Sidor

lördag 23 juni 2012

The Intelligent Investor/kap 8 - Mr Market

Detta är den nionde delen i min bloggserie om Benjamin Grahams bok, The Intelligent Investor. I första delen finns en innehållsförteckning som hjälper dig att navigera runt mellan delarna, varje del svarar mot ett kapitel i boken.

The Investor and Market Fluctuations

Kapitel 8 är förmodligen Grahams mest kända text där han noggrant beskriver hur marknadspriserna påverkar investerare och hur man bör se på marknadens variationer för att dra nytta av dem, istället för att låta sig stressas till dåliga affärer av dem. Kapitlet avslutas med den odödliga liknelsen av aktiemarknaden med en bipolär person, Mr Market.

Det finns, menar Graham, två sätt att dra nytta av marknadens pendlande mellan billigt och dyrt:
  • Timing, att försöka förutspå nästa rörelse på marknaden och dra nytta av detta
  • Pricing, att bilda sig en egen uppfattning och bolagets värde och köpa när marknadsvärdet är lägre än detta respektive sälja när det är högre, i sin allra enklaste form kan pricing innebära att man vid aktieköp åtminstone undviker att betala för dyrt
Graham är helt övertygad att en intelligent investerare kan nå tillfredställande resultat med pricing, och precis lika övertygad att den investerare som väljer timing kommer att sluta som spekulerare och nå spekulerarens resultat. Timing är otroligt viktigt för spekuleraren som strävar att nå sitt mål snabbt, medan investeraren kan vänta på resultatet.

Han återkommer också till den 50/50-metod som tidigare i boken rekommenderats för defensiva investerare och menar att den har två viktiga fördelar vid kraftiga marknadssvängningar: den ger investeraren något att göra (!) och dessutom får den investeraren att gå emot strömmen, vilket bör tilltala investeraren om han eller hon är av "rätta virket".

Värdeinvesteringens kärna definieras också här, utan att termen används: investeraren bör se sig som delägare i ett företag och värdera bolaget som en sådan: vad kan det här bolaget ge mig för avkastning och vilka tillgångar har det? Eftersom bolaget dessutom råkar vara noterat har investeraren privilegiet att kunna sälja eller köpa andelar om han eller hon så önskar.

Graham menar att en sann investerare sällan är tvingad att sälja sina andelar i bolaget (om man inte är belånad!) och det står honom därför fritt att strunta i marknadspriset, om han inte anser att det gynnar honom. Om man som investerare låter sig påverkas av en orolig marknad och omotiverade prissänkningar på aktierna tappar man hela fördelen med marknadsnoteringen och den blir istället en nackdel. En sådan stressad investerare skulle då gynnas av att bolaget avnoterades för då slapp han stressas upp av andras misstag.

Liknelsen av marknaden med den mycket mentalt instabile Mr Market är lika lysande som berömd. Föreställ   dig att du är delägare i ett privat bolag, du betalade 1 000 dollar för din andel. En av dina partners i bolaget, Mr Market, kommer varje dag och berättar vad han tycker bolaget är värt och erbjuder sig att köpa dina andelar för det priset, eller sälja ytterligare andelar till dig för det priset. Ofta verkar hans bedömning rimlig och stämma bra med vad du tycker bolaget är värt. Men ibland blir Mr Market omotiverat optimistisk eller dyster och priset han föreslår dig verkar nästintill löjligt. Frågan är då: låter du Mr Markets föreslagna pris styra vad dina 1 000 investerade dollar är värda? En klok investerare står fast vid sin egen uppfattning och bryr sig bara om Mr Market när han kommer med de märkligaste priserna, och utnyttjar dessa för att köpa mer eller sälja av andelar.

När det gäller att förutsäga obligationspriser menar Graham att de är ännu svårare att förutsäga än aktiepriser. Han lämnar därför ingen glasklar rekommendation om huruvida man ska välja obligationer med kort eller lång löptid. Buffett anser idag att obligationer borde förses med varningstext, så min åsikt ligger också i den riktningen och jag väljer själv korta räntefonder eller bankkonto.

Jason Zweig pekar i sina kommentarer ut moderna exempel på när marknaden överreagerat positivt eller negativt och ibland åt båda hållen för samma bolag. Han har också skissat upp ett "kontrakt" där läsaren kan avge ett löfte till sig själv att inte ryckas med i marknadens kast.

Vad tycker du, agerar Mr Market rationellt (enligt effektiva marknadshypotesen) eller blir han ibland irrationell? Kan du blunda och strunta i marknadspriserna på dina innehav? Tror du att du kan nå överavkastning med tajming?


33 kommentarer:

  1. Jag tror att man gör klokt i att kombinera fundamental och teknisk analys. Jag förstår inte poängen med att köpa kortsiktigt i fundamentalt svaga bolag. Det utgör en alltför stor risk. Men jag förstår inte heller poängen med att köpa ett fundamentalt starkt (och prismässigt undervärderat) bolag vars aktiekurs på kort sikt visar tecken på att vända nedåt. Då tror jag att det är bättre att vänta eller sprida sina inköp. Man ska inte förakta börspsykologin och de avtryck den gör i diagrammen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Storugglan!
      Jag tycker det är synnerligen oklokt att kombinera TA och FA. Teknisk analys är nämligen varken teknik eller än mindre analys.
      Detta betyder ju att fritidsspekulanten skall ha ett ämnesområde till att vädra sin okunnighet om
      MvH
      Lars

      Radera
  2. Kapitel 8 är ett av de viktigaste kapitlen i boken. Buffet brukar säga att Kap 8 och 20 är det bästa han har läst om investeringar. Om man beaktar Berkshire´s stora och ovanliga investerng i IBM blir detta jätteintressant; Buffet och Munger gick in i IBM efter en uppvärdering på aktiemarknaden för bolaget och vad som verkar vara en hög aktiekurs. Många undrade om de inte var fel "timing". Men de struntar i timing, då de anser att bolaget är värt mer än vad marknaden sätter priset till. Så var det en gång i tiden med Coco-Cola som blev en av Berkshires allra bästa investeringar, vilket då ansågs "feltajmad". De köpte efter en ganska lång kursuppgång, men det var bara det att marknaden ändå fundamentalt underskattade vad det bolaget kunde tjäna över tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag menar att om man är skicklig och disciplinerad med "pricing", så visar det sig ofta att man har lite tur med "timing". Jag har dock aldrig lyckats med aktiv tajming.

      Radera
    2. Jaså!
      Vad gick fel med investeringen i US Air???!!!
      Buffet hade ju en automatisk telefonsvarare som meddelade att: "My name is Warren and I am an air-aholic" om någon skulle föreslå en ny investering i flygplansindustrin.
      MvH
      Lars

      Radera
    3. Buffett har gjort många investeringsmisstag och i flygbranschen har han väl gjort två om jag inte glömt något, US Air och Netjets (som dock till slut blev vettigt efter ledningsbyte).

      Läsning av hans brev till aktieägare är att rekommendera för alla :-)

      Radera
    4. Luppen!
      Om Buffet nu är så duktig kanske han köpt aktier i Southwest Airlines i stället för att dömma ut hela flygplansindustrin.
      Southwest har har ju slagit Berkshire över en 30-årsperiod räknat från 1972.
      En djupstudie av ditten eller datten är ju kanske inte så så smart när allt kommer omkring. När han gjorde sin felaktiga investering i US Air förstod han kanske inte så mycket när allt kom omkring.
      MvH
      Lars

      Radera
    5. Hej Lars,

      "Om nu Buffett är så duktig", du går ut hårt, han är faktiskt ganska duktig på det han gör.

      Sedan finns det säkert en uppsjö av aktier och investeringsmöjligheter som visat sig bättre än Berkshire-Hathaway sedan 1972.

      Jag har ingen koll på Southwest Airlines, men det är säkert ett lysande bolag. Flygindustrin som helhet har däremot varit en pengaförstörare utav rang sedan dess skapelse, det är inte Buffett ensam om att konstatera:

      http://www.freakonomics.com/2011/06/24/why-do-airlines-always-lose-money-hint-its-not-due-to-taxes-or-fuel-costs/

      Jag antar att din poäng är att man som amatör inte ska lita blint på vad Buffett gör? I så fall håller jag med dig helt. Oavsett rådgivarens track record så tar han inget ansvar för dina beslut, det måste du själv göra.

      Radera
    6. Luppen!
      Min poäng är att om Buffet nu är så duktig, och han studerade flygindustrin varför missade han så kapitalt Southwest Airlines??
      Ett flygbolag som slagit hans investeringsmaskin Berkshire över 30- år räknat från 1972??
      Nej!
      Buffet är inte speciellt duktig på det han gör!!!
      De du!!
      Mvh
      Lars
      p.s Kanske utvecklar det. Är ju ganska duktig på att lägga ut cliff-hangers!

      Radera
    7. Haha, nu har du verkligen stuckit ut hakan! Ser fram emot en utveckling av ditt resonemang. Anser du Buffett vara ett nödvändigt resultat av många slumpmässiga utfall, en "six sigma event" som någon kallade honom?

      Radera
    8. Lars,

      Du ägnar dig förvånansvärt mycket åt back-trading (à la undertecknad i mitt exempel med McDonald's i ett tidigare inlägg ;-)).

      Det är inte speciellt svårt att hitta exempel på bolag, råvaror, obligationer eller vad du nu vill som i en lämplig mix slagit index, Buffett, Lynch etc.

      Det sitter säkert ett antal utblottade Barren Wuffetts och Leter Pynchs både här och där, men det är för simpelt att i backspegeln plocka ut ett enda bolag och ställa frågan hur kunde dessa sk "gurus" missa detta "gyllene tillfälle"?

      Framtiden är oviss för oss alla... Indexering, någon?

      Mvh

      Carolus

      Radera
  3. Med tanke på att Buffett brukar säga att han är 85% Graham och 15% Fisher så tycker även jag att det är utmärkt idé att ta upp när höstens mörker lägger sig över oss.

    SvaraRadera
  4. Kanske det, är dock inte så imponerad av den som de flesta andra verkar vara :-), men jag kanske hittar mer vid en omläsning?

    SvaraRadera
  5. Lundaluppen!
    Håller med dig. Är inte ett dugg imponerad av Common stocks and uncommon profits.
    Skulle fritidsspekulanterna få tag i detta
    så vore det mycket olyckligt.
    MvH
    Lars

    SvaraRadera
  6. Eller Buffetts samtliga brev till investerare eller aktieägare från 50-talet?

    SvaraRadera
  7. Jag tycker att nästan alla kapitel i TII innehåller något av vikt eller någon visdom som är relevant ännu idag. Jag lyckades skriva något om varje kapitel (utan att helt hemfalla åt ordbajseri tycker jag själv i alla fall...).

    SvaraRadera
  8. Angående timing eller pricing så funderar jag själv på om man inte kan uppnå överavkastning genom att enbart tillämpa pricing i någon av dess former. Säg att man aldrig köper för P/E över 15 med 3-årsmedel på E. Man kommer inte dras med i bubblor och borde på så vis automatiskt klara sig bättre än många indexfonder som måste vikta om till övervärderade aktier. Jag har aldrig räknat på saken men det kanske någon annan har?

    SvaraRadera
  9. Ju mer finansiell pornografi jag läst, desto mer uttråkad har jag blivit av diverse räkneövningar och värderingskriterier. I stället har jag blivit alltmer intresserad (fascinerad) av finansiell historia och börspsykologi, vilket jag inte kan få nog av. Detta kapitel berör båda delar och är därför kul att läsa.

    Metaforen Mr Market - en riktig aha-upplevelse för mig. Någonting att känna igen sig i, men jag upplever att jag är bättre på att ignorera kurssvängningar idag än när jag var mer oerfaren.

    Tyvärr loggar jag fortfarande in alltför ofta varje dag på mina depåer (jag är ju trots allt ingen robot, även om jag tycker det blir svårare och svårare att klara verifikationsprocessen när jag postar här! ;-)), men det är mest för att se vilka utdelningar som kommit in och vad aktiekurserna på mina bevakningslistor är.

    EMH (Mr Market agerar rationellt) - "Nja" skulle jag vilja säga. Jag tror definitivt inte på den starka versionen, men jag är ännu inte beredd att helt förkasta fundamental analys (som tron på den halvstarka formen innebär). Trots det tycker jag indexering är en fantastisk strategi som jag själv också använder mig av samtidigt som jag alltså har bevakningslistor och tror mig kunna köpa aktier billigt. Kalla mig gärna bipolär... ;-)

    Anledningen till "N:et" i "Nja" (och till att jag har bevakningslistor!) är de perioder av eufori och depression som regelbundet präglar marknader och leder till flockbeteende och överreaktioner på bland annat börser.

    Man skulle i och för sig kunna hävda att det är rationellt att försöka springa med flocken. Dvs man inser att det är en ohållbar eufori, att värderingar är höga osv men man köper ändå för att kunna sälja ut med vinst innan bubblan spricker. Ett rationellt försök att profitera på känslostormarna således. Omvänt resonemang kan föras för perioder med negativt sentiment. Jag tror dock det är extremt svårt att kontinuerligt hamna rätt, så mitt svar på överavkastning genom tajming är nej.

    Dock, en brasklapp: För mig råder det en asymmetri när det gäller köp- och säljbeslut. Eftersom jag köper andelar i bolag med förhoppningen att "för evigt" ta del av deras framtida utdelningar är jag mindre intresserad av att sälja, vilket jag finner väldigt svårt. Köpbeslut infinner sig naturligare av någon anledning. Det är ju relativt enkelt att verifiera när man ligger rejält back på sina innehav utan att utdelningar ställts in eller reducerats och att man därför kan få en större del av framtida vinster vid ett köp än vad man tidigare haft. Lika tydliga signaler saknas IMHO för när det är dags att sälja...

    Mina två korvören apropå Fishers bok: Tyckte den var sådär och att den hamnar längre ner på en lista med potentiella kandidater för en ny artikelserie...

    Mvh

    Carolus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett förtydligande angående det här med att jag ännu inte förkastat fundamental analys. Vad jag menar är att jag tycker det är helt oansvarigt (oseriöst) att inte ha den minsta hum om ett bolags ekonomiska verklighet som man funderar på att köpa i. Att känna till och kunna räkna på grundläggande ekonomiska fakta om de bolag man investerar i är ett absolut minimikrav.

      Däremot ställer jag mig något tvivlande till min förmåga att göra en bättre genomlysning av befintliga (OBS! Ej framtida!) siffror än fullblodsproffsen, främst beroende på tidsbrist och mindre erfarenhet.

      Den stora fördel vi amatörer har är att vi kan agera på lång sikt medan profssen måste ha snabba resultat. Deras profetior om framtiden ger jag inte heller mycket för. Man ska akta sig för att "skrämmas ur" marknaden...

      Slutligen, även om jag inte tror på TA så menar jag att ett bolags förflutna ändå är viktigt att känna till. Då inte som en signal om kommande kursförändringar (hokus pokus) utan snarare som belägg för hur företaget gått under olika marknadsförhållanden.

      När det gäller den EMH befinner jag mig således någonstans mellan den svaga (TA är meningslös) och halvstarka versionen.

      Mvh

      Carolus

      Radera
    2. Och ja, jag kan strunta i marknadspriserna på mina innehav. Med det menar jag att jag kan avstå från att sälja bolag jag tror på långsiktigt när marknaden är låg; inte att det inte gör ont att stå rejält på minus (det gör det!)...

      Carolus

      Radera
  10. Nä turligt nog är inte Mr Market rationell vilket flera av oss kan göra en slant på men även förlora en slant på.

    För mig är det viktigt jag själv är bekväm med ett köp/sälj men det innebär inte jag gör bara bra affärer utan snarare är jag som normalspeckaren?

    På senare år har jag allt mer fjärmat mig från FA då jag upplever minst sagt att bolagens siffertrillande gör det helt meningslöst avd vem kan man lita på :)

    Känner lite skadeglädje när jag ser de gnyr och bölar sina krokodiltårar över ointresset från investorer. Tyvärr drabbar detta även seriösa företagare men de kan ju tacka SN och deras pöbel för läget.

    SvaraRadera
  11. Hej!
    Carolus.
    Ja ju mindre finansporr som konsumeras dessto bättre går det. Lite mental träning: Avstå från Dagens Industris nätupplaga en vecka!
    Ja fritidsspekulanten älskar att köpa aktier. Han hatar
    att sälja. Speciellt om de inköpta aktier står rejält på minus. Då är han en investerare på lång sikt.
    Det är ju så att är aktierna inte sålda så är ju inte förlusten bokförd och misstaget bekräftat.
    Fritidsspekulantens tid bör ägnas åt att lära sig så mycket han kan om de bolag han investerat i.
    Helt stilenligt ägnas tiden istället till att stirra på kursnoteringar diskutera placeringar med bekanta och diverse rådgivare. Suga i sig tips från olika håll.
    MvH
    Lars
    P.s Använd några timmar på semestern åt att läsa Charles Ellis Winning the losers game. Ingen mastodont
    140 sidor. Jag tror du har potential att kunna bli en av oss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halloj Lars,

      Jag har faktiskt redan läst den. Helt ok, men jag hade förmodligen för höga förhoppningar och därför en känsla av "var det allt?" efteråt. [Cliffhanger mode]Återkommer senare om vad jag tyckte var bra i den.[/Cliffhanger mode]

      Ellis och Malkiel (dina husgudar?) har gett ut en gemensam bok, något jag flaggade för här:

      http://www.lundaluppen.se/2012/06/intelligent-investorkap-5.html#comment-form

      "Jag tror du har potential att kunna bli en av oss."

      Resistance is futile? ;-)

      Om du menar att indexera, så är jag ju redan på tåget. Är dock inte puritan som du redan förstått.

      Mvh

      Carolus

      Radera
    2. P.S. Jag har den femte upplagan som är något längre än vad du anger.

      Carolus

      Radera
    3. För den riktigt snåle (eller otålige) finns den i PDF-form på nätet, vet ej om den är legal, sök på "winning the loser's game pdf" på Google.

      Radera
    4. Jag läste igenom boken och gillade starten som utmanade min egen ambition med stockpicking. Förutom möjligen ökad risk (eller rättare sagt varians) till följd av koncentrerad portfölj är dock stockpicking ofarligt/effektlöst om det inte leder till hög portföljomsättning, vilket det i min mening inte gör för mig.

      Efter det gick det dock lite upp och ner. Lite portföljteori som säkert kan vara nyttig, mycket fokus på hur man ska välja och värdera sin investeringsrådgivare (hur hanterar du din Lars?), några guldkorn plus ett gäng självmotsägelser: "Det går inte att överavkasta pålitligt" men "köp sådant som gått dåligt eftersom portföljer går tillbaka mot medelvärdet". "Man kan inte planera investeringen efter konsumtionen" följt av ett helt kapitel där man måste räkna ut sin investering efter behoven som pensionär...

      Nåja, sammantaget en bra bok som utmanar en del av mina åsikter på ett bra sätt. Den kan vara värd en egen recension en dag.

      Radera
    5. Jag tycker Malkiels "A Random Walk..." är betydligt mer intressant och fullödig.

      Kapitel i Ellis bok som gav mig mest:

      Kapitel 3. Ja, återger ju Grahams Mr Market-metafor. Inget mer behöver tilläggas...

      Kapitel 4. Pedagogisk poäng om att indexering de facto tar hjälp av alla de stora (du får välja ditt Drömlag, från Buffett till Lundaluppen). Kul knorr!

      Kapitel 5. Kort om investerarpsykologi och hur vi som människor brister i vår rationalitet. Sådant här gillar ju jag!

      Kapitel 8. Vikten av att vara långsiktig. Det skriver jag gärna under på!

      Kapitel 15. Avskräckande titel ("Predicting the Market - Roughly"), men en del intressant historik.

      Kapitel 16. Vi är själva våra största fiender. Investerarpsykologi återigen.

      Kapitel 19. Kort om finanskrisen och hur den påverkar (om den överhuvudtaget gör det) hur en investerare ska agera.

      På det hela taget tycker jag Ellis bok är aningen lättviktig med många väldigt korta kapitel. Han är dock i stort sett inne på samma spår som jag (eller är det jag som är inne på hans?) om att man ska tänka förbi döden och inte vikta om till säkrare tillgångar ju äldre man blir. Amen!

      Carolus

      Radera
    6. Jag har inte läst Malkiels bok, har försökt indoktrinera mig först och tar utmanarna sedan ;-). Den är helt klart på läslistan för sommaren.

      Radera
  12. Lars,

    Betecknar du dig själv som en "fritidsspekulant" ?
    Om inte, vad är du då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Svar på fråga: Proffs
      MvH
      Lars

      Radera
    2. Hej Lars, kul med ett proffs på bloggen! Använder du bloggar professionellt också eller är det mer ett fritidsintresse?

      Radera
    3. Har precis avslutat kapitel 8 av TII och roade mig med att läsa sammanfattningen här som jag gör efter varje kapitel för att få det att fästa ännu bättre. En mycket intressant och lärorik bok helt klart.

      Måste även passa på att säga att Lars kommentarer här på bloggen är otroligt roande och ett friskt inslag. Han påminner lite om gubbarna (Waldorf & Statler) på balkongen i Mupparna om någon kommer ihåg det. På ett positivt sätt. :)

      Tack för en mycket bra blogg och bra sammanfattande LL!

      Mvh DF

      Radera
    4. Tack för det. Jag bevakar alla äldre inlägg så om du har några kommentarer/frågor så tveka inte att kommentera.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.