måndag 12 mars 2018

Inköp BMW och Maersk

Som vanligt dras jag till bolag med utmaningar, befarade eller pågående, kortsiktiga eller långvariga. Det är den typen av fisk som fastnar i mina nät. Ibland blir det bra (banker i kris, gröna traktorer, försäkringsbolag), ibland mindre bra (billiga kläder, oljeriggar). På totalen har det gått skapligt så jag fortsätter på den inslagna vägen.

Idag blev det ett större inköp i BMW, motsvarande 2,3 % av portföljen, och ett mindre köp i Maersk motsvarande 0,5 % av portföljen. BMWs preferensaktie kostade 72,80 euro per styck och euron kostade 10,17 kronor. Maersk kostade 9 040 danska kronor och den danska kronan kostade 1,36 kronor.

Ok, jag är inte bilintresserad, men jag skulle hellre ratta denna än en Tesla

Utöver dessa inköp gjorde jag även ett inköp i fredags motsvarande 1,0 % av portföljen i ett illikvitt bolag.

Efter inköpen ser portföljen ut så här:

Bolag
Andel
Handelsbanken
15 %
Sampo
15 %
Illikvida aktier
11 %
BMW
8 %
Castellum
7 %
Industrivärden
7 %
Novo Nordisk
7 %
Deere & Co
6 %
Fastighets AB Balder
5 %
Investor
5 %
Skanska
5 %
AP Møller-Mærsk
5 %
Kassa
3 %

Jag har en plan att sysselsätta resterande kassa i illikvida innehav samt även ett onoterat bolag. Om det blir en investering i onoterat kommer pengarna lyftas ut ur portföljen, här redovisar jag bara publikt handlade bolag med marknadsprissättning. Jag räknar med att göra dessa affärer inom 1-2 månader, om de blir av.

Under utdelningsperioden som snart sätter igång kommer det troligen ändå bli en del inköp i den befintliga portföljens likvida aktier, så lite kommentarer och synpunkter kommer ni att få.

26 kommentarer:

  1. Det blev lite BMW-pref för mig med men jag nöjer mig med 1,5 % totalt då det är trångt i portföljerna redan som det är ;-)

    Jag och min fru hyrde en mini Cooper på mallis för några år sedan och den var väldigt smidig att köra i bergen och på trånga landsvägar. Kanske får det bli en Rolls nästa gång för vidare DD/Lynchning av BMW-koncernen :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, kör på det! RR tycks vara den del av koncernen som behöver lite stödköp ;-)

      Radera
  2. Är det BMW3 du köper?

    /Björnen på Brunnshög

    SvaraRadera
  3. Hur tänker du kring att köpa i DKK på nära ATH?

    SvaraRadera
  4. Köper du Mærsk A eller Mærsk B?

    SvaraRadera
  5. LL.

    Sitter här med en whiskey och försöker lösa världsproblemen. (Pensionär)

    Behöver lite hjälp!

    Om ett bolag du vill köpa till kursen 42, säljs för 44.60 och det om några dagar kommer en utdelning på 2.60.

    Hur lång tid innan utdelningen anser du att dina krav är uppfyllda?

    Kalle56


    SvaraRadera
    Svar
    1. Dagen efter utdelningen betalar man ju för rörelsen plus en funktionell balansräkning, utdelningen ska vara "överskott". Anta att utdelningen tjänas linjärt så är värdet

      Justerat motiverat pris = motiverat pris + utdelning * 1 - (dagar kvar/365).

      Kraven blir då uppfyllda dagen för avskiljning, när dagar kvar är noll.

      Eftersom investeringar är en millimetersport förväntar jag mig att du memorerar denna ;-)

      En mer seriös observation är svenska pensionärers tisdagsvanor:

      - 40-åriga pensionärer: avokado
      - 60-åriga: whiskey
      - 80-åriga: lådvin

      Mvh
      LL

      Radera
  6. Ska skriva ner det! Memorera är en svunnen tid för 60 åringar. :-)

    Lådvin vid 80 kommer inte att ske!
    Då borde mitt fat i Ådalen, ha uppnått angenäm styrka och smak.
    Kalle56

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gällande fat i ådalen, så är jag väldigt imponerad av Box. Jag kommer ihåg att jag tidigt sågade det som ett glädjeprojekt som aldrig kommer att bli riktigt lönsamt, bara upprepade emissioner. Tittade igenom bokslutet och blev riktigt imponerad! Ibland är det kul att ha fel. Bra för bygden som inte precis dräller av tillväxtbolag.

      Radera
    2. Än så länge har jag bara beställt hem fat prover på min tunna men det känns mycket lovande, måste jag säga!
      Kalle56

      Radera
  7. Jag tycker att BMW känns som en värdefälla. De ungdomar som jag hänger med fattar inte alls konceptet med att ha en bil som statussymbol. Miljörörelsen får igenom dieselförbud. Självkörande bilar tror många kommer att innebära att allt färre personer väljer att äga sin egen bil. Dieselgate. Och så vidare. Tror du att allt detta är nys och att vi kommer att se business as usual eller hur ser du på framtiden får bilindustrin?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt detta känns relevant, men osäkert när det inträffar på allvar. Under tiden tror jag man med köp kan göra god förtjänst pga aktiens låga p/e. Gäller dock som alltid att sälja i tid.
      Med vänlig hälsning,
      Frans

      Radera
    2. Det är möjligt att det är riktigt, men kvalar det då in som en långsiktig investering? Jag känner mig tveksam. Jag tror att bilindustrin står inför ett skifte liknande retailskiftet, men att retail är något år före.

      Radera
    3. Enig. Leasing er det nye innenfor bilindustrien, og salg og leasing økte kraftig siste kvartal. Trolig vil leasing ikke gjelde de urbane strøkene i like stor grad som storbyene, men at vi ser et skifte i hvordan man eier bil er klart. Snakket idag med flere ingeniører i Audi og de sier det samme.

      Men, BMW er et kvalitetsmerke og trolig blir det slik at de store kjøper opp de små (som det så ofte er). Når jeg ser på det fundamentale er det mye å like med BMW, så forstår kjøpet.

      Radera
    4. När blir en kortsiktig investering långsiktig? Efter 1, 3, 5 10, eller fler år?
      Med vänlig hälsning,
      Frans

      Radera
    5. Det kan man så klart tycka lite olika om, men jag ser det inte som en långsiktig investering om jag inte tror marknaden kommer att utvecklas på ett sätt som gynnar bolaget. Annorlunda uttryckt så hade jag inte känt mig trygg i att köpa aktier och kasta ner dem i en byrålåda.

      BMW kan mycket väl vara en bra långsiktig investering och jag gillar skarpt att man har ett starkt varumärke och att man växer snabbt inom områden som kan komma att bli viktiga. Siffrorna är så klart också trevliga.

      Radera
    6. Frans,

      När ett kortsiktigt spekulativt bet omedelbart halveras. Då talar vi plötsligt om en låååång placeringshorisont... ;-)

      Mvh

      Carolus

      Radera
  8. Hej Luppen, kort fråga - gammalt kärt topic - HM. Efter du sålt, har de helt hamnat utanför bevakningslistan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla mina analyser och tankar kring vändning för bolaget visade ju sig fel i flera år, så jag kände inte att jag kunde göra en vettig värdering av bolaget och då åkte det bort från listan.

      Jag kommer dock läsa och förmodligen kommentera de flesta rapporterna från dem. Dagens försäljningssiffra känns ju dock redan färdigkommenterad...

      Radera
  9. Tack, då är jag med!

    SvaraRadera
  10. Tja! Hur ser du på lågt värderade Collector? Jag har tankat idag på 68 kr.




    Mvh
    Bengt Andersson

    SvaraRadera
  11. Hello, I think your blog might be having browser compatibility issues.
    When I look at your website in Ie, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping.
    I just wanted to give you a quick heads up! Other then that, fantastic blog!

    SvaraRadera
  12. Tycker det skulle kunna vara intressant med ett inlägg​ om de nya fintech bolagen som dyker upp här och var. Tänker främst på enkla och deras låga bolåneränta och hur du tror det kommer påverka "the big 4" när fler små aktörer vill tjäna pengar på bolån.

    Mvh
    Olle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vore intressant då Lundaluppens portfölj trots allt innehåller väldigt mycket bank.

      Radera
  13. Vad tror du om BMW framöver, säg 5-10 år?
    Kan du dela med dig av dina investeringsmotiv?
    Själv tycker jag att det ser ut som att bolaget är i fin form och jag tror att bolaget kommer göra bra framöver och dagens höga utdelning kommer därmed inte sjunka, tvärtom spår jag ett ännu mer lönsamt bolag framöver.
    Hälsningar Arne

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.