tag:blogger.com,1999:blog-7811027988359671178.post1444278059793805369..comments2023-10-26T13:08:41.401+02:00Comments on Lundaluppen: Analysduell mellan Concordia Maritime och Wilh. Wilhelmsen HoldingLundaluppenhttp://www.blogger.com/profile/07471946080027344380noreply@blogger.comBlogger8125tag:blogger.com,1999:blog-7811027988359671178.post-24456793166977235192011-11-27T22:10:10.062+01:002011-11-27T22:10:10.062+01:00Förbaskat trevlig analys och eftersnack måste jag ...Förbaskat trevlig analys och eftersnack måste jag säga!<br /><br />Från min horisont ser siffrorna bra ut och gjort så länge för C.M. Dock vägrar ju aktien lyfta. Är det månne efterfrågan rädsla på lång sikt eller ointresse för detta segment?<br /><br />MvhPeter Sthlmhttps://www.blogger.com/profile/07267995844591116782noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7811027988359671178.post-23615062067093729602011-01-19T21:49:33.340+01:002011-01-19T21:49:33.340+01:00@christian: du har definitivt en poäng, men olikhe...@christian: du har definitivt en poäng, men olikheterna blev kanske mer uppenbara för mig efterhand som jag tittade på dem<br /><br />Sedan kan man ju fråga sig om mina analyser ovan verkligen är en jämförelse, snarare en parallellanalys.Testhttps://www.blogger.com/profile/16122124194192414293noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7811027988359671178.post-34383788714536401162011-01-18T12:35:49.060+01:002011-01-18T12:35:49.060+01:00Hej!
Är verkligen dessa två bolag jämförbara? Ver...Hej!<br /><br />Är verkligen dessa två bolag jämförbara? Verksamheterna är ju i helt olika segment? <br /><br />Kan man jämföra ett passagerarflygbolag med ett transportflygbolag?<br /><br />Tankermarket påverkas ju av oljepris, efterfråga, utvecklingen i världstonnage osv medan Container/Biltransport påverkas av helt andra parameterar. Nyckeltalen ska vara helt olika. <br /><br />Mvh C<br /><br />christian@maceinvest.seUnknownhttps://www.blogger.com/profile/04263725653157780796noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7811027988359671178.post-25062103677940702192010-11-27T11:43:06.619+01:002010-11-27T11:43:06.619+01:00Vinstdelningen tycker jag att man inte ska räkna m...Vinstdelningen tycker jag att man inte ska räkna med: den slår bara till om markandsläget förbättras, och även om den gör det tror jag inte att uppsidan är stor: i bästa fall 5-10 % mer intäkter. Jag vill dock inte ta gift på de siffrorna.<br /><br />Engångskostnader som bedrägeriet i Weavering Capital är förstås en risk, där tappade man 9 månaders intjäning på ett bräde om jag inte missminner mig. Men det är nog ändå en sån sak som faktiskt ska betraktas som en "äkta" engångskostnad, som man faktiskt får rensa bort.<br /><br />Dagskostnaderna varierar, men eftersom kunden betalar bränslet handlar det mest om löner, vilka knappast svänger våldsamt.<br /><br />En enligt mig mycket viktigare risk är ränterisken. Företaget har räntebärande skulder på 30-35 kronor per aktie (tror jag det var). Det betyder att högre räntor kan slå hårt mot resultatet. Som tur var lånar man i dollar på en tre månaders revolving facility, och FED lär ju knappast höja räntan under den närmsta tiden. Fast frågan är hur större spreadar mellan statspapper och företagspapper skulle slå mot Concordia?<br /><br />Slutligen, vad gäller motpartsrisken, handlar det om stora stabila bolag som Fortums gamla oljedel Neste Oil och jättar som franska Total.Arvidhttps://www.blogger.com/profile/09334548407396397401noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7811027988359671178.post-49929660955160836812010-11-27T00:21:18.203+01:002010-11-27T00:21:18.203+01:00Men även hos Concordia finns variationer i intäkte...Men även hos Concordia finns variationer i intäkterna (vinstandelar som varierar etc.) och kostnaderna varierar, framförallt dagskostnader och engångskostnader. Så resultatet är inte givet.<br /><br />Sedan kan jag inte bedöma motpartsrisken i den här branschen, men för långa kontrakt bör man väga in den.<br /><br />Men jag ska i alla fall justera artikeln och lägga in att företaget är verksamt på kontraktsmarknaden och att variationen bör vara mindre än hos Wilh. Wilhelmsen Holding.Testhttps://www.blogger.com/profile/16122124194192414293noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7811027988359671178.post-85885827242207586902010-11-24T14:28:09.765+01:002010-11-24T14:28:09.765+01:00Jo, men det som gör att man kan rätt trygg med Con...Jo, men det som gör att man kan rätt trygg med Concordias kassaflöde beror på att det är direkt proportionellt mot antalet fartyg, eftersom alla fartygen körs på fasta kontrakt. Denna intjäningsstabilitet är för övrigt själva anledningen till att jag fick upp ögonen för bolaget, tillsammans med den låga värderingen och den generösa utdelningen.Arvidhttps://www.blogger.com/profile/09334548407396397401noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7811027988359671178.post-71280086372607016902010-11-24T13:45:30.281+01:002010-11-24T13:45:30.281+01:00Jag är alltid försiktig med prognoserna framåt, be...Jag är alltid försiktig med prognoserna framåt, behåller gärna utrymmet för positiva överraskningar framåt :-).<br /><br />Jag gillar Concordias utdelning, den pekar på en fast tro i ledningen på de egna kassaflödena.Testhttps://www.blogger.com/profile/16122124194192414293noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7811027988359671178.post-10172517685005157282010-11-24T13:42:32.658+01:002010-11-24T13:42:32.658+01:00Wohoo, tack för analysen! :)
Som jag ser det miss...Wohoo, tack för analysen! :)<br /><br />Som jag ser det missar du en sak med Concordia: intjäningen! Den torde ligga betydligt mycket över 1,60 under kommande år med tanke på den växande flottan. Jag tror nog att årets vinst blir ungefär 2 kronor och nästa år kanske 2,20-2,30 kronor (vinsten brukar dessutom bisarrt nog bli större efter skatt än före skatt). Då hamnar p/e 2010 på ett behagligare 9-10, och p/e 2011 på 8,5-9. Ännu mer intressant blir det när man sätter på sig obligationsglasögonen: stabila kassaflöden och en utdelning på drygt 5 %. :)Arvidhttps://www.blogger.com/profile/09334548407396397401noreply@blogger.com