Sidor

torsdag 27 september 2012

Rapport från H&M

Idag kom H&M med sin niomånadersrapport för perioden december 2011-augusti 2012. Som vanligt bjuder inte H&M på några jätteöverraskningar, men förutom butiksexpansionen så pekar de flesta nyckeltal svagt neråt vilket visar sig i aktiekursen idag, ner 4 procent hittills idag.

Handeln generellt har utmaningar idag och klädhandeln är inget undantag. De stora kedjorna, H&M och Inditex-kedjorna, fortsätter dock att ta marknadsandelar internationellt. H&M fortsätter att växa kraftigt enligt plan, i rapporten annonserar man att målet för antalet nya butiker i år höjs till 300.

Här är några axplock ur dagens rapport (jag jämför niomånadersperioderna 2011 och 2012):

  • Totala antalet butiker har stigit från 2 325 till 2 629 de senaste tolv månaderna, en ökning med 13 procent. Antalet butiker i småkedjorna COS, Monki, Weekday och Cheap Monday har stigit från 109 till 135, en ökning med 23 procent
  • Försäljningen ökade med 11 procent i lokala valutor, liksom i svenska kronor, försäljningen i jämförbara butiker har ökat 2 procent
  • Bruttoresultatet ökade 10 procent
  • Resultat per aktie ökade från 6,32 kronor till 7,00 kronor, eller 11 procent
  • Resultat per aktie de senaste tolv månaderna är 10,23 kronor, vilket tyder på att utdelningen om 9,50 kronor förmodligen inte behöver sänkas

Jag tycker det är lite intressant att jämföra ökningstakterna (procenttalen ovan). Butiksökningen har varit 13 procent medan försäljningsökningen är 11 procent, dessutom har jämförbara butiker ökat 2 procent. Detta tyder på att nya butiker har bidragit positivt, men inte riktigt i proportion till sitt antal. Självklart är kanske det 2 326:e läget man hittar inte lika bra som det första, men historiskt har nog gapet varit lite mindre (jag får gräva för att bekräfta det)

Bruttoresultatet ökade med 10 procent jämfört med försäljningsökningen på 11 procent, bruttomarginalen - skillnaden mellan inköpskostnader och försäljningsintäkter - har alltså minskat. Nu ligger man faktiskt något efter Inditex på denna paradgren. Valutaförändringar kan ha viss inverkan på detta, men bomullspriserna har för en gångs skull bidragit positivt.

Resultatet efter skatt har ökat 11 procent, jämfört med bruttoresultatets 10 procent, vilket tyder på att man dragit på sig relativt mindre centrala kostnader. Dessa kostnader har stigit rejält de senaste åren, så detta ser jag som ett positivt trendbrott.

Om man tittar på de mer strategiska frågorna så är det positivt att man nu tar sig till södra hemisfären med en butik i Chile. Det blir också spännande att se om & Other Stories, det nya varumärket, kan bidra till koncernens utveckling mer än den marginella inverkan COS, Monki, Weekday och Cheap Monday har.

På e-handelssidan är jag inte nöjd med H&M. Jag tycker deras butik är svag och att bara finnas på 8 marknader är uruselt. Nu satsar man på mobilhandel, vilket såklart är helt rätt, men detta och annat gör att man fördröjer lanseringen av den amerikanska webbshoppen. Här agerar H&M verkligen som den koloss man är medan mer flyfotade aktörer tar enkla marknadsandelar.

Sammantaget kan jag förstå marknadsreaktionen, de okända faktorerna var generellt något svaga medan de positiva sakerna var kända. H&M är fortfarande ett fantastiskt företag och jag är övertygad om att man kommer att lyckas vända marginalutvecklingen uppåt igen och då kommer vi att få se mycket trevliga resultat. Jag dagdrömmer om 2010 års marginaler på dagens volym :-)

Jo, en positiv sak hittade jag: varulagret har minskat i förhållande till omsättningen, vilket är ett hälsotecken i all handelsverksamhet. Varulagret steg lite väl mycket under 2011 så detta är positivt och pekar på att man får ut varorna.

13 kommentarer:

  1. Jag känner mig inte helt övertygad att köpa aktier i HM än. Om vi räknar på årets rullande vinst 10,24 så har vinsttillväxten varit sedan:

    2007: 7,87%/år
    2008: 4,54%/år
    2009: 1,13%/år

    Frågan är hur länge marknaden anser att aktien är värd en extrem premium värdering för att man är ett så fantastiskt företag och inte baserat på de senaste årens resultat, givetvis är det en bra tillväxt nu från förra året men det är ju på ett ordentligt vinstfall från året innan. Tror du att marginalerna kan nå tillbaks till samma höjder som 2010 eller kommer det att förbli drömmar? För det känns som du säger att butik 4000 eller om ett par år butik 5607 inte kommer bidra i samma utsträckning till vinsten som butik 677.
    Det blir spännande att se om Hm lyckas med onlineshoppingen i USA. Får vi ner P/e-talet till 17,21 så är aktien köpvärd i mina ögon men tills dess står jag vid sidan av. Jag har försökt gjort en egen k/m-lista därav 17,21((1/2xhögsta räntan hos avanza)+2,5), vilket leder till ett mot. pris för mig på 180. Det kan bli en lång väntan med andra ord;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag räknar tillbaka med hjälp av att räkna den effektiva räntan (vinst nu/vinst då)^(1/antal år). Jag håller med och därför är det intressanta om de lägre marginalerna är ett ihållande problem eftersom

      "Detta tyder på att nya butiker har bidragit positivt, men inte i riktigt i proportion till sitt antal. Självklart är kanske det 2 326:e läget man hittar inte lika bra som det första, men historiskt har nog gapet varit lite mindre (jag får gräva för att bekräfta det)"

      Dessutom läste jag i något telegram att det var just expansionen som förstörde siffrorna detta kvartal. Så den stora frågan är om den högre omsättningen leder till lägre lönsamhet, eller om det bara är en temporär nedgång?

      Radera
    2. @smålänningen: det där med att butikslägena gradvis blir svagare är absolut ingen självklarhet. Man etablerar sig ibland på nya marknader där det blir dundersuccé och de nya flaggskeppsbutikerna mer än väl bär sitt lass. Men en liten sanning borde finnas i det när man talar om expansionen på befintliga marknader.

      Radera
    3. Jag tror inte heller att det är försent för HM, eftersom marginalerna fanns där för två år sedan så bör det inte ha hänt allt för mycket sedan dess.

      Radera
  2. Problemet med H&Ms premiumvärdering är att H&M fortfarande delar ut en så hög andel av vinsten att den vid P/E tal under 20 får en så hög direktavkastning att du i princip kan köpa den istället för preferensaktier eller företagsobligationer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom jag inte har något intresse av att köpa preferensaktier eller företagsobligationer så väntar jag på att hm tar sig under 200.
      Jag håller med att den är värd en premiumvärdering, men frågan är hur mycket mer man är villig att betala? Nu får vi hoppas att börsen får spanska sjukan så jag också kommer in i hm.

      Radera
    2. Jag kunde inte hålla mig när den låg på 211 kr (missade 200 kr eftersom jag inte hade tid med investeringar just då).

      Sedan har jag som mentalt knep att aldrig titta på det listade aktiepriset när jag köper en aktie eftersom jag blir mentalt blockerad av tidigare inköpskurser. Det tog emot väldigt mycket att t.ex. köpa mer aktier i Vitec då kursen gått upp med 40 % sedan tidigare inköp. Vilket var urlöjligt med tanke på att omsättning och vinst hade gått upp med precis lika mycket som aktiepriset.

      Därför tänker jag numera att jag köpte H&M till P/E 20,5 och 4,5 % direktavkastning.

      Radera
    3. Glömde även att klargöra vad jag menade med att man lika gärna kan köpa H&M som preferensaktier.

      Olika institutionella investerare har olika profil och vi kan till exempel låtsas att vi har "Lundaluppen garantipension AB" och "40 % 20 år Swedish growth" som är aktiva på finansmarknaden.

      Lundaluppen skulle då kunna vara ett mycket stabilt fondbolag som fokuserar på att maximera direktavkastning med minimalt risktagande i syfte att kunna uppfylla sina framtida garantiåtaganden. 40 % 20 år har däremot en större handlingsfrihet och söker stigande kassaflöden. I en situation där det fiktiva bolaget M&H ser ut att ha nått en platå i intjäning skulle kanske 40 % 20 år och andra tillväxtorienterade bolag lämna företaget vilket får aktien att gå ned i pris.

      När direktavkastningen ökar p.g.a. det sjunkande priset kommer helt plötsligt aktien att bli mer attraktiv pensionsbolag och andra aktörer med ett utdelningsfokus. Därför blir det mycket svårt för stora och stabila företag att minska i pris så att direktavkastningen blir mer än fyra eller fem procent eftersom företaget blir attraktivt för en ny typ av investerare.

      Radera
  3. intervju med Karl-Johan:
    http://www.svd.se/naringsliv/branscher/handel-och-tjanster/hm-chefen-vi-har-natt-vara-mal_7535584.svd

    SvaraRadera
  4. Kan du ge några konkreta exempel på hur du tycker H&M's webshop kan bättre?

    SvaraRadera
    Svar
    1. OK, jag bjussar på fyra exempel:

      1. Var f-n är sökrutan?
      2. Jag måste leta med (Lunda)lupp efter köpknappen/länken när jag är intresserad av en produkt
      3. Jag lägger herrkläder i varukorgen, går till förstasidan och får inte ett enda relevant produktförslag, som att titta på en tryckt katalog
      4. Drop-down-menyerna är små och plottriga

      Radera
    2. ... och det tog två minuter att hitta dessa. Om jag verkligen skulle fullfölja ett köp skulle jag säkert kunna gräva fram lika många saker till.

      Radera
    3. Håller med dig helt. Känns som rätt grundläggande saker för en webshop. Får dem bara ordning på det och en rejäl iPad version så borde försäljningen blomstra.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.