tag:blogger.com,1999:blog-7811027988359671178.post8854820784492460607..comments2023-10-26T13:08:41.401+02:00Comments on Lundaluppen: Rapport från MaerskLundaluppenhttp://www.blogger.com/profile/07471946080027344380noreply@blogger.comBlogger9125tag:blogger.com,1999:blog-7811027988359671178.post-11823311222843510762018-12-07T04:57:00.794+01:002018-12-07T04:57:00.794+01:00Hamnoperatören DP World köper containerrederiet Un...Hamnoperatören DP World köper containerrederiet Unifeeder så det är fler än du som ser värden i vertikal integration :)<br /><br />https://gcaptain.com/dp-world-completes-unifeeder-acquisition/Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7811027988359671178.post-28242487647212982092018-12-06T15:28:36.515+01:002018-12-06T15:28:36.515+01:00Ja, men det kommer behöva uppdateras efter avknopp...Ja, men det kommer behöva uppdateras efter avknoppningen av Drilling.Lundaluppenhttps://www.blogger.com/profile/07471946080027344380noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7811027988359671178.post-69926748994860499692018-12-06T14:37:19.292+01:002018-12-06T14:37:19.292+01:00Ligger det motiverade priset för Maersk kvar oförä...Ligger det motiverade priset för Maersk kvar oförändrat?BilligaAktierhttps://www.blogger.com/profile/04533329416786473098noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7811027988359671178.post-83538032677026896202018-12-01T20:49:57.183+01:002018-12-01T20:49:57.183+01:00Tack för tipset, alltid intressant att gå in på fa...Tack för tipset, alltid intressant att gå in på fackfolkets information.Lundaluppenhttps://www.blogger.com/profile/07471946080027344380noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7811027988359671178.post-28105898474296858672018-12-01T19:03:09.228+01:002018-12-01T19:03:09.228+01:00Vill man ha ett annat perspektiv så rekommenderar ...Vill man ha ett annat perspektiv så rekommenderar jag bloggen "skeppsmäklaren" hos sjöfartstidningen. Ingvar Bergman som skriver där verkar inte direkt imponerad av hur dom stora container-rederierna jobbar.<br /><br />https://www.sjofartstidningen.se/bloggar/bergman/Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7811027988359671178.post-77180631745073065562018-12-01T10:58:47.044+01:002018-12-01T10:58:47.044+01:00Det är såklart intressant, men man får komma ihåg ...Det är såklart intressant, men man får komma ihåg att kapaciteten är relativt låg och att det finns en hel del politiska risker med projektet.<br /><br />Här finns en artikel om <a href="https://www.railfreight.com/corridors/2017/11/21/france-welcomes-damcos-first-china-block-train/" rel="nofollow">Maersks dotterbolag Damco som faktiskt kör containers på tåg och har kört Kina-Frankrike</a>.Lundaluppenhttps://www.blogger.com/profile/07471946080027344380noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7811027988359671178.post-89126896943441972862018-12-01T10:55:38.218+01:002018-12-01T10:55:38.218+01:00De har haft samma problem med Tankers (som de såld...De har haft samma problem med Tankers (som de sålde till ägarfamiljens bolag) och Drilling som särnoteras nästa år. Gissningsvis hittar de en lösning även för Supply-delen.Lundaluppenhttps://www.blogger.com/profile/07471946080027344380noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7811027988359671178.post-2586112190532326682018-12-01T10:09:08.532+01:002018-12-01T10:09:08.532+01:00Intressant läsning. Det jag funderar på är hur Kin...Intressant läsning. Det jag funderar på är hur Kinas ambitioner påverkar Maersk på sikt. Visst innebär One Belt One Road mer handel men finns också risk att Kineser kommer äga mer och mer av framtida logistikkedjor och att Maersk och andra aktörer sidsteppas?<br /><br />Inte påläst, men skulle fundera på den delen! Tror denna artikel är låst men finns kanske liknande: https://shippingwatch.com/secure/carriers/article10539750.eceGustavhttps://www.blogger.com/profile/09536234826408975290noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7811027988359671178.post-57071553630299823972018-12-01T08:31:47.317+01:002018-12-01T08:31:47.317+01:00Med tanke på den kris och brutala överkapacitet på...Med tanke på den kris och brutala överkapacitet på tonnage det är inom supply-marknaden så ser jag ju inte hur Maersk ska klara av att få Supply-delen såld inom snart framtid.Yxanhttps://www.blogger.com/profile/14708128646594254005noreply@blogger.com