanke på Ben Bernanke (+kanske andra centralbanker) och vad han gör, allt annat lika. Hur som helst ska bli spännade år framöver.

      Radera
  4. Om du hade börjat på noll igen, vilket bolag hade du då köpt i först?

    Jag har själv byggt upp en portfölj som börjar bli relativt stor och jag sitter med samma problem som dig. Att sälja känns väldigt dumt och inget alternativ för mig och att lägga likvider på hög känns som du säger väldigt dumt men du kan ju alltid amortera, det kan inte jag då jag inte har nått lån.

    Jag köper investor nästa inköp. Holmen är ett annat alternativ. Bara skogen värderas väldigt lågt om man värderar övriga tillgångar till noll! Bra utdelning också och det känns som fallhöjden är låg ifall nått skulle gå fel i världsekonomin också.

    // E

    SvaraRadera
  5. Jag har sålt av sakta men säkert under uppgången. Lite surt givetvis att missa den sista biten. Men det har ju aldrig hänt hittills att börsen för alltid fortsatt uppåt. Bättre att vänta på en rejäl sättning. Kommer kanske nu eller om ett år. Men till dess ligger pengarna säkert på konton och korta räntefonder.

    G

    SvaraRadera
  6. Två tankar:

    Alternativa marknader (länder) kan gömma undervärderade aktier.

    Själv funderar jag på att hoppa på noteringen av Mindmancer. Siffrorna ser bra ut och tror på deras produkter. Men det är teknik och med tanke på rådande marknad är nog risken stor att det blir en sättning efter notering.

    /R

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är möjligt att jag är branschskadad, men Mindmancers teknik tycker inte jag känns speciellt nydanande. Det är naturligtvis inte allt och det kan visst finnas andra värden i bolaget. Jag kommer dock att avstå.

      Radera
  7. Lundaluppen,

    Du skriver:

    "De som i en tidig fas gör som jag, ser historiskt och inte agerar på något som för stunden ser ut som höga P/E riskerar att gå miste om en mycket ljus period."

    Här är du alldeles för orättvis mot dig själv... Det är ju inte så att du står utanför marknaden om den nu skulle ta rejäla kliv upp. Jag gissar nu (även om det finns siffror på bl a den svenska medel- respektive medianportföljens storlek), men du ligger förmodligen relativt högt upp i spektrat. Du står alltså inte utanför marknaden...

    Ackumulera kontanter: Är det verkligen så illa? Vet inte vad som är värst rent känslomässigt: Att ha missat en rejäl uppgång för att man tyckte allting såg dyrt ut eller att inte kunna köpa då allting är billigt för att man är fullinvesterad? (Som sagt, du missar ju inte heller en uppgång härifrån)

    Nu är du ju inte hårt belånad, men amortera är sällan fel IMHO.

    Att rucka på sina investeringsprinciper tror jag inte alls på! Då befinner vi oss på ett sluttande plan. När Lundaluppen börjar fundera i sådana banor undrar jag om vi inte är inne på rallyts sista etapper? De etapper då alla, inklusive "änkor och föräldralösa barn", kastar all försiktighet överbord och köper allt som rör sig...

    Nej, "stay the course" är det som gäller. Håll fast vid de principer som tjänat dig så väl hittills, surra dig kring masten och lyssna inte på sirenernas förförande sång... :-)

    Mvh

    Carolus

    SvaraRadera
    Svar
    1. "När Lundaluppen börjar fundera i sådana banor undrar jag om vi inte är inne på rallyts sista etapper?"

      Nej, det här var ett diskussionsinlägg. Det kommer inte att hända.

      Radera
    2. Jag hör dig.

      Carolus

      Radera
  8. Ja här är det väl rätt klart vad som skall göras. Det är väl inte fel att amortera på ett huslån. Den som inte har några lån har ju inga problem. Att bygga upp en kassa är väl utmärkt. Buffett brukar ju prata om att alltid bära ett gevär, om man vill skjuta sällsynta elefanter. Geväret här är ju kontanterna. Mungers hela investeringsstil bygger ju på att ha tillgång till kontanter när ett fint investeringstillfälle presenterar sig själv. Winners bet big when they have the odds otherwise never, som det heter i krönikorna om dessa herrar.
    Med vänlig hälsning
    Lars

    SvaraRadera
  9. Med amerikanska SP500 som mall finns det egentligen bara EN enda period då man blivit "lämnad bakom" genom att kliva av när uppgångarna pågått länge, och det är perioden 1991-1998.

    http://12aktier.wordpress.com/2013/01/28/det-ar-for-dyrt/

    // 12:an

    SvaraRadera
  10. Vilket otroligt angenämt dilemma du sitter med Luppen =)

    SvaraRadera
  11. Hej!
    Tänkte försöka mig på en liten "rekommendation". Har tittat på Amorim (http://www.amorim.com/en/home.php) ett tag, och kan inte annat än att tycka det ser ganska billigt ut. Skulle vara mycket spännande att få dina (era) åsikter om företaget. Om inget annat så har de i alla fall väldigt snygga bilder i årsredovisningen.
    Jag tror de skulle klara av flera av dina kriterier...
    (OBS! jag äger inga aktier i Amorim!)

    SvaraRadera
  12. Är den historiska räntan 5 procent så är den faktiska kostnaden, med 30 % avdragsgillt på bolån, endast 3,5 % under den löptiden av lånet som är kvar.

    En amorterad krona ger alltså 3,5 % avkastning.

    Din K/M lista bygger på Benjamin Grahams formel Företagets värde M = EPS (normal intjäningsförmåga på 12 månaders sikt)*(8,5+2*g) där g är tillväxten under 5-årssnitt.((http://en.wikipedia.org/wiki/Benjamin_Graham_formula).


    När ett företag är under K/M =1 (eller RGV som Graham använder) så är det undervärderat och om K/M är över 1 så är det övervärderat. Som du säger bygger denna värdering på historiska antaganden om tillväxt över 5 år samt 12 månaders vinst (enligt Graham, jag har för mig att du gör något genomsnitt på en längre tidsperiod än så) och då är ju inte förhoppningar om framtiden inprisade. T.ex om konjunkturen vänder i Europa. Vilket sätter fart på stålbranschen eller bilbranschen eller om en ekonomisk kris blivit för hård mot banker.

    Däremot har jag en liten fundering. Antar du att ett företag med K/M=1 kommer att ge din insatt krona en avkastning på 12%. Eller har det att göra med företagets avkastning på eget kapital.

    I så fall borde väl detta vara intressant också? För att veta vad varje insatt krona avkastar. Att köpa ett företag med K/M högre än 1 betyder ju inte att det är negativ avkastning per insatt krona.

    Hälsningar,
    Ingenjören

    SvaraRadera
  13. Jag har intresserat mig på allvar för aktier för aktier i ett decennium. Det som Lundaluppen skriver här är oerhört klokt. Mycket få aktieinvesterare når ända fram till slutsatser som dessa. Ta till er alla!

    SvaraRadera
  14. Du vill inte öka i AP Möller - Maersk A/S? Spara likvider till en till sådan aktie?

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart är det en möjlighet. Just nu finns det fortfarande några intressanta alternativ, detta är en diskussion och fundering inför en framtid där jag inte hittar några.

      Radera
  15. Har sysslat med aktier i snart 30 år och varje gång man ögnar igenom aktielistan och allt känns dyrt är det nog tid att ta en fikapaus och avvakta läget. Man kan missa 6 -12 månader då börsen fortsätter upp, men håller man fast vid sin strategi och har tålamod att vänta på "rätt" aktiepris blir man väl belönad. En sådan tålamodsprövande väntetid är nu här. Nu är aktiepriserna för höga och jag väntar bara att aktieanalytikerna börjar skruva ner sina estimat, en efter en.

    SvaraRadera
  16. Är man intresserad av USA så är ju dollarn relativt billig för tillfället, alltid något...

    SvaraRadera
  17. I min bok är grundtipset att inte köpa när man tycker att det är dyrt och priset är högt. Risken är då att man betalar mer än vad det senare visar sig vara värt. Sedan om man väljer att amortera, lägga på hög eller spendera pengarna är mer en smaksak och böttre alternativ än att fölora motsvarande belopp i en felsatsning/nedgång...//s

    SvaraRadera
  18. Säger det inte sig själv. Om alla dina "prospekt" ligger över 100% i vad du tror de är värda varför inte vänta eller leta nya prospekt? Du behöver ju inte göra någonting. Tror snarare det är farligt att jaga köpobjekt om man inte ser ett tydligt undervärde i dem.

    SvaraRadera
  19. Jag har tre förslag.

    Eftersom du redan har ett mycket betydande kapital på marknaden kommer du ju inte gå ur marknaden bara för att du lägger utdelningar och nysparande i likvider. Buffett sitter ju själv med en jättekassa i Berkshire. Så det är ok att ansamla likviditet med tanken att investera dessa i marknaden när det ser mer prisvärt ut.

    Det andra förslaget är att amortera ditt bolån. Det är som du säger en mycket svårslagen riskfri avkastning.

    Det tredje är att fortsätta investera likviderna på marknaden, men att ta ner risken lite genom att ställa ut köpoptioner på dina nya innehav, så kallade covered calls.

    SvaraRadera
  20. Att inte hitta nåt är väl relativt och delvis en funktion av tid och kunskap. Lynch hävdade att att han alltid hittade saker som såg fina ut men hade hade som heltidsjobb att jaga aktier och var väl kanske mer riskbenägen/bredare horisont än Lundaluppen...sucking thumbs kan ju vara minst lika farligt som Northland om man spetsar till det rejält...

    Allmänläkarn

    SvaraRadera
  21. När jag läste en artikel om Svedbergs i Affärsvärlden idag kom jag att tänka på din kommentar: "När marknaden är övertygad att framtiden är mörkare än historien blir jag därmed intresserad". Med en byggmarknad som håller på att återhämta sig så finns helt klart en förbättringspotential för bolaget, frågan är om de kan vara klokare i sina satsningar den här gången. Historiskt sett har företaget visat fina siffror, trots ett antal felriktade investeringar. Har du tittat något på Svedbergs? Har du några tankar kring dem som företag?

    Mvh
    David

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har sett en hemmafixarboom i Sverige, det har varit något av en "fluga" som varat en längre tid. Det är inte orealistiskt att det kommer en reaktion på det och att människor prioriterar annat/redan har gjort denna rätt långsiktiga investering. Jag är alltså inte så säker på att deras marknad kommer tillbaka på samma sätt som den varit inom överskådlig tid.

      Radera
    2. Är två väldigt bra bloggar som försökt med Svedbergs hittills.
      http://www.defensiven.com/2012/08/analys-av-svedbergs.html
      http://www.defensiven.com/2013/09/exit-svedbergs.html
      http://40procent20ar.blogspot.se/2013/01/varfor-apple-svedbergs.html

      Radera
    3. Jodå jag läser dem regelbundet, men det betyder inte att jag tilltalas av samma bolag :-)

      Radera
  22. Hittar jag ingenting så köper jag ingenting, så enkelt är det för mig.

    Däremot blir jag villig att leta under mer oväntade stenar men då är det en fråga om tid huruvida jag orkar gå igenom de baltiska börserna. Jag har tidigare varit på besök hos både Tallink och Olympic Casino som är två välskötta bolag med tydliga affärsidéer och rimliga finanser.

    SvaraRadera
  23. Eftersom det är väldigt svårt att tajma markadssvängningar är dina regelbundna inköp ett föredömligt konsekvent sätt investera på. Det finns alltid några bolag som har företagsspecifika problem - och därmed intressant värdering - även i en stark marknad. Det här med att hoppa i och ur marknaden tror jag inte på. Däremot har jag en kort portfölj där jag går ur bolag som uppnått riktvärden, men pengarna återinvesteras i nya bolag. Min långa portfölj är dock huvuddelen av min portfölj. Och där säljs inget även om vissa värderingar verkar höga nu t ex SCA och Kinnevik. Det enda jag gör är att försöka öka i nedgång i dess bolag.

    SvaraRadera
  24. Jag tror på idén att ombalansera sina investeringar, dvs, normalt kanske man investerar 10% i räntebärande medel, 60% i aktier och 30% i amorteringar (helt påhittade siffror), och om man är osäker på marknaden kan man ju ändra fördelningen så att man kanske amorterar mer men inte nödvändigtvis slutar med att investera i aktier. Personligen tror jag inte man ska förändra fördelningen fullständigt (i regel) utan att man istället gör det stegvis. (Courtage å sånt borträknat)

    SvaraRadera
  25. Tycker Oriflame 200 kr känns köpvärt.

    SvaraRadera
  26. Jag tror mig vara hyfsad på att hitta köpvärda aktier, men hopplös på att förutspå börsens riktning som helhet. Bör man inte kunna täcka upp sina aktier med en större el. mindre andel Xact BEAR (el dyl, saknar erfarenhet kring dessa typer av fonder)?

    Har någon sett förslag på metodik kring detta? Dvs relatera andelen BEAR till något nyckeltal kopplat till börsen värdering, har t.ex. hört Shillers PE nämnas.

    Borde det här inte ge ett bra utslag på lång sikt, oavsett börsens humör - förutsatt att man gör sitt jobb på att hitta köpvärda aktier relativt övriga marknaden (och att nyckeltalet för börsen ger en tillräckligt god prognos för dess framtida utveckling)?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bear är helt ointressant för mig. Jag är övertygad att världens företag som helhet kommer att utvecklas positivt i det långa loppet. Att då hoppa in och försöka tajma bear-köp verkar otroligt vanskligt.

      Radera
    2. Aktiespararna hade en artikel för ett tag sedan angående Bear- och Bull- certifikat. En slutsats var att Bear och Bull fungerar dåligt för långsiktigt sparande (även om man satsar på rätt riktning)

      Radera
    3. @defensiven: ja om man dessutom har hävstångsvarianter är långsiktigt ägande värdedestruktivt. Då är man tvungen att ägna sig åt tajming.

      Radera
  27. Jag är yngre och har en mindre portfölj än luppen, och är därför mer riskvillig. Jag har mer och mer sett värdet i att ha en del likviditet de senaste åren, och tänker ungefär som aktieingenjören; hittar jag inget köpvärt, köper jag inte.
    Då hade jag hellre amorterat på bolånet, köpt spiltan räntefond (eller liknande) och sparat en mindre summa kontanter.

    Över en lång börsuppgång hade jag nog övervägt att sänka mina krav när räntedelen av portföljen börjat närma sig 30-40%, detta är svagheten i taktiken.
    Då gäller det att hålla sig borta om man inte hittar något attraktivt.

    Men om man har mycket tid att leta så ska det mycket till för att man inte ska hitta något bolag som är köpvärt.

    SvaraRadera
  28. Oriflame nämndes ovan, och väl historiskt lågt värderad just nu även om börsen som helhet är högt värderad. Sen läste jag nåt om att Holmens skog värderas lågt. Swedbank har nyligen gått ut och sagt att udelningen ska höjas till en större del av vinsten. Castellum verkar bra som fastighetsbolag.

    Vad tycker Lundluppen om dessa 4 nu - Oriflame, Holmen, Castellum och Swedbank?

    Sen tycker jag det är ett väldigt bra inlägg om att börsen är högt värderad, det är nåt jag själv funderar på. Men jag med Mina högriskare Cassandra Oil och Sino Agro Food respektive Lundin Petroleum tänker att Lundin Petroleum kanske faller med börsen om så sker ett börsfall, men att risken annars verkar rätt så låg då det är hög substans bakom LUPEs värdering. Sen projektbolaget Sino Agro Food värderas till lågt P/E på grund av den höga risken med företaget som är kinesiskt och noterat på smålista i USA med behov av finansiering som behöver fixas. Cassandra är hög risk då den stigit mycket, men om konceptet fungerar så finns enorm utvecklingspotential.

    Så mina aktier tror jag inte följer det allmänna klimatet lika mycket som t.ex. Lundaluppens portfölj. Vad tror ni?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Holmen sålde jag för länge sedan. Swedbank äger jag. Castellum köper jag nu. Oriflame har jag aldrig köpt.

      Jag tror det sammanfattar min syn på bolagen ganska väl :-)

      Radera
  29. Släng ett öga på Cherry som dels bedriver Casino på svenska restauranger och på nätet genom euroslots.com, spilleautomater.com, eurolotto.com och cherrycasino.com. Cherry har ca 140 miljoner i kassan och Cherrys restaurangcasino genererar ca 10-12 miljoner på året och har så gjort under lång tid. Detta i kombo med en värdering strax över 300 miljoner ger ett enligt min subjektiva uppfattning "intressant case" där hela internetsatsningen i stort sett värderas till 0 kronor lite beroende på hur man värderar de 10-12 miljoner som genereras genom restaurangcasinot. Det är lite lockande men kanske inte 100% relevant att titta på branschkollegornas värderingar för att få en hint om var man kan hamna om allt faller väl ut. Mr green värderas till 1,5 miljarder, Unibet 7,2 miljarder och Betsson värderas till 8,2 miljarder. Icke att förglömma är att både Net Entertainment och Betsson ursprungligen är avknoppningar från Cherry vilket bör vara en garant för att kunnandet för att lyckas finns hos Cherry. Som sagt var, kan vara värt att slänga ett öga på Cherry!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Av personliga skäl investerar jag inte i betting.

      Radera
  30. Hur ser luppen på alternativa investeringar såsom guld och silver när börsen inte bjuder på köptillfällen?

    SvaraRadera
  31. Ett alternativ är att investera i utdelande ETF:er på NYSE/Nasdaq; som någon redan påpekat är ju dollarkursen förmånlig. Då slipper du exponering mot enskilda företag och får löpande del i vinsten, vilket en vanlig indexfond inte ger. Sedan finns ju också norska börsen som är lägre värderad än Stockholms-dito, också här lägre valutakurs. Det lär väl finnas mer än Yara där.
    Slutligen vill jag tacka för ditt inlägg som är väl värt att begrunda. Tyvärr är det frustrerande att vänta på köptillfälle: Det går åt energi och man blir splittrad på arbetet av att bevaka aktiekurserna ...
    //V-a

    SvaraRadera
  32. Ser ut som att du har många køpsugna læsare Luppen... ;)

    /Norge

    SvaraRadera
  33. Hej!
    Hur räknar du instrinic value?

    MVH
    /Andreas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag räknar inte ut ett intrinsic value, det är mer ett koncept för mig än ett värde man kan beräkna med precision. Det jag gör är att jag beräknar ett motiverat pris som jag tycker med god marginal understiger intrinsic value (utan att veta exakt vad det är).

      Om du läser något inlägg om bevakningslistan kan du se hur motiverat pris beräknas.

      Radera
  34. Nu finns det snart bolag att köpa igen. Jag vet att du är intresserad av Ratos igen. Om marknaden är på dåligt humör så kan Ratos snart handlas till eget kapital eller under.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Senast jag kollade låg eget kapital på runt 40 kr - är det så fortfarande?

      Radera
    2. Angående Ratos så avser väl värdet på eget kapital anskaffningsvärdet för portföljbolagen. Dvs de marknadsvärderar inte innehaven löpande och gör eventuella justeringar i balansräkningen. eftersom flera av innehaven har funnits i flera år bör det ju vara naturligt att börsvärdet är högre än substansvärdet.

      /Fredrik

      Radera
    3. Nobels ekonomipris till den som kommer fram till en vettig kalkyl på Ratos!

      Radera
    4. Det är omöjligt!

      Radera
  35. Håller med om att många bolag känns dyra för tillfället, och även om amortering kan kännas otroligt tråkigt så är det ett säkert kort. I alla fall om man har bil eller annat fritidslån med lite högre ränta.

    SvaraRadera
  36. Hej Luppen
    Trodde du skulle komma med kommentarer på industrivärdens rapport? Men det kanske är på gång? =)
    mvh Johan

    SvaraRadera
  37. Castellums utdelningstillväxt är låg, inget du tar hänsyn till?

    SvaraRadera
  38. Över 3,7miljoner och ATH för LL portfölj idag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Följer du portföljen dag för dag, mer än vad jag gör :-)

      Radera
  39. Skulle du vilja kika på Latour?

    SvaraRadera
  40. har du aktivt tagit bort rubriksraden på de bloggar du följer eller är det någon dum uppdatering? är ju ganska intressant att se rubriken annars så man slipper klicka på måfå :)

    SvaraRadera
  41. Förutom Swedbank har ju också Nordea sagt att de skall höja utdelningen. Analytiker gissar till 0.5 euro

    SvaraRadera
  42. Flügger hade varit trevligt under luppen!? :)

    http://sundainvesteringar.blogspot.no/2013/08/flugger-farg.html

    SvaraRadera
  43. Ska du vara Graham trogen sa ska du spara pengarna, dels for att du sjalv tycker att aktier ar for dyra och dels for att det alltid kommer marknadsvandningar somm du kan utnyttja. Personligen tycker jag ocksa att du ska spara upp ett kapital, du ar ju inne pa marknaden med mycket kapital som skulle oka om marknaden fortsatter att oka, sa du blir ju inte lottlos. Knaske bygga upp en riktig portfol som inkluderar rantebarande papper?

    SvaraRadera
  44. Jag har lust att printa ut det här blogginlägget och rama in det i en tavla och hänga upp den i mitt rum.

    Jag ser inte mycket köpvärt på marknaden. Ratos och Indu C börjar närma sig de nivåer där jag vill köpa lite fler andelar men jag anser vi inte riktigt har nått dit ännu.

    Jag känner heller ingen brådska överhuvudtaget och jag är inte rädd för att missa något, jag har kurslarm som varnar mig om några köpkandidater når rätt nivåer. Däremot tycker jag det verkar som hela marknaden börjar bli mer och mer godtrogna till att köpa trots att nivåerna fortsätter stiga- detta är något som jag ser som en röd flagga mot ett framtida börsfall. Därför har jag lite likvid nu som ligger och väntar. Sker ett börsfall vill jag ha likvider så jag kan köpa åt mig lite åt gången, det är svårt att säga hur länge ett fall varar utan att spekulera.

    SvaraRadera
  45. Ursäkta om jag hi-jackar kommentatorsfältet lite. Jag håller på att konstruera en portfölj och har i nuläget 800 000kr och är 25 år. Tjänar lite över medelinkomst och har inga barn i nuläget, pga av vissa omständigheter ligger jag helt utanför börsen nu. Har inge lån eller bostadsrätt och tanken är att exponenera mig mer mot börsen. Har 400 000 i diverse sparkonstruktioner med hög ränta här i norge (bland annat BSU) och vill så smånginom ha runt 60-70% av mina pengar exponerade mot råvaror eller börs. Eftersom jag vill sova gott om nätterna och ha en bekymmersfri vardag tänkte jag satsa på indexering, inte sugen på att gå in med några större klumpsummor på börsen men har tänkt lägga upp månadssparande i nuläget. Hade tänkt mig spara drygt 9000 kr i månaden fördelat på följande:

    2300 kr Handelsbanken råvarufond, 0,7% avgift
    2300 Handelsbanken Europafond (index), 0,4% avgift
    2300 KLP fremvoksende markeder (index), 0,3% avgift
    2300 KLP Aksjeverden Indeks, 0,3%

    I nuläget alltså ingen investerande i spar/ränta eftersom jag har en så stor andel där, utöver dessa 800k totalt har jag 20 000 i silvermynt som en rolig hedge, kommer nog inte öka så mycket i det. Exponering mot skandinavien/Sverige har jag inte riktigt lagt ut en plan för men eftersom jag kör allt via nordnet och bor i norge är avanza zero ej aktuellt, troligen blir det att köpa aktier för 10000-20000/st i stora bolag för att täcka Nordens marknad.

    Hoppas på att lars eller Carolus kanske har tid att svara om de har några synpunkter på min investeringsstrategi men alla kommenterar är givetvis välkomna :)

    /Erik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Erik,

      Det är ingenting speciellt med mig. Lundaluppen och många av kommentatorerna här har betydligt större kunnande och djupare insikter. Fast det hindrar mig inte från att ha åsikter... ;-)

      Nu talar jag helt för egen del (och som glad amatör); det är alltså inga råd om hur du ska bete dig.

      Jag har inga speciella erfarenheter av just de fonder du nämner, men generellt sett tycker jag att indexering är en mycket god strategi. Inte minst kopplat till ett månadssparande på autopilot som du verkar vara inne på. Jag använder själv en sådan strategi dels med eget sparande (direkt och pensionssparande), dels med barnbidraget för min dotters räkning.

      För mig är dock råvarufonder helt uteslutet. Jag gissar att den du nämner följer något råvaruindex som i sin tur beror på hur råvarupriserna utvecklas?

      Förutom att det är oerhört vanskligt att sia om råvaruprisers utveckling, så producerar ju inte råvaror någonting. Det finns inte möjligheter till att ta del av ett sakta, men (förhoppningsvis) stigande kassaflöde IMHO…

      Mitt eget sparande är alltså helt fokuserat på att äga andelar (via aktier eller fonder) av bolag som faktiskt producerar någonting (har en reell verksamhet). Fonder som bygger på hur priserna för alla sorters metaller, råoljor, svinmagar, kaffebönor etc utvecklas går bort.

      De enda indexfonder jag använder mig av är alltså baserade på företags aktiekurser (antingen via breda index eller något smalare urval à la Avanza Zero). Jag använder även korta räntefonder för att rebalansera.

      Exponering mot ”emerging markets” tar jag hellre genom att direkt äga stora bolag verksamma i de aktuella länderna än via en fond.

      Det är väl alltid en god idé att kontrollera fondinnehaven (inte minst att de är ok med eventuella etiska överväganden). Kolla också upp vad eventuella sälj- och köpavgifter ligger på för dina fonder (det är inte bara förvaltningsavgifter man kan råka ut för).

      Funderar du inte på att köpa bostad i framtiden? Du kanske skulle vilja behålla en del i riskfritt sparande för en kontantinsats i så fall?

      (Jag äger mitt boende, men huruvida det är ett sparande eller någonting annat tror jag de lärde tvistar om…)

      Mvh

      Carolus

      Radera
    2. Det där med köp- och säljavgifterna är viktigt, inte minst om det är månatliga köp. De kan ligga på två till tre gånger så mycket som förvaltningsavgiften, vilken kan vara lågt satt för att dra in sparare...

      Carolus

      Radera
    3. Håller med Carolus angående råvarorna. 25% av fondportföljen behöver ej vara exponerad mot råvaror i min mening. Min generella uppfattning är att det finns en stor skara på "internet" som spekulerar i att vårt ekonomisystem kommer att krascha och därav driva upp värdet på råvaror i allmänhet och ädelmetaller i synnerhet. Jag drar denna parallell eftersom du dels exponerar fondportföljen mot råvaruindex samt hedgar tillgångarna med silvermynt. Det här får inte tolkas som en förolämpning, tvärtom, jag tolkar det som att man är riskmedveten och vågar tänka utanför boxen.

      Jag tycker att du tänker rätt med att långsamt sprida ut och exponera ditt - redan nu - imponerade kapital. Indexering till låga avgifter är alltid en bra idé, men blir genast litet roligare om man investerar direkt i aktier vid sidan om :-) Då tror jag man följer med nyhetsflödet och aktiemarknaden på ett helt annat sätt, än att bara stämma av indexutvecklingen med jämna mellanrum. Läs boken Random Walk Down Wallstreet av Malkiel om du inte gjort det, men käner att du vill läsa mer om indexering.

      Till sist lite beröm till dig som är så pass ung och har fattat ett synnerligen klokt beslut att inte bara spara, utan också försöka maximera avkastningen på dina tillgångar :-)

      PS, av mig fick du inga konkreta tips, det överlåter jag till någon mer kunnig.

      Lycka till!

      /Andreas

      Radera
  46. Här har du saker att handla:
    http://www.di.se/#!/artiklar/2013/10/15/tva-rapportaktier-att-chansa-pa/

    OBS: ironi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utan att kommentera Ericsson eller Swedish Match som artikeln handlar om så är ju titeln rejält avtändande för en defensiv värdeinvesterare...

      Radera
  47. IBM börjar bli billigare, dags för en analys?

    SvaraRadera
  48. Jag vet att du inte gillar att lämna Norden förrutom om det gäller USA men varför inte göra som Sir John Templeton och leta upp en marknad i kris och ta en titt pâ företagen där?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är för svårt, lagar och regler skiljer mellan alla länder och även inom Norden finns det skillnader man bör känna till. Varje nytt land man ger sig in i kommer alltså med en viss initialkostnad plus att man ska orka hålla isär reglerna över tid.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.