måndag 30 augusti 2010

Grov värdering av HQ Bank

Att göra en värdering av HQ Bank i nuläget är inte enkelt för en lekman, men jag tänkte göra ett försök baserat på bolagets Q2-rapport.

Jag utgår ifrån balansräkningen, grundansatsen är att skulderna är verkliga medan tillgångarna måste nagelfaras. Enligt balansräkningen är det egna kapitalet 414 MSEK, förutsatt att alla tillgångar är upptagna till korrekt värde. En titt på tillgångsposterna:
  • Utlåning till kreditinstitut: borde vara rätt säkert, anta 100 %
  • Utlåning till allmänheten: här finns säkert någon dålig fordran, anta 99 %, avdrag 23 MSEK
  • Aktier och andelar: det här kan gå åt båda hållen, men ett någorlunda försiktigt antagande är 95 %, avdrag 25 MSEK
  • Immateriella anläggningstillgångar: förmodligen värdelösa, anta 0 %, avdrag 38 MSEK
  • Övriga tillgångar: innehåller (enligt not 3) 335 MSEK i skattefordringar. Det intressanta här är om detta ligger i HQ Bank eller i moderbolaget. Att döma av årsredovisningen 2009 ligger det inte i moderbolaget, därmed lär skattefordran försvinna med HQ Bank, avdrag 335 MSEK alltså
Totalt hittar jag alltså avdrag på 421 MSEK från ett eget kapital om 414 MSEK. Om mina mycket grova överslag stämmer saknar bolaget likvideringsvärde och bör inte köpas till något pris. En aktie är värd mindre än 0 SEK.

Har du någon synpunkt på min beräkning? Kommentera!

2 kommentarer:

  1. Hej Lundaluppen, kul att du kommit igång med bloggandet igen! Jag är inte intresserad av HQ men däremot funderar jag på om inte Öresund tagit orättvist mycket stryk av HQ-dramat? Precis innan sanningen om HQ kom fram i maj låg Öresunds-aktien kring 145 kr och handlades om jag kommer ihåg rätt med en premie. Den har sedan tagit ett skutt nedåt varje gång det skrivits mer negativt om HQ och idag sjönk Öresund ytterligare 15% trots att HQs andel av substansvärdet är under 10%. Vad är din analys? Är det läge att köpa Öresund? Tack för en kanonbra blogg!

    /Danne

    SvaraRadera
  2. Hej Danne,

    Om man tittar på min egen analys av Öresund verkar en nedgång på ungefär 10 % pga förlusten av HQ Bank rätt rimlig. Detta bör dock förmildras av att HQ Fonder inte förlorats utan hållits "inom sfären". Självklart straffas alltså Öresund minst lika mycket pga förlorat förtroende som för reell förlust.

    Om allt annat är oförändrat sedan analysen och HQ försvinner faller intjäningsförmågan till ca 6,75 kr. Med ett pris på 100 kr blir då P/E strax under 15 vilket är acceptabelt, men på intet sätt ett fynd.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.