tag:blogger.com,1999:blog-7811027988359671178.post3553123061988206800..comments2023-10-26T13:08:41.401+02:00Comments on Lundaluppen: Det nya MaerskLundaluppenhttp://www.blogger.com/profile/07471946080027344380noreply@blogger.comBlogger13125tag:blogger.com,1999:blog-7811027988359671178.post-50914332790293531332017-12-20T22:40:48.293+01:002017-12-20T22:40:48.293+01:00Tack, jag har gjort det lite för lätt för mig och ...Tack, jag har gjort det lite för lätt för mig och tagit över hela bolaget, lite för grovt till och med för en servettkalkyl. Om jag väger ihop Transportdivisionen över tio år har den 6,0 procent, medan Maersk Line isolerat mycket riktigt ligger lågt senaste tio åren, 3,9 %.<br /><br />Detta försvagar min säkerhetsmarginal lite.Lundaluppenhttps://www.blogger.com/profile/07471946080027344380noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7811027988359671178.post-13191068835579655342017-12-20T22:08:00.614+01:002017-12-20T22:08:00.614+01:00Om jag inte missminner mig är det historiska ROIC-...Om jag inte missminner mig är det historiska ROIC-snittet för Maersk Line cirka 3%. Det är Maersk Oil som dragit in kulorna. Så det är lite farligt att extrapolera som du gör.Blue Horseshoehttps://www.blogger.com/profile/16020018727693997213noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7811027988359671178.post-36267421395406164012017-12-20T20:11:28.149+01:002017-12-20T20:11:28.149+01:00Såg det, har svarat nu igen!Såg det, har svarat nu igen!Lundaluppenhttps://www.blogger.com/profile/07471946080027344380noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7811027988359671178.post-55625771060987537812017-12-20T20:04:46.750+01:002017-12-20T20:04:46.750+01:00Hej Lundaluppen och tack så mycket för kommentaren...Hej Lundaluppen och tack så mycket för kommentaren på min blogg :) Jag har editerat detta nu och hoppas på att läsarna inte tar mina ord på för stort allvar...om det nu är så många som är inblandade i karensbolag, vilket jag tvivlar på.<br /><br />Du får mer än gärna kika in igen och svara kort på frågan jag ställde till ditt svar. Men bara om du har tid.<br /><br />Riktigt god jul :)kronantillmiljonen.sehttps://www.blogger.com/profile/15320801605428719660noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7811027988359671178.post-7341186817209239232017-12-19T22:58:40.715+01:002017-12-19T22:58:40.715+01:00Angående möjligheterna att flytta produktion närma...Angående möjligheterna att flytta produktion närmare konsumenterna så tror jag inte arbetskostnaderna är det stora problemet utan att vi här inte accepterar det slitage tillverkningen innebär på omgivningen.<br /><br />Det kanske inte gäller allt, men jag tror det gäller mycket som numera importeras.Danielhttps://danielinvesterar.blogspot.se/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7811027988359671178.post-4538730800193335032017-12-19T18:09:05.733+01:002017-12-19T18:09:05.733+01:00Jag har aktier i Dfds, dock köpta för några år sen...Jag har aktier i Dfds, dock köpta för några år sen, idag är värdering väl hög.<br />Dom håller på med kort-sjöfart där man gynnas av att ha hög och kvalitativ service. Interkontinental, i princip kräver de europeisk personal.<br />Maersk slåss ffa mot kinesiska rederier som är semi ägda av staten, så dom bygger i princip gratis och har djupa fickor. Ocean transporten är svår, kika på svenska drakar som Johnson och sahlen tex som är helt borta idag. <br /><br />Ingen uppfattning om Clarkson, alltså om värderingen. Bolaget i sig ser jag som en av dom bättre.Mattinhttps://www.blogger.com/profile/11943989854234598702noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7811027988359671178.post-84810910431590041452017-12-19T17:06:04.589+01:002017-12-19T17:06:04.589+01:00Intressant!
Jag tittar just nu på Clarkson, som ka...Intressant!<br />Jag tittar just nu på Clarkson, som kan sägas tillhöra branschen. Har du någon uppfattning av detta bolag? <br />Anrika och stora. Relativt dyra till dagens värdering men tycks växa in i P/E om man studerar historiken.<br /><br />Lundaluppen: tack för ett bra inlägg! Även om Maersk ej finns i väskan är det ett bolag som har mitt intresse.<br /><br />//SofoklesCristoferhttps://www.blogger.com/profile/17163682006172163957noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7811027988359671178.post-11108062370813485132017-12-19T13:37:30.850+01:002017-12-19T13:37:30.850+01:00För egen del. Äger du aktier i något rederi? Vad t...För egen del. Äger du aktier i något rederi? Vad tror du om Maersk utsikter på säg, 10 års sikt? <br />Kul med en person som har lite insyn.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7811027988359671178.post-72955646222591676802017-12-19T12:03:01.686+01:002017-12-19T12:03:01.686+01:00Absolut. Konsolideringen kommer öka så länge konku...Absolut. Konsolideringen kommer öka så länge konkurrens myndigheter godkänner de. <br />Små rederier kommer köpas eller konka Mattinhttps://www.blogger.com/profile/11943989854234598702noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7811027988359671178.post-78394103429678505312017-12-19T08:53:54.366+01:002017-12-19T08:53:54.366+01:00Tack, det är den bilden jag haft, kul att få den d...Tack, det är den bilden jag haft, kul att få den direkt från någon i branschen. Detta borde ju på sikt leda till en dominans av ett fåtal aktörer och ännu tuffare tider för små rederier.Lundaluppenhttps://www.blogger.com/profile/07471946080027344380noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7811027988359671178.post-67881611299816826652017-12-19T07:57:21.101+01:002017-12-19T07:57:21.101+01:00Jag jobbar mycket i felixtowe som är UKs största c...Jag jobbar mycket i felixtowe som är UKs största container hamn. Som dock ägs av CK Hutchison Holdings Limited.<br />Min uppfattning är att hamnar gynnar sina egna, tex genom att lasta snabbare, ge prioritet vid dåligt väder och cancellerade lotsar etc.<br />Så det är absolut en edge. <br />Exempel i Gbg hamn är att cma cgm får gå till ankar plats och maersk får gå direkt till kajMattinhttps://www.blogger.com/profile/11943989854234598702noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7811027988359671178.post-6830536845481782362017-12-19T07:45:27.352+01:002017-12-19T07:45:27.352+01:00Tack, har du utifrån sett någon tendens till att M...Tack, har du utifrån sett någon tendens till att Maersk utnyttjar sitt ägande av APM Terminals för att få bättre service i hamnarna?Lundaluppenhttps://www.blogger.com/profile/07471946080027344380noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7811027988359671178.post-35790355042831407532017-12-19T07:27:54.249+01:002017-12-19T07:27:54.249+01:00Intressant.
Jag jobbar själv inom branschen men i ...Intressant.<br />Jag jobbar själv inom branschen men i ett annat rederi.<br />Konkurrensen är mördande och i princip "fri frakt" på konsument varor pressar på ytterligare.<br />PS svitzer äger bogserbåtar inte lotsbåtar dsMattinhttps://www.blogger.com/profile/11943989854234598702noreply@blogger.com